• מעוניינים להכניס את הספר שלכם או לרכוש את ״אוצר החכמה״? שלחו מייל לכתובת: otzar@moreshet-maran.com
  • "המרכז למורשת מרן" שמח לבשר לציבור היקר על פתיחת קבוצת הצ'אט "מורשת מרן אונליין" בה יובאו חדשות ועדכונים מעולם התורה, וכן תכנים תורניים מעניינים כולל קטעי וידאו, תמונות והנעשה בעולם הישיבות.

    >> להתחברות לחצו עכשיו:

    https://news.moreshet-maran.com/

    לשליחת עדכונים לחצו כאן, או שלחו למייל: news@moreshet-maran.com

    נ.ב. צ'אט זה מאושר בנטפרי.

תפילה לרפואה - שם האבא או שם האמא?

בנימין לוריא

Administrator
חבר צוות
ידועה שכשאשר מתפללים לרפואת מישהו, בין אצל הספרדים ובין אצל האשכנזים, ע"פ רוב מזכירים את שם אמו. (וכמש"כ בגמ' שבת סו: "כל מנייני בשמא דאימא" [פלוני בן פלונית]) וכן כתב בשו"ת יביע אומר ח"ב או"ח סימן י"א.
א"כ, מדוע התעקש מרן זצ"ל (בסרטון המצורף) להזכיר דווקא את שם האבא? (אולי כי לא חשש לעוון ביטול תורה וכו')
 
את תשובת מרן זיע''א לא ראיתי אומנם מצאתי בעבר בספר מסדר חלוקים ושיטות ובסופו מובא שו''ת כתבי אש [לר''א שטרן אביהם של ר' בצלאל שטרן בעל בצל החוכמה ושל ר' משה שטרן בעל שו''ת באר משה] ושם כתב דלכתחילה היה ראוי להזכיר שם האב דלמשפחותם לבית אבותם כתיב והבן מתייחס אחר אביו אלא שמאחר ושם האם הוא ודאי והאב איננו ודאי [שיתכן חשש רחוק שאמו זינתה בלא ידיעת בעלה] לכך הוקבע בעת תפילה שיש סכנה להזכיר שם האם בכדי שלא יהיה פגם בתפילה בעת הזו ומיניה לנד''ד דהכא לא שייך הך טעמא וחזר הדין
 
נערך לאחרונה:
ידועה שכשאשר מתפללים לרפואת מישהו, בין אצל הספרדים ובין אצל האשכנזים, ע"פ רוב מזכירים את שם אמו. (וכמש"כ בגמ' שבת סו: "כל מנייני בשמא דאימא" [פלוני בן פלונית]) וכן כתב בשו"ת יביע אומר ח"ב או"ח סימן י"א.
א"כ, מדוע התעקש מרן זצ"ל (בסרטון המצורף) להזכיר דווקא את שם האבא? (אולי כי לא חשש לעוון ביטול תורה וכו')
באמת שאלה מעניינת
יותר מפליא איך ידע רבינו את שם אביו?
 
את תשובת מרן זיע''א לא ראיתי אומנם מצאתי בעבר בספר מסדר חלוקים ושיטות ובסופו מובא שו''ת אמרי אש [לר''א שטרן אביהם של ר' בצלאל שטרן בעל בצל החוכמה ושל ר' משה שטרן בעל שו''ת באר משה] ושם כתב שם דלכתחילה היה ראוי להזכיר שם האב דלמשפחותם לבית אבותם כתיב והבן מתייחס אחר אביו אלא שמאחר ושם האם הוא ודאי והאב איננו [שיתכן חשש רחוק שאמו זינתה בלא ידיעת בעלה] לכך הוקבע בעת תפילה שיש סכנה להזכיר שם האם ומיניה לנד''ד דהכא לא שייך הך טעמא וחזר הדין
כתב כן במפורש בשו"ת בצל החכמה ח"ג סי' צ"א.
 
אבל עדיין, על אף הטעמים שחוששים לביטול תורה ושהאבא לא וודאי (שלא שייכים הכא), עדיין יש טעמים דווקא בשם האמא, ואכמ"ל. ובוודאי שלא להתעקש ולומר דווקא את שם האבא (שכנראה לא היה כתוב) גם כאשר אומרים לו את שם האמא...
ועל כך שאלתי. אולי הכיר את אביו ורצה לייחסו דווקא אליו דאז יש לו קשר אליו?...
 
אבל עדיין, על אף הטעמים שחוששים לביטול תורה ושהאבא לא וודאי (שלא שייכים הכא), עדיין יש טעמים דווקא בשם האמא, ואכמ"ל. ובוודאי שלא להתעקש ולומר דווקא את שם האבא (שכנראה לא היה כתוב) גם כאשר אומרים לו את שם האמא...
ועל כך שאלתי. אולי הכיר את אביו ורצה לייחסו דווקא אליו דאז יש לו קשר אליו?...
או שפה מר"ן ידע שהוא לא מבטל תורה [האבא] ולכן הזכיר את שמו.
 
שאלה: מדוע מתפללים בשם האמא ולא בשם האבא



תשובה: בבן יהוידע (ברכות נה: ) כתב בזה משום שהאישה אין עליה קטרוגים כ"כ כמו האיש משום א. היא פטורה ממצות עשה שהזמן גרמא. ב. אין לה עוון ביטול תורה ג. אין עליה עוון של קרי ד. להיותה אישה אין המקטרגים מקטרגים עליה כמו איש.

חלק מהדברים שיופיע בספרינו אשר השיב ח"ג
 
ואולי יש לומר בפשטות שמרן זיע"א לא התעקש לומר את שם אביו אלא שזה מה שידע. והגם שהראה לו בפתק ואמר גם בכל את שם אימו (ר' צבי חקק), מ"מ מרן היה באמצע לימוד ורק שמע את שם החולה, וישר עשה מי שברך ואפילו שהתבונן בפתק בירך באמת בע"פ את שמו ושם אביו.
 
באמת שאלה מעניינת
יותר מפליא איך ידע רבינו את שם אביו?
מהיכרותם הרבה בבית הדין הגדול, להיותו אב בית הדין כשהיה מרן דיין, היה מדבר עמו הרבה בלימוד. והיה זוכר נשכחות ממנו רבות בשנים. לדוגמא ראה בספר אביר הרועים השלישי מה שכתב עליו כשהזכירו, שלא היה ישן בלילות אלא מאוחר מאוד, ולכן היה מתנמנם בבית הדין...
בסוף הסרטון מו"ר זצ"ל מניח הספר הפוך, וצ"ב למה?
כך היה עושה מרן לא פעם ולא פעמיים, כדי לדפדף לאחר מכן יותר בקלות... כנראה היה צריך את הדפים מסוף הספר. וזכורני שכך אמר גם מי שזכה להיות צמוד אליו כל משך היום, הרב אליהו שטרית.
 
חזור
חלק עליון