• מעוניינים להכניס את הספר שלכם או לרכוש את ״אוצר החכמה״? שלחו מייל לכתובת: otzar@moreshet-maran.com

אקדח לאברך

תתחדש על המינוי שקיבלת מהקב"ה להיות בוחן כליות ולב, ויודע ולמנות ולמדוד ולשקול בפלס את מדת הבטחון בליבם של אנשים שאתה לא מכיר...
כבר כתבתי מפורש בדברי שכל זה בגדר חובת ההשתדלות, ואין אנו בוטחים בזה, אלא בקב"ה בלבד ככתוב:
אַתָּה-הוּא מַלְכִּי אֱלֹהִים; צַוֵּה, יְשׁוּעוֹת יַעֲקֹב. בְּךָ, צָרֵינוּ נְנַגֵּחַ; בְּשִׁמְךָ, נָבוּס קָמֵינוּ. כִּי לֹא בְקַשְׁתִּי אֶבְטָח; וְחַרְבִּי, לֹא תוֹשִׁיעֵנִי.
אמנם, חובת ההשתדלות מוטלת עלינו, ואדם שלא ישתדל כנדרש הרי זה מתחייב בנפשו, אלא שמהי בדיוק ההשתדלות המוטלת על האדם, דבר זה תלוי בנקודת מבט, ולכן כל אחד יעשה כמו שהורו לו רבותיו.
(אגב הרבה מאותם שנהרגו הגנו על הרבה אחרים בזה שריתקו את המחבלים הארורים אליהם וככה משכו הרבה זמן, ואם בזמן הזה הארורים ימ"ש היו חופשיים, יכלו להרוג עוד נפשות רבות... אז אל תנסה לקדם את ההשקפה שלך על גבם של אותם קדושים...)
לא כתבתי מה כולם אלא מה בדרך כלל, לא צריך להיות בוחן כליות, אלא מספיק לחיות עם אנשים ולשמוע מה הם אומרים.
כל מה שאמרתי זה שצריך לשמוע לרבנים.
אדרבה אשמח לשמוע מה הרבנים שלך אומרים בזה.
 
לא כתבתי מה כולם אלא מה בדרך כלל, לא צריך להיות בוחן כליות, אלא מספיק לחיות עם אנשים ולשמוע מה הם אומרים.
כל מה שאמרתי זה שצריך לשמוע לרבנים.
אדרבה אשמח לשמוע מה הרבנים שלך אומרים בזה.
גם רוב האנשים (גם אלה שחושבים כמוך) ישנים טוב יותר בלילה כשהם יודעים שיש משטרה וצבא וכיפת ברזל, אז לא בגלל זה נאמר שזה מסיר את הביטחון בה', ולכן בוא נוותר עליהם... וה"ה גם בנידון זה... אם ההשתדלות היא נשיאת נשק לא נוותר עליה בגלל שאנשים טועים... אלא את ההשתדלות יש לעשות, ואת הטועים ללמדם דרך ישרה..
לגבי הרבנים שלי כבר כתבתי בתגובתי לעיל, וכן הביאו שם דברי הרב אבוטבול שליט"א..
 
אגב, אותה שאלה האם בני התורה ילכו לקורסים של 'החייאה' ודומיהם, וגדו"י הליטאים שללו זאת כמפורסם מכמה סיבות שאכמ"ל. [כשאני אומר ליטאים איני שולל בזה הספרדים, שגם הגדולים הספרדים ההולכים בדרכי הישיבות בד"כ דעתם זהה]
אני שאלתי את הרב קסלר רב העיר מודעין עילית ואמר לי שאין מניעה, רק שהדבר לא בגדר חובת ההתשדלות (אבחנה שעשיתי כמה פעמים בנושא זה, ולא רואה מספיק אנשים עושים לצערי)
תן לי מקורות, לגבי מה שכתבת משם גדו"י הליטאים בבקשה.
 
כעת עיקר האיום הוא של טילים, עיקר החשש הוא לא מפני הסתננות נוספת של מרצחים.
השאלה האם ל אותם אלו ששים להחזיק נשק כבר דאגו למגן את ביתם, בממ"ד תיקני, נגד ההפגזות, או שבגלל שזה עולה יותר כסף, ואין בזה שום "גבורה" זה לא בא בחשבון...
לא רק טילים. יש כוננות גדולה מתרחיש של שומר החומות2.
בכפר הערבי שסמוך לבית הורי, כל הנשים והילדים עברו שבוע שעבר לירדן, ומשערים שהסיבה לכך היא שבשלב כלשהו במלחמה הגברים מתכננים לפשוט על ישובי היהודים שלידם. וכך אומרים בפה מלא ערבים רבים בירושלים ולוד וכו'.
ובעז"ה ונהפוך הוא, ייעשה להם כזבח וכצלמונע ויהיו דומן לאדמה
 
דבר אחד כולם יודעים, שלאחר מעשה, שכאשר אברכים למדו לימודי הצלת חיים (שגם אז היו כאלו שאמרו - לא מתאים, לא נראה טוב...) הם הצילו נפשות של אלפים ורבבות, מי שזוכר, קודם שהוקמו אירגוני ההצלה החרדים, עד שהיה מגיע האמבולנס היה יוצאת הנשמה, כפשוטו, והחרדים שיש להם ערך לחיים עשו הכל להציל חיים.
אז מי יכול היום לדון אם לקחת אקדח אם לאו. (ומה הקשר לכוחי ועוצם ידי, ישנה הלכה שהבא להורגך השכם להורגו, וצריך שיהיה את האמצעים לזה). נקודה למחשבה.
 
דבר אחד כולם יודעים, שלאחר מעשה, שכאשר אברכים למדו לימודי הצלת חיים (שגם אז היו כאלו שאמרו - לא מתאים, לא נראה טוב...) הם הצילו נפשות של אלפים ורבבות, מי שזוכר, קודם שהוקמו אירגוני ההצלה החרדים, עד שהיה מגיע האמבולנס היה יוצאת הנשמה, כפשוטו, והחרדים שיש להם ערך לחיים עשו הכל להציל חיים.
אז מי יכול היום לדון אם לקחת אקדח אם לאו. (ומה הקשר לכוחי ועוצם ידי, ישנה הלכה שהבא להורגך השכם להורגו, וצריך שיהיה את האמצעים לזה). נקודה למחשבה.
כבר אמר הרב שך זצ"ל, שכיון שאם לא נגזר על אדם למות לא ימות, נמצא שאם אין אדם באזור שיכול להצילו לא יגיע לידי סכנה שצריך למציל זה.
 
כבר אמר הרב שך זצ"ל, שכיון שאם לא נגזר על אדם למות לא ימות, נמצא שאם אין אדם באזור שיכול להצילו לא יגיע לידי סכנה שצריך למציל זה.
אז גם את קופות החולים ובתי הרפואה נסגור, גם ככה מי שצריך למות ימות, ומי שלא, לא יזדקק להם וככה נחסוך שלא יעברו סתם את הסבל הזה...
אלא מאחר שניתנה רשות לרפא ולהתרפא, אז לרובא דעלמא שאינם בדרגת צדיקים גמורים, הבוטחים רק על ה' בכל דבר, נצרכת להם גם ההשתדלות הטבעית, וא"כ מאי שנא בתי חולים וקופ"ח, מארגוני ההצלה השונים?? אם אלו מיותרים גם אלו מיותרים.... לא כך?!?!?
 
שכיון שאם לא נגזר על אדם למות לא ימות, נמצא שאם אין אדם באזור שיכול להצילו לא יגיע לידי סכנה שצריך למציל זה
אז למה רוצח חייב מיתה, הרי הגיע זמנו למות, ואף שתאמר מגלגלין חובה ע"י חייב, מ"מ הוא שליח, אלא שגם בזה יש בחירה ואכמ"ל.
 
אז למה רוצח חייב מיתה, הרי הגיע זמנו למות, ואף שתאמר מגלגלין חובה ע"י חייב, מ"מ הוא שליח, אלא שגם בזה יש בחירה ואכמ"ל.
אתה עכשיו נכנס לפולמוס גדול, שבחוה"ל כותב שזה רק בגלל שמגלגלין חובה. ובאור החיים משמע שיש בזה בחירה, אך יש מפרשים דבריו באופן אחר. עי' בס' על האמונה ובטחון מהבית הלוי הנד"מ בריש הספר.
 
כבר אמר הרב שך זצ"ל, שכיון שאם לא נגזר על אדם למות לא ימות, נמצא שאם אין אדם באזור שיכול להצילו לא יגיע לידי סכנה שצריך למציל זה.
אז גם את קופות החולים ובתי הרפואה נסגור, גם ככה מי שצריך למות ימות, ומי שלא, לא יזדקק להם וככה נחסוך שלא יעברו סתם את הסבל הזה...
אלא מאחר שניתנה רשות לרפא ולהתרפא, אז לרובא דעלמא שאינם בדרגת צדיקים גמורים, הבוטחים רק על ה' בכל דבר, נצרכת להם גם ההשתדלות הטבעית, וא"כ מאי שנא בתי חולים וקופ"ח, מארגוני ההצלה השונים?? אם אלו מיותרים גם אלו מיותרים.... לא כך?!?!?
???
 
אתה עכשיו נכנס לפולמוס גדול, שבחוה"ל כותב שזה רק בגלל שמגלגלין חובה. ובאור החיים משמע שיש בזה בחירה, אך יש מפרשים דבריו באופן אחר. עי' בס' על האמונה ובטחון מהבית הלוי הנד"מ בריש הספר.
וכן ב"שפתי חיים" בחירה חלק ב' הרחיב רבות בזה
 
אם לא היו קופות חולים, לא היה מת מי שאינו צריך למות!!!
השאלה היא לא מה יקרה אם לא יהיה.... אלא עכשיו שיש, @וצריך@ להשתמש בהם, מה ההבדל בין ארגוני ההצלה לבין שאר שירותי הרפואה, אם שירות רפואי זה דבר נצרך, מה יש גריעותא בדבר שהוא יהיה גם מהיר ונגיש??
 
אם לא היו קופות חולים, לא היה מת מי שאינו צריך למות
עי' בגמ' סנהדרין יז ע"ב שאסור לדור בעיר שאין בה רופא וכ"פ הרמב"ם בפ"ד מהל' דעות. ולדבריך מעכ"ת, למה צריך רופא.
ואולי נוסיף ונאמר שלא צריך חברא קדישא - חש"א שאם לא היה חברא קדישא לא היו מתים....
 
אישית מסכים עם כל מילה שלך.
ועם כל זאת- על אף שזו סברתי וסברתך- לא מצאתי שום גדול דור, פוסק או מנהיג- בעל קנה מידה שאמר שזו "חובת ההשתדלות"
עדיין ממתין למשהו שיראה לי מקור לכך
שנתבשר בשורות טובות
ל''ל קרא סברא הוא
 
עי' בגמ' סנהדרין יז ע"ב שאסור לדור בעיר שאין בה רופא וכ"פ הרמב"ם בפ"ד מהל' דעות. ולדבריך מעכ"ת, למה צריך רופא.
ואולי נוסיף ונאמר שלא צריך חברא קדישא - חש"א שאם לא היה חברא קדישא לא היו מתים....
ישר כוחך! בדיוק מקודם עלה בדעתי גמ' זו...
רק יש לציין שהדין נאמר על ת"ח..
 
ישר כוחך! בדיוק מקודם עלה בדעתי גמ' זו...
רק יש לציין שהדין נאמר על ת"ח..
ראיה מפורשת!!! רק תזכיר לרמב"ם לעדכן שאסור לגור בעיר שאין בה מאבטח.
יש גם פסוק "ורפוא ירפא" ודרשו חז"ל שמכאן שניתנה לרשות לרופא לרפא, בלי לימוד מפורש לא היו מתירים לו לרפא.
ולכם פשוט הכל...
 
בפורום פה זה דעת תורה...
יופי.
עצם זה החז"וא ועוד רבות מהאחרונים וגם חלק מהראשונים הגדירו ושפכו דיו כמים על מהי "חובת ההשתדלות"
ועצם זה שגדולי הדור שלנו קוראים ומוציאים פסקים ומכתבים על כל דבר בשעתו גם על דברים לכאורה פשוטים שכל אחד מבין
אבל רק על דבר של"חלק" מחברי הפורום פה זה פשוט שהוא "חובה"
נשמע די חלש, כל אחד מבין.
 
חזור
חלק עליון