ייש"כ על כל האריכות!אע"פ שיש להלן דברים שכבר נאמרו לעיל, אכתוב הכל למען הסדר הטוב. וגם דברים שטועים ומקשרים אותם למנהגי ישיבות.
א. לתת ביטוי לכל אברך בדרשות וכדו' ולא שרב אחד כל שבת ידרוש.
ב. לקצר כמה שיותר בדברים שהם לא תפילה נטו כגון מי שבירך, מכירות וכדו'.
ג. לענ"ד כדאי דווקא פלפול בהלכה אבל שיהיה קליל ועם 'בשר' שיהיה אפשר להתווכח. ולא להאריך מידי כי אנשים עייפים.
ד. לשלב בין סטנדרים לשולחנות.
ה. לא להגזים איפה שלא צריך עם האריכות של התפילה, לדוג' מי שרוצה להאריך הרבה מהרגיל בשמו"ע, שיאריך לעצמו, למשש את הדופק של הציבור ולראות כמה זמן רוב הציבור מתפלל ולפי זה לעשות.
ו. לשים לב שלא מערבבים בין מנהגים ישיבתיים למנהגים ליטאיים.
ז. פחות דרשות ויותר זמן לימוד עצמי. נניח זמן כולל בשבת של כשעה - דרשות, והשאר שיהיה 'בית מדרש'.
ח. לעשות ערבית במוצ"ש שתסתיים 5-10 דקות לפני ר"ת.
ט. ערבית בליל שבת אינה צריכה להתאחר יותר מ20 דקות אחר השקיעה, וכן מנחה אינה צריכה להיות מוקדמת יותר מ20 דקות לפני השקיעה. אא"כ רוצים להאריך את הדרשה.
יישר כח על הדברים. ומה שהרב כתב שערבית של מוצ"ש תסתיים 5-10 לפני ר"ת, בקיץ הדבר מאוד מאוחר ויש הרבה מיניינים שמתפללים במוצ"ש 40-45 דקות אחר השקיעה ומי שרוצה להתפלל כחצי שעה אחר השקיעה כמעט שאינו מוצא. אולי גם זה רעיון שבקיץ יקדימו את הערבית, אם כמובן הצבור רוצים.אע"פ שיש להלן דברים שכבר נאמרו לעיל, אכתוב הכל למען הסדר הטוב. וגם דברים שטועים ומקשרים אותם למנהגי ישיבות.
ח. לעשות ערבית במוצ"ש שתסתיים 5-10 דקות לפני ר"ת.
ט. ערבית בליל שבת אינה צריכה להתאחר יותר מ20 דקות אחר השקיעה, וכן מנחה אינה צריכה להיות מוקדמת יותר מ20 דקות לפני השקיעה. אא"כ רוצים להאריך את הדרשה.
אבל לכאו' לבני תורה זה הכי מתאים, לא?יישר כח על הדברים. ומה שהרב כתב שערבית של מוצ"ש תסתיים 5-10 לפני ר"ת, בקיץ הדבר מאוד מאוחר ויש הרבה מיניינים שמתפללים במוצ"ש 40-45 דקות אחר השקיעה ומי שרוצה להתפלל כחצי שעה אחר השקיעה כמעט שאינו מוצא. אולי גם זה רעיון שבקיץ יקדימו את הערבית, אם כמובן הצבור רוצים.
אינני מבין את הערתך, כוונתי הייתה שבני תורה צריכים באופן רשמי להחמיר ביציאת השבת כר"ת. ומי שירצה להתפלל באופן חד פעמי מוקדם - שיתפלל אצל אלו המקדימים.מה כל כך שונה אצל בני תורה בעניין הזה?
יש כאן מקום שעושה ב' מניינים, וה"ה ניראה לומר גם בנידו"ד, שהכל לפי הביקוש... אם הביקוש הוא מועט אז אולי בחדר צדדי או בכלל שלא, אבל אם יש ביקוש גדול לזה אז אולי כדאי לעשות באופן רישמי...אינני מבין את הערתך, כוונתי הייתה שבני תורה צריכים באופן רשמי להחמיר ביציאת השבת כר"ת. ומי שירצה להתפלל באופן חד פעמי מוקדם - שיתפלל אצל אלו המקדימים.
אעפ"כ, כמדומני ש"בני תורה" מעדיפים להחמיר ע"ע לפחות חצי שעה לאחר השקיעה (אם לא ארבעים דקות), לא?ט. ערבית בליל שבת אינה צריכה להתאחר יותר מ20 דקות אחר השקיעה
מה חומרא בזה? להגיע הביתה בשעון קיץ קרוב לתשע בערב זו חומרא?? איפה בני הבית, הילדים הקטנים, אנשים רעבים? כל זה בשביל איזה דרשן שבטוח שכולם הגיעו רק בשביל לשמוע אותוכמדומני ש"בני תורה" מעדיפים להחמיר ע"ע לפחות חצי שעה לאחר השקיעה
לצערי הבית מדרש שאני מתפלל בו קבוע ליד הבית עושים זאת, ועד השנתיים האחרונות שבגלל הקורונה הם עשו מניינים נוספים, כעת יש מנין נוסף שמתפללים ערבית בשקיעה. עד אז בקיץ הייתי מגיע הביתה בסביבות 9 בערב לצערי.מה חומרא בזה? להגיע הביתה בשעון קיץ קרוב לתשע בערב זו חומרא?? איפה בני הבית, הילדים הקטנים, אנשים רעבים? כל זה בשביל איזה דרשן שבטוח שכולם הגיעו רק בשביל לשמוע אותו
אני כבר שנה שמינית ב"ה, מתפלל פלג כל ערב שבת ואין תענוג יותר גדול מזה
הם רוצים להחמיר ולחוש לדעת החולקים. יש כמה דעות בזה. אנחנו עושים 13.5 דקות אחר השקיעה ומחמירים 18 דקות ומעגלים ל-20, אבל צריך לדעת שישנם דעות נוספות (בעיקר אצל האשכנזים), ורוצים לחוש ולהחמיר כדעתם.מה חומרא בזה? להגיע הביתה בשעון קיץ קרוב לתשע בערב זו חומרא?? איפה בני הבית, הילדים הקטנים, אנשים רעבים? כל זה בשביל איזה דרשן שבטוח שכולם הגיעו רק בשביל לשמוע אותו
צריך רק לשים לב, שאלו שמתפללים פלג המנחה לא יעשו את זה בכדי להגיע לבית מוקדם ובשביל הילדים, אלא שיכוונו בשביל כבוד שבת ובכדי לקבל את השבת מוקדם. וכדאיתא בשו"ע סי' רס"ז ס"ב ובנו"כ.אני כבר שנה שמינית ב"ה, מתפלל פלג כל ערב שבת ואין תענוג יותר גדול מזה
אין בעיה יחמירו בק"ש בלילה באמצע הסעודההם רוצים להחמיר ולחוש לדעת החולקים. יש כמה דעות בזה. אנחנו עושים 13.5 דקות אחר השקיע ומחמירים 18 דקות ומעגלים ל-20, אבל צריך לדעת שישנם דעות נוספות (בעיקר אצל האשכנזים), ורוצים לחוש ולהחמיר כדעתם.
היא גופא כבוד השבת, לא להגיע לבית שכולם עייפים ורעביםלא יעשו את זה בכדי להגיע לבית מוקדם ובשביל הילדים, אלא שיכוונו בשביל כבוד שבת