• מעוניינים להכניס את הספר שלכם או לרכוש את ״אוצר החכמה״? שלחו מייל לכתובת: otzar@moreshet-maran.com
  • בשורה משמחת: בעז"ה עומד לצאת לאור בימים הקרובים ילקוט יוסף ברכות חלק א' החדש. מחיר מוזל לקבוצות הנרשמים מראש (כגון כוללים, קהילות, בתי כנסת וכדו'), לפרטים והרשמה יש לפנות למרכז למורשת מרן במייל: y@moreshet-maran.com

כיצד הייתם מגדירים מניין בני תורה

נאמר זאת כך מניין בני תורה זה 'המצאה אשכנזית' שבצוק העתים גם אחינו הספרדים אימצו אותה
יש שאימצו על מלא (עד שניתן לקרוא עליהם את הקריאה הידועה במה אתם ספרדים???) ויש למחצה לשליש ולרביע

המציאות שרוב מקומות שאני מכיר יש מניין בשמונה ואם הציבור מספיק גדול עושים מנין 'גם' למג''א
וכמובן שמחקו את רוב המנהגים הפשוטים שהיו לנו.

שהילדים מסדרים את פסוקי דזמרא
לנגן ב'הודו' 'הללויה' 'אז ישיר' אל אדון רק מ'שמחים בצאתם'
ללא סבא שמחלק סוכריות לילדים המתוקים.
ללא רימונים לספר ראשון וכו' וכו'
הנווהנד זה נהוונד אברכי וחיור

ברור שרבותינו האור לציון והחזון עובדיה לא היו מעודדים את הדבר הזה של פירוד בין אברכים לבעלי בתים.
הרבה מהאברכים של מניני "בני תייירהה" שכחו מאיזה בתי כנסיות הם הגיעו, ואעפ"כ זאת הם בני תורה........
ודאי שזה לא דרכו של מרן זיע"א
 
הרבה מהאברכים של מניני "בני תייירהה" שכחו מאיזה בתי כנסיות הם הגיעו, ואעפ"כ זאת הם בני תורה........
ודאי שזה לא דרכו של מרן זיע"א
אף שלא אהבתי את הטון המזלזל, ורוב חברי הפורום שכתבו עד עכשיו דעתם שונה מדבריך, יש דבר אחד שיש לתת הדעת עליו בדבריך והוא 'הרצון להתבדל' לשם כבוד ולומר 'אצלי בבית כנסת יש רק אברכים' וזה טעות כמו שדיבר ע''ז מרן זצ''ל שצריך להכניס גם את הבעלי בתים לקהילה בשביל לחזק גם אותם וכמו שאמר הפסוק ' אחלקם ביעקב ואפיצם בישראל'
 
אף שלא אהבתי את הטון המזלזל, ורוב חברי הפורום שכתבו עד עכשיו דעתם שונה מדבריך, יש דבר אחד שיש לתת הדעת עליו בדבריך והוא 'הרצון להתבדל' לשם כבוד ולומר 'אצלי בבית כנסת יש רק אברכים' וזה טעות כמו שדיבר ע''ז מרן זצ''ל שצריך להכניס גם את הבעלי בתים לקהילה בשביל לחזק גם אותם וכמו שאמר הפסוק ' אחלקם ביעקב ואפיצם בישראל'
תשאל את מרן הראשון לציון שליט"א מה חושב על מנינים אלו שמזלזים בבעלי בתים ומשתכנזים ותראה מה ישיב לך
 
מחילה מכבודך אבל נראה שאתה מדבר מהרהורי ליבך
גם השואל הראשון, וגם העונים כולם ואנכי בתוכם הדגישו שלא מדובר על רצון להשתאכנזות
פשוט מאוד לפעמים יש בתי כנסיות שאולי נכון גדלנו בהם אבל מה לעשות שהם לא על פי ההלכה, כולם שם זקנים מרוקאים שצועקים ורבים ושותים ערק ורק הפיוטים שלהם והמנגינות קודש קודשים
או שיש באזור בתי כנסת של מודרנים שעליהם אני כתבתי למעלה מרורות והשבוע סבלתי מהם מרורי מרורות שנאלצתי להתפלל איתם ותוך פחות מ25 דקות סיימו מנחה וגם ערבית
בני תורה לא יכולים להישאר במקומות כאלה ורוצים להקים מנין נפרד ועל זה שאלו מה יהיה האופי
תאמר לי וכי אצל רבינו עובדיה היו בני תורה? וכן אצל חכם בן ציון? אבל בהחלט זה נקרא מנין של בני תורה שהכל לפי ההלכה ודעת תורה וכך אנו רוצים שיהיה
 
ברור שרבותינו האור לציון והחזון עובדיה לא היו מעודדים את הדבר הזה של פירוד בין אברכים לבעלי בתים.
כשהתחלתי להתפלל במנין של אברכים, ואף הייתי ממייסדיו, אמר לי אחד מתלמידיו של מרן זיע"א שזו לא דרכו וכו' וכו'.
רק שאלתי אותו אם הוא לוקח אחריות על הילדים שלי, שישבו ליד ילדים שחשופים לאייפונים, ומילא פיו מים!!!
 
לכן בבית כנסת של בני תורה צריך לתלות מודעה כמו אצל חלק מהחסידים "אין להוציא כאן מכשיר לא כשר בשום פנים ואופן"
במנין של בני תורה זה צריך להיות פשוט, והס מלהזכיר.
אם צריך לתלות כזו מודעה בכדי שלא יוציאו, זה לא מנין של בני תורה!!!
 
שתי נקודות. אחת, גם מי שמתפלל חצי שעה אחרי השקיעה יכול להחמיר ר"ת וזה לא סותר במיוחד בחורף. יש הרבה דברים שאפשר לעשות ולעזור בבית גם לפני ר"ת במיוחד כשיש לאדם צורך יכול להקל במלאכות דרבנן כמש"כ בילקו"י. דבר שני, גם מרן זצ"ל תמיד הדגיש שר"ת הוא חומרא מאוד חשובה אבל המנהג הוא כהגאונים ולכן אין אנחנו יכולים לכפות על אחרים שלא מחמירים ר"ת גם בני תורה. ולכן מה שהתכוונתי זה כש"כ הרב דוד עזר שהכל לפי הביקוש. בהצלחה רבה
ביביע אומר ח"ב סימן כא אות טו "ולכל הפחות יאזור חיל להחמיר באיסורים של תורה", עכ"ל,
משמע שלכתחילה אפילו בדרבנן.
ובשיחה השבועית לך לך תשע"א, אמר מרן במפורש שזו אינה חומרא בעלמא, אלא חומרא מוכרחת מן הדין. מי שיכול להביא לשונו כאן, יבורך מפי עליון.
וסתם ככה, אברכים לא צריכים לחיות במצב של דיעבד, הרי אם להש"ע הוא חילול שבת, אז מדוע שלא נחמיר. ועל כן מרן זצוק"ל היה מדבר על כך הרבה. אם מדובר בסתם חומרא, מיותר ממש לדבר על כך מידי שנה, וכי היה חסר למרן על מה לדבר, על חומרות בעלמא?! אתמהה..
ושמעתי שחכם שלום אמר בישיבה כמה פעמים, שאיך אברך יכול לומר שהוא "ירא שמים" אם לפי הש"ע הוא מחלל שבת ואינו מוציא בר"ת.

ישמע חכם ויוסיף לקח,
כי דברי הרב הפרהימי לענ"ד צודקים מאוד.
 
מה זה קשור? אפשר להתפלל ערבית 20 דקות קודם ר''ת בלי לחלל שבת לפי ר''ת!! ויוצאים לכל השיטות ! למה לאחר ולמרוח הזמן של הציבור של הבניי תוירו ?!

לגבי החזן שאשתו עם פאה, אני שואל מה עדיף אשה עם מטפחת ושבעלה החזן ממורמר כל הזמן עם בעיות של שמירת עיניים ושלום בית, או אשה שחובשת פאה לפי כללי הצניעות של המתירים, ושבעלה החזן יותר קדוש בנושא זה? (אשתי רק עם מטפחת)
 
לדעתי להגדיר מנין של בני תורה זו הסתייגות, בית כנסת היא בית ה׳ שם צריכים להתפלל לה׳ וכל יהודי צריך להרגיש נוח בבית ה׳.
וזה לא סותר שהכל חייב להיות מדוקדק על פי ההלכה קלה כבחמורה שיהיה רב או כמה תלמידי חכמים שאחראים על הכל בצורה נעימה ומקרבת כדרכם של רבותינו ובפרט של מרן רבינו זיע״א.
 
לדעתי להגדיר מנין של בני תורה זו הסתייגות, בית כנסת היא בית ה׳ שם צריכים להתפלל לה׳ וכל יהודי צריך להרגיש נוח בבית ה׳.
וזה לא סותר שהכל חייב להיות מדוקדק על פי ההלכה קלה כבחמורה שיהיה רב או כמה תלמידי חכמים שאחראים על הכל בצורה נעימה ומקרבת כדרכם של רבותינו ובפרט של מרן רבינו זיע״א.
הכוונה היא להנהגה. וחוץ מזה, בן תורה לא אומר אברכים או בעלי בתים, יש בעלי בתים בני תורה ומאידך גם אברכים שאינם בני תורה.
 
לזה בדיוק התכוונתי שאמרתי ״הסתייגות״ לא עצם ההגדרה של בן תורה מהו אברך או בעל בית אלא עצם ההסתייגות בין ציבור לציבור.
וזה גופא החידוש שנוצר שכאן מתפללים רק בני תורה ומי שלא זכה להיות לא חסר בתי כנסת, ודאי שזה לא דרכם של רבותינו כמו שהוזכר כאן ולא הדרך של מרן, אלא זה בית כנסת בית כנסת זה מקום שבו מתפללים היהודים לקב״ה לא לעצמם.
ועוד על מה כל העניין ליצור מניין כזה מחודש של בני תורה? בשביל שיתפללו בו לפי הכללים שלא יוציאו אייפונים או שלא ידברו בתפילה וכו׳ ? תעמיד שתי גבאים שיהיו אחראים בצורה מסודרת על כל ענייני התפילה על פי ההלכה והכל טוב, ופשוט שכל זה מדובר דווקא במקום שהציבור הוא חרדי ויש את אותם הנושרים ולהם יש אייפונים וכו׳ אבל אם מדובר במקום שהציבור מעורב ויש צד של קירוב וזיכוי הרבים שיבואו ללמוד מבני התורה איך להתפלל או שיעור תורה וכיוצא, פשוט שלא שייך לארגן מניין כזה בכלל וזה דברים פשוטים שאין מה להתפלפל בהם בכלל ולפחות לא בפורום מורשת מרן.
 
לא היו רק בני תורה, היה מיקס של בני תורה בעלי בתים, יראי השם.
הלוואי ויהיה לי את היראת שמיים של הבעלי בתים שם..
ןמי שהיה פעם באהל רחל לעדת הבבלים בתשעה באב יראה מה זה בעלי בתים...
יראת שמים נשפכת......
אבל זה דור שנכחד בר מינן
 
אני חושב שיש השהו שמאד חסר אצל בני תורה, שיש חוסר בהבנה בחשיבות התפילה במקאמים וחזנים שיודעים להתפלל, ולא שכל אחד יעלה,
שהרי דבר מבורך הוא שהתפילה אצל בני תורה אינה מהירה אך אם עולה חזן שלא יודע להתפלל יפה זה ממש מייבש את המתפללים,
(כוונתי בעיקר בשבתות ובימים טובים) ולוואי שנראה שינוי בדבר.
 
אני חושב שיש השהו שמאד חסר אצל בני תורה, שיש חוסר בהבנה בחשיבות התפילה במקאמים וחזנים שיודעים להתפלל, ולא שכל אחד יעלה,
שהרי דבר מבורך הוא שהתפילה אצל בני תורה אינה מהירה אך אם עולה חזן שלא יודע להתפלל יפה זה ממש מייבש את המתפללים,
(כוונתי בעיקר בשבתות ובימים טובים) ולוואי שנראה שינוי בדבר.
לא זכיתי להבין דברי קדשך, אם הציבור לא בקטע של המקאמים מה צריך שהחזן יתפלל במקאם? אני אומר לך מהנסיון שזה רק מעצבן אותם כי לא מבינים, לפעמים אני עולה חזן בשבת אלה שמבינים במקאמים באים להודות ולפרגן ואלה שלא מבינים עושים פרצופים מה אתה מואזין?
 
לא זכיתי להבין דברי קדשך, אם הציבור לא בקטע של המקאמים מה צריך שהחזן יתפלל במקאם? אני אומר לך מהנסיון שזה רק מעצבן אותם כי לא מבינים, לפעמים אני עולה חזן בשבת אלה שמבינים במקאמים באים להודות ולפרגן ואלה שלא מבינים עושים פרצופים מה אתה מואזין?
אני לא מבין בכלל בעניין
אבל,
אם המהלך הוא בנעימה קדושה ובלי להכביד,
נעים לאוזן השומע שמרגיש שיש סדר ולא אחד למעלה ושמונה וחצי למטה ..
אז,
לא רק למבינים זה מהנה אלא גם למי שלא ...
 
חזור
חלק עליון