• מעוניינים להכניס את הספר שלכם או לרכוש את ״אוצר החכמה״? שלחו מייל לכתובת: otzar@moreshet-maran.com
  • בשורה משמחת: בעז"ה עומד לצאת לאור בימים הקרובים ילקוט יוסף ברכות חלק א' החדש. מחיר מוזל לקבוצות הנרשמים מראש (כגון כוללים, קהילות, בתי כנסת וכדו'), לפרטים והרשמה יש לפנות למרכז למורשת מרן במייל: y@moreshet-maran.com

כיצד הייתם מגדירים מניין בני תורה

אעפ"כ, כמדומני ש"בני תורה" מעדיפים להחמיר ע"ע לפחות חצי שעה לאחר השקיעה (אם לא ארבעים דקות), לא?
כפי מה שידוע לי עיקר זמן תפילת ערבית מתחיל בשקיעה ולא בצה"כ (לא ראיתי בפנים אבל כך אמר לנו הרה"ג יצחק יוסף נכד מרן), לכן אין עניין להחמיר עד כדי כך. למה אתה לא מחמיר להתפלל בר"ת???
 
כפי מה שידוע לי עיקר זמן תפילת ערבית מתחיל בשקיעה ולא בצה"כ (לא ראיתי בפנים אבל כך אמר לנו הרה"ג יצחק יוסף נכד מרן)
ראה בהלכה ברורה שהביא כן מחסד לאלפים וזכור לי שבאורל"צ שדייק כן מהש"ע
אך ודאי שיש חולקים ע"ש בהלכה ברורה
 
לא כ"כ הבנתי מדוע לעשות את זמן תפילת ערבית של מוצ"ש קרובה לצאת שבת ר"ת.
הגם שאנחנו בלי נדר מחמירים כדעת ר"ת, נח לא להיות תלוי בזמן תפילה מאוחר. מה גם שהרבה פעמים צריכים את הבעל בבית בעזרה עם ההשכבה של הילדים וכו'.
לגבי סטנדרים, או שולחנות. לעניות דעתי סטנדרים עדיף טפי.
לגבי הדרשות או השיעור הלכתי. אפשר לשלב. נהגו בהמון מקומות שבלילה דורשים בפרשת השבוע ובבוקר הלכתי.
 
אפשר גם להתפלל במנין רגיל, דהיינו מנחה בכניסת שבת וכו', אבל להקדים תרופה,
לאפשר לילדים ולאישה לנוח צהריים שעה שעתיים, וגם הילדים יכולים לאכול צהריים,
וכך להגיע לשבת כשכולם מרוצים.
(כוונתי במיוחד במקומות שאין מניינים בפלג)
כמדומני שאפשר גם לקבל שבת בפלג בלי מניין (כמובן שמתפללים מנחה קודם לכן במניין), עושים קידוש, יושבים כולם לסעוד את ליבם ולקיים מצוות עונג שבת, ובצאת הכוכבים קצת קודם שמתחילים ערבית או אם הוא לא עשה קבלת שבת ילך לקבל איתם שבת ויתפלל, והכל בא על מקומו בשלום כך נראה לענ"ד, ואשמח להערות והארות על זה
 
אני בתור אחד שניהל בית כנסת מרובה מתפללים וסגנונות [ בעלי בתים לצד אברכים ]
1. לא למרוח את התפילה
2. לגבי הדרשה רעיון מוסרי או משהו בסגנון ושוב לא מריחה 5 עד 10דקות
 
יש בעיה קצת בתפילה של פלג
שחוזרים מהבית כנסת אחרי תפילת ערבית וקבלת שבת[לפני השקיעה]
והילד המתוק רואה אנשים חרדים נוסעים במכונית ומחללים שבת[לדעתו]
לך תסביר לו שאצלם עדיין לא שבת
לעניות דעתי ילד מבין מה זה לקבל שבת, שאנחנו הקדמנו אבל עדיין מי שלא קיבל עוד לא הגיע זמן שבת לגביו.
 
יש בעיה קצת בתפילה של פלג
שחוזרים מהבית כנסת אחרי תפילת ערבית וקבלת שבת[לפני השקיעה]
והילד המתוק רואה אנשים חרדים נוסעים במכונית ומחללים שבת[לדעתו]
לך תסביר לו שאצלם עדיין לא שבת
אדרבה, זו הזדמנות להסביר לילד מהו תוספת שבת שמוסיפין מן החול אל הקודש, ולהסביר מהו פלג המנחה, כמובן כל ילד לפי רמתו...
 
יורשה לשאול מה אתם מגדירים בכלל מנין של בני תורה? שכולם אברכים? עם כובעים וחליפות? ומה תעשו אם יבוא איזה בע"ב להתפלל תגרשו אותו? המושג הזה לא כל כך מוגדר, ולענ"ד העיקר זה האוירה שתהיה על פי הדין וההלכה, שיהיה רב שהוא מחליט וקובע הכל ולא כל אחד קופץ להגיד מה שבא לו
חשוב ביותר לקבל כל אדם בסבר פנים יפות גם אם הוא לא נראה כמונו, זה הבני תורה האמיתי
והכי חשוב להתייחס לילדים לעשות להם חשק לבוא להתפלל, כמו שכבר כתבתי במקום אחר שהתבקשתי לעורר לעשות אבות ובנים ושיבואו כולם, לתת לילדים לקרוא קטעים מהתפילה ושיר השירים [אם אומרים] לתת פרס קטן לבחורים שעולים לישי"ק, לעזור אחד לשני בזמני לידות וכדו' ושאר העניינים
תן לחכם ויחכם עוד
מצד המציאות כאשר יש בע"ב בקהילה שהם מרגישים חלק מהקהל יש להם חשק לפתוח את היד ולשחרר ממון
 
יורשה לשאול מה אתם מגדירים בכלל מנין של בני תורה? שכולם אברכים? עם כובעים וחליפות? ומה תעשו אם יבוא איזה בע"ב להתפלל תגרשו אותו? המושג הזה לא כל כך מוגדר, ולענ"ד העיקר זה האוירה שתהיה על פי הדין וההלכה, שיהיה רב שהוא מחליט וקובע הכל ולא כל אחד קופץ להגיד מה שבא לו
חשוב ביותר לקבל כל אדם בסבר פנים יפות גם אם הוא לא נראה כמונו, זה הבני תורה האמיתי
והכי חשוב להתייחס לילדים לעשות להם חשק לבוא להתפלל, כמו שכבר כתבתי במקום אחר שהתבקשתי לעורר לעשות אבות ובנים ושיבואו כולם, לתת לילדים לקרוא קטעים מהתפילה ושיר השירים [אם אומרים] לתת פרס קטן לבחורים שעולים לישי"ק, לעזור אחד לשני בזמני לידות וכדו' ושאר העניינים
תן לחכם ויחכם עוד
מצד המציאות כאשר יש בע"ב בקהילה שהם מרגישים חלק מהקהל יש להם חשק לפתוח את היד ולשחרר ממון
ודאי. בפרט המשפט האחרון. אברכים לא יכולים להחזיק קהילה. במובן הממוני. ואם הם כבר עושים את זה לבד בלי עזרה של בעלי בתים. זה נהיה להם מרמור שכל חודשיים מתרימים אותם ומסבירים להם שהכל הולך להתפרק אם לא יגדילו את ההו"ק וכו'
 
לא קראתי הכל
אבל יש כמה דברים
א. שהמניין המרכזי יספיק ק''ש בברכותיה בזמן מג''א
ב.התפילה בשבתות לא במהירות [ וגם לא באיטיות]
ג. שיעור בין קבלת שבת לערבית עדיף בלומדות ועדיף שיהיה שבוע מבני הקהילה ושבוע להביא מישהו מבחוץ.
ד.אם יש מימון לעשות ביה''ז עם שיעורים ממרביצי תורה וכן שיעורי בין הזמנים
ה. ספרייה גדולה וחשובה עם הרבה ספרים חשובים ובעיקר בלי הרבה ספרים שלא צריך.
 
נאמר זאת כך מניין בני תורה זה 'המצאה אשכנזית' שבצוק העתים גם אחינו הספרדים אימצו אותה
יש שאימצו על מלא (עד שניתן לקרוא עליהם את הקריאה הידועה במה אתם ספרדים???) ויש למחצה לשליש ולרביע

המציאות שרוב מקומות שאני מכיר יש מניין בשמונה ואם הציבור מספיק גדול עושים מנין 'גם' למג''א
וכמובן שמחקו את רוב המנהגים הפשוטים שהיו לנו.

שהילדים מסדרים את פסוקי דזמרא
לנגן ב'הודו' 'הללויה' 'אז ישיר' אל אדון רק מ'שמחים בצאתם'
ללא סבא שמחלק סוכריות לילדים המתוקים.
ללא רימונים לספר ראשון וכו' וכו'
הנווהנד זה נהוונד אברכי וחיור

ברור שרבותינו האור לציון והחזון עובדיה לא היו מעודדים את הדבר הזה של פירוד בין אברכים לבעלי בתים.
 
עוד הערה אחת קטנה בנושא שממש חורה לי ומרתיח את עצמיי, האייפונים שהאנשים מתעסקים איתם כל התפילה, זה באמת מטריף את הדעת מה יש לכם שם כל כך לחטט, כאילו מי אתם שהעולם לא יכול להסתדר בלעדיכם שעה, ואני מצעק ומצווח על הספרדים שלנו שחלקם נקראים אברכים או שמשייכים עצמם לקהילות אברכים והם הולכים עם הדבר הזה ביד בלי בושה כל התפילה. בוא נניח שיש לכם חסימה כאילו מה כבר היא שוה, אבל למה אתם לא יכולים להיפרד מזה רק לתפילה?
לכן בבית כנסת של בני תורה צריך לתלות מודעה כמו אצל חלק מהחסידים "אין להוציא כאן מכשיר לא כשר בשום פנים ואופן"
ובכלל גם הטלפונים הכשרים אני רואה אברכים שכל היום הולכים עם זה באוזנים, ריבונו של עולם מה יש לדבר ולשמוע שם כל כך הרבה? איך לא כואב לכם היד והאוזן? אני יושב ברכב ועובר לידי אברך שמחפש אותי ומרוב שהוא שקוע בטלפון שלו הכשר הוא בכלל לא רואה שאני מילימטר לידו, אנשים שכחו כבר מה זה אנשים, כל היום עם הפלסטיקים האלה

יש עוד נקודה שאולי כתבו עליה למעלה פשוט לא שמתי לב וגם עברתי כבר את הגיל שמתעסק בנושא הזה, אבל מבחינה הלכתית יש בעיה להתפלל עם חזן שאשתו הולכת עם פאה נכרית, אז אם זה מנין של בני תורה שמחפשים שהכל יהיה מהודר צריך להתחיל מהקודקוד שזה החזן, הרבה לפני שמתעסקים עם דברים אחרים שהם פחות חשובים
 
נפלא ביותר!!
כולם כתבו דברים נפלאים!!
וכמדומני שהגדר הוא במנין בני תורה זה מה שהרב משען אמר אבל לא רק.
כלומר העיניין הוא שירגישו את ה'רוממות', שפה זה משהו אחר ומיוחד יותר.
זה כולל בלי אייפונים ובלי דיבורים בתפילה וכדו' והעיקר שהנושאים העיקריים שיעניינו את הציבור הוא לא נייעס וכדו' אלא תורה.
איך מזהים כזה מקום?
אם אחרי התפילה רואים קבוצות אנשים מדברים בלימוד בירכתי בית הכנסת זה סימן שהצלחתם.
 
חזור
חלק עליון