• מעוניינים להכניס את הספר שלכם או לרכוש את ״אוצר החכמה״? שלחו מייל לכתובת: otzar@moreshet-maran.com
  • בשורה משמחת: בעז"ה עומד לצאת לאור בימים הקרובים ילקוט יוסף ברכות חלק א' החדש. מחיר מוזל לקבוצות הנרשמים מראש (כגון כוללים, קהילות, בתי כנסת וכדו'), לפרטים והרשמה יש לפנות למרכז למורשת מרן במייל: y@moreshet-maran.com

סירוק בשבת בבין השמשות

אנונימי

New member
שלום, לגבי טבילה במקווה טהרה בערב שבת, האם במידה ואני טובלת בבין השמשות (כפי שפסק הרב עובדיה), יש היתר להסתרק אחרי הטבילה אם עוד לא הגיע צאת הכוכבים?
מאוד מקשה עליי שהשיער נשאר מבולגן כל השבת
 
שלום וברכה

אין להסתרק גם בבין השמשות במסרק או במברשת רגילה, אמנם אשה שטובלת בבין השמשות ושערה מסתבך אם אינה מסרקת השער יכולה להסתרק אחר הטבילה במברשת רכה (כגון של תינוקות) וטוב שתייחד אותה לשבת, או שתסדר השער בנחת ביד.

מרן השולחן ערוך אורח חיים (סימן שג סעיף כז) כתב אסור לסרוק במסרק בשבת, ואפילו אותו שעושים משער חזיר, שא"א שלא יעקרו שערות. אבל מותר לחוף ולפספס ביד (ב"י).
ובפסקי תשובות (שם אות יח) כתב ולדברי המשנ"ב (סימן ר"ס סק"א) יש בו איסור תורה, ואפילו כשאין שום חשש לתלישת שערות מכל מקום אסור להשתמש במסרק מכל סוג שהוא, משום עובדין דחול, וכל סוגי המסרקים מוקצים הם ואין לטלטלם בשבת, ככלי שמלאכתו לאיסור.
ורק במברשת בעלת שערות רכות מותר להשתמש בשבת, ובמג"א וש"פ שם ומשנ"ב הכא שנהגו שיהיה מיוחד לשבת, שלא יהא נראה כעובדין דחול, ובשעה"צ (סקע"ח) בשם מאמר מרדכי שכוונת הדברים ליחד כלי קטן שאינו מיועד לסריקת השערות, ובו לסרק שערותיו מעט בשבת, ובימינו לא נהגינן בזה כי אינו מצוי בינינו, ובשו"ת אג"מ (ח"ב סי' ע"ח) שמכל מקום גם מברשת בעלת שערות רכות דזמנינו טוב לייחד מיוחדת לשבת שאין משתמשים בה בימות החול.
אך גם במברשת זו אין לעשות בחוזק, אלא בנחת לסדר מעט השערות או להשכיבן ותו לא. ע"כ. אמנם מרן הראש"ל שליט"א כתב בילקוט יוסף (סימן שג סעיף יח) אסור מדרבנן להסתרק במסרק בשבת. אבל מותר להחליק את השער במברשת בגדים רכה, או ביד.

ובדין בין השמשות כתב מרן ז"ל (סימן רסא סעיף א) ספק חשיכה, והוא בין השמשות, (והיינו כדי שיעור הלוך ג' רביעי מיל אחר שקיעת החמה) (טור בסימן רצ"ג וכדלקמן ס"ס ב') (ושיעור מיל הוא שליש שעה פחות חלק ל') אין מעשרים את הודאי ואין מטבילין את הכלים ואין מדליקין את הנרות ואין מערבין עירובי תחומין (וע"ל סי' תט"ו ס"ב), אבל מעשרין את הדמאי וטומנין את החמין ומערבין עירובי חצירות (וע"ל סי' שצ"ג). ומותר לומר לא"י, בין השמשות, להדליק נר לצורך שבת, וכן לומר לו לעשות כל מלאכה שהיא לצורך מצוה או שהוא טרוד ונחפז עליה.

וכתב במשנה ברורה (שם ס"ק י) ולשאר דברים שאסור מדרבנן חוץ מאלו דקחשיב פה דין בה"ש כמו שבת עצמה אם לא שהוא לדבר מצוה או שאר דוחק וכמבואר לקמן בסימן שמ"ב עי"ש ע"כ.

וכיון שיש אפשרות לסדר השער ביד או במברשת רכה בנחת, אין נראה להתיר איסור סריקה אף בבין השמשות. וטוב שתייחד המברשת הרכה לסריקה בשבת כדברי האג"מ (לעיל).

בברכה רבה
 
אין לך הרשאות מספיקות להגיב כאן.
חזור
חלק עליון