• מעוניינים להכניס את הספר שלכם או לרכוש את ״אוצר החכמה״? שלחו מייל לכתובת: otzar@moreshet-maran.com

תוכן לאחרונה על ידי גרינפלד

  1. ג

    האם כופין על מצות ביעור

    והוסיף ה'מגדלות מרקחים' בהערה: ויש עוד נפק"מ בספק זה האם מצות וידוי יכולה לחייב לבער כדי שיוכל להתוודות, דהנה החזו"א דמאי סי' ב' סק"ו ד"ה ונראה דזה, כתב לחדש דאע"פ שבספק תרומה ומעשר אינו חייב ליתן לכהן וללוי משום דהמוציא מחבירו עליו הראיה, מ"מ מעכב את הוידוי מספק, דאינו יכול לומר "וגם נתתיו...
  2. ג

    האם כופין על מצות ביעור

    מתוך ה'מגדלות מרקחים': בערתי הקדש מן הבית (כו יג) בספר אמרי הצבי ב"ק לו: אות כ"ח כתב לדון, שאין בי"ד כופים על מצות ביעור מעשרות, משום דהוי ליה מצות עשה שמתן שכרה בצידה שאין בי"ד כופין עליה, כמבואר בחולין קי: לגבי כיבוד אב ואם שאין כופין עליה משום שמתן שכרה בצידה דכתיב למען יאריכון ימיך, והכא...
  3. ג

    בל תאחר במעשרות האם מעכב את הוידוי

    והוסיף ה'מגדלות מרקחים' בהערה: ולכאורה יש מקום לומר דליכא בל תאחר על אכילת מעשר שני, וכן צידד בחזו"א שם, ובטעם הדבר יש לומר דרק על מצוות שהם נתינה לגבוה יש בל תאחר, כגון הקדשות וקרבנות, וגם נתינה ללוי ולעני כגון צדקות ומעשרות בהפרשתן ובנתינתן חשיבה נתינה לגבוה. אבל אכילת המעשר שני אין בה נתינה...
  4. ג

    בל תאחר במעשרות האם מעכב את הוידוי

    מתוך ה'מגדלות מרקחים': בערתי הקדש מן הבית (כו יג) פירש רש"י "בערתי הקדש מן הבית זה מעשר שני ונטע רבעי, ולמדך שאם שהה מעשרותיו של שתי שנים ולא העלם לירושלים, שצריך להעלותם עכשיו". וכעין זה פירש רש"י בפרשת ראה (יד כט), "ואתה הולך לירושלים למעשר של שנה ראשונה ושנייה שהשהית, ומתודה בערתי הקדש מן...
  5. ג

    ביעור מעשרות בפירות שביעית

    והוסיף ה'מגדלות מרקחים' בהערה: והרב צבי הירש ליפקוביץ שליט"א העירני דיש ליישב דמתני' דהתם מיירי בפירות שביעית מראש השנה ועד ט"ו בשבט, להסוברים דקדושת שביעית איכא בהו, דקדושת שביעית תליא בראש השנה ולא בט"ו בשבט, אבל לענין השנים של המעשר והנטע רבעי והביעור אזלינן בתר ט"ו בשבט וכיון שחנטו קודם ט"ו...
  6. ג

    ביעור מעשרות בפירות שביעית

    והוסיף ה'מגדלות מרקחים' בהערה: ויש להסביר גדר הדבר שאין בהם ביעור, דהנה חיוב ביעור הוא על מה שגדל בשלשת השנים, כדאמר קרא בפרשת ראה "מקצה שלש שנים" וגו', ומבואר בספרי דאע"פ שהביעור הוא בפסח של שנה רביעית, מ"מ ירק שגדל מראש השנה של רביעית עד פסח אינו חייב בביעור [של רביעית, אלא מתבער בביעור הבא]...
  7. ג

    ביעור מעשרות בפירות שביעית

    מתוך ה'מגדלות מרקחים': כי תכלה לעשר את כל מעשר תבואתך בשנה השלישית שנת המעשר (כו יב) בספרי פיסקא ש"ב ובפרשת ראה פיסקא ק"ט לפי גירסת הגר"א "יכול אף שנה שביעית תהא חייבת בביעור תלמוד לומר שנת המעשר, שנה שחייבת במעשר יצתה שנה שביעית שאינה חייבת במעשר". וצריך ביאור, למה צריך מיעוט שאין ביעור מעשרות...
  8. ג

    מנין שהביעור בפסח של שנה רביעית

    מתוך ה'מגדלות מרקחים': כי תכלה לעשר את כל מעשר תבואתך בשנה השלישית שנת המעשר ונתתה ללוי לגר ליתום ולאלמנה ואכלו בשעריך ושבעו (כו יב) פירש רש"י קבע זמן הביעור והוידוי בערב הפסח של שנה הרביעית, שנאמר (דברים יד כח) מקצה שלש שנים תוציא וגו', נאמר כאן מקץ ונאמר להלן לענין הקהל (שם לא י) מקץ שבע...
  9. ג

    משה רבינו תיקן תפילות במקום הביכורים

    מתוך ה'מגדלות מרקחים': והשתחוית לפני ה' אלקיך (כו י) בתנחומא (סי' א') "והיה כי תבוא אל הארץ", "היום הזה ה' אלקיך מצוך לעשות" וגו', זהו שאמר הכתוב (תהלים צה ו) "בואו נשתחוה ונכרעה נברכה" וגו', ומה ת"ל נשתחוה ונכרעה, אלא צפה משה שבית המקדש עתיד להחרב וביכורים עתידין להפסק, עמד והתקין להם לישראל...
  10. ג

    תנופה בביכורים שאין בהם קריאה

    מתוך ה'מגדלות מרקחים': ושמחת בכל הטוב אשר נתן לך ה' אלקיך (כו יא) פירש רש"י, מכאן אמרו אין קורין מקרא בכורים אלא בזמן שמחה מעצרת ועד החג, שאדם מלקט תבואתו ופירותיו ויינו ושמנו, אבל מהחג ואילך מביא ואינו קורא. ובפירוש רבינו חיים פלטיאל כתב, מספקא למורי האם צריך תנופה מן החג ואילך, כיון דאינו...
  11. ג

    בני קיני איך מביאים וקורין למ"ד קנין פירות לאו כקנין הגוף

    והוסיף ה'מגדלות מרקחים' בהערה: והנה בפרשת ראה הובאו דברי הרמב"ן בבבא בתרא פא. דבאמת היה ראוי שהגרים יטלו חלק בארץ מפני שנחשבים בני אברהם, שהוא אב המון גוים, אלא דגזה"כ היא שהארץ נתחלקה ליוצאי מצרים או באי הארץ, והוו להו הגרים כמו טפלים [ובכפות תמרים סוכה לח. כ' דמה"ט לעת"ל יהיה לגרים חלק בארץ]...
  12. ג

    בני קיני איך מביאים וקורין למ"ד קנין פירות לאו כקנין הגוף

    מתוך ה'מגדלות מרקחים': הגדתי היום לה' אלקיך כי באתי אל הארץ אשר נשבע ה' לאבותינו לתת לנו (כו ג) בתוס' בבא בתרא פא. הביאו מהתוספתא בדעת רבי יהודה, שגר שהוא מבני קיני חותן משה מביא וקורא מפני שהוא יכול לומר "נשבע ה' לאבותינו לתת לנו", שהרי ניתן להם דושנה של יריחו. והקשה הגאון רבי צבי אליהו...
  13. ג

    איך גר יכול לומר לאבותינו בלשון רבים

    מתוך ה'מגדלות מרקחים': אשר נשבע ה' לאבותינו לתת לנו (כו ג) במשנה ביכורים פ"א מ"ד, הגר מביא ואינו קורא שאינו יכול לומר לאבותינו לתת לנו, ובירושלמי שם תני בשם רבי יהודה, גר מביא וקורא משום שאברהם אבינו הוא אב המון גוים ויכול לומר לאבותינו. והקשה הריטב"א במכות יט. איך גר יכול לומר "לאבותינו" בלשון...
  14. ג

    האם צריך להפריש ביכורים מכל מין

    והנה באמת הערה זו קיימת גם לולי ר"ת מאורליינש, והוא לפשטות הראשונים בפסחים (לה, ב), וכן שיטת הגר"א בירושלמי (פאה) שמביאים ביכורים גם מכוסמין, שיבולת שועל ושיפון. ולכאורה ודאי שאין צריך להביא גם משעורה וגם משיפון. וא"כ חזינן שאפילו שהם כלאים זה בזה, מ"מ אפשר להביא מאחד מהם. מיהו בספר אור ליהודה...
  15. ג

    קשר בין י"ג מידות לפרשה

    כתב המשך חכמה דבפרשת בכורים נזכר י"ג פעמים שם הויה כנגד שלוש עשרה מידות של רחמים. ובפרשה ד'ויעבור ה' על פניו ויקרא וכו" (שמות לד, ו-ז), ה' - י"ג מידות, הזהיר על (שם שם, כו) "ראשית בכורי אדמתך תביא בית ה' אלקיך", ע"כ. ואולי אפשר להוסיף את דברי הרד"ק (תהלים פרק קנ) שבפרק זה מוזכר י"ג פעמים לשון...
חזור
חלק עליון