• מעוניינים להכניס את הספר שלכם או לרכוש את ״אוצר החכמה״? שלחו מייל לכתובת: otzar@moreshet-maran.com

תוכן לאחרונה על ידי גרינפלד

  1. ג

    כיצד לקחו המרגלים פירות ללא רשות?

    יישר כח!
  2. ג

    בצל כנפיך י"חסיון

    ואולי אפשר להוסיף שדב א' - באתב"ש קשת, עי' משנ"כ בפרשת חיי שרה.
  3. ג

    והימים ימי ביכורי ענבים

    אינני יודע, רק ראיתי זאת במעינה של תורה.
  4. ג

    כיצד לקחו המרגלים פירות ללא רשות?

    אילת השחר: ומ"מ משמע שהם לקחו את הפירות בלי רשות, וכן משמע ממש"כ הכלי יקר דלפי שהימים ימי ביכורי ענבים והבעלים מקפידים על הלקיחה התחזקו והיו לאנשים כי ה' עמכם עכ"ד, והנה למ"ד בב"ק (קי"ג א') גזל עכו"ם אסור צ"ע איך הם לקחו פירות בלי רשות, ואולי הותר להם בהוראת שעה לקחת מפרי הארץ (ובימים שריגלו את...
  5. ג

    בצל כנפיך י"חסיון

    דֹּב אֹרֵב הוּא לִי, אריה [אֲרִי] בְּמִסְתָּרִים (איכה, ג,י) דֹּב אֹרֵב הוּא לִי - בגימטרייה אירן, ויש לרמוז שפרס נמשלה לדוב בחלום של דניאל, וכמבואר בגמ' שדומים לדוב, ועי' תוס רי"ד (ע"ז ב, ב).
  6. ג

    והימים ימי ביכורי ענבים

    במעינה של תורה (יג, כג) הובא בשם האריז"ל [שרמוז כאן] שמצוות ביכורים היא תיקון לחטא המרגלים, שהם מאסו בארץ ואנו מודים על הארץ, ואמר על זה הגר"מ זמבא הי"ד שהמשנה בביכורים (פ"ג מ"א) אומרת כיצד מצות ביכורים אדם יורד לשדהו ורואה תאנה שביכרה אשכול שביכר רימון שביכר, שם סימן ע"ז ואומר שזה הביכורים...
  7. ג

    באיבוד עבודה זרה נתחייבו רק בכניסתן לארץ

    ולכאורה ק"ק, שזהו לשון הרמב"ן: מה עבודה זרה מיוחדת שהיא חובת הגוף ונוהגת בין בארץ בין בחוצה לארץ – תמיהא לי והא עבודה זרה לאו הכא כתיבא שלא לעובדה אלא לעוקרה ולשרש אחריה, ואימא בארץ דכתיב אשר אתם יורשים אותם את אלהיהם, דהא ודאי מעוטי ממעטינן בה לעוקר עבודה זרה שאין צריך לרדוף אחריה בחו"ל לגמרי...
  8. ג

    באיבוד עבודה זרה נתחייבו רק בכניסתן לארץ

    והוסיף ה'מגדלות מרקחים' בהערה: ועי' בביאור הגר"א יו"ד סי' קמ"ו ס"ק כ' שכתב בדעת הטור דהחילוק הוא שבחו"ל אם מצא ע"ז צריך לבערו אבל אינו מצווה לילך ולחפש ע"ז, ובארץ ישראל צריך לילך ולחפש, אבל בדעת הסמ"ג עשין י"ד כתב דהחילוק הוא דבחו"ל רק במקומות שכבר נכבשו על ידי ישראל איכא חיוב איבוד, משא"כ בארץ...
  9. ג

    באיבוד עבודה זרה נתחייבו רק בכניסתן לארץ

    מתוך ה'מגדלות מרקחים': ויתורו את ארץ כנען (יג ב) בתנא דבי אליהו סדר אליהו רבה פכ"ט, "אמר להן, אל תכנסו כגנבים, אם אומרים לכם על מה באתם עלינו, אמרו להם על חמש תאנים ועל חמשה רמונים ועל אשכול ענבים אחד, אם אומרים לכם שמא להכרית אילנות של עבודה זרה ולקוץ את אשירה באתם עלינו, אמרו להם לא", ע"כ...
  10. ג

    בצל כנפיך י"חסיון

    https://forum.moreshet-maran.com/threads/%D7%91%D7%9F-%D7%99%D7%A9%D7%9E%D7%A2%D7%90%D7%9C-%D7%92%D7%9D-%D7%A2%D7%A0%D7%99%D7%99%D7%A0%D7%90-%D7%93%D7%99%D7%95%D7%9E%D7%90.12329/post-152935
  11. ג

    בצל כנפיך י"חסיון

    מַה יָּקָר חַסְדְּךָ אֱלֹהִים וּבְנֵי אָדָם בְּצֵל כְּנָפֶיךָ יֶחֱסָיוּן. שמעתי לומר בצל כנפיך יחסיון - י"ח סיון.
  12. ג

    בעניין הנוני"ם ההפוכים

    ומצאנו בעוד מקומות שנראה שדרך התורה שהקב"ה מסובב שאפשר להגיע לאותו פסק מכמה כיוונים, ומצאנו בתוס' בכמה מקומות שתנא מקשה על החולק עליו, מסברא שהוא עצמו אינו סובר כך (עי' זבחים עב, א סוד"ה ולבטלו, עז, ב תוד"ה אודו; וש"נ; ורעק"א ציין לקיא, א ד"ה וכי), וכנראה הכוונה שהתנא טוען לשכנגדו אם אינך סובר...
  13. ג

    היו עוסקין בהלכות חלה וערלה

    ירושלמי תענית פרק ד הלכה ה: וישבו מתור הארץ מקץ ארבעים יום וילכו ויבאו אל משה ואל אהרן וגו' אתון אשכחינן עסיקין בהלכות חלה וערלה אמרו להן לארץ אין אתם נכנסין ואתם עסוקין בהלכות חלה וערלה. והנה כ' הצוף דבש: ולא הבנתי כוונתו מה ביאר ע"פ הירושלמי.
  14. ג

    מדוע לא נמנו המרגלים בין אלו שקפצה להם הארץ

    והוסיף ה'מגדלות מרקחים' בהערה: וכתב בספר צוף דבש, דהיינו דכתיב "יום לשנה", דהול"ל שנה ליום, דעל כל יום של חטא נענשו בשנה של עונש, אלא דלהיפך, מעיקרא סיבב הקב"ה שיהיה יום לשנה.
  15. ג

    מדוע לא נמנו המרגלים בין אלו שקפצה להם הארץ

    מתוך ה'מגדלות מרקחים': וישובו מתור הארץ מקץ ארבעים יום (יג כה) פירש רש"י והלא ארבע מאות פרסה על ארבע מאות פרסה היא, ומהלך אדם בינוני עשרה פרסאות ליום, הרי מהלך ארבעים יום מן המזרח למערב, והם הלכו ארכה ורחבה, אלא שגלוי לפני הקדוש ברוך הוא שיגזור עליהם יום לשנה, קצר לפניהם את הדרך. והקשה הריב"א...
חזור
חלק עליון