• מעוניינים להכניס את הספר שלכם או לרכוש את ״אוצר החכמה״? שלחו מייל לכתובת: otzar@moreshet-maran.com

תוכן לאחרונה על ידי ממרן עד מרן

  1. מ

    ברכת "לישב בסוכה" בקידוש של בוקר

    לא הבנתי מה ההבדל בין היום ללילה הרי גם בלילה הם עונות אמן קודם ששתה המברך, ומה לי שיש עוד ברכה בלילה לבין ברכת הגפן שיש בבוקר
  2. מ

    משחקים בשבת מותר או אסור

    קודם כל יש כמה ראיות מהפוסקים "שמשחקים מותרים בשבת" ואף לגדול , ואביא ב' דוגמאות שמצינו דשרי א. בסי' של"ח גבי משחקים דאסרום מצד מקח וממכר , דמשמע כשלא משחק לשם להרויח שרי. ב. וכן המשחק שמופיע ברמ"א והמ"א משחק עם עצמות דהוא משחק של חכמה וכדנקט הר"א ששון והביאו המ"א, והתיר המ"א לעשותם מכסף לכבוד...
  3. מ

    על אלו כריתות עבר אבנר תלמידו של הרמב"ן

    עיין כאן - דנכתב על עניין זה של "אבנר תלמיד הרמב"ן" אם זה נכון הסיפורים עליו. אולם מה שכן יש גבי "אבנר" שהשתמד - יעויין כאן - דהובא אודותיו
  4. מ

    לבישת קיטל

    ברור אבל רק בזמן בית המקדש לעת עתה שאנו כאלפיים שנה בגלות בלי ביהמ"ק נתבטל מנהג זה האשכנזים עשו "זכר" למקדש את שמחת בית השואבה , והיום גם הספרדים נוהגים בזה בגללם ובעקבותם
  5. מ

    לבישת קיטל

    לא צריך להגיע לחליפה קצרה גם "פראק" מקורו מהאשכנזים והיום נראה לי שכל הספרדים הרבנים [90 אחוז] נוהגים בזה לכל השנה , לא רק כמו קיטל של יו"כ שזה פעם בשנה.
  6. מ

    לבישת קיטל

    כוונתך שהמקור של זה הוא מהמהרש"ל ע"פ איך שהבין את הר"י ברונא - שהוא הבין שטלית לבנה צריכה להיות כולל התפרים וכו'. אך בחו"ל כל מי שיראה תמונות הן של "מרוקאים" והן של "טוניסאים" "חלאבים" "ועיראקים" יראה שלכולם היה פסים שחורים. אלא שבארץ נכנס בשנים האחרונות [היינו 40 שנה בערך] שהרבה מהספרדים...
  7. מ

    לבישת קיטל

    ישנם מלא מנהגים שמקורם "ממנהגי אשכנז" , ואעפ"כ כל הספרדים נוהגים בז ההאידנא. אם זה דוגמא בשמחת תורה - שמעלים כל הקרואים לתורה החל ממנהגי אשכנז, וכן עליית כל הנערים וכו' הוא ממנהגי האשכנזים, וכן חתן תורה ובראשית החל ממנהגי אשכנז. מנהגי "שמחת בית השואבה" שעושים בחול המועד סוכות הובא ממנהגי...
  8. מ

    הכנת נס-קפה בטעמים (מוקה, וניל וכדומה) בשבת. מה דעת מרן שליט"א

    אין כרגע עמדי התוכל לצטט לי או להעלות את העמודים הרלוונטים??
  9. מ

    הכנת נס-קפה בטעמים (מוקה, וניל וכדומה) בשבת. מה דעת מרן שליט"א

    אני אחלק את דברי לשניים א. איני יודע את פשר כוונתך לחלק בין ספרדים ואשכנזים. כי מצינו לכמה מחכמי הספרדים שכתבו להחמיר בכ"ש כשזה קלי הבישול , כאשר נביא דבריהם בהמשך. ולא זו בלבד - אלא שגם מהב"י כך איתא להדיא. ב. נראה דמי שכתב והמציא את הכלל על "ביצה" שעינינו הרואות שיש לה תוצאה בכ"ש , הוא גם...
  10. מ

    מה המקור של הבא"ח הנ"ל?

    זה מתוך ספר "פרקים בתולדות יהודי בבל" ח"ב עמ' 431
  11. מ

    הכנת נס-קפה בטעמים (מוקה, וניל וכדומה) בשבת. מה דעת מרן שליט"א

    הכי פשוט שבעולם תקח מנה חמה שזה בעצם אבקה תעשה אותה בכ"ש , ותראה שיש תוצאה והה"נ בשאר האבקות
  12. מ

    הכנת נס-קפה בטעמים (מוקה, וניל וכדומה) בשבת. מה דעת מרן שליט"א

    והה"נ יש מציאות שכל דבר שהוא אבקה הוא מתבשל ויש לו תוצאה של בישול גם בכלי שני ולכן אין כאן "ספרדים ואשכנזים" אלא פשוט צריך לראות בעין ותו לא מידי
  13. מ

    הכנת נס-קפה בטעמים (מוקה, וניל וכדומה) בשבת. מה דעת מרן שליט"א

    כשתגיד לי אתה מדוע אתה מחמיר בביצה בכלי שני, הרי אתה לא אשכנזי?? אז אני יענה לך מה ההבדל בין ספרדים לאשכנזים לעניין כלי שני.
  14. מ

    הכנת נס-קפה בטעמים (מוקה, וניל וכדומה) בשבת. מה דעת מרן שליט"א

    מה לא נכון ומה הקשר ספרדים אשכנזים אם יש תוצאה לכו"ע זה אסור , וכמו ביצה שכשיש תוצאה כולם אסרו וכי תחלק בין ביצה אשכנזית לספרדית?? מה הקשר כו"ע מודו שאם יש קלי הבישול אזאי שייך בו בישול אף בכלי שני
  15. מ

    הכנת נס-קפה בטעמים (מוקה, וניל וכדומה) בשבת. מה דעת מרן שליט"א

    נו ביצה זה הראיה הכי טובה - שאם אתה רואה דבר שהוא מתבשל אסור לכו"ע גם ב "הל" הה"נ אתה יודע שהיא מתבשלת אף בכ"ש , כי זה אבקה טחונה והיא הרבה יתר גרועה מביצה ובכלל מאתיים מנה כדי שייתן טעם הוא צריך לבשלו עם הקפה , אם לא יבשלו עם הקפה זה לא יהיה הטעם הרצוי, ולכן יש רצון בבישולו
חזור
חלק עליון