• מעוניינים להכניס את הספר שלכם או לרכוש את ״אוצר החכמה״? שלחו מייל לכתובת: otzar@moreshet-maran.com

תוכן לאחרונה על ידי עקיבא שמעוני

  1. ע

    קבלת שבת בעניית ברכו

    אולי גם ענייה על הקדיש שלפני שמו''ע. בברכו הראשון היה מנהג באשכנז שהוא מבטא את השבת. כיום זה לא מובן למה ברכו מקשר אותי לשבת. וכי בגלל שברכו זה יחודי לשבת? הרי אולי באמשינוב אומרים ברכו על שחרית בשעה זו...
  2. ע

    עניית אמן על ברכה שלדעתו אסור לברך

    אני ומסתמא עוד רבים חסומים. מה יש שם
  3. ע

    עניית אמן על ברכה שלדעתו אסור לברך

    אין הכי נמי אבל הפרדוקס הוא פרדוקס וצריך לשאול את מרן מה תהיה התייחסות לפרדוקס הזה
  4. ע

    זמן רבינו תם: מרן השו"ע נהג כרבינו תם לקולא בכניסת שבת?

    הוא אשר דיברתי המציאות מה נהגו ועשו מרן והרדב''ז די ברורה כל השאלה איך הם למדו את הסוגיא וזה צ''ע ואולי גם להם זה היה צ''ע
  5. ע

    ברכות התורה לנשים וקטנים שקמו בלילה

    מרן כותב שנשים מברכות ברכות התורה משמע שהם חייבות בגלל שהם חיבות ללמוד את המצוות שלהם וכיו''ב כדברי האגור בשם המהרי''ל שהביא בב''י לפי זה יש מקום לומר שהם חייבות אמנם לפי מה שנתגלה כיום שבמהרי''ל החדשות סי' מ''ה מפורש שכוונתו מצד שיטת ר''ת ולא מצד הסברא שהם חייבות ממילא לא שייך לומר שיש כאן...
  6. ע

    עניית אמן על ברכה שלדעתו אסור לברך

    היה מעשה בבעל בית שלמד חברותא עם אברך אשכנזי. הרב של הבעל בית אמר לו שלא יענה לו אמן על התפילין כיון שעשויות כסברת הט''ז. אמר לו האשכנזי אם כך תענה לי אמן על ברכת התפילין של ראש כי בראש ודאי שאין בעיה עם התפילין של הט''ז. והבעל בית נחרד וכי אני יענה על ברכת תפילין של ראש!!! שלחתי שישאלו את אותו...
  7. ע

    זמן רבינו תם: מרן השו"ע נהג כרבינו תם לקולא בכניסת שבת?

    פשוט כדבריך ולא בשופטני עסקינן...
  8. ע

    זמן רבינו תם: מרן השו"ע נהג כרבינו תם לקולא בכניסת שבת?

    לא הבנתי מה השאלה שעליה צריך לענות. רבנו תם חי באירופה ומי שחי באירופה היה לו מסורת ברורה מה ר''ת נתכוין. מי שחי בארצות הדרומיות סבר את ר''ת כפשוטו ומי שחי בארצות הצפוניות הבין את ר''ת כמו שר''ת נתכוין. אני יודע זה נשמע כפירה אבל התורה היא אמת וצריך ללמוד אותה בלי כפפות. לא אמרתי ששיטת הגאונים...
  9. ע

    זמן רבינו תם: מרן השו"ע נהג כרבינו תם לקולא בכניסת שבת?

    העניין מאוד פשוט. עד שנתפרסם תשובת מהר''ם אלשקאר לא היה ידוע שיטה נוספת מלבד רבנו תם. וכשהרדב''ז בא לאפוקי משיטת היראים אין לו דרך להוכיח זאת אלא רק משיטת ר''ת והוא עומד על זה שהרמב''ם סובר כר''ת והוא מוכיח זאת מזה שהוא לא סובר את היראים. גם הערך לחם שהיה סמוך וקרוב לשלחנו של הרדב''ז ציין על...
  10. ע

    זמן רבינו תם: מרן השו"ע נהג כרבינו תם לקולא בכניסת שבת?

    אם כן מצויין. רק יש נפק''מ אחת. שלפי המנהג הפשוט בכל ישראל להמתין ב' וג' מיל במוצ''ש כמש''כ כל האחרונים מרוסיה ועד מצרים (כל מקום לפי אופקו) יש ג' דרכים לומר א)עשו כגאונים ושכחו שהדין הוא ג' רבעי מיל ולא ב' וג' מיל ב) עשו כר''ת של המנח''כ ג) לא התחכמו וכיון שהדין הוא ג' כוכבים אין לדיין אלא מה...
  11. ע

    זמן רבינו תם: מרן השו"ע נהג כרבינו תם לקולא בכניסת שבת?

    מה זה בדיוק משנה. העובדות ברורות כל מי שנהגו במקומו ר''ת הלכה למעשה לא הסביר ר''ת כפשוטו. מי שהסביר ר''ת כפשוטו נלחם נגד המנהג. זה אומר דורשני. אנחנו לא גרים גרורים יש מסורת והמסורת ברורה יש ויכוח איך להסביר את זה. אמנם יש כמה גדולי עולם במשך הדורות שנלחמו להעמיד את מה שהבינו בדברי הראשונים...
  12. ע

    זמן רבינו תם: מרן השו"ע נהג כרבינו תם לקולא בכניסת שבת?

    תראה חתם סופר סוף מועד יש שם לוח שנה לכל השנה והוא כותב שם את זה מפורש שזמן צאה''כ (דר''ת כשיטתו ביו''ד פ') הוא בין כ''ה דקות לל''ה דקות. זה שזה לא מציאותי כבר נתקשה בזה המנחת כהן וכתב שיש לתלות שאולי הסיבה לזה שבאירופה הנשף קצר בגלל שבא''י זה ארץ הרים ובקעות. ולכן הוא מסתפק אם לחשב כאילו הה'...
  13. ע

    קבלת שבת בעניית ברכו

    בא השלישי ויכריע. הרב @rafi2391 מעדיף להערים קשיים על שיטתו של מרן זצוק''ל כדי לקיים את משמעות לשונו. יכול להיות שבאמת הרב באר חיים (מקור הדין שמועיל התרה לתפילה) סובר שקבלה בטעות אפילו בציבור אינה קבלה ולכן אולי הוא מדבר על התרה של ערבית בציבור. אבל לדעת מרן זצוק''ל שקבלה בציבור בטעות מחייבת לא...
  14. ע

    קבלת שבת בעניית ברכו

    וכי כבודו לא ראה את הגמרא במסכת בבא בתרא קל ב' סוף העמוד
  15. ע

    קבלת שבת בעניית ברכו

    עיינתי בחזו''ע וראיתי שמביא שו'ת באר חיים שיועיל התרה לתפילה של יחיד. (בלבד) ומצד הברכות הם לא לבטלה א) הביא צד שהתפילה לא תלויה בקבלה. ב) כיון שבשעה שבירך היה סבור שהוא שבת. ומאריך בטעם השני. הטעם הראשון מאוד תמוה שהוא נגד הש''ס וכנ''ל (וזה גופיה מה שאמר רבי ירמיה מי בדיל מר עי' ערובין מ: שזה...
חזור
חלק עליון