חן חן. אבאר דברי אם כן:
א. ברור שיש תקציבים אבל כפי שאתה יודע אלו תקציבים זעומים, ואם היה איזה חשש להתנגדות ציבורית או מוסרית היו מורידים את זה. הרי ממילא לא לומדים ליבה אז מה זה משנה.
ב. אה"נ שאם לומדים ברמה נמוכה א"כ אין עניין כלל. השאלה היתה אם ללמוד, ועל כך התשובה שרמת הלימוד היא נושא נפרד...
הגישה שמי שיוצא לעבוד הוא כביכול יצא מהדרך והתדרדר היא כפירה מוחלטת. ברור שאנחנו מעודדים להיות שקוע בלימוד וכו' אבל כמובן שמרבית הציבור הוא ציבור עובד. וחייב לתת את הכלים במוסדות התורניים בשביל מי שיצטרך לצאת לעבוד, לא רק כדי שלא ירעו בשדות זרים אלא מצורך אמיתי שיהיה להם כלים להתפרנס בכבוד ולא...
א. אם לא יוצאים מהלימוד הזה עם כלום אזי זו כבר בעיה אחרת וזה נכון לכל סוג של לימוד ולא שייך לעניינינו כלל.
ב. יש הרבה דברים ש"אפשר להסתדר בלעדיהם", זה לא אומר שזה לא מועיל ועוזר ללמוד אותם.
ג. אינני יודע מה היה לפני שלחנם של גדולי ישראל אז, אבל המציאות השתנתה מאד בעשור האחרון.
ד. מרן זצ"ל היה...
וכי הרה"ג יהושע כהן (ותלמידיו) שמרן בודאי הכיר (מידיעה) אינם נחשבים בקיאים בש"ס? אתמהה אם אמר מרן אי פעם דבר שכזה, שמא אמר שאלו שנים בקיאים בש"ס בצורה מיוחדת אך לא אמר שאלו היחידים, הבנים אין לישראל?
א. אם תוכל לציין מ"מ.
ב. לכאורה אין שום סיבה מבוארת בדבריו למה לא יהיה שומר. ולכאורה מזה שרבי שלח לארטבן וכן מזה שמהרי"ל כתב לדחות הגוי בזה. אם כי צריך לראות לשונו בפנים אך לא מצאתי בסי' קכ"ג בשו"ת מהרי"ל (שמא אין התשובות החדשות באוצה"ח יען כי מצאתי רק ספר אחד עם תשובה קכג).
שמעתי פעם ש20 דק' זה המקסימום שאפשר להיות ולכן מרן כתב 20 דק', אבל לכאורה ביום הכי ארוך שהוא 14 שעות כל שעה היא 70 דקות יוצא שכל דקה היא 1.16 דקות, כפול 18 שווה 21 דקות. ואם תוסיף דקה לדיוק השעון א"כ צריך לעיתים לחשב 22 דקות (נ"מ למילה בשבת וכדו').
בכלל יש לדון בזה מצד אחר, שהמדינה מזכה לך ממון ושמה אותו בקופות הנ"ל, וכי אם אדם כלשהו יזכה לי ממון וישים אותו בהשקעות אסורות אזי אני אצטרך לומר לו לשים במקום אחר? ובעניין קבלת הכסף לאחמ"כ זה כבר קל יותר, שלהנות מאיסור הוא קל יותר מלעשות איסור. לבד מכך שלא ברור שהם מזכים לך את הכסף עד גיל 18 אלא...