• חדש מאיגוד האברכים והקהילות: חוברת בחומרת איסור הגיוס לצבא ובשבח לימוד התורה בישיבות הקדושות, ממרן רשכבה"ג רבינו עובדיה יוסף זיע"א ומנהיג הדור מרן רבינו יצחק יוסף שליט"א. לקריאה והפצה לחצו כאן

ציבור דתי לאומי

שאלת תם
האם יש בציבור הדתי [כיפות סרוגות]
איזו דמות רוחנית- תורנית שאוסרת איפונים או דורשת לפחות מסונן ושומעים בקולו ??
מה שנקרא רימון נפתח בהובלת הרב יהושע שפירא. רוב הישיבות התיכוניות התורניות אוסרות איפון.
לגבי הלייט שהוזכר כאן, מכיוון ששיטת מרכז הרב והר המור איננה להתבדל המציאות יצרה שהרבה שרוצים להיות דתים ואינם מגיעים מעולם של ישיבות מקבלים מצד אחד חיזוק ומצד שני אינם לגמרי שומרי תורה ומצוות. אין לזה שום קשר לתורתו של הרב קוק, שלא היה גם וגם, אלא כולו קודש קדשים.
מרכז הרב והר המור כלל לא קרוב לפונוביז, לא היו מכות בין הר המור למרכז.... יש ויכוח בצורת ההנהגה וכן הייתה הקפדה של הרב שפירא על פתיחת הישיבה,אך הכבוד נשמר
 
האם יש בציבור הדתי [כיפות סרוגות]
איזו דמות רוחנית- תורנית שאוסרת איפונים או דורשת לפחות מסונן ושומעים בקולו ??
מה אתה מדבר ????
בכל השכבות של הד''ל יש להם בעלון (עיתון) של שבת תמונות של נשים על איזה חסימה בדיוק כבודו מתעניין
 
בהשגחה
מיד לאחר שעברתי על האשכול
התחלתי ללמוד זוהר בשלח תחלת דך נו
שקשור לעניין האשכול
וז"ל "אֶלָּא הָכִי אִתְּעָרוּ חַבְרַיָּיא, כָּל מַאן דְּאַגָּח קְרָבָא בְּאוֹרַיְיתָא, זָכֵי לְאַסְגָּאָה שְׁלָמָא בְּסוֹף מִלּוֹי. כָּל קְרָבִין דְּעָלְמָא, קְטָטָה וְחֻרְבָּנָא. וְכָל קְרָבִין דְּאוֹרַיְיתָא, שְׁלָמָא וּרְחִימוּתָא, הֲדָא הוּא דִכְתִיב עַל כֵּן יֵאָמַר בְּסֵפֶר מִלְחֲמוֹת יְיָ' אֶת וָהֵב בְּסוּפָה, כְּלוֹמַר, אַהֲבָה בְּסוּפָה. דְּלֵית לָךְ אַהֲבָה וּשְׁלָמָא בַּר מֵהַאי."
ובתרגם ללשה"ק
אֶלָּא כָּאן הִתְעוֹרְרוּ הַחֲבֵרִים, שֶׁכָּל מִי שֶׁעוֹרֵךְ קְרָב בַּתּוֹרָה, זוֹכֶה לְהַרְבּוֹת שָׁלוֹם בְּסוֹף דְּבָרָיו. כָּל הַקְּרָבוֹת שֶׁבָּעוֹלָם - קְטָטָה וְחֻרְבָּן, וְכָל הַקְּרָבוֹת שֶׁל הַתּוֹרָה - שָׁלוֹם וְאַהֲבָה. זֶהוּ שֶׁכָּתוּב עַל כֵּן יֵאָמַר בְּסֵפֶר מִלְחֲמֹת ה' וְאֶת וָהֵב בְּסוּפָה, כְּלוֹמַר, אַהֲבָה בְּסוֹפָהּ. שֶׁאֵין לְךְ אַהֲבָה וְשָׁלוֹם פְּרָט לָזֶה.
 
יישר כח להרב יהודה הכהן על הלצת הזכות, ואדרבה ע"כ שמלחמה שהיא לש"ש היא עצמה שלום.
אך מ"מ יש להיזהר ולהזהיר אותי ואת כל ישראל, שח"ו לא יכנס בזה שנאה אישית לבניו של ממ"ה הקב"ה, והכל יהיה רק לש"ש.
ונזכה להגדיל תורה ולהאדירה.
 
יישר כח להרב יהודה הכהן על הלצת הזכות, ואדרבה ע"כ שמלחמה שהיא לש"ש היא עצמה שלום.
אך מ"מ יש להיזהר ולהזהיר אותי ואת כל ישראל, שח"ו לא יכנס בזה שנאה אישית לבניו של ממ"ה הקב"ה, והכל יהיה רק לש"ש.
ונזכה להגדיל תורה ולהאדירה.
כמובן
כתבתי את הזוהר היות וראיתי א"ז 10 דק' לאחר שעברתי על האשכול
ובהשגחה פרטית בדיוק שם היה סדר לימודי הקבוע
 
רבותי שאלה לי אליכם בתמימות... האם בעולם הדתי לאומי קיים מחלוקות כמו בעולם חרדי? כלומר בחרדים יש ליטאים ספרדים חסידים חבד ברסלב ועוד ועוד וכידוע אי אפשר ליישר קו ואף יש משחקי כוחות, האם בציבור שלהם יש דברים כאלה, (שאלה שנכתבה בעקבות דו שיח עם אחד משלהם)
ודאי שקיים,
מתאחדים רק לצורך שנאת מרדכי (החרדים).
בעקבות מקרה מצער מאוד שקרה לי השבוע עם אחד מאלו!
 
הערה אחרונה- מה שהזכירו שנאה בין הר המור למרכז זה פשוט הוצאת לעז שאין כמותה.
יש מחלוקת אך היא כל כולה לשם שמיים וכל מי שנמצא שם יכול להעיד. חס ושלום לומר שמעורבת שנאה!
באותה מידה ניתן לומר כל המח' בפוניבז', השאלה אם זה נכון.
 
לא כ"כ עברתי על האשכול, אך אני מעונין לציין דבר מעניין שנוכחתי לו בביה"ז האחרון.
הייתי במצפה רמון, ונקלעתי לישיבה בדם מדברה כעדן. אני עד היום הייתי בטוח שהמזרח'ניקים לא יודעים ללמוד, אך הופתעתי לטובה, כאשר בכל תא אישי של בחור, לצד 'אורות' וכו', שוכנים גם ספרים בסגנון 'אהל תורה' 'דבר יעקב', וכדו'.
 
הייתי במצפה רמון, ונקלעתי לישיבה בדם מדברה כעדן. אני עד היום הייתי בטוח שהמזרח'ניקים לא יודעים ללמוד, אך הופתעתי לטובה, כאשר בכל תא אישי של בחור, לצד 'אורות' וכו', שוכנים גם ספרים בסגנון 'אהל תורה' 'דבר יעקב', וכדו'.
במקרה הייתי שם בימי חורפי למשך כמה ימים (היה מנהג כזה פעם בסופי זמן היו שם בחורים מחברון ותפרח), ונכנסתי לשיעורים שם וגם דיברתי עם כמה בלימוד, אמנם גם אני הופתעתי לטובה, אבל אין מה אפילו להתחיל להשוות את רמת הלימוד שם לישיבות, השיטחיות שולטת ואין שפשוף ישיבתי (בלימוד כמובן) מינימלי.
 
במקרה הייתי שם בימי חורפי למשך כמה ימים (היה מנהג כזה פעם בסופי זמן היו שם בחורים מחברון ותפרח), ונכנסתי לשיעורים שם וגם דיברתי עם כמה בלימוד, אמנם גם אני הופתעתי לטובה, אבל אין מה אפילו להתחיל להשוות את רמת הלימוד שם לישיבות, השיטחיות שולטת ואין שפשוף ישיבתי (בלימוד כמובן) מינימלי.
מאידך יש להם בהירות גדולה מאד במה שהם כן לומדים [ולדעתי זו הסיבה שאין להם את השפשוף].
פתחתי שם ספר שנקרא 'שיעורים מהרב מרדכי' [נראה לי שזה הרב שטרנברג מגבעת שמואל], עמ"ס קידושין, וזה כמעט כל ספר קלאסי של ר"י אחר בדורינו.
[אגב, ראיתי שם חבורה של אחד מהבחורים על משכון, והיתה הערה עליה [שכנראה נכתבה כ"י אחד מרבני הישיבה] שהחבורה יותר הלכתית ופחות ישיבתית...].
 
רבותי שאלה לי אליכם בתמימות... האם בעולם הדתי לאומי קיים מחלוקות כמו בעולם חרדי? כלומר בחרדים יש ליטאים ספרדים חסידים חבד ברסלב ועוד ועוד וכידוע אי אפשר ליישר קו ואף יש משחקי כוחות, האם בציבור שלהם יש דברים כאלה, (שאלה שנכתבה בעקבות דו שיח עם אחד משלהם)
עברתי על כל האשכול ורק ראיתי שמנסים למצוא מחלוקות בציבור הדת"ל (שכמובן ישנם ועוד איך) ולא עונים לגופו של עניין.
שזה נכון. יש בציבור החרדי יותר מחלוקות (למרות שמצופה הרבה יותר מציבור שמגדיר את עצמו יותר רוחני ויותר איכותי) . ואני אישית זה חורה לי מאוד ואני גם מנסה להתעלם מהם ולגשר עליהם.
אבל הסיבה לזה היא מאוד פשוטה. הציבור החרדי הוא ציבור, הוא קהילה ומטבע הדברים עלולים להיות הרבה יותר מחלוקות ויותר כואבות, בפרט שהאמתלה היא רוחנית (וזה נכנס בליבם של תמימים משני קצוות המחלוקת) וכבר אמרו ז"ל אומן שונא בני אומנותו. וכמה שאנו צריכים להתגבר ע"ז ולנסות להתאחד, המקור לזה הוא זה שאנו כולנו תחת מטרייה אחת של ציבור.
כל זה לא מחפה כי הוא זה על הבעיה בדת"ל שרובם ככולם לא מעוניינים להשתייך כלל ציבורית, ואלו שכן אין להם למי להשתייך, ואין שום אידיאל שיכול לחבר בין כולם חוץ מהסיסמה השולטת שם "דתי נורמלי" (שלעולם אינה יכולה לשמש כאידיאל כי נורמלי זה עניין יחסי), ממילא המריבות שלהם חוזרות להיות בין קבוצות כדורגל ולא בין רבנים (וכמובן שכשהמריבה היא לא רוחנית יש לה פחות השלכות מבחינת התפיסה של האנשים את המריבה) ודי בזה.
 
במקרה הייתי שם בימי חורפי למשך כמה ימים (היה מנהג כזה פעם בסופי זמן היו שם בחורים מחברון ותפרח), ונכנסתי לשיעורים שם וגם דיברתי עם כמה בלימוד, אמנם גם אני הופתעתי לטובה, אבל אין מה אפילו להתחיל להשוות את רמת הלימוד שם לישיבות, השיטחיות שולטת ואין שפשוף ישיבתי (בלימוד כמובן) מינימלי.
וזו אחת הישיבות המובילות בציבור הדת"ל. היא משוייכת ל"ישיבות הקו" של הרב טאו.
 
במקרה הייתי שם בימי חורפי למשך כמה ימים (היה מנהג כזה פעם בסופי זמן היו שם בחורים מחברון ותפרח), ונכנסתי לשיעורים שם וגם דיברתי עם כמה בלימוד, אמנם גם אני הופתעתי לטובה, אבל אין מה אפילו להתחיל להשוות את רמת הלימוד שם לישיבות, השיטחיות שולטת ואין שפשוף ישיבתי (בלימוד כמובן) מינימלי.
תלוי עם מי אתה מדבר שם בלימוד.
 
תלוי עם מי אתה מדבר שם בלימוד.
אני לא מכליל ובכל ציבור יש אנשים טובים ומוצלחים יותר או פחות, אבל ברמה הכללית הרמה לא מגיעה לקרסולי שום ישיבה חרדית, וכמובן זה לא בגלל שהם פחות מוכשרים אלא בגלל שהמקום של הלימוד תופס פחות.
 
מרכז הרב והר המור כלל לא קרוב לפונוביז, לא היו מכות בין הר המור למרכז.... יש ויכוח בצורת ההנהגה וכן הייתה הקפדה של הרב שפירא על פתיחת הישיבה,אך הכבוד נשמר
מאיפה אתה יודע שלא היה מכות? מאיפה הבאת את זה? אני יודע על סיפורים שהיה שם מכות בינהם...
 
אכן, המכות לא היו קבוע על הסדר, אבל אכן היה מכות. ולגבי שלא פגעו ברבנים, אולי לא משכו את הזקנים שלהם כמו היה בפונובי'ז אבל כן היה מודעות בל זלזול שתלמידי חכמים, ולפעמים אף היו בחורים שעצרו את הסדר בעיצומו וקראו בביזה נגד ראש הישיבה... (הרב שפירא)
 
חזור
חלק עליון