• חדש מאיגוד האברכים והקהילות: חוברת בחומרת איסור הגיוס לצבא ובשבח לימוד התורה בישיבות הקדושות, ממרן רשכבה"ג רבינו עובדיה יוסף זיע"א ומנהיג הדור מרן רבינו יצחק יוסף שליט"א. לקריאה והפצה לחצו כאן

קריאת קודש לסליחות

שו"ר שעיקר דברי הילקו"י הם מיבי"א המצו"ב
שו"ת יביע אומר חלק ט - אורח חיים סימן קה
בהערות על עמק יהושע ח"ב או"ח

ב) בחלק אורח חיים סי' מג, בענין אמירת סליחות בלילה, שתמה על הרב של נהריה שרצה לעשות מעשה להקל. הנה יפה דן יפה הורה מעלת כת"ר, שאין לומר סליחות וי"ג מידות בחצי הראשון של הלילה, ואעפ"י שלכאורה יש תנא דמסייע ליה להרב של נהריה, הוא הגאון ר' משה פיינשטיין בשו"ת אגרות משה מה"ת (חלק או"ח סי' קה), שאם אי אפשר לצבור לומר סליחות אחר חצות, יש להתיר להם דרך הוראת שעה לומר סליחות קודם חצות, כדי שלא יתבטלו לגמרי מאמירת סליחות. ע"ש. אך נראה שנעלם גם ממנו מה שכתב בשו"ת הרמ"ז (סי' ל), שאדרבה באמירתם בחצי הלילה הראשון שהוא זמן התגברות הדינים, משיגים מטרה הפוכה, שמעוררים קנאה מכוחות הדין נגדינו, וקרוב להיות מקצץ בנטיעות. ע"ש. לכן בודאי שב ואל תעשה עדיף. ואף על פי שעדיין יש לדון לכאורה לפי מה שכתב המקדש מלך על הזוהר (פרשת ויקהל דף קצה ע"ב) בשם מהר"ם די לונזאנו, שזמן תיקון חצות מתחיל כשעתיים לפני חצות לילה, ולפי זה אפשר לומר גם סליחות וי"ג מידות בזמן הזה, מכל מקום אנו אין לנו אלא מה שכתב רבינו האר"י בשער הכוונות (דף נב ע"ד), שאין לומר סליחות ולא י"ג מידות קודם חצות לילה, וכן כתבו כל גדולי האחרונים ואין לזוז מדבריהם.

עכ"ל

וגם כאן מבוארת דעתו בהדיא שלא להקדים קודם חצות כלל
ומה שהביא מהרמד"ל, לענ"ד אין שייכות כלל בין תיקו"ח לבין זמן חצות וכמש"כ בהודעתי הקודמת
ומה שהוסיף הילקו"י ע"ז מבעל התניא ג"כ נתבאר בהודעה הקודמת
 
בחזון עובדיה כתב להדיא ישב בדד וידום ולא חילק בין טורח ציבור. וכתב זאת על כל הסליחות ולא רק יג מידות.
צודק, אחרי זמן הבנתי אותך, ההלכה השניה לא קשורה לחצות לא שמתי לב

אבל בכל זאת רואים בלשונות הפוסקים שהעיקר הוא י"ג מדות. וכמו שנהג מרן זיע"א בעצמו לומר את כל הסליחות לפני חצות והי"ג מדות הראשון לאחר חצות כנ"ל.
ברכי יוסף אורח חיים סימן תקפא ס"ק א:
מקומות שנוהגים לומר סליחות בערבית הוא מנהג רע ומר, ישתקע ולא יאמר, ואין ראוי להזכיר י"ג מדות אלא בעת רצון
כף החיים (פלאג'י) סימן טז אות יג:
שלש עשרה מכילן דרחמי לא יאמר בלילה כי אם אחר חצות.
וכן הוא בחסד לאלפים סימן קלא, ט שכתב רק על י"ג מדות.
ומצאתי בספר שיעורי הראשון לציון ח"א עמ' נה - סליחות כפי שאמרנו אומרים אחר חצות אבל הפסוקים מותר לומר קודם חצות והי"ג מדות יאמר אחרי חצות
ובעמ' נו - אמנם פסוקים של תחילת הסליחות אומרים קודם חצות ורק הי"ג מדות וכל התפילות הנאמרות בלשון תרגום אין לומר אלא אחר חצות
גם הרב מאזוז (מקור נאמן ב' עמ' קב) כתב להתחיל 10 דק' לפני חצות באופן שמגיעים ל-ויעבור בדיוק בחצות

לא אכחד שבאמת לשון רבינו האר"י ועוד הרבה פוסקים שכתבו סליחות וי"ג מדות, משמע שגם הסליחות אסור.
ואפשר להסביר שרק אלו הפסוקים שאומרים בהתחלה אין בהם חשש. אבל התפילות כמו שאומרים בין ויעבור וכד' אין לאומרם. אמנם א"כ היה לרב להדגיש שגם שבט יהודה אין לאומרו.
676187_104.png
 

קבצים מצורפים

  • אוצר החכמה_-_ שו-ת מעין אומר - ג - נקי, יהודה__ 275_276.pdf
    1.2 MB · צפיות: 4
משמע שגם הסליחות אסור.
כבודו יסביר לי מה האיסור לומר סליחות קודם חצות? מה אסור לאדם הרוצה להתפלל לה' בלי אמירת י"ג מידות? שאני מתפלל תפילת ערבית אני עובר איסור?

כתב כלל גדול בשו"ת הרמב"ם סימן תלו
כך ראוי למי שהוא מבין ולבו נכון לטול דרך האמת שישים ענין זה המפורש בתורה עיקר ויסוד שלא יהרוס בנין ויתד התקועה אשר לא תמוט וכשימצא פסוק מדברי הנביאים או דבר מדברי רז"ל חולק על עיקר זה וסותר ענין זה ידרוש ויבקש בעין לבו עד שיבין דברי הנביא או החכם אם יצאו דבריהם מכוונים בענין המפורש בתורה הרי מוטב ואם לאו יאמר דברי הנביא הזה או דברי חכם זה איני יודע אותם. ודברים שבגו הם ואינם על פשוטיהם. עכ"ל ודון מינה ואוקי באתרין

כתבתי כבר כמה פעמים קודם: האיסור הוא רק על י"ג מידות. אין איסור באמירת סליחות קודם חצות רק שאין זה עת רצון.
 
רק במחילה
בימינו ביטול התורה הוא בכל סדר הבוקר העצום והקדוש
שעייפים בו למאד מאד, וחזינא רבים דכך עייפים ונכשלים בדברי הכה ח"ו מחמת עייפותם
וחס ושלום להגיע לזה, ורק אנשים ערניים מאד יוכלו לעמוד במנהג אבותינו
כך לענ"ד ס"ט
 
רק במחילה
בימינו ביטול התורה הוא בכל סדר הבוקר העצום והקדוש
שעייפים בו למאד מאד, וחזינא רבים דכך עייפים ונכשלים בדברי הכה ח"ו מחמת עייפותם
וחס ושלום להגיע לזה, ורק אנשים ערניים מאד יוכלו לעמוד במנהג אבותינו
כך לענ"ד ס"ט
כבודך תנא ופליג על הגחיד"א ז''ל?
 

בימינו ביטול התורה הוא בכל סדר הבוקר העצום והקדוש
שעייפים בו למאד מאד, וחזינא רבים דכך עייפים ונכשלים בדברי הכה ח"ו מחמת עייפותם
וחס ושלום להגיע לזה, ורק אנשים ערניים מאד יוכלו לעמוד במנהג אבותינו
כך לענ"ד ס"ט

החיד"א מביא שממעטים מעט בלימוד עבור הסליחות, ואמר לי מישהו שבחודש אלול הוא לא הולך לכולל בסדר א' בגלל שינוי הלו"ז שלו, ואמרתי לו שאולי זה בגדר יותר מחומש... ולמעשה באמת תלוי כ"א בהנהגתו, ומי שלא יכול להשכים, הרי שהוא אנוס.
 
כבודי זוכה ללמוד כתבי וספרי מרן
זכינו
אשרינו
וחלילה מלהתבטל ימים שלמים מללמוד יביע אומר חס ושלום חס ושלום
בגלל סליחות!!
דוקא מי שלומד ימים שלמים יביע אומר אסור להתבטל בגלל סליחות אבל מי שלומד גמרא מותר לו להתבטל בגלל סליחות. איפה זה כתוב בילקוט יוסף?

ואיך נלמד דברי מרן זצוקל כל היום???
שנאמר לא ימוש יביע אומר מפיך והגית בו יומם ולילה
חייב אדם לשלש לימודו שליש ביביע אומר שליש בחזון עובדיה ושליש בילקוט יוסף
 
כבודו יסביר לי מה האיסור לומר סליחות קודם חצות? מה אסור לאדם הרוצה להתפלל לה' בלי אמירת י"ג מידות? שאני מתפלל תפילת ערבית אני עובר איסור?
אני לא המצאתי איזה דבר חדש, זה כבר כתוב במפורש ברבינו האר"י ומועתק להלכה בכל האחרונים
צא וראה בדבריהם ואולי תחכים אותנו בטעם הדבר
האיסור הוא רק על י"ג מידות. אין איסור באמירת סליחות
כבר העירו לעיל שלשון רבינו האר"י ורבים מהאחרונים שאין לומר 'סליחות' וי"ג מדות לפני חצות
הבאתי לעיל שיש אחרונים שכתבו רק י"ג מדות, מ"מ רובא דהאחרונים כתבו גם סליחות כלשון האר"י
כבודך תנא ופליג על הגחיד"א ז''ל?
מרן בחזו"ע כבר כתב כן על החיד"א
כל השבוע אמרתי סליחות בשעה 1 בצהרים כדי שלא ישתבשו הסדרים, אמנם זה לא במעלה הכי גבוה אבל עדיף מכלום (מה ששמעתי מדי פעם כאלה שאומרים כך) והעיקר שיכוון לבו לשמים
 
המקובל הגר"י עדס שליט"א
אומר י"ג מידות אף קודם חצות.
ושמעתי שהפסיק ממנהגו זה
עוד שמעתי שהוא אף כתב על זה באיזה מספריו [אולי בהערות על ספר אור השנים]
אבל לא מצאתי באוצה"ח בכתביו שכתב בזה
 
לגבי מה שדנו כאן אם פעם היו אומרים סליחות בחצות שמתי לב עכשיו שאנחנו אומרים בפיוט בזכרי על משכבי -"חצות לילה לך קמו עבדיך במהללם", הרי שהיו קמים בחצות לסליחות.
כשנתקן פיוט זה, היו הולכים לישון בצאת הכוכבים, לכן כבר קמו בחצות...
 
לגבי מה שדנו כאן אם פעם היו אומרים סליחות בחצות שמתי לב עכשיו שאנחנו אומרים בפיוט בזכרי על משכבי -"חצות לילה לך קמו עבדיך במהללם", הרי שהיו קמים בחצות לסליחות.
קמים בחצות לתיקון חצות, תהלים, אחר כך באשמורה האחרונה סליחות. ויש כאלה עד היום שנוהגים כך. כ"ש בזמנם שכולם היו ישנים מוקדם... [וזה הטעם שתראה בפוס' מעוררים על שיחה בטלה ויושבי קרנות קודם שחרית, כי כבר קמו כולם, ואלו שלא למדו הלכו ודיברו וכו', ע' למשל פלא יועץ ועוד הרבה כיו"ב].
 
חזור
חלק עליון