• מעוניינים להכניס את הספר שלכם או לרכוש את ״אוצר החכמה״? שלחו מייל לכתובת: otzar@moreshet-maran.com

זה פורפורציונאלי? היגיעה והעמילות מול התוצאה???

[כבר העלתי כעין נושא זה אבל בכל זאת]
איך יתכן שאין הרבה גדולים בישראל [ביחס], הרי לומדי תורה יש ב"ה מעל ומעבר בתי מדרש מפוצצים, ישיבות למיניהם לרוב, בחורים שוקדים על תלמודם, אברכים מוסרים נפשם על התורה שעות ע"ג שעות עד כדי פת לחם ממש,
ולמעשה מה רוב הציבור יודע בתורה קצת פה קצת שם, הרי ביחס ליגיעה שנים ע"ג שנים כבר היה צריך להיות ת"ח מופלג עד למאוד [אם אפשרות להתמודד לרב ראשי...]
והרי ידועים דברי התוס' בכתובות דחזקה שאדם שהולך ללמוד שנהיה אדם גדול - איך זה מסתדר עם המציאות???
ויותר גדילה התמיהה מה אנו שונים מליוני סטונדטים ברחבי העולם שיודעים את תלמודם [כי אם לא ודאי לא היה סטוודנט אלא היה הולך לנקות בנינים...]
למה בתורה מסתייגים בעצם הלימוד שהוא מצווה בפנ"ע ומזניחים יותר את מצוות ידיעת התורה,
ומה יענו בעולם האמת כשיאמרו לו "עמוד וערוך מקרא שקראתי ומשנה ששנית" האם יגמגם כמו כששואלים אותו פה?????
 
[כבר העלתי כעין נושא זה אבל בכל זאת]
איך יתכן שאין הרבה גדולים בישראל [ביחס], הרי לומדי תורה יש ב"ה מעל ומעבר בתי מדרש מפוצצים, ישיבות למיניהם לרוב, בחורים שוקדים על תלמודם, אברכים מוסרים נפשם על התורה שעות ע"ג שעות עד כדי פת לחם ממש,
ולמעשה מה רוב הציבור יודע בתורה קצת פה קצת שם, הרי ביחס ליגיעה שנים ע"ג שנים כבר היה צריך להיות ת"ח מופלג עד למאוד [אם אפשרות להתמודד לרב ראשי...]
והרי ידועים דברי התוס' בכתובות דחזקה שאדם שהולך ללמוד שנהיה אדם גדול - איך זה מסתדר עם המציאות???
ויותר גדילה התמיהה מה אנו שונים מליוני סטונדטים ברחבי העולם שיודעים את תלמודם [כי אם לא ודאי לא היה סטוודנט אלא היה הולך לנקות בנינים...]
למה בתורה מסתייגים בעצם הלימוד שהוא מצווה בפנ"ע ומזניחים יותר את מצוות ידיעת התורה,
ומה יענו בעולם האמת כשיאמרו לו "עמוד וערוך מקרא שקראתי ומשנה ששנית" האם יגמגם כמו כששואלים אותו פה?????
מזומנין...
 
מה אנו שונים מליוני סטונדטים ברחבי העולם שיודעים את תלמודם
לא הבנתי,
א. אתה משווה סטודנט לגדול הדור ? הם יודעים כמו שהרבה יודעים הלכות שבת
ב. גם אם נניח שהרבה יודעים את לימודיהם, אך הרי זה מוגדר מאוד, הם לא יודעים משהו מעבר לתחום שלהם. להיות גדול, צריך בהכרח להיות בקיא בכל רחבי התלמוד, וז"פ.
וזה לא פלא שהדבר מסובך, קשה, ודורש המון עמל.
ודברי חז"ל ערוכים הם,
רש"י קהלת (ז, כח) בשם המדרש
"אדם אחד מאלף מצאתי" - בנוהג שבעולם אלף נכנסים למקרא אין יוצאים מהם להצליח שראויים למשנה אלא מאה ואותם מאה שנכנסו למשנה אין יוצאים מהם לגמרא אלא עשרה ואותן עשרה שנכנסין לגמרא אין מצליח מהם אלא אחד להוראה הרי אחד מאלף
 
תלמוד בבלי מסכת שבת דף ג עמוד ב

אמר ליה רבי חייא לרב: בר פחתי! לא אמינא לך: כי קאי רבי בהא מסכתא לא תשייליה במסכתא אחריתי, דילמא לאו אדעתיה. דאי לאו דרבי גברא רבה הוא - כספתיה, דמשני לך שינויא דלאו שינויא הוא. השתא מיהת שפיר משני לך

רש"י קהלת פרק ז פסוק כח

אדם אחד מאלף מצאתי - בנוהג שבעולם אלף נכנסים למקרא אין יוצאים מהם להצליח שראויים למשנה אלא מאה ואותם מאה שנכנסו למשנה אין יוצאים מהם לגמרא אלא עשרה ואותן עשרה שנכנסין לגמרא אין מצליח מהם אלא אחד להוראה הרי אחד מאלף:

ויש סיפור על החתם סופר ששאל איזה אדם באיזה הלכה ולא ידע וכעס עליו ואמר לבנו שלא מקפיד עליו שלא יודע את התשובה שלא זוכרים הכל העל פה אבל לפחות איפה לחפש באיזה גמרא ובאיזה סימן בשו"ע היה עליו לדעת

הקדמת הרמב"ם למשנה

לפי שאם תשאל גדול שבגאונים על פירוש הלכה מן המשנה לא יוכל לומר לך בה שום דבר, אלא אם כן היה זוכר על פה תלמוד אותה ההלכה, או יאמר לך עד שנעיין מה שאמרו בה בתלמוד, ואין ביכולת שום אדם לזכור כל התלמוד על פה, ובפרט כשהלכה אחת במשנה מתפרשת בארבעה וחמשה דפים מפני שנכנסים מענין לענין, וההוכחות והקושיות והתירוצים עד שלא יוכל לסכם מה שנתברר בפירוש אותה משנה אלא הבקי בעיון. כל זה אם לא תהיה אותה ההלכה מאותם ההלכות שאין פירושם מסתיים אלא בשתים שלש מסכתות

לסיכום פירוש רבינו יונה על אבות פרק ב משנה טז

הוא היה אומר לא עליך המלאכה לגמור - שלא תעלה על דעתך אינני רחב לב ולא אוכל לגומרה ומה יתרון בעמל ומה אועיל ביגיעתי שלא עליך לגומרה אלא אחר שבתורה אתה עמל קיימת מצות בוראך:

ולא אתה בן חורין להבטל ממנה - שלא תאמר הואיל ואיני חייב לגמור את המלאכה לא אעצר את עצמי אלא אלמוד בכל יום שעה אחת. ולא כן הדבר. כי עבד קנוי אתה עליה להגות בה יומם ולילה ואז תצליח את דרכיך ואז תשכיל:
 
[כבר העלתי כעין נושא זה אבל בכל זאת]
איך יתכן שאין הרבה גדולים בישראל [ביחס], הרי לומדי תורה יש ב"ה מעל ומעבר בתי מדרש מפוצצים, ישיבות למיניהם לרוב, בחורים שוקדים על תלמודם, אברכים מוסרים נפשם על התורה שעות ע"ג שעות עד כדי פת לחם ממש,
ולמעשה מה רוב הציבור יודע בתורה קצת פה קצת שם, הרי ביחס ליגיעה שנים ע"ג שנים כבר היה צריך להיות ת"ח מופלג עד למאוד [אם אפשרות להתמודד לרב ראשי...]
והרי ידועים דברי התוס' בכתובות דחזקה שאדם שהולך ללמוד שנהיה אדם גדול - איך זה מסתדר עם המציאות???
ויותר גדילה התמיהה מה אנו שונים מליוני סטונדטים ברחבי העולם שיודעים את תלמודם [כי אם לא ודאי לא היה סטוודנט אלא היה הולך לנקות בנינים...]
למה בתורה מסתייגים בעצם הלימוד שהוא מצווה בפנ"ע ומזניחים יותר את מצוות ידיעת התורה,
ומה יענו בעולם האמת כשיאמרו לו "עמוד וערוך מקרא שקראתי ומשנה ששנית" האם יגמגם כמו כששואלים אותו פה?????
הסיבה האמיתית כבר אמר אותה מרן הגרא"מ שך זיע"א שזה בגלל שהיום לומדים בעשירות ובתפנוקים גדולים, ועד שאדם מבקש שיכנסו דברי תורה לתוך מעיו יבקש שלא יכניס מעדנים לפיו, כל הגדולים שאתה רואה אותם היום, למדו בעניות גדולה ממש, וכמו שהעיד מרן אביר הרועים זיע"א "היינו עניים ממש לחם יבש היינו אוכלים"... ככה גודלים... עם כל הפינוקים שיש היום, בחור כבר בגיל 20 רוצה שיהיה לו רכב, בית, ביגוד, מזון, שיהיה מסודר עד הסוף, ברור שלא ייצא ממנו כלום, וגם האברכים שאתה מדבר עליהם שמוסרים נפשם עד לפת לחם ממש זה לא נכון בימינו, כי אברך בימינו הוא נחשב עשיר בימיהם, צריך לאכול תורה, לשתות תורה, לחיות את התורה בעצמות ממש, שכל הראש יהיה תפוס בתורה, ומה עם מה שחז"ל אמרו "אל תרבה שיחה עם האשה וכו'" כ"כ הרבה מדברים ומדברים ואומרים שזה צורך, אז זה אומר שהאשה אינה מוכנה להקריב את נפשה ממש לתורה, זה גם בעיה שלא מקריבים מספיק, מה לעשות שחז"ל אמרו "פת במלח תאכל ובמים במשורה תשתה", צריך להיות שקוע ממש עד כלות הכוחות כמו שהיה עושה מרן החזו"א זיע"א שהיה עמל עד שארית כוחותיו ואז יוצאים גדולים באמת - כמובן כל אחד לפי מה שה' ייעד לו, ואל תגידו לי שזה דרגות, כי אדרבה פה מתחיל המפלה, חייל בצבא תמיד שואף להיות גנרל או רמטכ"ל ולא אומר אני לא בדרגה....
 
וגם האברכים שאתה מדבר עליהם שמוסרים נפשם עד לפת לחם ממש זה לא נכון בימינו, כי אברך בימינו הוא נחשב עשיר בימיהם,
אמר לו אוי לו לדור שאתה פרנסו שאי אתה יודע בצערן של ת"ח במה הם מתפרנסים ובמה הם נזונים...
 
אמר לו אוי לו לדור שאתה פרנסו שאי אתה יודע בצערן של ת"ח במה הם מתפרנסים ובמה הם נזונים...
הלוואי וכולם היו כמו ר' יהושע הפחמי שכל הקירות שלו שחורר מרוב עשן, והיו יוצאים כר' יהושע.... ככה יוצאים ת"ח.
המג"א זיע"א כתב את ספרו על קירות ביתו ומזה יצא המג"א שכולם משתוקקים לתורתו, האם משהו היום עושה וידוי וחרטה לפני שהוא יושב ללמוד תורה כמו שהיה עושה הקצוה"ח זיע"א שהיה משתטח על הרצפה בוכה וזועק: ולרשע אמר אלוקים מה לך לספר חוקי וגו' , ככה יוצאים הקצוה"ח... ככה קונים תורה!
 
הלוואי וכולם היו כמו ר' יהושע הפחמי שכל הקירות שלו שחורר מרוב עשן, והיו יוצאים כר' יהושע.... ככה יוצאים ת"ח.
המג"א זיע"א כתב את ספרו על קירות ביתו ומזה יצא המג"א שכולם משתוקקים לתורתו, האם משהו היום עושה וידוי וחרטה לפני שהוא יושב ללמוד תורה כמו שהיה עושה הקצוה"ח זיע"א שהיה משתטח על הרצפה בוכה וזועק: ולרשע אמר אלוקים מה לך לספר חוקי וגו' , ככה יוצאים הקצוה"ח... ככה קונים תורה!
כל דור לפי ענינו.
וכי תרצה שננפץ הפלורוסנטין בבתינו ונשבור הבאלטות וכו'?
לפי רמת החיים היום, רבים רבים מהאברכים עמלי התורה, עומלים בה בעניות ממְש.
 
מתוך אלף יוצא 1 להוראה. וכל העוסק בתורה לשמה זוכה לדברים הרבה.
אבל מתוך שלא לשמה בא לשמה.
מה נעשה נפסיק ללמוד התורה?! לא כולם זכו, אשרי העם שככה לו שעדיין ממשיכים לעסוק בתורה
 
כל דור לפי ענינו.
וכי תרצה שננפץ הפלורוסנטין בבתינו ונשבור הבאלטות וכו'?
לפי רמת החיים היום, רבים רבים מהאברכים עמלי התורה, עומלים בה בעניות ממְש.
אדרבה, אני לא נגד האברכים של ימינו חלילה, אלא להיפך אותם האברכים שבאמת הראש שלהם רק תורה ולא רודפים אחרי המותרות אלא רק אחרי התורה בלבד. הרי הם כרבי יהושע בשעתו ובעז"ה יזכו להיות ת"ח מרביצי תורה. כי רק ככה נקנית התורה.
 
הסיבה האמיתית כבר אמר אותה מרן הגרא"מ שך זיע"א שזה בגלל שהיום לומדים בעשירות ובתפנוקים גדולים, ועד שאדם מבקש שיכנסו דברי תורה לתוך מעיו יבקש שלא יכניס מעדנים לפיו, כל הגדולים שאתה רואה אותם היום, למדו בעניות גדולה ממש, וכמו שהעיד מרן אביר הרועים זיע"א "היינו עניים ממש לחם יבש היינו אוכלים"... ככה גודלים... עם כל הפינוקים שיש היום, בחור כבר בגיל 20 רוצה שיהיה לו רכב, בית, ביגוד, מזון, שיהיה מסודר עד הסוף, ברור שלא ייצא ממנו כלום, וגם האברכים שאתה מדבר עליהם שמוסרים נפשם עד לפת לחם ממש זה לא נכון בימינו, כי אברך בימינו הוא נחשב עשיר בימיהם, צריך לאכול תורה, לשתות תורה, לחיות את התורה בעצמות ממש, שכל הראש יהיה תפוס בתורה, ומה עם מה שחז"ל אמרו "אל תרבה שיחה עם האשה וכו'" כ"כ הרבה מדברים ומדברים ואומרים שזה צורך, אז זה אומר שהאשה אינה מוכנה להקריב את נפשה ממש לתורה, זה גם בעיה שלא מקריבים מספיק, מה לעשות שחז"ל אמרו "פת במלח תאכל ובמים במשורה תשתה", צריך להיות שקוע ממש עד כלות הכוחות כמו שהיה עושה מרן החזו"א זיע"א שהיה עמל עד שארית כוחותיו ואז יוצאים גדולים באמת - כמובן כל אחד לפי מה שה' ייעד לו, ואל תגידו לי שזה דרגות, כי אדרבה פה מתחיל המפלה, חייל בצבא תמיד שואף להיות גנרל או רמטכ"ל ולא אומר אני לא בדרגה....
מתוך דבריך נשמע מעט ביקורת על לומדי התורה בדורינו שאינם שקועים כעין הצורך
אני חושב שעדיף לערוך שוב באופן שיהיה מקום אולי לשאוף לגדול כמוהם
אבל לא מתוך בקורת והשוואה שאנחנו לא כמו בצבא ששם שואפים להיות גנרלים
וכיאנחנו לא שואפים לא רוצים?
יש לחייל את הנסיונות שיש לבחור ואברך הוא מתמודד אם משהו בסוןג הזה בכלל?
צריך לומר זאת הכי ברור שאפשר
אברך שלומד היום ג' סדרים ותורתו היא עיסוקו מוזמן לחיי העולם הבא וזה חובתו בעולמו
אין חובה על אברך לחיות כמו תנא כי הוא לא תנא
חבל לחפש מושגים גבוהים שאין לנו טיפת השגה בהם ולחשוב שאנחנו שם
אנחנו לא שם ולא מתפקידינו כעת להיות שם
גם מרן זצ"ל לא היה עם קירות מפוחמים בביתו לכל זמן ועת
 
מתוך דבריך נשמע מעט ביקורת על לומדי התורה בדורינו שאינם שקועים כעין הצורך
אני חושב שעדיף לערוך שוב באופן שיהיה מקום אולי לשאוף לגדול כמוהם
אבל לא מתוך בקורת והשוואה שאנחנו לא כמו בצבא ששם שואפים להיות גנרלים
וכיאנחנו לא שואפים לא רוצים?
יש לחייל את הנסיונות שיש לבחור ואברך הוא מתמודד אם משהו בסוןג הזה בכלל?
צריך לומר זאת הכי ברור שאפשר
אברך שלומד היום ג' סדרים ותורתו היא עיסוקו מוזמן לחיי העולם הבא וזה חובתו בעולמו
אין חובה על אברך לחיות כמו תנא כי הוא לא תנא
חבל לחפש מושגים גבוהים שאין לנו טיפת השגה בהם ולחשוב שאנחנו שם
אנחנו לא שם ולא מתפקידינו כעת להיות שם
גם מרן זצ"ל לא היה עם קירות מפוחמים בביתו לכל זמן ועת
בן עולם הבא הוא יהיה גם אם ילמד שתי הלכות בכל יום... אבל מי שרוצה להיות כמו הרב עובדיה, הרב שך, הסטייפלער, החזון איש, צריך לחיות ממש כמו שהם חיו בעניות ובדורינו הכוונה לא לחפש מותרות.... מי שהראש שלו תפוס רק בתורה כמותם, ייצא כמותם, ואם לא הוא יזכה... נקודה
 
חזור
חלק עליון