כן.וכן אם כך מורים חכמי ההוראה יושבים על מדין
מניין החילוק שהכתיבה צריכה להיות דוקא לחול המועד אם אין בזה מלאכה כלל?כן.
לצורך המועד, כמובן.
בעמ' תתקל"ו התיר לילדים לצייר כיון שהוא מעשה הדיוט לצורך המועד.וגם מהילקו"י בעמ' תתקמ"ד והלאה לא הזכיר לצורך המועד.
זה לא ראיה, כיון ששם מדובר מצד כתיבה בחול המועד שאסרו והוא כתיבת סופר ויש שדימו את הכתב שלנו לזה ומשום כך התיר דוקא לצורך המועד וכו'.בעמ' תתקל"ו התיר לילדים לצייר כיון שהוא מעשה הדיוט לצורך המועד.
והיינו שגם מעשה הדיוט אפשר להתיר רק לצורך המועד.
וכן עוד בהערות בכל הסימן שהתיר צורך רבים או צורך מצווה אע"פ שאינו לצורך המועד. (וראה בעמ' תתקמ"א ועוד)
ועוד מה שהביא שם בעמ' תתקמ"ב:
וגם זה עדיין תחת הסימן תקמ"ה שהוא מלאכת הכתיבה בחול המועד ומדובר על כתיבת סופר.ובעמ' תתקמ"ו כתב:
ורק בדבר האבד התיר שלא לצורך המועד.
ובעמ' תתקמ"ד כתב:וכן פסקו כל הפוסקים האחרונים ואחרוני האחרונים בעניין.
ראית מי שכותב בספר או בתשובה וכד' שאפשר לכתוב גם שלא לצורך המועד? (ולא דבר האבד ולא צורך מצווה ולא צורך רבים)
לא הבנתי כ"כ... אני מנסה להבין לאן אתה חותר ומה אתה מוסיף או חולק ולא כ"כ מצליח... (הדיון כאן הוא לא על כתיבה במחשב ולא על כתיבת דברי תורה).יש כללים בהיתר המלאכה בחול המועד.
מלאכה שהיא לצורך המועד - מותר דוקא מעשה הדיוט ולא מעשה אומן, ולכן אם דנים את הכותב במחשב כמעשה הדיוט אז יהיה מותר רק לצורך המועד.
ודבר האבד - יהיה מותר בכל גווני אף שלא לצורך המועד. כמבואר במשנ"ב בהקדמה לסי' תק"ל ס"ק א.
זה לא ראיה, כיון ששם מדובר מצד כתיבה בחול המועד שאסרו והוא כתיבת סופר ויש שדימו את הכתב שלנו לזה ומשום כך התיר דוקא לצורך המועד וכו'.
וגם זה עדיין תחת הסימן תקמ"ה שהוא מלאכת הכתיבה בחול המועד ומדובר על כתיבת סופר.
ובעמ' תתקמ"ד כתב:
מותר לכתוב במחשב אלקטרוני בחול המועד דכיום חשיב כמעשה הדיוט ובפרט חידושי תורה או אגרת שלומים ואין שום חשש איסור בהקלדה במחשב, ומותר גם לפתח במכונת לייזר כל שעיקר הכתיבה מותרת וכשהתירו לו לכתוב דברי תורה מותר לציין התאריך של היום כשיש נפ"מ בתאריך.
ובהערות כתב:
וסיוע לדבריהם ממ"ש הרדב"ז ח"א סי' שנז שמותר לכתוב בחוה"מ תשובת שאלה אפי' בכתיבה נאה שהיא מעשה אומן ואפי' שלא
לצורך המועד ובלא שינוי, ומה שאסרו להגיה בס"ת אפי' אות אחת, שאני התם שצריך אימון גדול לכתוב כתיבה אשורית ככתיבת ספר התורה עצמו. ע"ש. וה"כ כתיבת חידושי תורה מותר אפי' במכונת כתיבה, אף שהכתיבה נאה.
ובעמ' תתקמ"ו כתב:
לאחר שדן בכל ההיתר במכונת כתיבה האם חשיב כמלאכת הדיוט או כמלאכת אומן, והסיק שחשיב כמלאכת הדיוט ויהיה מותר דווקא לצורך המועד, דן בעניין הכתיבה במחשב שקלה טפי בכתיבה במכונת כתיבה ואולי אינה נחשבת כמלאכה כלל והביא פוסקים הסוברים כן ולפי"ז יהיה מותר לכתוב גם כל דבר ולא רק דברי תורה וכ"ש שלא לצורך המועד, ונראה שמצדד להתיר וצ"ע.
ואם כן לדבריך יהיה אסור לכתוב כל דבר במחשב וגם כאן בפורום אלא רק בשרשורים העוסקים בדברים הקשורים לחול המועד.
ומ"מ פשוט שיהיה מותר לכתוב כל דברי תורה אף שאינם לצורך המועד מדין דבר האבד שמותר גם שלא לצורך המועד.
וכמו שכתב מפורש בעמ' תתקמ"ח כתב:
מותר לכתוב בחול המועד חידושי תורה בין שחידשם בעצמו ובין ששמע איזה חידוש מאחר שאם לא יכתבם שמא ישכחו ממנו ונחשב לדבר האבד ואפילו אם יחזור עליהם כמה פעמים קיים חשש שישכחם וכן עשו מעשה בעצמם כמה מגדולי הפוסקים והמחברים וכן דעת עוד ראשונים להקל ונראה שאף רשאי להציע החידוש כסידרו על פי הקדמת הראשונים וכיוצא ואין צריך לכתבו בראשי תבות בכדי שיזכרנו בלבד וכן הכותב תשובות ופסקים רשאי לכותבם כהוייתם שאם לא יעשה כן ונצריכהו לעשות הכל מחדש אחר חול המועד מגמר בעתיקא קשה מחדתא ואפילו בלא טעם שכחה אי אפשר לומר שימתין לכתוב החידוש והפסק לאחר המועד שבאותו זמן יהיה עליו חיוב אחר ללמוד ולחדש עוד חידושים בלי הפסק.
כוונתי היתהלכתוב במחשב לצורך המועד מותר. לכתוב במחשב לא דברי תורה ולא לצורך המועד צ"ע, ומצדדים להתיר כיון שזה לא כתיבה
שודאי שראיתי אחרונים ואחרוני אחרונים שמתירים והוא מהילקו״י הנזכר, ולדעתי כך דעת מרן הראשל״צ.וכן פסקו כל הפוסקים האחרונים ואחרוני האחרונים בעניין.
ראית מי שכותב בספר או בתשובה וכד' שאפשר לכתוב גם שלא לצורך המועד? (ולא דבר האבד ולא צורך מצווה ולא צורך רבים)
מי ראית שמתיר?שודאי שראיתי אחרונים ואחרוני אחרונים שמתירים והוא מהילקו״י הנזכר, ולדעתי כך דעת מרן הראשל״צ.
אבל אנחנו מדברים על כתיבה רגילה, לא על כתיבה במחשב...ואינו נכון כל כך, כיון שכל כתיבה במחשב
הנני מביא מ"ש יד"ין הרה"ג צוריאל אוחיוןהאם מותר לכתוב הקדשה בספר
יש פוסקים שמדמים זה לכתיבת אגרות שלום אך שם מבואר הטעם שמותר
כי אנשים לא מקפידים בזה
אך לכאורה בזה אנשים מקפידים
אך זה לא ברור לי כי גם באגרות שלום מקפידים