• מעוניינים להכניס את הספר שלכם או לרכוש את ״אוצר החכמה״? שלחו מייל לכתובת: otzar@moreshet-maran.com

כמה חידות על סוכות [מספר חידות]

גרינפלד

Well-known member
  1. היכי משכח"ל ב' אנשים יושבים בסוכה ויורדים גשמים כשיעור שתסרח המקפה, האחד פטור מסוכה והשני נשאר בחיובו?
  2. היכי משכח"ל שלאדם יש סוכה כשרה למהדרין מן המהדרין, ולפתע נפסלת סוכתו מבלי שנעשה בסוכה כל שינוי כהוא זה והכל נשאר כפי שהיה ומעתה ועד לסוף החג הסוכה פסולה? (אינו קשור לדופן של שבת).
  3. היכן מצינו איזה דבר שאינו ראוי מצד עצמו למצוה מסויימת. לא ניתן בשום אופן להשתמש בו בפני עצמו. אבל ניתן לכתחילה להשתמש בו בתור צירוף לדבר ראוי.​
  4. היכי משכחת לה שאם אתרוג קיבל לפתע פתאום נקודה שחורה, זה יכשיר את האתרוג?​
  5. כיצד יתכן שיש לנו סוכה כשרה למהדרין עם כל החומרות וההידורים ובכל זאת אי אפשר לישב בה. אולם כעבור זמן מסויים היא הופכת אוטומטית לכשרה למהדרין וניתן לישב בה ולאכול ולישון בהכשר יתרון והאדם לא עשה כלום?​
  6. במצות סוכה אם אדם יחמיר כפי דעה המחמירה בענין מסויים, יכול חלילה לעבור על לאו דאורייתא. היכי משכח"ל?​
  7. איך שייך שאדם נוטל ד' מינים ואם יצא ידי חובה או לא, יהיה תלוי במקום שנמצא. במקום אחד יוצא ידי חובה ובמקום אחר לא יוצא ידי חובה.​
  8. איזה עץ כשר לסכך בו רק אם מקורו מירושלים אבל אם היה העץ הזה בכל מקום אחר הוא פסול?​
  9. יש לו לאדם שני אתרוגים שהם שלו. האחד מהודר ביותר והשני פשוט ביותר. מרחק גדול ביניהם חשב היהודי כמובן ליטול את המהודר יותר בכדי לקיים את המצוה בהידור, והנה פסקו לו שדוקא יטול את הפשוט. היתכן?​
    ייש"כ לכל העונים!​
 
נערך לאחרונה:
1. אשכנזי וספרדי. לפי הרמ"א בסימן תרמד מצטער אינו פטור בלילה הראשון. וכן כתב הרמ"א בסימן תרלט סעיף ה' שאם ירדו גשמים בלילה הראשון חייב. ולפי מרן פטור.
מדובר ששניהם מאותו מגזר.
9. המהודר הוא ספק מורכב
אז הוא לא מהודר :unsure:
 
היכי משכח"ל ב' אנשים יושבים בסוכה ויורדים גשמים כשיעור שתסרח המקפה, האחד פטור מסוכה והשני נשאר בחיובו?
לדעות שכזית של החיוב אין פטור של מצטער, אחד הספיק לאכול כזית, מכאן והילך יש לו דין של 'מצטער', והשני אוכל את הכזית הראשון לכן חייב בסוכה.
 
נערך לאחרונה:
היכן מצינו איזה דבר שאינו ראוי מצד עצמו למצוה מסויימת. לא ניתן בשום אופן להשתמש בו בפני עצמו. אבל ניתן לכתחילה להשתמש בו בתור צירוף לדבר ראוי.
כמדומה שבהדסים. שנים קטומים ואחד אינו קטום.
 
כיצד יתכן שיש לנו סוכה כשרה למהדרין עם כל החומרות וההידורים ובכל זאת אי אפשר לישב בה. אולם כעבור זמן מסויים היא הופכת אוטומטית לכשרה למהדרין וניתן לישב בה ולאכול ולישון בהכשר יתרון והאדם לא עשה כלום?
לפני סוכות אסור משום בל תוסיף וכשנכנס החג מותר לשבת.
 
היכי משכח"ל שלאדם יש סוכה כשרה למהדרין מן המהדרין, ולפתע נפסלת סוכתו מבלי שנעשה בסוכה כל שינוי כהוא זה והכל נשאר כפי שהיה ומעתה ועד לסוף החג הסוכה פסולה? (אינו קשור לדופן של שבת).
סוכה שהיתה מסוככת במטליות של גע"ג שלעני הם מקבלות טומאה ולעשיר לא מקב"ט, ואותו אדם בעיקרון היה עשיר ולכן הסוכה היתה כשרה, אך לפתע נאבד כל רכושו, והסוכה נהיית פסולה.
 
1 האחד הוא יותר אסטניס והשני פחות כמבואר המעשה בסוכה כט ברב יוסף שאף פחות משתסרח המקפה היה פטור.
אבל יש לדון שבשתסרח המקפה כל עם ישראל פטור ורק בפחות ממשתסרח יש הבדל.
לדעות שכזית של החיוב אין פור של מצטער, אחד אספיק לאכול כזית, מכאן והילך יש לו דין של 'מצטער', והשני אוכל את הכזית הראשון לכן חייב בסוכה.
יש תשובה נוספת.
 
3. סכך פסול שאפילו שלעצמו אינו טוב אבל אם שם חצי סכך פסול וחצי סכך כשר למ''ד פרוץ כעומד כשר עיין משנה טו ובגמרא שם
אע''פ שאם יוריד את הסכך הפסול יהיה חמתה מרובה מצלתה כמבואר בסוגיא דאסתירא מלעיל כזוזא מלתחת לשיטת רש''י.
 
חזור
חלק עליון