• מעוניינים להכניס את הספר שלכם או לרכוש את ״אוצר החכמה״? שלחו מייל לכתובת: otzar@moreshet-maran.com

מי שלא הזכיר משיב הרוח ומוריד הגשם ונזכר קודם שחתם מחיה המתים היכן מזכיר?

איש חיל

Well-known member
מרן השו"ע סימן קיד ס"ו כתב שאם נזכר קודם חתימה מזכיר במקום שנזכר. דהיינו שלא צריך לחזור לאתה גיבור. ויכול לומר מכלכל חיים בחסד מחיה מתים ברחמים רבים משיב הרוח ומוריד הגשם סומך נופלים... וכן מבואר המשנ"ב שם.
ומשום מה כמדומני שכולם נוהגים לחזור לאתה גיבור.
ובשו"ע שם סעיף ד' כתב בעניין אם אמר משיב הרוח בימות החמה חוזר לאתה גיבור. כי שם הוא קללה אבל לא לעניין אם לא הזכיר משיב הרוח בימות הגשמים.
האם מרן זיע"א ומרן הראש"ל שליט"א התייחסו לדין זה?
בברכה
 
מרן השו"ע סימן קיד ס"ו כתב שאם נזכר קודם חתימה מזכיר במקום שנזכר. דהיינו שלא צריך לחזור לאתה גיבור. ויכול לומר מכלכל חיים בחסד מחיה מתים ברחמים רבים משיב הרוח ומוריד הגשם סומך נופלים... וכן מבואר המשנ"ב שם.
ומשום מה כמדומני שכולם נוהגים לחזור לאתה גיבור.
ובשו"ע שם סעיף ד' כתב בעניין אם אמר משיב הרוח בימות החמה חוזר לאתה גיבור. כי שם הוא קללה אבל לא לעניין אם לא הזכיר משיב הרוח בימות הגשמים.
האם מרן זיע"א ומרן הראש"ל שליט"א התייחסו לדין זה?
בברכה
אשמח שתמקד השאלה
 
אשמח שתמקד השאלה
השאלה היא
האם חוזר לאתה גיבור.. רב להושיע משיב הרוח ומוריד הגשם,
או שאומר במקום שנזכר כגון שנזכר כשאומר מי כמוך בעל גבורות ומי דומה לך ואז יאמר משיב הרוח ומוריד הגשם ונאמן אתה להחיות מתים.
 
השאלה היא
האם חוזר לאתה גיבור.. רב להושיע משיב הרוח ומוריד הגשם,
או שאומר במקום שנזכר כגון שנזכר כשאומר מי כמוך בעל גבורות ומי דומה לך ואז יאמר משיב הרוח ומוריד הגשם ונאמן אתה להחיות מתים.
כמדומני שחכם בן ציון נ"ע הורה שיחזור לראש הברכה ויאמרנה כתיקנה.
וכמדומה ששמעתי ממנו שברכה היא כמספר טלפון, שאם המספרים אינן כסדרן אלא מבולבלין, לא תגיע למי שאתה מבקש.
 
כמדומני שחכם בן ציון נ"ע הורה שיחזור לראש הברכה ויאמרנה כתיקנה.
וכמדומה ששמעתי ממנו שברכה היא כמספר טלפון, שאם המספרים אינן כסדרן אלא מבולבלין, לא תגיע למי שאתה מבקש.
צריך לברר השמועה, דז"ל השו"ע והמשנ"ב
שו"ע סימן קיד סעיך ה -בימות הגשמים אם לא אמר מוריד הגשם מחזירין אותו והני מילי שלא הזכיר טל אבל אם הזכיר טל אין מחזירין אותו: סעיף ו - בד"א שמחזירין אותו כשלא אמר בימות הגשמים מוריד הגשם היינו כשסיים כל הברכה והתחיל ברכה שאחריה ואז חוזר לראש התפלה אבל אם נזכר קודם שסיים הברכה יאמר במקום שנזכר וכו'
משנ"ב סקכ"ט במקום שנזכר - כי לא קבעו חכמים מקום בתוך הברכה אלא אמרו סתם מזכירין גבורות גשמים בתחיית המתים רק שנהגו לומר לפני מכלכל שהוא פרנסה וגשמים ג"כ פרנסה הלכך באיזה מקום שיזכור סגי.
 
ובפרט שדנו כאן באשכול "אם מותר לחזור על מילים בשמונה עשרה" בודאי שאם מעיקר הדין אין צריך לחזור לומר משיב הרוח במקומו, למה יחזור ויכניס עצמו לבעיה הלכתית הנ"ל.
 
ובפרט שדנו כאן באשכול "אם מותר לחזור על מילים בשמונה עשרה" בודאי שאם מעיקר הדין אין צריך לחזור לומר משיב הרוח במקומו, למה יחזור ויכניס עצמו לבעיה הלכתית הנ"ל.
אינו דומה כשחוזר לתקן, לכופל מילים סתמא.

ושאלתי הערב את החברותא הי"ו אם זוכר מה אמר חכם בן ציון נ"ע, והשיב לי המשל של הטלפון. אמנם אמר שיתכן וחכם בן ציון אמר זאת על מי ששכח יעלה ויבוא.
 
חזור
חלק עליון