• מעוניינים להכניס את הספר שלכם או לרכוש את ״אוצר החכמה״? שלחו מייל לכתובת: otzar@moreshet-maran.com

האם שוחט יכול לשמש כמוהל

שלום וברכה, כתבתי קצת בעניין אם שוחט יכול להיות מוהל שהרי ראיתי שני מעשים שהמוהל בירך על השחיטה והתינוק מת ב"מ, צירפתי את הדברים אשמח אם יש למישהו עוד חומר בעניין תודה רבה


ש. האם ראוי לשוחט להיות גם מוהל, שהיו מעשים ששוחט בירך בזמן המילה על השחיטה וב"מ התינוק מת האם ראוי לחוש לזה?
ת. בספר זכר דוד (לר' דוד זכות זצ"ל, מאמר ראשון פ"ע). כתב בשם ספר פחד יצחק שהביא שתי מעשיות שהיה מוהל וטעה בברכות, וזה לשונו: 'היום יום ג לפר' שלח י"ט לחודש סיון, העיד לפני מעלת החכם כמוהר"ר יששכר כהן מללאטוו שבק"ק זלאטוו, בשנת תע"ח תכף ומיד אחר חנוכה, הביאו לבית הכנסת ילד אחד למול, ואבי הבן שמו ישראל משורר, והמוהל היה שמו ר' יעקב מפרידלנד גביר גדול וחכם, והוא היה מוהל ובקי ושוחט בביתו, ובברכו ברכת המילה טעה ובמקום אומרו 'וצוונו על המילה', אמר 'על השחיטה', ומת הילד בפתע פתאום על הכסא, ומוהל הנזכר נפתר בתוך השנה ההיא.
והייתה טענה בין אבי הבן והמוהל בבית הדין, כי טען אבי הבן מן המוהל לשלם לו דמי סעודתו שהפסיד, והוא השיב לו שאינו חייב יען פרע לו שכר מצותו הנהוג במקום ההוא, ואעפ"כ פייסוהו בבית הדין לשלם לו דמי סעודתו דרך צדקה. והחכם הנזכר העיד שהוא זוכר את הדבר על בוריו, אע"פ שעברו כמה שנים מהיום ההוא עד הנה, יען כי הוא כהן ותיכף אחרי מות הילד הכריזו שיצאו הכהנים מבית הכנסת שלא יטמאו באוהל המת. והוכרח גם הוא לצאת משם.
עוד סיפר ר' רפאל בר מנחם נארדין שוחט וסופר בקי ותורני, שר' יששכר מפורסטיץ היה מוהל ושוחט, ומל ילד אחד שהיה החכם שבתי סנדק, וטעה בברכה ואמר 'על השחיטה' במקום 'על המילה', ולאחר הסעודה קודם ברכת המזון לקחו הנער לבדוק אותו כמשפטם אם נעצר הדם, ומצאוהו מת. וציוה החכם שבתי דריגלה מקראקא, שלא יהיה ר' יששכר עוד מוהל אם לא יעזוב השחיטה, והוא קיבל עליו את הדבר ולא שחט עוד', עכ"ל ספר זכר דוד.
אולם לדינא יש סוברים דאין לחוש למעשיות האלו ואין קפידה אם שוחט הוא מוהל, עיין בספר כורת הברית שכתב בזה"ל: שוחט קבוע מותר להיות מוהל בוע, דלא כמ"ש בעיקרי הד"ט. ע"כ.
וע"ע בספר זוכר הברית שכתב בזה"ל: יש מי שכתב (עיקרי הד"ט ) ששוחט לא יהיה מוהל, כי פעם אחת אירע שטעה השוחט ובירך בשעת המילה ברכת על השחיטה, ומת התינוק ר"ל. וכבר כתבו האחרונים דאין לחוש לזה כלל. ובגמרא בחולין איתא שת"ח צריך שילמד שלשה דברים כתב שחיטה ומילה עי"ש. ומינה דמותר להיות שוחט ומוהל וכו'. וכתב בספר פחד יצחק דראה הג"ה מהר"ץ על שוחט ובודק שכתב דהיה שוחט ומוהל בפני הרמ"א. ובספר זכר דוד הספרדי מביא מכמה גדולים שהיו שוחטים ומוהלים.
ורבינו בעל מנחת אלעזר ממונקאטש זי"ע מכריע בספרו אות חיים ושלום דרק שוחט 'קבוע' לא יהיה מוהל. וז"ל: מש"כ שם עוד בספר כורת הברית דשוחט קבוע מותר מותר להיות מוהל קבוע, דלא כמ"ש הד"ט וכו'. והיינו דעיקרי הד"ט מביא זה בשם הפחד יצחק. ועי"ש בפחד יצחק שהביא כמה מעשיות נוראות מחכמים שהיה השוחט והבודק מוהל וטעה ובירך 'על השחיטה' ומת התינוק ר"ל מיד וכו'. וגם ממה שאמרו בחולין שתלמיד חכם צריך שילמד כתב שחיטה ומילה, אין ראיה לסתור דשם לא מיירי שהיה שוחט ובודק בקביעות וממילא לא שייך לחוש שיטעה בברכת השחיטה בעת המילה, כיון שאינו שגור על פיו, משא"כ בשוחט קבוע שיש חשש הנ"ל'. וז"ל ספר דרכי חיים ושלום רבותינו שבגולה הקדושים אשר מארץ החיים, היה זקינו הגה"ק מהרצ"א מדינוב זי"ע בעל הבני יששכר והגה"ק מצאנז בעל הדברי חיים זי"ע, לא הניחו לכתחילה.
ונשאל בזה הגאב"ד דהעדה החרדית ירושת"ו ר' טוביה וויס ז"ל, והשיב בכתב בחודש אלול תשע"א, וז"ל: 'בעיר מגורי באנווערפען הכרתי חמשה מוהלים מומחים, וכולם היו שוחטים קבועים (בשתי הקהילות דשם), וב"ה כל השנים היו בהצלחה גדולה במצות מילה – ביניהם היו חסידי סאטמר, לובאוויטש, וויזניץ'.
וכן השיב בעניין זה הרה"צ ר' יחזקאל רוטה ז"ל אבק"ק קארלסבורג מח"ס שו"ת עמק התשובה, וז"ל: דבר זה לא נתקבל בקהילות הקדושות, דבכל קהלות הקדושות על פי רוב השוחטים והבודקים היו גם כן מוהלים, ששני הדברים הלכו יחדיו, וכל זה הונהג כן בימי גדולי הדורות. ומסקנת הפחד יצחק היא ג"כ דהמנהג הוא שלא להקפיד, ובשו"ת משפטי עוזיאל כתב על זה 'דקרוב הדבר שחשש זה הוא בכלל לא תנחשו'.
כשנסע האדמו"ר ממונקאטש לבית השחיטה לראות את כל סדר השחיטה והכשרת הבשר, בתוך הדברים נשאל האם הוא בקי באומנות השחיטה? והשיב, שאמנם הוא יודע את אומנות השחיטה, כפי המוטל על כל רב מישראל, על פי דברי הגמ' בחולין 'תלמיד חכם צריך שילמוד שלשה דברים, כתב שחיטה ומילה', אבל מכל מקום מעולם לא שחט בפועל, וטעמו ונימוקו עימו שהקפידו זקניו הקדושים זי"ע הנ"ל שמוהל לא ישחוט . וסיפר על זקנו רבינו בעל המנחת אלעזר זי"ע שמנע עצמו מלשחוט מעם הנ"ל, ודרכו בקודש היה לקחת עימו שוחט ובודק בכל נסיעותיו מחוץ לעיר . כל תוכן זה נלקח מהספר המיוחד והנפלא אוצר פלאות התורה (פר' וירא עמ' שא).
 
כתב בקונטרס כנפי יונה שמעתי מפי המגיד הירושלמי הצדיק הרב הגאון רבי בן ציון מוצפי שליט"א זהו שכתוב 'רוממות אל בגרונם וחרב פיפיות בידם', זהו תלמיד חכם שהוא גם חזן, גם שוחט, גם מוהל, וגם מרביץ תורה בישראל, עין במסכת חלין שתלמיד חכם צריך שילמר ג' דברים, כתב, שחיטה, ומילה, וסימנם 'משך חכמה' ראשי תבות 'משך' מילה שחיטה כתיבה.
וכתב בספר אות הברית מי שהוא שוחט יכול להיות גם מוהל, ואדרבה תלמיד חכם צריך שילמד שלשה דברים : כתב שחיטה ומילה. וכן הוכיח מהרש"ם בדעת תורה מדברי הגמ' בסנהדרין דאפשר להיות מוהל ושוחט גם יחד .
וסיים בזכר דוד שראוי שכל רב יהיה גם מוהל כדי שלא תדחה מילה בזמנה בגלל שאין שם מוהל ע"ש. וכן מעשים בכל יום שהרבה מגדולי ההוראה הינם מוהלים ושוחטים בפועל .
ועל כיוצ"ב ע"ע בהמלצת הרה"ג שלום משאש זצ"ל לספר תהילות יוסף שכתב בזה"ל: לראיה ביד החה"ש כה"ר יוסף מור יוסף הי"ו שהוא שוחט עופות קבוע וגם מוהל במחז"ק מטעם ביה"ד. ע"ש. וע"ע בהסכמת הרב יוסף יעקב צובירי ז"ל לספר איש ימיני (כרך א עמ' 10). וכן מסופר על ר' שלמה נחמיאש (עיין במבוא לספר ספר ויאמר שאול בראשית שמות עמ' לב). וכן מסופר על הרב מסעוד מהדאר ז"ל (בשער ספר שו"ת מים טהורים. וכן שם בעמ' כ אות ד ביקרא דשכבי). וכן מסופר על ר' יעקב עטייה ז"ל בקונטרס זכור זאת ליעקב (רפול, עמ' י בנטפי דמע) שכתב בזה"ל: אוי לנו כי איבדנו כלי הקודש - אשר היה משמש בקודש כשוחט ומוהל, ובאחת ההזדמנויות סיפר לי, כי בשעתו לא למד הלכות שחיטה סת"ם ומילה בכדי להשתמש בהם למעשה, אלא בשביל 'שלימות התורה' כלשונו, ולאחר זמן כאשר הגיע ללבנון קיים בעצמו במקום שאין אנשים השתדל להיות איש, וקיבל על עצמו להיות לעזר לכלל הציבור ונעשה שוחט ומוהל. וע"ע בהסכמת חכמי תיזנית (לריש ספר אבקל רוכל, אוחיון).
 
והנה נודע על רבנו האור לציון הגאון הנודע חכם בן ציון אבא שאול שהיה מוהל מומחה וגם שוחט וכן על הגאון חכם (בן) ציון חוכימה ע"ה שזיכני ה' יתברך ללמוד אצלו את מלאכת השחיטה ולימד כמה את מלאכת השחיטה ולמרות שידוע ידע שהם היו מוהלים
ואף כן העלה הלכה למעשה בספר הנפלא שהו"ל ע"י בניו הי"ו וכל שאר אלפי רבבות תלמידיו ובשם "זבחי ציון" נקרא עיי"ש עמוד 85
וכידוע שסמכו עליו כל חכמי הדור על כל גווניו הן בד"ץ העד"ח שהיה כ25 ראש השוחטים של כשרותם עוד מזמן הגר"י פישר בעל אבן ישראל והגר"י דושנסקי
ולאחר עזיבת הרב ע"ה את הבד"ץ הנ"ל הקים יחד עם הרב מחפוד את בד"ץ יורה דעה ולאחר פרישתו מכשרות יורה דעה חכם עובדיה רצה עד בלי די שהוא יהיה המוליך והמביא בכשרות הבשרי של בית יוסף והיו אוכלים אך ורק משחיטתו כמה מגידולי פור"י לדורותיה ועל צבאם הגרב"ץ והגר"י משה עדס והרש"ל הרמ"א והחכם משיכנה"ג הגר"י אביעזרי טופיק יצ"ו
ויש לציין שיש בספר זה רבות מרגליות נדירים עד למאוד מחכמי הספרדים על עניני השחיטה הן בהלכה הן בהנהגה הן מעשיות ורבות מהם אף ברמז זיע"א
ולסיום מעשה שם מעמוד 763 שאחד היה לו שאלה בעוף האם שרי ליה או לאו שלח רעיתו לרחוב אלקנה בעיה"ק ועלתה בטעות לקומה מעל ביתו נאווה קודש של הגר"ע יוסף והנה פתוח יפתח הדלת מורנו חכם הגרב"ץ אבא שאול וענה לאסור וכשחזרה לביתה הבין הבעל שהלכה היא לא לבית הגר"ע יוסף וקם האיש לבית חכם עובדיה ואמר להרב שחכם בן ציון אסר ענה ואמר חכם עובדיה: אני דעתי להתיר אבל אם התכוונת לשאול מעיקרא חכם שהגיע להוראה בדברים אלו הרי זה נאסר ואיני יכול להתיר ע"כ
 
נערך לאחרונה:
והנה נודע על רבנו האור לציון הגאון הנודע חכם בן ציון אבא שאול שהיה מוהל מומחה וגם שוחט וכן על הגאון חכם (בן) ציון חוכימה ע"ה שזיכני ה' יתברך ללמוד אצלו את מלאכת השחיטה ולימד כמה את מלאכת השחיטה ולמרות שידוע ידע שהם היו מוהלים
ואף כן העלה הלכה למעשה בספר הנפלא שהו"ל ע"י בניו הי"ו וכל שאר אלפי רבבות תלמידיו ובשם "זבחי ציון" נקרא עיי"ש עמוד 85
וכידוע שסמכו עליו כל חכמי הדור על כל גווניו הן בד"ץ העד"ח שהיה כ25 ראש השוחטים של כשרותם עוד מזמן הגר"י פישר בעל אבן ישראל והגר"י דושנסקי
ולאחר עזיבת הרב ע"ה את הבד"ץ הנ"ל הקים יחד עם הרב מחפוד את בד"ץ יורה דעה ולאחר פרישתו מכשרות יורה דעה חכם עובדיה רצה עד בלי די שהוא יהיה המוליך והמביא בכשרות הבשרי של בית יוסף והיו אוכלים אך ורק משחיטתו כמה מגידולי פור"י לדורותיה ועל צבאם הגרב"ץ והגר"י משה עדס והרש"ל הרמ"א והחכם משיכנה"ג הגר"י אביעזרי טופיק יצ"ו
ויש לציין שיש בספר זה רבות מרגליות נדירים עד למאוד מחכמי הספרדים על עניני השחיטה הן בהלכה הן בהנהגה הן מעשיות ורבות מהם אף ברמז זיע"א
ולסיום מעשה שם מעמוד 763 שאחד היה לו שאלה בעוף האם שרי ליה או לאו שלח רעיתו לרחוב אלקנה בעיה"ק ועלתה בטעות לקומה מעל ביתו נאווה קודש של הגר"ע יוסף והנה פתוח יפתח הדלת מורנו חכם הגרב"ץ אבא שאול וענה לאסור וכשחזרה לביתה הבין הבעל שהלכה היא לא לבית הגר"ע יוסף וקם האיש לבית חכם עובדיה ואמר להרב שחכם בן ציון אסר ענה ואמר חכם עובדיה: אני דעתי להתיר אבל אם התכוונת לשאול מעיקרא חכם שהגיע להוראה בדברים אלו הרי זה נאסר ואיני יכול להתיר ע"כ


יישר כוח על הדברים היכן אפשר להשיג את הספר הנ"ל ראיתי שבאוצר החכמה אינו בנמצא. מההתבטלות של כת"ר לכל החכמים הנזכרים ניכר שכת"ר חכם בבלי.

וממה שקצת קראתי בזכות כת"ר על הרב ציון חוכימה זצ"ל אשריך שזכית ליצוק מים על ידו.
 
נערך לאחרונה:
יישר כוח על הדברים היכן אפשר להשיג את הספר הנ"ל ראיתי שבאוצר החכמה אינו בנמצא. מההתבטלות של כת"ר לכל החכמים הנזכרים ניכר שכת"ר חכם בבלי.

וממה שקצת קראתי בזכות כת"ר על הרב ציון חוכימה זצ"ל אשריך שזכית ליצוק מים על ידו.
שלום עליכם טובה וברכה!
ככול הידוע לי שאפשר להשיג הספר אצל בנו ה"ה יהונתן חוכימה יצ"ו 0504180073 029997960
(רק שכת"ר ידע שהוא מלמד דרדקי הי"ו אז יחשבן במידה ובשורה מתי ראוי לטלפן)
ברכה והצלחה במעשה ידיך בכל מכל כל
 
חזור
חלק עליון