• מעוניינים להכניס את הספר שלכם או לרכוש את ״אוצר החכמה״? שלחו מייל לכתובת: otzar@moreshet-maran.com
  • שימו לב: ניתן לשלוח (בקובץ וורד) יישובים ומערכות בתורת מרן רבינו עובדיה יוסף זלה"ה, לקובץ בית יוסף תשפ"ו. למייל: office@moreshet-maran.com עד לחג השבועות תשפ"ה. אין התחייבות לפרסם, והרשות נתונה לערוך את הדברים לפני הפרסום. ניתן גם לשלוח מכתבים והערות על הגליונות הקודמים.

האם יש כזה דבר סתירה בלשון השולחן ערוך?

ישנם הרבה סתירות בדברי השו"ע, שנבוכו בהם האחרונים ונדחקו ליישב הדברים, פעמים בטענה ש'חזר בו', ופעמים עשו אוקימתות בדברי השו"ע שלא נזכרו בדברי הב"י ובדברי שאר הראשונים, ועוד תירוצים שונים. וישנם דוגמאות שונות בדבר:
כגון, מותר השמן בנר חנוכה שהתערב האם בטל או לא,
השולחן ערוך (באו"ח סימן תרע"ז) כתב, שיש מי שאומר שאין להוסיף עליו ולבטלו. ומאידך (ביו"ד סימן צט' ס"ו) פסק שבאיסור דרבנן מותר להרבות עליו ולבטלו, והקשו האחרונים סתירה ונדחקו ליישב.
האם נכון לומר שיש סתירה בדברי השולחן ערוך?
לכלל התלמידי חכמים היקרים, מי שיש לו ספר שמבאר את זה, או תשובה של מרן הראשל"צ הרב עובדיה זצוק"ל, או מרן הראשל"צ הרב יצחק יוסף שליט"א שמדברים על זה בלהבין את ההסבר בדבר, אשמח.
 
חזור
חלק עליון