• מעוניינים להכניס את הספר שלכם או לרכוש את ״אוצר החכמה״? שלחו מייל לכתובת: otzar@moreshet-maran.com
  • הודפס מחדש ע"י 'המרכז למורשת מרן' הספר "ילקוט יוסף - פורים משולש", עם מגילת אסתר בתוספת ביאורים ממנהיג הדור מרן הראש"ל שליט"א. מחיר מיוחד לזיכוי הרבים: 15 ש"ח בלבד. >> לרכישה ישירה באתר לחצו כאן

אכילה ושתיה תוך כדי שמיעת מגילה האם יש בעיה?

וכמה חבל שלא עושים ברוב הבתי כנסת הפסקה קטנה לפני קריאת המגילה כדי שאנשים יטעמו או ישתו מעט
מסכים לגמרי לכן אני הולך לצאת ושותה היחיד מבית הכנסת..
רק נראה לי שעל פי הסוד זה בעיתי, אולי המון העם חושש לזה..
 
מסכים לגמרי לכן אני הולך לצאת ושותה היחיד מבית הכנסת..
רק נראה לי שעל פי הסוד זה בעיתי, אולי המון העם חושש לזה..
אין בזה שום בעייתיות ע"פ הסוד.

זה המ"ב בשם המג"א (בשם תרוה"ד) שמחמיר אם לא לצורך גדול.
אולם מרן הגרע"י זצוק"ל ביבי"א (ח"ט סי' סז) תמה על דברי המג"א שהיקל רק לצורך גדול
 
זה לשונו שם: "דהשומע אם שח בעת הקריאה לא יצא אפילו אם חיסר לשמוע תיבה אחת, דהא לא שמעה כולה אבל הקורא יצא".
מלשונו משמע שאין מציאות כזו שהשומע גם ידבר וגם לא יחסיר תיבה אחת.
 
זה לשונו שם: "דהשומע אם שח בעת הקריאה לא יצא אפילו אם חיסר לשמוע תיבה אחת, דהא לא שמעה כולה אבל הקורא יצא".
מלשונו משמע שאין מציאות כזו שהשומע גם ידבר וגם לא יחסיר תיבה אחת.
הוא מדבר ששח בקול, והגע עצמך דמי שמדבר בלחש וודאי ששומע היטב
 
מלבד המחלוקת הנ"ל.
הכה"ח כותב בהלכות תפילה, שע"פ הסוד אין לטעום לאחר תפילת העמידה, אלא רק אחר עלינו לשבח, בכל התפילות.
אבל מדין אכילה קודם קריאת המגילה אין בעייתיות ע"פ הסוד. (ומה שהעולם מחמיר זה בגלל דברי המ"ב)
 
אבל מדין אכילה קודם קריאת המגילה אין בעייתיות ע"פ הסוד. (ומה שהעולם מחמיר זה בגלל דברי המ"ב)
שוב אלו דברים שאתה קובע מדעתך, יש בעיה ע"פ הקבלה של הפיכת העולמות בכל סדר בתפילה ודברים אלו ידועים לכלל הציבור ובמציאות רואים שחוששים לזה בהרבה אופנים, גם בזה אין איך להכריע כדברי מי. בכל מקרה ייש"כ גדול..
 
אני עשיתי מעשה היום והבאתי עימי כוס קפה ובקבוק מים לתפילה ערבית. ולפני קריאת המגילה וגם בזמן קריאתה שתיתי מעט.
מה שיותר היה לי תמוה זה העיניים של האברכים שהסתכלו עליי כאילו אני אוכל בכיפור. ואני הסתכלתי עליהם בתור מסכנים, זה רק חומרא אז מה קרה???
 
וכמה חבל שלא עושים ברוב הבתי כנסת הפסקה קטנה לפני קריאת המגילה כדי שאנשים יטעמו או ישתו מעט.
עושים את זה יותר בבתי כנסת בפריפריה, במחוזות העירוניים זה פחות מקובל משום מה.
זה גם תלוי איך עושים זאת. בזמני בישיבה בפעמים הבודדות שזה היה פורים משולש (כמדומני פעם אחת?), עשינו ערבית בשקיעה כמו שעושים בכל תענית, עשינו ק״ש לפני המגילה בהוראת הראש ישיבה, והתחלנו את המגילה. סיימנו חצי שעה מוקדם יותר מבד״כ.
לעומת זאת השנה - פעם ראשונה שאני שומע קריאת מגילה בלילה מחוץ לישיבה (שנים שעברו עשינו ״יציאה מיוחדת״ בשביל הקריאה המיוחדת בישיבה) - בבית כנסת ליד ביתי יש איזה מין מנהג שמקפידים להתפלל ערבית דווקא בצאה״כ אפי׳ בצום (בד״כ בצום רגיל יוצרים מנין נוסף לערבית בשקיעה, בפורים כנראה לא רוצים ליצור ב׳ מנינים של מגילה בשביל לא ערבב את הציבור עם ב׳ קריאות(?) מדובר במנין שנמצא בחדר סמוך ולכן עשויים לשמוע אותו), סיימנו את המגילה אמנם ב-19:00 (ניכר היה שלקורא היה קשה, הוא חזר על כמה פסוקים כמה פעמים), אך זה היה קשה מאד. אני זוכר ששמעתי את המגילה, אך האם אני זוכר מה שמעתי? לא כ״כ.
 
נערך לאחרונה:
עושים את זה יותר בבתי כנסת בפריפריה, במחוזות העירוניים זה פחות מקובל משום מה.
זה גם תלוי איך עושים זאת. בזמני בישיבה בפעמים הבודדות שזה היה פורים משולש (כמדומני פעם אחת?), עשינו ערבית בשקיעה כמו שעושים בכל תענית, עשינו ק״ש לפני המגילה בהוראת הראש ישיבה, והתחלנו את המגילה. סיימנו חצי שעה מוקדם יותר מבד״כ.
לעומת זאת השנה - פעם ראשונה שאני שומע קריאת מגילה בלילה מחוץ לישיבה (שנים שעברו עשינו ״יציאה מיוחדת״ בשביל הקריאה המיוחדת בישיבה) - בבית כנסת ליד ביתי יש איזה מין מנהג שמקפידים להתפלל ערבית דווקא בצאה״כ אפי׳ בצום (בד״כ בצום רגיל יוצרים מנין נוסף לערבית בשקיעה, בפורים כנראה לא רוצים ליצור ב׳ מנינים של מגילה בשביל לא ערבב את הציבור עם ב׳ קריאות(?) מדובר במנין שנמצא בחדר סמוך ולכן עשויים לשמוע אותו), סיימנו את המגילה אמנם ב-19:00 (ניכר היה שלקורא היה קשה, הוא חזר על כמה פסוקים כמה פעמים), אך זה היה קשה מאד. אני זוכר ששמעתי את המגילה, אך האם אני זוכר מה שמעתי? לא כ״כ.
פתאום אני קולט שיש אנשים שלא מכירים מה זה לקרוא את המגילה בכל שנה מתוך הצום...
 
חזור
חלק עליון