למכור עליית כהן לכהנים

יהודה מ.

Well-known member
שאלה: בית הכנסת שיש שם כמה כהנים אם נכון שהגבאי ימכור את עליית כהן ביניהם או לא.

תשובה: בפוסקים מוזכר דין למכור עליית כהן לשאר אינשי, שאין לעשות כן מפני הפסד מצוות "וקדשתו" שע"י שמוכרים לשאר האנשים מפסידים המצווה ואין לעשות כן, ורק מקרה חד פעמי אפשר לעשות כן, כמבואר במרן רבינו הגדול בשו"ת יבי"א ח"ו (סי' כג אות ג). אבל כאן נשאלת השאלה כאשר מוכרים בין הכוהנים. ולכאורה נראה לומר שג"כ אסור לעשות כן ומפסיד מצוות "וקדשתו" מכיון שהכהן לא עולה עכשיו לתורה מחמת שכבדו אותו, אלא שקנה בכספו, אם כן אינן מקיימים מצווה. וגם כן זה אין לעשות כן.
אשמח לדעת אם יש למישהו מקור בנשא זה
 
אין לי מקור, אבל כמו שמתנות כהונה יכול לתת לכהן מסויים שיש לו מכך טובת הנאה, אע"פ שהוא חייב לתת לכהן, עדיין הוא יכול להגיד לכל כהן שהוא רוצה לתת לכהן אחר, ככה גם כאן שהוא אומר לכל כהן שהוא יעדיף לתת לכהן שהוא יבחר, ובשביל 'לשכנע' אותו לבחור בהם הם צריכים לזכות ע"י המכירה.
הרי גם אם הכהנים לא יקנו, הוא יתן להכהן לעלות בכל אופן בלית ברירה, רק שמעיקרא הוא מעדיף לתת את הזכות לכהן שהוא יבחר, וזה בוודאי שאין בעיה.
כמו שהגבאי יכול להחליט על כהן אחד שיעלה כל פעם, אפי' שיש עוד 10 כהנים, ומצד עיקר ההלכה א"א לומר לו כלום כי סו"ס הוא מעלה כהן, אז כאן הגבאי החליט שמכיון שהרשות בידו לבחור את מי להעלות הוא בוחר להעלות את מי שיהיה מוכן לתרום הכי הרבה, ואה"נ אם לא יהיה מישהו כזה הוא יבחר בדרך אחרת ע"פ מה שנראה לו.
 
נראה לומר שג"כ אסור לעשות כן ומפסיד מצוות "וקדשתו" מכיון שהכהן לא עולה עכשיו לתורה מחמת שכבדו אותו, אלא שקנה בכספו
הכהן לא עולה רק בגלל שקנה מכספו, שכן ישראל שיוסיף עליו לא יוכל לקנות, אלא הכהן קיבל את הזכות להיבחר ע"י מכירה מכיון שהוא כהן.
 
מצרף מסה"ק דרך קצרה

שיש כמה כהנים אם מותר למכור עליית כהן

לכאורה כיון שהתורה אמרה וקדשתו א"א למכור, ויש לחלק בחינם, דא"כ לא שונה משאר העליות. ויש לדחות דסו"ס רק הם עולים ראשון וזהו כבוד הכהנים.

ויש להביא ראיה דמותר, דהא בסימן קלו' מבואר דיש סדר גם לשאר העליות, ואעפ"כ כתבו האחרונים דנהגו למכור העליות. אולם לפי מ"ש ערוך השלחן דבימנו אין ת"ח וכמו שהבאנו לקמן אין ראיה. ועוד דחה הרב משה חליאוה דודאי התם שאני, דהא מוכרים אפילו לע"ה, ולפ"ז ימכרו עליית כהן גם לישראל, וזה ודאי לא. ואפשר עוד דכיון דעליית כהן הוא דין דמתניתין חמור טפי.

ובילק"י (עמוד מא) כתב דרשאים למכור. וכן מבואר משו"ת פני מבין (פריד סימן לד) ושו"ת בית שערים (מו).

וע"ע בסמוך מה הדין שיש כהן ת"ח וכהן ע"ה.
 
בעניותי איני מבין את הנידון כלל
שהרי הכהנים קיבלו כ"ד מתנות כהונה
ואסור לדרוש מהם כסף על דברים אלו כלל ועיקר
אבל עליית ראשון אינה ממתנות כהונה, אלא היא משום מצוות וקידשתו, ולכן אמנם צריך להקדים את הכהן, אך אפשר למכור את העליה לכהנים
וגם אם הישראל קנה והעלייה שלו, בפועל אינו רשאי לעלות אלא צריך לתת לכהן לעלות ראשון
(וכמו שיבואו קבוצת אנשים למסעדה לאכול, שבודאי צריך לתת לכהן מנה ראשון, אך רשאים לדרוש ממנו תשלום כמו כולם...)
 
אני סבור שגם יכול הישראל לקנות את העלייה ולכבד את הכהן וכך הגבאי גם מזכה את הציבור במצוות וקידשתו כפול
יפה מאוד
אך לפעמים (וראיתי כבר בעיני) הכהן אינו יודע שקנו בשבילו, וכך הוא מעלה את המחיר עוד ועוד...
 
בדיוק, ולכן הוא מקיים את מצווה "וקדשתו" כלפי כל כהן וכהן.
בפשוטו כיון שישראל גם יכול להשיג בכסף עלייה אחרת אי''ז נחשב וקדשתו כיון שאין לכהן מעלה עליו
ואע''פ שישראל לא יכול לקנות עלייה זו אבל יכול לקנות עלייה אחרת ומאי שנא.
 
גם אם להלכה רשאים למכור העליה בין הכהנים, נראה שאין זה מכבד את הכהנים שמבקשים מהם לקנות עליה
א. זה זכות הגבאים.
ב. זכורני ימים מקדם באחד מערי הארץ, שבו הגבאי שאל אם יש כהן, ועניתי לו שכן, הוא אמר אז תקנה, ולא עניתי, הוא אמר אם אתה לא קונה אז ישראל עולה במקום כהן.
האם זה ראוי כל לעשות?
 
ב. זכורני ימים מקדם באחד מערי הארץ, שבו הגבאי שאל אם יש כהן, ועניתי לו שכן, הוא אמר אז תקנה, ולא עניתי, הוא אמר אם אתה לא קונה אז ישראל עולה במקום כהן.
לכאו' זה ודאי שאין לו רשות לעשות!
חייבים לתת את העליה לכהן, רק לא אמרו לאיזה כהן. אבל אם יש כהן א"א לתת לישראל בלי רשותו של הכהן (או בלי צורך מסויים וכד' ואכמ"ל).
 
הנסיון מוכיח שהמכירה מונעת הרבה מחלוקות וזו סיבה מספקת למכור .ודי בזה למבין.
מזה כמה שנים עברתי ליישוב בו בית כנסת אשכנזי בלבד. כידוע, אין מכירת עליות בכלל, ולא נוצרות מחלוקות כלל וכלל. ב"מי שברך" אומר הגבאי "בשכר זה שיתן מתנה". ולמה שנאמר לעיל, אם יש כהן אחד- -להכריח אותו לקנות? האם זה הכבוד לכהנים? הדרך היפה היא שיכבדו אותו - ואם חפץ ליבו יתרום.
 
חזור
חלק עליון