• מעוניינים להכניס את הספר שלכם או לרכוש את ״אוצר החכמה״? שלחו מייל לכתובת: otzar@moreshet-maran.com

גדולי רבני ק"ק תימן - אודות פאה נוכרית ?

איש חיל

Well-known member
האם יש תשובות בהלכה מגדולי רבני תימן זצ"ל ויבלחט"א אודות פאה נוכרית
כי בודאי שבתימן לא הלכו בפאה נוכרית. השאלה אם התייחסו לזה מבחינה הלכתית.
רבי מרדכי שרעבי, מארי חיים כסאר מארי יחיא אלשיך מארי יוסף צוברי הרב שלמה קורח ועוד זיע"א
והגאון הרב יצחק רצאבי ועוד
בברכה
 
מקור:
 
(איני מתכוון להורות הלכה אלא מצוטט בלבד)
דעת רבני תימן בעניין פאה נכרית

א. רבי דוד משרקי זצ"ל בעל "שתילי זיתים": שולחן ערוך אורח חיים סימן ע"ה סעיף ה בעניין קריאת שמע פסק כדעת הרמ"א וצירף גם את ביאור "עטרת זקנים" שמתיר לעניין פריעת הראש.

ב. רבי חיים כסאר זצ"ל: שו"ת "החיים והשלום" אבן העזר סימן ג כתב שאין איסור לנשים ללבוש פאה והוכיח מהגמרא ועוד כתב שלתימנים ראוי להחמיר אם האשה מקבלת אבל אם אינה מקבלת אין למחות.

ג. רבי יוסף קאפח זצ"ל: קונטרס " המשביר' אוסף תשובות מארי דף מ' כתב להתיר והעדיף על מטפחת (ועיין פירוש משניות לרמב"ם מסכת שבת פרק ו משנה ה) וכן העיד תלמידו בספר "ברכת משה" הלכות ברכות פרק א סעיף מב בהערה

ד. הרב שלמה קורח זצ"ל: נתן הסכמתו לספר "חן וכבוד" וכתב בהסכמה "קהילות שנהג היתר יש להן על מה שיסמכו ואינן פושעות חס וחלילה.

ה. הרב עזריה בסיס זצ"ל: נתן הסכמתו לספר "חן וכבוד" ובהסכמה כתב שסברתו להקל כיון שזה איסור מראית העין (דהוא מדרבן) ואפשר להקל אך אסר את הפאות שחורגות מכללי הצניעות משום פריצות.

אין ללמוד מזה הלכה​
 
זאת אומרת שכשפותחים ספרי פוסקי רבני תימן הם מתירים או שלא מוחים, אבל אם מסתמכים על סיפורי (סבתא?) של כלי שלישי רביעי, פתאום כולם אוסרים בלי שום חולק?!!!
 
המעניין, שעדת תימן הם בחוד החנית של שמירת מנהגים בתפילות בהלכות בשירים בריקודים ממש כאילו הם עדיין בתימן, ובעניין הפאה נוכרית מצדדים צידודים לא לנהוג כמו בתימן, ששם שמרו על הצניעות וכיסוי ראש כבר מימי הילדות. רק לתאר אם אשה היתה חובשת פאה בתימן, מה היו מורים המורים.
לכך לפלא בעיני כמה מבני תימן שהם קנאים למנהגים שלהם ואוי למי שישנה איזה נוסח או מנהג ממה שנהגו בתימן ובכ"ז הולכים אצלם בפ"נ. והוא תמוה.
 
המעניין, שעדת תימן הם בחוד החנית של שמירת מנהגים בתפילות בהלכות בשירים בריקודים ממש כאילו הם עדיין בתימן, ובעניין הפאה נוכרית מצדדים צידודים לא לנהוג כמו בתימן, ששם שמרו על הצניעות וכיסוי ראש כבר מימי הילדות. רק לתאר אם אשה היתה חובשת פאה בתימן, מה היו מורים המורים.
לכך לפלא בעיני כמה מבני תימן שהם קנאים למנהגים שלהם ואוי למי שישנה איזה נוסח או מנהג ממה שנהגו בתימן ובכ"ז הולכים אצלם בפ"נ. והוא תמוה.
למה כבודו לא שואל גם לגבי הלבוש של הגברים ונשים כאחד שלא שמרו גם כמו בתימן, מה שתתרץ על זה יתרץ גם לגבי נושא הפאה, וכמו שהתירו הפוסקים תימנים שצוטטו לעיל!
 
מה הקשר בין מלבושים שהכל הוא לפי המקום והזמן. לבין דבר שהוא שנוי במחלוקת ואצל עדות המזרח לא היה מצוי כלל וכלל ואדרבה היו מקומות שהחרימו על זה.
ואם נהיה כנים לעצמנו, רק נחשוב מה היו אומרים תופעה כזו בתימן.
 
הרב יצחק רצאבי שליט"א נוקט דעת אמצעית

בספר "שולי במעיל" (סימן ו הערה רכח)

חז"ל אמרו "שאין אישה מתקנאת אלא בירך חברתה" בזמנינו הן מתקנאות גם בפאת ראשה של חבירתן, ואי אפשר לקבוע איסור גמור ומוחלט בדבר כי חכמי הדור חלוקים בדעותיהם אלו מתירים ואלו אוסרים, ורוב הנשים לא תשמענה לאוסרים אלא אם כן יחליטו כן כולם או רובם ככולם וידעו שזה לא יתכן בדורנו בעוונות הרבים, ואי אפשר להיות כל איש שורר בביתו להכריח אשתו בכך והרבה פעמים יגרום עניין זה הפרת שלום הבית כי קשה מאוד להיות שונה מחברותיה ושכנותיה וכו' ואין לדון בזה מצד מנהגי קהילות כי בלאו הכי נשתנו כל מנהגי המלבושים וכיוצא בהם ואין זה מחלוקת בין אשכנזים לספרדים כי גם מהאשכנזים וגם מהספרדים יש מתירים:
הלכך עד אשר יעמוד גודר גדר ועומד בפרץ לכל הפחות יש לצמצם העניין ככל האפשר הן מצד גודל הפאה וצורתה ופשוט שלא תהיה עשויה חלילה בדרך פריצות
והוללות והן מצד הגבלת הזמנים והמקומות שתלך בה, ואשרי האשה אשר לא תתקשט (בפני אחרים) כלל ועיקר בפאה הנכרית ורב טוב צפון לה לעת אחרית.
 
נערך לאחרונה:
חזור
חלק עליון