• מעוניינים להכניס את הספר שלכם או לרכוש את ״אוצר החכמה״? שלחו מייל לכתובת: otzar@moreshet-maran.com

שורשי וגלגולי השירה הפיוטית מאז ועד הנה

חבל
זה הורס את הרצף [12 ועוד 12 זה לא 24]
מה הכוונה?
הסתעפו (בטעות) לנושא אחר, ולכן לא היה קשר בין תחילת הנושא למה שדובר כאן, לכן הופרדו האשכולות.
[ומחכים שמישהו מהכותבים יתן שם לכותרת ע"מ שנדע במה מדובר].
 
גם לעבדיך אין דוקטורת, אבל קצת יש ידע בסיסי, ובפרט את הבדלי הטונים והמרחקים יותר קל לקלוט עם כלי, ואת הבסיס של הכלי כן עשיתי [כדי להבחין בין ....]
לצערי איני יודע לנגן על שום כלי [רק על העצבים יודע לנגן...]
אבל אספר כאן דבר קטן שרק בשבילו כדאי להחזיר את הנושא הזה למסך הראשי של הפורום
לפני זמן מה ביקש אותי אחד הבחורים לשאול את ר' משה חבושה על איזה כלי נגינה, לקחתי את הבחור לביתו של חבושה ושאלתי אותו
מיד קפץ חבושה בבעתה ואמר בשביל מה אתה צריך את השטויות האלה? תעזוב אותך תשב תלמד אל תכניס את הראש שלך לנגינה, חכם עובדיה הזהיר אותי לא לתת לבן שלי לנגן כדי שיהיה שקוע רק בתורה
נראה לי שאמר אני איבדתי את החיים שלי על הנגינה, אך אני צריך לשאול את הבחור אם אני זוכר נכון
 
אם כבר מדברים על הפיוטים כדאי להעיר כאן הערה שמאוד מציקה וצורמת לי
יש פיוט שנכתב על מעשה העגל עם מנגינה עליזה וקצבית
ואני עומד ותמה איך אפשר לשורר על מעשה שעד היום כל הפורענות שלנו זה בגללו? היו חכמים שבוכים בכי תמרורים כשקוראים את מעשה העגל בפרשה וכאן עושים מזה שיר?!!
 
אם כבר מדברים על הפיוטים כדאי להעיר כאן הערה שמאוד מציקה וצורמת לי
יש פיוט שנכתב על מעשה העגל עם מנגינה עליזה וקצבית
ואני עומד ותמה איך אפשר לשורר על מעשה שעד היום כל הפורענות שלנו זה בגללו? היו חכמים שבוכים בכי תמרורים כשקוראים את מעשה העגל בפרשה וכאן עושים מזה שיר?!!
א' - אתה מחזיר אותי כ20 שנה אחורנית, ב' - אני חושב זה היה בשביל תא חזי של הקליפ "העם אשר עליון ידע" וצריך לזה שמחה ולא עצב ג' - תונסי זה לא עדה זה מקצוע, שבוע טוב ומבורך!
 
מצורף לך קישור, של המוסקאי "דוד מנחם" [אחיינו של נז"י משה חבושה]
[הנקרא איך הפיוטים נהפכו למילים]

גבי הפיוטים הידועים ששרים, מבחינה תחבירית [היינו מילולית]
וזה כהשלמה לנושא שדיברנו שזה שירים ערביים נטו, עתה נדבר גבי "חולשת המילים", שאין בכל השירים האלו שום רמה של כתיבה
אלא רמה רדודה מאוד.

וזה גם כהמשך לרב "מים עמוקים" שליבנו את הסוגייא של "הלחנים", בין ספרדים ולבין אשכנזים.
עתה התווסף- גם גבי מילות השיר הבדלים בין המוזיקות, שאצלם [היינו אשכנזים] רובא דרובא משיריהם הם מילות מהקודש מהסידור ומהמקורות וכד', ואילו אצלינו ב "הכל בשקל"
מה שהוא אומר על שירי הבא"ח זה לא נראה לי נכון ויציב וצריך בירור
כי ע"פ הידוע (בכל אופן מה שחקר ד"ר אברהם בן יעקב בספרו "אוצר השירים החיבורים והדרשות" התשנ"ד) יש בנמצא תחת ידינו כ80 שירים של רבנו יוסף חיים, ואם מתוכם נכנס כ10 שירים לתוך ספר השירים של יהדות בבל הו"ל צאלח מנצור, וא"כ זה אומר יחסית הרבה מאוד, ולא כמו שציין הנ"ל רק שיר אחד
 
עיין כאן

ולפיכך- בטוח שהלחן ששרים אצלינו הספרדים הוא לא המקורי
אלא איפכא הוא מעוות את רצון דוד המלך, שמה שדוד המלך עשה סוף פסוק, אנו [לצערינו] עושים זאת כחיבור למשפט הבא [בשני מקומות בפרק הזה לפחות]
מצאתי את המקור כדלהלן, ואמנם איני זוכר באיזה לחן מנגנים אחינו האכשנזים מזמור זה במוצאי שבת, אבל בכל מקהלות הספרדים הידועים לי, בבלים, חלאבים, כורדים, מרוקאנים, פרסים וכו' מנגנים בניגון הנפוץ
1733786330046.png
1733786425803.png

1733786642606.png
 
ועוד תוספת מרובה על הנ"ל, וז"ל הרי"ח הטוב בספרו מקבציאל ש"ש פרשת חיי שרה הלכה ל"א בד"ה והנה:
"והנה פה עירנו מנהגם לומר בכל מוצאי יו"ט סוכות ופסח, דהיינו בליל איסור חג דסוכות ופסח, מזמור מכתב לדויד שומרני אל כי חסיתי בך, ומנגנים אותו ניגון חדש ואינו ניגון של מזמור יחוננו שאומרים במוצאי שבת, ושמעתי אומרים שיש להם קבלה שזה הניגון אשר מנגנין בו מזמור מכתב הנזכר בליל איסור חג, הוא ניגון שהיו הלווים אומרים על הדוכן אך לא שמעתי דבר זה מפי ותיקין" ע"כ עיי"ש,
 
ואמנם איני זוכר באיזה לחן מנגנים אחינו האכשנזים מזמור זה במוצאי שבת
לכן אמרתי שהמנגינה של הספרדים לא רק שהיא לא המקור אלא איפכא משבשת הכתוב לפחות פעמיים [שיבוש שזועק לשמיים, שהופך את סוף פסוק לתחילת פסוק כאשר ציינתי לעיל קחנו משם]
 
לכן אמרתי שהמנגינה של הספרדים לא רק שהיא לא המקור אלא איפכא משבשת הכתוב לפחות פעמיים [שיבוש שזועק לשמיים, שהופך את סוף פסוק לתחילת פסוק כאשר ציינתי לעיל קחנו משם]
ואצל אחינו בדקתי ושם הניגון תואם להפליא את הפסוקים והפסיקים, [היינו אתנח וסוף פסוק]
 
כמה חבל שאין -ככל הידוע לי- בקשות לשבת, הקלטה טובה ומקצועית, יש רק הקלטות ישנות ולא איכותיות.
לא הגיע הזמן?
בודאי שיש, אבל זה לא ביוטיוב, זה בקול רינה השלם של ר' שמואל חדד, מגיע עם כל הפיוטים והמנגינות שקיימות וגם עם ספר עב כרס שבו אלפי שירים, מומלץ מאוד!!
 
איזה ניגון שרים היום כמעט בכל תפוצות ישראל והוא מזמן דוד המלך?
שמעתי אומרים בשם הרב מבריסק ז''ל שאמר שהניגון שבני אשכנז שרים אחר ברכת הלבנה "טובים מאורות וכו'", הוא מזמן ביהמ"ק.
ואיני יודע לאמת שמועה זו.
 
חזור
חלק עליון