לדעתי אתה צודק מחד ולא צודק מאידך????
איך זה קשור לגאווה ספרדית, זה שירים נטו ערביים [מצריים] טהורים.
המלחין- בליג' [בליר] חמדי, הביצוע של אום כולת'ום, והתזמורת של אל חפנאוי.
אולי צ"ל גאווה ערבית.
אין לי בעיה עם זה שגאים במוזיקה הזו [וגם אני נמנה ביניהם].ספרדים שגאים במוסיקה הערבית ומרגישים שזה שייך גם להם
מה כת"ר ס"ט לא שר "השבת בחרתי לעם" "מזמור שיר ליום שבת" "יחד יחד שבת המלכה" של נז"י דויד שירו ומחותנו נז"י מנחם מוסטקי ועוד כהנה רבות ונצורות, אני ודאי לא שר אותם כי אני בבלי ויש לי בס"ד שירים לרוב שכולם ברובם לחנים יהודיים כדברי מעלתו נר"ו כגון: "עוזי אליך" "אשיר לאל" "ברוך בא" "יום השבת" ועוד וכד' הכל לפי העניין והזמןאין לי בעיה עם זה שגאים במוזיקה הזו [וגם אני נמנה ביניהם].
אבל אני יודע להדגיש שזה מוזיקה ערבית ולא יהודית
נפק"מ- שבשולחן שבת אני לא ישיר דברים כאלה כי זה לא קשור כלל לשבת ולא ליהדות.
לא חסר שירי שבת- כי אשמרה שבת, יודוך רעיוני, אשיר לאל אשר שבת, יום זה לישראל, כל מקדש שביעי, יום זה מכובד מכל ימים, מה ידידות, ועוד
אבל מכאן ולשיר בתי צאי, ויפרח וירבה וכד', על שולחן שבת, זה לא קשור לא לשבת ולא ליהודי
כל שירי דוד שירו ומנחם מוסטאקי זה שירה ערבית טהורה, אם שאלת "השבת בחרתי לעם" זה של "כארים מחמוד", וכן הלאה.מה כת"ר ס"ט לא שר "השבת בחרתי לעם" "מזמור שיר ליום שבת" "יחד יחד שבת המלכה" של נז"י דויד שירו ומחותנו נז"י מנחם מוסטקי ועוד כהנה רבות ונצורות, אני ודאי לא שר אותם כי אני בבלי ויש לי בס"ד שירים לרוב שכולם ברובם לחנים יהודיים כדברי מעלתו נר"ו כגון: "עוזי אליך" "אשיר לאל" "ברוך בא" "יום השבת" ועוד וכד' הכל לפי העניין והזמן
נ.ב. ילמדנו רבנו באיזו לחן ישיר מור הי"ו את השיר "יום זה מכובד"
שבת שלום ומבורך!
מחילה אבל אינני מסכים עם דבריך כללאין לי בעיה עם זה שגאים במוזיקה הזו [וגם אני נמנה ביניהם].
אבל אני יודע להדגיש שזה מוזיקה ערבית ולא יהודית
נפק"מ- שבשולחן שבת אני לא ישיר דברים כאלה כי זה לא קשור כלל לשבת ולא ליהדות.
לא חסר שירי שבת- כי אשמרה שבת, יודוך רעיוני, אשיר לאל אשר שבת, יום זה לישראל, כל מקדש שביעי, יום זה מכובד מכל ימים, מה ידידות, ועוד
אבל מכאן ולשיר בתי צאי, ויפרח וירבה וכד', על שולחן שבת, זה לא קשור לא לשבת ולא ליהודי
אולי "לדוד ברוך ה' צורי".איזה ניגון שרים היום כמעט בכל תפוצות ישראל והוא מזמן דוד המלך?
אין הדברים דומים כלל וכלל, אצל יהודי אשכנז, גם אם זה מושפע מאירופה אבל הלחן הוא יהודי [יוסי גרין, מונה רוזנבלום, לאופר, פנקי וובר, גולדמן, קרליבך, לוין, ועוד רבות רבות, ועוד לא אמרתי מלחיני בעלז וויז'ניץ מודז'יץ וכו'.בדומה לכך שחסידי גור שמוצאם מפולין מנגנים מארשים בסגנון פולני וחסידי ויז'ניץ שרים בסגנון רומני וצועני וכו'
ימים על ימי מלך תוסיף...ואולי נחודה נא חידה:
איזה ניגון שרים היום כמעט בכל תפוצות ישראל והוא מזמן דוד המלך?
עיין כאןאולי "לדוד ברוך ה' צורי".
כך כותב הרב אליהו בר שלום בשם איזה ספראולי "לדוד ברוך ה' צורי".
כנראה לאור האמור לעיל אין זה נכוןכך כותב הרב אליהו בר שלום בשם איזה ספר
מחילה אבל כנראה שאינך בקי כלל בהיסטוריה של השירה החסידית , אמנם זה נראה יותר אותנטי וכמו כן בדור אחרון רבו המלחינים היהודים וכמו שמנית חלקם ,אין הדברים דומים כלל וכלל, אצל יהודי אשכנז, גם אם זה מושפע מאירופה אבל הלחן הוא יהודי [יוסי גרין, מונה רוזנבלום, לאופר, פנקי וובר, גולדמן, קרליבך, לוין, ועוד רבות רבות, ועוד לא אמרתי מלחיני בעלז וויז'ניץ מודז'יץ וכו'.
אבל אצלינו הלחנים עצמם היא של הערבים.
אם היו מלחינים יהודים בסגנון המזרחי זה נפלא, אבל יש בקושי על האצבעות [כלפון, משה אהרון, וכו']
והרוב המוחלט זה הכל ערבית מלאה וטהורה.
לא סגנון תרבותי מזרחי, אלא לחן גויי נטו.
וזהו ההבדל- האם זה רק השפעה תרבותית [כאשכנזים שאומנם ההשפעה משם, אבל הלחנים הם שלהם, שירי שבת, ראש חודש, חגים ומועדים, מכל המלחינים שלהם האדירים ויש עוד מלא שעוד לא כתבתי]
או נטו לחנים שלהם של הגויים [כשירה המזרחית המפורסמת שזה לא רק השפעה אלא שירה שלהם נטו]
רובי בנטהמפיק של מוטי שטיינמיץ (לא זוכר שמו)
חיים בנטשאביו היה אחראי על מקהלה של אחת החסידויות
ברור שהיו זליגות פה ושםמחילה אבל כנראה שאינך בקי כלל בהיסטוריה של השירה החסידית , אמנם זה נראה יותר אותנטי וכמו כן בדור אחרון רבו המלחינים היהודים וכמו שמנית חלקם ,
אבל עד לא מזמן הם היו שרים הרבה שירים בלחנים גויים ממש ובתחילת החסידות זה היה אצלם "עבודה" של העלאת ניצוצות וכו'
קראתי פעם ראיון עם המפיק של מוטי שטיינמיץ (לא זוכר שמו) שאביו היה אחראי על מקהלה של אחת החסידויות (לא זוכר במדוייק שמה נראה לי ויז'ניץ או צאנז) וסיפר שפעם ניגנו בטיש איזה ניגון ולפתע האדמו"ר ביקש להפסיק את השיר , ולאחר מכן הסביר לו האדמו"ר שזה היה מחמת שאז נכנס חסיד מבוגר שכנראה מכיר את המילים המקוריות של השיר ...
ישר כוחרובי בנט
חיים בנט
היו הרבה מעבר לזליגות פה ושםברור שהיו זליגות פה ושם
אבל ה- 80 אחוז הם שלהם מהמלחינים שלהם לרוב בכל דור
ולנו זה איפכא- 80 אחוז מהגויים, ו- 20 אחוז שלנו
א. ברור שזה רק פה ושם אין בעיה, אבל באופן שזה רובא דרובא זה אחרת.לא ראו בזה בעיה עקרונית
מצורף לך קישור, של המוסקאי "דוד מנחם" [אחיינו של נז"י משה חבושה]אנחנו שרים [בלה"ק כמובן] את כל השירים הכבדים מתחילתם עד סופם כמו פכרוני סירטל חוב וכו' וכו'