נדב
Member
חישבו לפי כמות האור הכסיף העליון וכו' וזה מתקיים במעלות, גם חישבו לפי הכוכבים הנראים וזה לפי מעלותאחר המחילה, מי ידע לחשב לפי מעלות? הראשון שהזכיר את זה, זה הגר"א, ולפני כן איך חישבו
חישבו לפי כמות האור הכסיף העליון וכו' וזה מתקיים במעלות, גם חישבו לפי הכוכבים הנראים וזה לפי מעלותאחר המחילה, מי ידע לחשב לפי מעלות? הראשון שהזכיר את זה, זה הגר"א, ולפני כן איך חישבו
אמרת לא ידעו לשער, הרמ"א כותב שכן.הרמ''א לא דיבר על עלות השחר וצה''כ אלא על זמני היום לפי שעות: כגון סוזק''ש וכדו'
ודוקא אני חשבתי שאור החיים הכי מאוחר בעניין ר"ת.אני מעונין להבין את ההבדל למה יש הבדל בין לוח עיתים לבינה בזמן ר"ת 10 דקות אחר אור החיים [לא ראיתי בפנים אלא בעלון השיעור השבועי את הזמנים]
תודה
אבקש לא לסטות מהנושא ולכתוב רק תורני
בעניין השקפות לפתוח אשכול נוסף
הצג קובץ מצורף 29147
הצג קובץ מצורף 29148
בשביל להגיע לשעה זמנית מחשבים את שעות הלילה?!והיינו מחשבים את שעות של הלילה חלקי 12 וכו
אם אתה מחשב את שעות הלילה, אתה צריך להוריד 6 דקות ולא להוסיף.במה שגיתי בחשבוני
אם תחשב את השעות של היום יש לך רק 10 שעות ביום וכ"ש שזה לא מסתדרבשביל להגיע לשעה זמנית מחשבים את שעות הלילה?!
לא הבנתי דבריךאם אתה מחשב את שעות הלילה, אתה צריך להוריד 6 דקות ולא להוסיף.
מהשעה 16:46 עד השעה 6:40 (כפי שאתה חישבת), יש 14 שעות פחות 6 דקות. ואתה עשית 14 שעות ועוד 6 דקות.אם תחשב את השעות של היום יש לך רק 10 שעות ביום וכ"ש שזה לא מסתדר
לא הבנתי דבריך
אני מוריד 84 דקות מהנץ
יש משו אחר?
ולכן וגם אם אני מחשב מהאטרונמי א. אינני מבין למה מהאסטרונמי ולא מהרגיל
ב מהנץ 5:46 פחות 84 דקות זה יוצא 5:22
וכי ההבדל הוא 10 דקות בין הנץ המישורי
הרי בעיתים לבינה ההבדל בין הנצים באופק נתיבות הוא 5 דקות
אם כמו שאתה אומר שיש שש דקות זה מסתדר אך כנ"ל לא זכיתי להבין
אני לא יודע למה כת''ר מתכוין ...אמרת לא ידעו לשער, הרמ"א כותב שכן.
אתה אומר שהרמ"א לא מתכוון להכל, והוא כתב הכל...
אתה רציני??????בכל הש''ס והראשונים והשו''ע לא מצינו רמז ל72 או 13 או 18 או 90 דקות בנשפי, לא מוזכר שם לא שעות ולא דקות
אם תעיין טוב בדברי הרמב''ם ברכות פ''א מ''א בפירה''מ, תראה שבהכרח כוונתו לשעות זמניות ע''פ מעלות או עכ''פ אין כוונתו לשעות זמניות כפשוטו כי לפי''ז אין שום אחיזה במציאות מדברי הרמב''ם שהביא בהמשך שעלות השחר הוא האור הראשון הנוצץ, כי בחורף אותו אור שנוצץ בקיץ 1:12 זמניות לפני הנץ שהוא כ1:35 בערך, נראה במזרח הרבה מאוד זמן לפני 1:12 זמניות חורפיות שהם בקושי 60 דק' רגילותגמ' פסחים צד: מפורש שם ובכל הראשונים עיי"ש.
הרמ"א שהבאתי, מקורו בפירוה"מ לרמב"ם בברכות ושם מדבר על עמוד השחר, וכותב שם הרמב"ם שעה וחומש
הם מתווכחים בכמה נושאים או בנושא אחד?ומי שרוצה שיעיין בירחון האוצר 84 שצא חודש כסלו תשפ''ד שמאריך בנושא הנ''ל במו''מ שם מחבר לוח 'עיתים לבינה' ומחבר לוח 'אור החיים'
הוא היחיד מכל חכמי הספרדים,(ואם תעיין טוב בספר מנחת כהן,
כך פסקו כל רבותינו בכל הדורות.וזאת אך ורק מפני שמרן זצוק''ל פסק כך,
המנחת כהן היה אשכנזי... (חי בהולנד לפני כ300 שנה)הוא היחיד מכל חכמי הספרדים,
כך פסקו כל רבותינו בכל הדורות.
כמה נושאים, לא קראתי הכל, קראתי רק ראשי פרקים, כי אין לי פנאי...הם מתווכחים בכמה נושאים או בנושא אחד?
וע"ז טענתי, שאם כבר הביא כ"כ הרבה שיטות, למה לא מביא את השיטה המקובלת ביותר שהייתה נהוגה בקהילותינו.אכן הנך צודק שהרבה מחכמי הספרדים שיערו לפי שעות זמניות, ולא על זה התווכחתי - סה''כ רציתי לומר שגם שיטת המעלות יש לה יסוד בהלכה
אני לא בטוח שהיה אשכנזי, בהולנד הייתה קהילה ספרדית. וכמדומה לי שהיה רב הקהילה הספרדית.המנחת כהן היה אשכנזי... (חי בהולנד לפני כ300 שנה)
אשמח אם יש למישו אפשרות להעלות הקובץ הנ"לכמה נושאים, לא קראתי הכל, קראתי רק ראשי פרקים, כי אין לי פנאי...
מצורףאשמח אם יש למישו אפשרות להעלות הקובץ הנ"ל
כי הוא טוען שזה מוכחש מן המציאות... (מה שאגב, נכון)וע"ז טענתי, שאם כבר הביא כ"כ הרבה שיטות, למה לא מביא את השיטה המקובלת ביותר שהייתה נהוגה בקהילותינו
צודק, אבל בכל מקרה שיטתו בענין צאת הכוכבים התפשטה ברוב ככל קהילות אירופה דאז, ואילו בקהילות ספרד נהוג מקדמא דנא כהגאונים חוץ מהפרי חדש ואולי עוד כמה בודדים שפסקו כר''ת (בעיקר לחומרא, כגון מהרי''פ)אני לא בטוח שהיה אשכנזי, בהולנד הייתה קהילה ספרדית. וכמדומה לי שהיה רב הקהילה הספרדית.
ובכל זאת כל גדולי האחרונים שלא פסקו בשיטת 'המעלות' קשה לומר שפסקו כך מחוסר ידיעה, גם הם ראו את מנחת כהן והגר"א.כי הוא טוען שזה מוכחש מן המציאות... (מה שאגב, נכון)