• מעוניינים להכניס את הספר שלכם או לרכוש את ״אוצר החכמה״? שלחו מייל לכתובת: otzar@moreshet-maran.com

מה המקור לכך שהיהודים צריכים לבקש מהשי"ת 'עשירות' ולא 'פרנסה'?

ידוע שהינוקא מפרסם זאת הרבה לתלמידיו בשם רבי פנחס מקוריץ
ובאמת שבנוסח של בני אשכנז, יש תפילה לעשירות...
אבל צ"ע שהרי ניסיון העושר גדול מניסיון העוני, אז למה לבקש עשירות?
במילים אחרות, אדם מבקש שאדם יביא אותו לניסיון גדול, של גאווה והתנשאות, של שכחה מה' יתברך, של ניסיון נתינה לצדקה וכו'?
וי"ל.
 
ידוע שהינוקא מפרסם זאת הרבה לתלמידיו בשם רבי פנחס מקוריץ
אכן ראיתי שגם מביאים זאת מהגה"צ הינוקא בשם רבי פנחס מקוריץ, אבל היכן הוא כתב זאת?
או היכן זה מוזכר בעוד ספרים?
אגב אשמח אם תוכל להביא קישור לשיעור שהוא אומר זאת.
אבל צ"ע שהרי ניסיון העושר גדול מניסיון העוני, אז למה לבקש עשירות?
במילים אחרות, אדם מבקש שאדם יביא אותו לניסיון גדול, של גאווה והתנשאות, של שכחה מה' יתברך, של ניסיון נתינה לצדקה וכו'?
וי"ל.
צריך לבקש עשירות "לטובה ולברכה"
 
כמדומני שיש מחלוקת האם נכון לבקש שיהיה לו כסף עבור מותרות.
כלומר, שיש אומרים שעלינו לבקש רק עבור הפרנסה שלנו, אבל לא על התוספות והמותרות.
לעומתם יש אומרים שיש לבקש גם על המותרות.
וממילא כל האשכול הזה שייך לויכוח הזה.
 
אז תסביר את הגמ' בתענית דף ט. בריש העמוד "עשר תעשר עשר בשביל שתתעשר"
אם חז"ל מבטיחים שיזכה לעשירות, ממילא כלול בברכה זו שלא ינזק מעשירותו, שהרי לא יתכן שיזכה לעשירות ויכשל מכל התוצאות השליליות... אחרת זה לא ברכה אלא קללה...
[ולזכות לעשירות בעקבות מעשר כספים, כולי האי ואולי... למרות שזאת בודאי הבטחת חז"ל ומי שמהרהר אחריה נחשב לאפיקורוס, מ"מ תנאים רבים נאמרו כדי לזכות לזה... (ממון נקי מגזל, שלא ע"מ לקבל פרס, נקי מעבירות וכו')]
אבל להתפלל על עשירות?!!
 
אותה תשובה תענה על השאלה הזו, אם חכמינו אמרו זאת בודאי לא יצא מכך תקלה.
אבל הוא אשר אמרתי שאין תפילה כזאת בחז"ל - להתפלל על עשירות!
רק אצל בני אשכנז, יש נוסח כזה ורק בר"ח כמדומני, וצ"ע מה המקור לנוסח זה...
אבל כבר נכתב כאן יפה ש
צריך לבקש עשירות "לטובה ולברכה"
מה יועיל שיוסיף מילים אלו?
יותר נכון אם יבקש תן לי עשירות אם זה אכן מתאים לי...
אבל האמת היא שגם זה לא נכון, כי בשאר דברים אדם יכול לבקש נוסח כזה "אם זה מתאים לי" כגון רוצה בחורה פלונית אם זה מתאים לי, כי הוא לא יודע אם היא באמת מתאימה לו...
אבל לבקש על עשירות, אדם באמת מכיר את עצמו היטב, ומכיר את כוחותיו, ואם יודע שהוא יבוא לידי גאוה כשיהיה לו מיליונים בבנק, והוא יקנה וילה ורכב שרד וכו', שלא לדבר על שכחה מה' וניסיון הצדקה... שהוא ניסיון אדיר לעשירים (למי שלא יודע...) אז מה שייך לבקש עשירות אם זה מתאים לי... הרי הוא יודע שזה לא מתאים לו...
לכן לענ"ד לבקש על עשירות, זה משתנה מאדם לאדם, ורק אדם שבאמת מכיר בעצמו שיוכל להיות גזבר נאמן של הקב"ה לעשות שימוש נכון ואמיתי בכסף לפי רצון ה' באמת, יוכל אכן לבקש על פרנסה....
ודו"ק בזה היטב.
 
אבל הוא אשר אמרתי שאין תפילה כזאת בחז"ל - להתפלל על עשירות!
אבל הזכירו כאן שזה מובא בשם הבעש"ט ורבי פינחס מקוריץ. וכן שהרבנים הגאונים הרב יגאל כהן והרב הינוקא אומרים זאת בשיעורים שלהם.
מה יועיל שיוסיף מילים אלו?
יותר נכון אם יבקש תן לי עשירות אם זה אכן מתאים לי...
היינו הך לכאורה
אבל האמת היא שגם זה לא נכון, כי בשאר דברים אדם יכול לבקש נוסח כזה "אם זה מתאים לי" כגון רוצה בחורה פלונית אם זה מתאים לי, כי הוא לא יודע אם היא באמת מתאימה לו...
אבל לבקש על עשירות, אדם באמת מכיר את עצמו היטב, ומכיר את כוחותיו, ואם יודע שהוא יבוא לידי גאוה כשיהיה לו מיליונים בבנק, והוא יקנה וילה ורכב שרד וכו', שלא לדבר על שכחה מה' וניסיון הצדקה... שהוא ניסיון אדיר לעשירים (למי שלא יודע...) אז מה שייך לבקש עשירות אם זה מתאים לי... הרי הוא יודע שזה לא מתאים לו...
לכן לענ"ד לבקש על עשירות, זה משתנה מאדם לאדם, ורק אדם שבאמת מכיר בעצמו שיוכל להיות גזבר נאמן של הקב"ה לעשות שימוש נכון ואמיתי בכסף לפי רצון ה' באמת, יוכל אכן לבקש על פרנסה....
ודו"ק בזה היטב.
אתה כותב דברים מענינים, בפשטות יתכן לומר שעשירות הכוונה ברווח גדול ובכבוד ובקלות, ולא בצמצום, ולא בעמל וטורח.
או שיותר נראה שהכוונה עשירות כפי שהשי"ת יעשה הטוב כפי שהוא יודע שיהיה לטובה ולברכה
 
אבל הזכירו כאן שזה מובא בשם הבעש"ט ורבי פינחס מקוריץ. וכן שהרבנים הגאונים הרב יגאל כהן והרב הינוקא אומרים זאת בשיעורים שלהם.
אני לא מדבר על הינוקא וכו'
עם כל הכבוד הראוי להם, אבל אנחנו מדברים על דברי חז"ל, ובש"ס בבלי בראשונים ואחרונים ורבותינו שתיקנו נוסח התפילה, אין אזכור ותפילה על עשירות!!
היינו הך לכאורה
זה לא אותו דבר!
כי כל התפילה שמתפלל שיתאים לו, וצריך לפרט ולהסביר ע"ז... ודו"ק.
פשטות יתכן לומר שעשירות הכוונה ברווח גדול ובכבוד ובקלות, ולא בצמצום, ולא בעמל וטורח.
לא!
עשירות זה עשירות פשוטו כמשמעו
הרי בחז"ל מוצאים אנו במקומות אחרים, עי' בכתובות סו: שחז"ל מברכים על ממון ברווח, וכן בגיטין ז. ע"ש
הרי שיש עשירות ויש ממון ברווח, ואלו שתי דברים שונים, ואם חז"ל בכ"ז ראו לנכון לברך על עשירות, הרי שהכוונה לעשירות ממש.
 
לא!
עשירות זה עשירות פשוטו כמשמעו
הרי בחז"ל מוצאים אנו במקומות אחרים, עי' בכתובות סו: שחז"ל מברכים על ממון ברווח, וכן בגיטין ז. ע"ש
הרי שיש עשירות ויש ממון ברווח, ואלו שתי דברים שונים, ואם חז"ל בכ"ז ראו לנכון לברך על עשירות, הרי שהכוונה לעשירות ממש.
אז תפוס לשון אחרון
או שיותר נראה שהכוונה עשירות כפי שהשי"ת יעשה הטוב כפי שהוא יודע שיהיה לטובה ולברכה
 
אז תפוס לשון אחרון
או שיותר נראה שהכוונה עשירות כפי שהשי"ת יעשה הטוב כפי שהוא יודע שיהיה לטובה ולברכה
זה שייך רק ב"הבטחות" שחז"ל הבטיחו על דברים שאדם עושה, עי' ב"ב ט:-כה:, ב"מ נט., נידה ע: ועוד.
אבל ב"תפילות", בודאי שכאשר אדם פונה לבורא עולם, צריך לסדר את דבריו, ולפנות אליו בגישה נכונה, לבקש אך ורק מה שנכון וראוי לבקש, ולא לבקש בכלליות ולסמוך שה' יעשה כפי שהוא יודע, כי זה ברור שה' יודע מה הכי טוב לאדם, אבל ידוע שכאשר אדם מתפלל על דבר שלא טוב בעבורו, וכ"ש כשמרבה בתפילתו, הוא נענה למרות שזה לא טוב בשבילו, ואח"כ ניזוק מזה, ומה שה' בכ"ז נענה, כי זה כח העצום של תפילה, ויש לזה מקורות רבים...
ועל כן בתפילה, תמיד צריך לבקש בלשון ראותה ולסנן את דבריו, ולבקש מה באמת אכן מתאים לו...
 
חזור
חלק עליון