תוכל להעלות לכאן?
גם אנחנו העלנו נושא זה בכולל.
הדברים לא ערוכים בצורה של תשובה מסודרת, אלא בצורה של נקודות ומו"מ. טרם הספקתי לערוך את זה, ומה שהלב חושק וכו'.
מעלה את הדברים כהווייתם.
נקודות להיתר טלטול בעלי חיים בשבת לצורך רגשי:
א. ייחוד:
לפי המהר"ח או"ז פשיטא שמותר, אמנם יש לדון בדברי הרא"ש בתשובתו למהר"ח או"ז (שו"ת מהר"ח אור זרוע סימן פב): "ועל העופות לא מלאני לבי להתיר, דאין ללמוד היתר שמוש בעלי חיים מהיתר כלים. דאף כלי שמלאכתו לאיסור לצורך גופו ולצורך מקומו מותר. אבל צרורות שבחצר אפילו צריך מהם צורך גדול אסור לטלטל משום דאין תורת כלי עליהם הכי נמי בבעלי חיים. ויש לאסור יותר בבעלי חיים דאין משתמשין בבעלי חיים ולא פלוג רבנן בבעלי חיים. אשר בן ה"ר יחיאל זצ"ל".- אעפ"י שניתן לדייק מדבריו של הרא"ש שבע"ח יותר חמורים מצרורות, היינו שאפילו ייחוד לא יועיל בהם ויש בהם גזירה מיוחדת וממילא לשיטתו לא יועיל לייחדם לשעשוע, מאידך ניתן גם לדייק לענ"ד שכוונתו שאעפ"י שבאבנים יש אופנים שבסתמא הם ראויים לשימוש בשבת (כמו אבנים לבניין דחזי למיזגא עלייהו) מכל מקום בבע"ח אין שום מציאות כזאת ולכן הם יותר חמורים, וא"כ מובן למה בתחילה השווה בינהם הרא"ש (ועיין משנ"ב שם סימן שח' ס"ק ל"ט שמגדיר אותם כמו עצים ואבנים) ואפש"ל שזו כוונתו באומרו "ולא פלוג רבנן בבעלי חיים", שאפילו באופן שישנם בע"ח שראויים לשימוש האדם בשבת כגון חיות קטנות לשעשוע, והיינו סוברים לחלק בינם לבין בהמות וכד', מ"מ החמירו בו יותר מאבנים שראויות לשימוש בשבת, שיש אופנים שהקילו בהן. גם יש לדייק ממש"כ הרא"ש "דאין משתמשים בבעלי חיים", דכוונתו לשימושים שהם לצורך גוף האדם, ועומדות רק לאכילה או למלאכה, והרי שניהם אסורים בשבת, אולם בנידו"ד שיש דרך היום להשתמש בבע"ח מסוג זה לצורך בריאות נפשו של האדם או למשחק, והוא דבר מצוי, אפשר שהרא"ש אכן יגדיר זאת בתור שימוש ראוי בבע"ח בשבת. ועוד שבתוספות רא"ש (שבת מה:) העיר על דברי ה"ר יוסף (ה"ה הר"י פורת, ודבריו יובאו בסמוך) שהובאו בתוס’ (שם) וכתב: "ולי נראה דא"כ (כדברי ה"ר יוסף) אבן יפה תהא מותרת מהאי טעמא", מפורש בדבריו שמשווה בין בע"ח לבין אבן, וודאי שבאבן כזאת מועיל ייחוד, א"כ אפשר לומר שגם בבע"ח הרא"ש יודה שמועיל ייחוד. וע"ע בהגהות אשר"י (פ"ג סימן כא') שהשיב באותה דרך על דברי ה"ר יוסף וא"כ גם לשיטתו יועיל ייחוד.
תוס' שבת מה:- אע"פ שחולקים על ה"ר יוסף שהתיר לטלטל אפרוח חי כיון שראוי לתת אותו לתינוק בוכה כדי להרגיעו, וסוברים שבע"ח הוא מוקצה אף שהוא לשעשוע, מ"מ כיון שהשוו אותם לגו"צ מוכח שאם ייחדום לכך, גם תוס' יודו שאינם מוקצים.
מרדכי (סימן שטז')- אחר שהביא דברי רבינו שמשון שאפרוח חי אינו מוקצה כיון שראוי לתינוק לשחק בו, כתב שדבריו אינם עיקר, אמנם גם המרדכי השווה את האפרוח לגו"צ, א"כ גם לשיטתו יועיל ייחוד.
ולכאורה היה נראה להקשות ממש"פ מרן בסימן ש"ח סעיף מה' שכדור הוא מוקצה אע"פ שמיוחד למשחק, הרי שהשו"ע סובר שייחוד למשחק בעלמא לא מועיל. אולם בנידו"ד שהוא ייחוד לצורך בעיות רגשיות אין ראיה לסתור מהשו"ע. ועוד, שבב"י בהקדמה להלכות מוקצה מנה את הבע"ח ככל מוקצה מחמת גופו.
עוד יש לסייע ממ"ש השש"כ בשם הגרשז"א (פרק יח' הערה סב') לגבי כלב נחייה לעיוור שכיוון שאינו עומד למשחק בעלמא אלא לצורך שימוש מיוחד, יותר נראה שאינו מוקצה. ובשו"ש (סימן שח' אות עד') הראה פנים להתיר אפילו שייחדם לשעשוע (ועיין בהערה שם). וגם ממ"ש בילקו"י (סימן שח', עמ' שפט') אחר שהביא דברי הרא"ש: "ומבואר, שאפילו אם ייחד את העופות ליהנות מהם בשבת, אין תורת כלי עליהן, דבעינן תשמיש בגוף הבהמה, וזה ליתא במה שנהנה ממראיהם ומקולם". ע"כ. אתה הראית לדעת שכאשר שייך תשמיש בגוף הבהמה, יוצא מדבריו שיועיל ייחוד לכך, וזה עולה בקנה אחד עם דברי הגרשז"א. וע"ע בשו"ת אז נדברו (ח"ח סימן לו' אות ב') שכתב שמועיל ייחוד. וכ"כ האג"מ (או"ח ח"ה סימן כב' אות כא').
אולם, הן אמת שישנם כמה מהפוסקים שסוברים שלא מועיל ייחוד בבעל חי בשום צורה, ה"ה: חוט השני (ח"ג עמ' קמג'), הגר"א נבנצאל (בכמה מקומות הו"ד), ארחות שבת ועוד. וברב אלישיב ראיתי שהביאו משמו במקום אחד להקל, ובמקום אחר כתוב שאמר שאין מועיל ייחוד בבע"ח, וכסברת החוט שני.
ושו"ר ראיתי שהביאו בשם הגר"מ אליהו (מראש צורים סימן לח' אות ו') שהיקל בכל עניין כיוון שהיא מחלוקת בדרבנן.
ב. דומה לטלטול תרופה לצורך חולה
כך ראיתי שפסקו להקל: הרב אבינר בקובץ אסיא סה-סו עמ' 79, שו"ת חבל נחלתו ח"ה סימן ט'.
ולאחר זמן, זכינו לאורו של ילקו"י ברכות הנד"מ תשפ"ד, ושם בעמ' תמ'-תמא' ראינו שזכינו לכוון לדעתו הרמה שמועיל בו ייחוד לשימוש ידני, וכתב הרב שאפילו לצורך שעשוע מותר, ולא התנה ההיתר בצורך רגשי.