• מעוניינים להכניס את הספר שלכם או לרכוש את ״אוצר החכמה״? שלחו מייל לכתובת: otzar@moreshet-maran.com

שתה מרק של אבקת מרק בשרית האם יכול אח''כ לשתות חלב

ראיתי בספר של הרב נקי הכשרות בהלכה עמ' 93 שמותר לשתות אח''כ חלב ויתירה מזו אף מותר להוסיף חלב אם נשאר בכוס טיפות של אתו מרק
מצורף מרק עוף בשרי.jpg
וקשיא לי בגוה טובא :
א. טעם כעיקר דאורייתא, היינו שטעם המאכל נחשב כמאכל עצמו מהתורה. )נ''מ ללקות עליו ודיני
ספיקות(
ב. הבשר שבאבקה, אע"פ שהוא מיעוט הרי עביד לטעמא ולא בטיל, וה אבקות שמוסיפים בתערובת
אינן באות אלא לחזק את טעם הבשר, וא''כ מוכח שכל כוונת הנותן היא כדי ליתן טעם בתערובת,
וכמו שאכתוב בפנים התשובה שאפילו כלשהו לא בטיל.
ג. פשיטא שיש הבדל ניכר בין מרק עוף פרווה לבשרי, וא''כ פשוט שהבשר שבתערובת האבקה
הבשרית נותן טעם לשבח יותר מאשר נותנות האבקות האחרות שנמצאות גם באבקת פרווה.
למי שיש משנה סדורה בעניין נשמח שיעלה ויבא
 
לפני כשנה נשאלתי שאלה דומה, באדם שבטעות שם אבקת מרק עוף בדגים, האם מותר.
ולמעשה התרתי לו, ואסביר פה מעט.
האבקת מרק בעיקרון מיועד גם לתת טעם וגם לתת סמיכות לרוטב או למרק, ואמנם נכון שאם תטעם את האבקה לבדה יהיה הבדל בין בשרי לפרווה, אך בפועל כשתערב את האבקה עם שאר הדברים, לא יהיה ניכר בין פרווה לבשרי (בדוק ומנוסה מנסיון אישי! ואף שאלתי שף מומחה וגם הוא אמר לי שאין שום הבדל בתערובת) וממילא אין פה טעם כעיקר.
ומצד עביד לטעמא, גם אני נתקשיתי בזה, וקצת קשה להסביר בכתב.... אבל אנסה מעט.
ז"ל הט"ז (צח יא) :" צריך עיון לענין שומן של איסור בששים הא לטעמא עביד בשלמא שומן בשר לתוך מאכל חלב שפיר בטל בששים כיון שאין האיסור מצד עצמו רק מצד התערובת וכיון שיש ששים אין כאן תערובת וכו' "
בט"ז רואים יסוד, דדוקא דבר שהוא מצד עצמו אסור ונתערב, בזה אמרינן דלטעמא לא בטיל, אבל דבר שלא אסור מבחינת עצמו אלא רק ע"י תערובת, בזה בטל בס'.
ולכן הכא באבקת מרק דהוי היתר בהיתר, בטל בס',
 
 
חזור
חלק עליון