• ניתן לשלוח יישובים בתורת מרן רבינו עובדיה יוסף זלה"ה, שיודפסו בע"ה בקובץ בית יוסף מהדורת תשפ"ה למייל: office@moreshet-maran.com בקובץ וורד, עד לחג השבועות תשפ"ד, אין התחייבות לפרסום, והרשות נתונה לערוך את הדברים לפני הפרסום.

אבקת מרק בשרי

קורסיה

Well-known member
חידוש גדול שכתב הרה"ג דוד שלום נקי, דמי ששותה אבקת מרק בשרי אינו בשרי!

וז"ל:
השותה אבקת מרק עוף בשרי בכוס מים חמים, אינו נעשה בשרי, כיון שכמות העוף בכל התערובת היא מזערית מאוד, והרי היא בטלה בשישים במים החמים, על כן רשאי לאחריו מיד לשתות חלב או לאכול מאכלי חלב. ואף רשאי לשפוך מתערובת מרק זו לתוך מאכל חלבי, כיון שאינה בשרית כלל.

הנה ידוע שכמות מזערית מאוד של אבקת "עוף" בשרית ממש מעורבת בתוך האבקה כולה, וכמו שכתוב ברכיבים: 5.2% או 3.7%. ואכן אם יאכל מהאבקה עצמה ממש, יש לנו מקום לדון אולי להחשיבו לבשרי, כיון שאין באבקה עצמה פי שישים כנגד העוף. אבל כשמערב את האבקה בכוס מים חמים, בודאי שיש פי שישים כנגד אבקת עוף הבשרית ממש, שהיא מעט מן המעט בכפית אבקת מרק. והרי כתב הרמ"א (סימן צט סעיף ו): כזית חלב שנפל למים ונתבטל בשישים, ואחר כך נפל מן המים לקדירה של בשר, מותר, אף על פי שאין בבשר שישים נגד החלב [כלומר כנגד תערובת המים והחלב שנשפכו], שהרי נתבטל במים, וכל כיוצא בזה. ע"כ. ואף שמשמע מלשון הרמ"א שרק בדיעבד אם נפל מן המים לקדירה של בשר, מותר, זה אינו, שכבר באר בתורת חטאת שאפילו לכתחילה מותר ליתן מן המים לקדרה של בשר, כיון שכבר התבטל. וכן הסכימו האחרונים: הש"ך, הפרי חדש, מנחת יעקב, לחם הפנים, בית לחם יהודה, חוות דעת, שפתי דעת. אלא שלכתחילה אסור לתת מעט חלב במים כדי לתת לקדירה של בשר, כמבואר בצמח צדק, מנחת יעקב, שפתי דעת. (כף החיים שם ס"ק עא) ואם כן כאן שאינו נותן את האבקת מרק במים בשביל לערב בחלב, אלא שהכין לשתותו לבדו, ועתה נמלך ורוצה ליתנו במאכל חלבי, הריהו רשאי, כיון שכבר התבטל העוף במים. ועיין שו"ת יביע אומר (חלק יא יורה דעה סימן לב).

וכיוצא בזה נשאל בשו"ת הרדב"ז (חלק ג סימן תרו) על מה שנהגו לתת אחד מחמישים חלב בהמה טהורה בתוך הסוכר כשמבשלים אותו, ואיך אוכלים אותו אחר כך עם בשר, והרי יש בו טעם חלב, כיון שהוא פחות משישים? תשובה: אין כאן בית מיחוש כלל, שהרי נותנים עם הסוכר כפליים מים, שאי אפשר לבשלו אם לא יתנו בו מים, והרי נתבטל במים ובסוכר. ואין בזה ביטול איסור לכתחילה, כיון שבשעה שמבטלו הוא היתר - חלב עם סוכר, ואין האיסור בא אלא בשעה שאוכלו עם הבשר, ואז כבר הוא מבוטל. עי"ש. ולפי זה כל שכן שהשותה את אבקת המרק, שכיון שאינו נעשה בשרי, הרי ברור שאינו צריך להמתין שש שעות, ורשאי לאכול ולשתות מיד מוצרי חלב.

ולפי זה נמצא שבתשעת הימים שאחר ראש חודש אב שפשט המנהג שלא לאכול גם בשר עוף, יש להתיר לשתות אבקת מרק עוף, כיון שעתה איננה בשרית כלל. גם בחזון עובדיה (ארבע תעניות עמוד קעד) כתב, ואבקה שנעשית ממרק עוף בשרי, ושופכים עליה מים חמים, ונעשית למרק, נראה לי שיש להקל בה בימים אלו. עי"ש טעמו. ומה שכתב בשו"ת שערי עזרא בצרי (חלק א סימן לד) להחמיר בזה, מתוך דבריו נראה שלא אמרו לפניו את המציאות של הכמויות כנ"ל. ופשוט.
עכ"ל


בחזו"ע הנ"ל הרב כתב 'הבו דלא להוסיף'. כלומר דיינו להחמיר לא לאכול תבשיל בשרי בתשעת הימים. אך אבקת מרק בשרי אין צורך להחמיר כולי האי. מלשונו משמע שכן נהיה בשרי לעניין שש שעות אך אין צריך להחמיר בתשעת הימים. וצ"ע
 
אם כן מדוע נקרא בשם אבקת מרק עוף?
כמו שיש אבקת מרק עוף פרווה. פשוט מחקים את הטעם של העוף.
באבקת מרק עוף בשרי, מחזיק את הטעם במעט עוף ממש.

בקוראי את השרשור הנ״ל, אכן למרות שדברי הרב נקי ברורים מללו, אמרתי בלבי שראוי להמנע מזה בכ״א. ואח״כ ראיתי שהביאו בשם @הרב שמעון ללוש , ברוך שזכיתי לכוון.
 
אחד הכללים להתיר בטל ברוב הוא בתנאי שאין לו מתירים אבל בדבר שיש לו מתירים לא אמרינן בטל ברוב .
ואם כן אף כאן צריך להיות שמכיוון שאחרי 6 שעות וודאי מותר לאכול אז אין אומרים בטל ברוב
 
אחד הכללים להתיר בטל ברוב הוא בתנאי שאין לו מתירים אבל בדבר שיש לו מתירים לא אמרינן בטל ברוב .
ואם כן אף כאן צריך להיות שמכיוון שאחרי 6 שעות וודאי מותר לאכול אז אין אומרים בטל ברוב
זה דווקא כלפי המאכל, ולא כלפי התוצאה כלפי האדם.
 
צע"ג לכאורה משמע לי שבא לטעם שאם לא כן הרי יש אבקת מרק עוף פרווה ולמה צריך לבשרית אם לא שנותן טעם הבשר - אפשר לבדוק את זה להכין מהאבקה המרק עוף הפרווה ומהאבקה הבשרית ולהרגיש אם יש הרגש של הטעם ולכאורה יש הבדל בטעם שאם לא כן למה יכנסו שם עוף ללא תועלת
ועוד לכאורה ברכיבים כתוב אבקת בשר עוף (5.2%) –שזה רק האבקה והטעם של זה יותר מרוכז מאשר סתם בשר עוף וצע"ג
 

אבקת מרק בשרית בסיר חלבי​


  • כ״ט באייר ה׳תשע״ו (06/06/2016)
בישלתי מרק פרווה בסיר חלבי, עם רתיחת המים, הוספתי בטעות אבקת מרק בשרית, במקום פרווה לסיר. כנגד אבקת המרק יש פי שישים תערובת(רבע כפית כנגד סיר) מה דין התבשיל?
תשובה:
שלום רב
מה שיש פי שישים לא יעזור כאן, כיון שדבר שבא לטעם אפילו באלף אינו בטל. לכן, אם הסיר החלבי הוא בן יומו, כלומר התבשל בו חלב ב24 שעות האחרונות, המאכל אסור, אבל אם לא התבשל בו מאכל חלבי בזמן זה, וגם לא טיגנת בצל לבד בהתחלה [דבר חריף אפילו באינו בן יומו אוסר] המאכל כשר הסיר בכל מקרה טעון הגעלה.
בהצלחה

9 תגובות
  1. יהודהאומר:
    א׳ בסיון ה׳תשע״ו (07/06/2016) at 2:36 pm
    ילמדנו רבינו.
    הנה מקור דין זה מדברי הרמ"א (סי' צ"ח סע"ח) וז"ל כל האיסורים הנוהגין בזמן הזה כולם מתבטלים בששים מלבד חמץ בפסח ויין נסך כאשר נתבאר בהלכותיהם ובלבד שהאיסור אינו נותן טעם בקדירה אבל אם נותן טעם באותה קדירה והוא אסור מצד עצמו אפילו באלף לא בטל כל זמן שמרגישין טעמו ולכן מלח ותבלין מדברים דעבידי לטעמא אם אסורים מחמת עצמן אינן בטילים בששים עכ"ל והדברים ברורים כיון שהטעם ניכר הרי שהתערובת אסורה אלא שבמקרה שלנו יש לחלק בין אבקת המרק שטעמה הוא מהתבלינים שבה שהם בפני עצמם פרווה אלא שניתן בהם גם בשר והוא עצמו בטל בס' וא"כ כיון שיש ס' בתבשיל כנגד אבקת המרק הכל מותר.
    וא"ת שיש לנו לדון מצד תהליך הכנת האבקה שמא מתבשל הבשר עם התבלינים ונעשים התבלינים בלועים בשר ויש לאסור הכל הנה כבר כתב רמ"א דווקא בתבלין האסור מצד עצמו. נראה כוונתו כגון דאפילו בודאי בלוע באבקה טעם בשר אין לאסור דבסי' ס"ט (סע"ט) כתב מרן דחתיכה שנמלחה ולא הודחה ובישלוה צריך ס' כנגד המלח שעליה עכ"ד ולכאורה היה לו לאסור דכיון שהמלח בלוע מהדם אינו בטל אפ' באלף. ואכן כך כתב הסמ"ק בשם י"א ושוב דחאם שהרי אין המלח איסור בפנ"ע הובאו דבריו בב"י שם ועפ"ז פסק בשו"ע כנ"ל.
    הרי להדיא אע"ג דהמלח בלע הדם מ"מ אינו אוסר אלא בס' למ"ד חנ"נ בשאר איסורים וכן דעת הרמ"א ואפ' למ"ד דאין חנ"נ אלא בב"ח מכל מקום כיון שא"א לצמצם יש לשער בס' כנגד המלח וכן דעת השו"ע. נמצא דלכו"ע אין לאסור כשיש ס' כנגד התבלין. וכן הוא בהדיא בסי' ק"ה (סע' י"ד) וציינו הש"ך שם.
    עוד נראה דאפ' טיגנו בצל בתחילה אין לאסור דאפ' היה הסיר מלא בחלב בטל בס' כנ"ל ק"ו הכא.
    ע"כ דברי התלמיד.
  2. רבני בית ההוראהאומר:
    א׳ בסיון ה׳תשע״ו (07/06/2016) at 2:46 pm
    הנושא אינו תבלין ולא תבלין, אלא כל מידי דעביד לטעמא אינו בטל. באבקת מרק בשרית לא רק נבלע בשר, אלא הבשר הוא חלק ממרכיבי האבקה כדי לתת טעם בשרי. כמו שיש באבקה פלפל או פפריקה כך יש בה בשר ובשניהם המטרה אחת, ולכן גם הבשר כאן עביד לטעמא ודינו כתבלין לכל דבר. דבריך נכונים וגם נכתבו כאן פעמים רבות באתר, לגביתבלין שנעשה בשרי על ידי אדים וכדומה ונתתי אותו בתבשיל חלבי, שאז למרות שהתבלין מצד עצמו אינו בטל, טעם הבשר בטל. אבל כאן זה שונה כי הבשר עצמו עביד לטעמא.
  3. יהודהאומר:
    א׳ בסיון ה׳תשע״ו (07/06/2016) at 4:34 pm
    מתחילה לא עלה על דעתי בכלל לאסור מצד הבשר עצמו שהרי אין לבשר טעם כ"כ שיהא עביד לטעמה ועיינתי שוב ומצאתי בדברי הט"ז סי צ"ח ס"ק יא ומדבריו שם נראה להקל אף בשאר איסורין ק"ו בב"ח שכתב להדיא להתיר.מיהו אם בחדושי הגרשוני שם כתב לחלק בין בלוע איסור בהיתר דכיון שההיתר נ"ט הרי שאין האיסור אוסר אבל כשהאיסור בעצמו עביד לטעמא הרי זה אוסר וחולק על הט"ז הנ"ל מיהו לענין בב"ח לא נראה שחולק שהרי ברגע שיש ס' אין טעם ומה שמרגישים טעם באבקת מרק לענ"ד אינו מהבשר עצמו אלא מהתבלינים שמחזקים את טעם הבשר וכמו שמצוי אבקת מרק בטעם בשר שהיא פרווה.
    וראיתי בגליון מהרש"א סימן פ"ז סע' י"א שציין להקדמת הפמ"ג תערובות ח"ג סוף פרק א' שכתב דהמנ"י אוסר התערובת מדרבנן, ובמש"ז על אתר ביאר דבריו והביא קושיית המנ"י ותירוצו ואף שלדעת המנ"י יש לאסור מדבריהם הט"ז ס"ל דבכה"ג לא גזרו חז"ל בב"ח שהרי כל אחד היתר באפי נפשיה ועוד וכתב שהבל"י הביא דברי חידושי הגרשוני שאסר והוא עצמו פסק להתיר. וכן נראה הסכמת האחרונים מהם הכנה"ג ערוה"ש חו"ד ועוד הובאו דבריהם בכף החיים שם אות עו'. וכפי הנראה חדושי הגרשוני יחיד בדבר זה. וגם המנ"י שאסר לא החליט כן אלא כתב שראוי לאסרו מדרבנן. א"כ יחידים הם כלפי כל הפסוקים הנ"ל ונראה שהדין נוטה להתיר
    מ"מ שוב קשה לי מאוד להבין שהבשר שבאבקה הוא הנותן טעם שהרי הוא מעט כל כך אלא נראה לי יותר שהוא בעצמו אין לו כח כל כך לתת טעם ללא התבלינים שמחזקים ומעצמים הטעם.
    הכותב על מנת ללמוד.
  4. רבני בית ההוראהאומר:
    א׳ בסיון ה׳תשע״ו (07/06/2016) at 9:41 pm
    למיטב הבנתי כל האריכות שבדבריך אינה נוגעת לעצם הענין, אני מבין שהאבקת מרק אינה בשרית במקרה… שמים שם תמציות בשר כמו שאר תבלינים כדי לתת טעם בשרי במרק, נכון שהבשר טעמו קלוש מהתבלין אבל זה ל נוגע לענין. מה שאמרו שמלתא דעביד לטעמא לא בטיל הוא לא בגלל שטעמו חזק אלא בגלל שתכליתו היתה לתת טעם, וביטול בשישים נאמר בדברים שתכליתם לא היתה לתת טעם אלא להרבות את התבשיל או שנפלו בטעות.
  5. יהודהאומר:
    א׳ בסיון ה׳תשע״ו (07/06/2016) at 10:21 pm
    אבקש את מחילתו של כבוד הרב אינני מתעקש רק רוצה להבין
    מה שכתב הרב דעצם זה שאני נותן את הבשר בשביל הטעם הוא הגורם הנה הט"ז הנ"ל כתב וז"ל צריך עיון לענין שומן של איסור שנפל למאכל אמאי יהיה בטל בששים הא לטעמא עביד בשלמא שומן בשר לתוך מאכל חלב שפיר בטל בששים כיון שאין האיסור מצד עצמו רק מצד התערובות וכו' שוב ראיתי באיסור והיתר וכו' משמע דלא מקרי טעם בזה אלא דבר חריף ולא שומן דאף שגם הוא מטעים המאכל וממתירו מ"מ אין נרגש ג"ג כמו דבר חריף על כן שפיר בטל כמו כל איסורים בכל גוונא עכ"ל.
    מדברים אלו אני מבין בקוצר דעתי שהיינו הך בבשר שבאבקת המרק כיון שהיה ס' וכמו שביאר הפמ"ג שם שכל שיש ס' בבשר וחלב אין אומרים לא בטל באלף שחכמים לא גזרו אלא כפי מה שהתורה אסרה בבישול שהוא נתינת טעם ממש ורק במקרה שהשומן קיבל טעם מהחלב ולר היה ס' נאמר דאינו בטל הטעם באלף כשאר איסורין.
    וכיון שסברת הט"ז הביאוה כמעט כל הפוסקים (שאני מכיר ואינני מכיר הרבה) לכאורה כך הדין
    אחזור ואבקש מחילה ידעתי שאי ההבנה היא חסרון שלי ואין פה השגה כלל.
  6. רבני בית ההוראהאומר:
    א׳ בסיון ה׳תשע״ו (07/06/2016) at 10:30 pm
    אתה צודק בכל דבריך, אבל אני מבין פשוט שכאשר עושים אבקת מרק בשרית יש בה תמצית מספיק חזקה כדי לתת טעם בשרי כל שהוא במאכל, אחרת מה המטרה של האבקה? ובדבר שנותן טעם אין הבדל בין תבלין לבשר, כיון שהוא ניתן לטעם והוא חזק דיו כדי לתת טעם, ראה בדי השולחן סי' צח שם. אבל יתכן שאני טועה ומדובר סתם בגימיק פירסומי?.. לא נראה לי…
  7. יהודהאומר:
    א׳ בסיון ה׳תשע״ו (07/06/2016) at 10:49 pm
    אכן גם אני אינני חושב שיש כאן גימיק אלא שכל בשר שיהיה ושומן הוא דוגמא מצויינת לנתינת טעם מכל לא יתן ברבע כפית טעם לסיר שלם זה ממש לא מסתבר ולכן חשבתי שהתבלינים הם אלו שמעצימים את הטעם הבשרי כמו שיש מרק בטעם בשר שהוא פרווה רק שכאן הטעם הוא מקורי ואמיתי אבל לא מהבשר עצמו.
    ישר כח לרב שלימד אותי את הסוגיא הנ"ל תודה רבה
  8. יהודהאומר:
    ב׳ בסיון ה׳תשע״ו (08/06/2016) at 12:30 am
    בשביל הידע קראתי קצת על אופן נתינת הטעם באבקות מרק ובכן ישנו חומר הנקרא מונוסודיום גלוטומט שתפקידו הוא להעצים טעמים טעמו הוא אומאמי שהוא אחד מחמשת הטעמים הבסיסים (מר מתוק חמוץ מלוח ואומאמי) המזוהה כטעם בשרי כך מצאתי בוקיפדיה באבקת מרק ישנו הרבה מונוסודיום גלוטומט ומשם הטעם החזק.
  9. ברוך בשאומר:
    ט״ז בתשרי ה׳תשפ״א (04/10/2020) at 10:13 am
    לעניות דעתי אפשר להוסיף שראיתי בס' אחד לרב מבית שמש שכתב בשם הרב אלחנן פרץ שליט"א שהאוכל תבשיל שבושל עם אבקת מרק בשרי אינו צריך להמתין 6 שעות שבוודאי התבטל, ולפי דבריו התבשיל נחשב לפרווה וא"כ הכלי לא נאסר. וצ"ע.
 
חזור
חלק עליון