• ניתן לשלוח מערכות ויישובים בתורת מרן רבינו עובדיה יוסף זלה"ה, שיודפסו בע"ה בקובץ בית יוסף מהדורת תשפ"ה למייל: office@moreshet-maran.com בקובץ וורד, עד לחג השבועות תשפ"ד, אין התחייבות לפרסום, והרשות נתונה לערוך את הדברים לפני הפרסום.

מעשה בא' מבני הבית שדלה לעצמו מרק עם ב' כדורי מצה ['קניידלעך' באשכנזית]

אבסר

Member
וכשראה שעד מהרה נגמרו כל הכדורי מצה מהקערה המשפחתי, שוב הוציא א' מקערתו ונתנה לקערת אחיו האומלל שלא הספיק לתפוס כדור מצה לעצמו.

ואז התעורר ויכוח סוער בשולחן אי עבר על איסור בורר ח"ו.

דנו אם ניתן להחשיב הקנידעל שעיני כולם נשא עליו כפסולת כיון שסו"ס האח הזריז רצה לסלקה מקערתו או דילמא א"א להחשיבו כפסולת כיון שבעצם רצה לאכלו, ורק סילקו מחמת סיבות צדדיות.

מה דעת החברים החשובים?
 
לא הבנתי. תפרש שיחתך
אם מישהו מוציא מהתבנית דג כדי להביא את זה למישהו אחר. אע"פ שהוא עצמו שהוציא אינו רוצה לאכול את זה אלא להביא לאחר, בוודאי שזה לא נחשב שהוא מוציא "פסולת" וזה גם לא שבעיניו זה פסולת או שאינו רוצה לאוכלו כעת, אלא שמביא לאחר בכדי שהוא יאכל.
ומרוב פשיטותו אינו יודע איך להסביר יותר...
 
וכשראה שעד מהרה נגמרו כל הכדורי מצה מהקערה המשפחתי, שוב הוציא א' מקערתו ונתנה לקערת אחיו האומלל שלא הספיק לתפוס כדור מצה לעצמו.

ואז התעורר ויכוח סוער בשולחן אי עבר על איסור בורר ח"ו.

דנו אם ניתן להחשיב הקנידעל שעיני כולם נשא עליו כפסולת כיון שסו"ס האח הזריז רצה לסלקה מקערתו או דילמא א"א להחשיבו כפסולת כיון שבעצם רצה לאכלו, ורק סילקו מחמת סיבות צדדיות.

מה דעת החברים החשובים?
מותר לכתחילה! ואין בזה בורר מכיון שבאותו הזמן את אותו קנידל הוא רוצה להוציא.
וגדולה מזו כ' המשנ''ב אם הוא רוצה לברור עצמות מדג (לשיטות שאוסרות) מותר להוציא העצמות ע''מ למצוץ העצמות בדרך הערמה ואף שכונתו האמיתית היא לפסולת מתוך אוכל
 
מפורש בחיד"א (ברכ"י שיט, 2) במשנה ברורה (שיט, ו) וחזון עובדיה (שבת ח"ד עמ' קפג) שמותר לברור האכול מתוך פסולת לאכול מיד בשביל השני!
והוא הדין כאן !
מפורש בסוגיא שבת.. בורר ואוכל בורר ומניח ופירשו התוס' ומניח לאחרים.
ויש להוסיף את מה שאמר חכם יעקב שליט''א שגם לדעות שיש ברירה בלח הכא לא יהיה מפני שהדבר גדול וניכר, (ואם נשאר לו עוד כדור בצלחת גם לא חשיב בורר)
 
מפורש בסוגיא שבת.. בורר ואוכל בורר ומניח ופירשו התוס' ומניח לאחרים.
ויש להוסיף את מה שאמר חכם יעקב שליט''א שגם לדעות שיש ברירה בלח הכא לא יהיה מפני שהדבר גדול וניכר, (ואם נשאר לו עוד כדור בצלחת גם לא חשיב בורר)
זה מקור הדברים של מה שציין רבי @ירמיה דלא כמהר''י אבולעפיא בשו''ת מהריט''ץ שהחמיר בזה
 
וע''ע נידון מעניין בכעין זה ביחוה דעת השביעי סימן סה
(ויותר מעניין איך השאלה של מרן הגר''י צדקא הגיעה מלאנדן תוך פחות משבוע, והיום משלוח קטן לוקח חודשיים)
 
חזור
חלק עליון