ראשית קונטרס יפה מאוד, ערוך בטוב טעם ודעת בצורה מאירת עיניים דבר דבור על אופניו.הארות והערות יתקבלו בברכה
ייש״כ הוא מראשי המדברים בזה וכמו שהבאנו בהמשך צריך להוסיף גם לפה.למה לא הובא המקור מהמג"א בסי' רט"ו ס"ק ו' (שאח"כ ראיתי שהובא בעמ' מ')?
שכ׳ ושכ״כ היינו שהספר המצוטט הביא אתם כתב כן הרשב"ץ וגם אבן העוזר, למה ההלכה ברורה נכתב לפניהם? לכאו' יש לכתוב לפי הסדר.
אין מקומו כאן הפוסקים כתבו את כל הדינים האלו בסי׳ ר״ח, והסדר הוא לא פשוט בכלל בקונטרס הבא בע״ה בדיני עיקר וטפל אני כבר כמה חודשים מסתפק מה להכניס איפה ומשתדל מאוד להיצמד לשאר הספרים, למרות שבזה הרבה עירבבו והכניסו מסוגיית ״כל שיש בו״ לעיקר וטפל וכן להפך..אה שיש לציין שאם אכל מזונות וירקות, יקדים לברך נפשות קודם מעין שלש, כיון שחוששים שפוטר ב"תנובת השדה". (ושבדיעבד אם הפך לא יחזור לברך).
הובא בעמ׳ כד׳.ץ מדיני קדימה שנכתבו, יש גם את מה שמביא הכה"ח להקדים אגוז ותפוח לשאר מינים, ולא ראיתי שהוזכר כן
אבל מה שכתוב כעת יכול להביא מכשול וטעות.אין מקומו כאן הפוסקים כתבו את כל הדינים האלו בסי׳ ר״ח, והסדר הוא לא פשוט בכלל בקונטרס הבא בע״ה בדיני עיקר וטפל אני כבר כמה חודשים מסתפק מה להכניס איפה ומשתדל מאוד להיצמד לשאר הספרים, למרות שבזה הרבה עירבבו והכניסו מסוגיית ״כל שיש בו״ לעיקר וטפל וכן להפך..
א. זה לא מצאתי אף פוסק שכתב דין כזה שיש להקדים שכר שעורים.כמו כן, לא ראיתי שנכתב לגבי הקדמת שכר שעורים לשאר משקים (ואולי ה"ה מיץ רימונים). עי' ב"ח בסי' קפ"ב ומג"א (ס"ק ב').
כן כתב הרב יצחק לוי כאן (בעמ' 11), וכן ראיתי שכתב בהליכות ברכות.א. זה לא מצאתי אף פוסק שכתב דין כזה שיש להקדים שכר שעורים.
אם אני זוכר נכון זו דעת הב"ח והמג"א חולק, עכ"פ האחרונים הביאו את זה, ואיני מונח בסוגיא זו כרגע.ב. עיינתי במקור שכתבת ולא ראיתי שיש להקדים שכר שעורים קודם שאר משקים כלל, ואדרבה הבנתי הפוך מדברי המג"א על הב"ח מוכח דברכת השכר שהכל ואינו מז' המינים, ואם כן מפורש בדיוק להפך שאין ליין שעורים דין קדימה משום שברכותיהם שוות ולדידן חביב קודם.
וכן למר תודה רבה!אשריך רבי אליאב יפוצו מעיינותיך חוצה
בבאר יצחק ח"א סי' מ"ב עמ' תקי"ט, כתב הרב יצחק לוי, וז"ל:כן כתב הרב יצחק לוי כאן (בעמ' 11), וכן ראיתי שכתב בהליכות ברכות.
נראה שמה שהוא כותב זה לומר שפרי האדמה קודם למיץ רימונים, וזה פשוט.כן הפסקי תשובות [ריא, ז] כתב, שאחר שהשתנה ברכתו כגון שסחט רימונים למיץ או ריסקן עד שאיבדו תואר הפרי שברכתן שהכל איבדו מעלת מין שבעה ואין עליהם דין קדימה.
לא לזה התכוון, הוא חוזר על דברי השו"ע בסע' ד בדין קדימה לשבעת המינים בפסוק: "כל הקודם בפסוק ארץ חטה ושעורה קודם לברכה", ומבאר דכל זה דוקא באופן שדינו כפרי וכו'.נראה שמה שהוא כותב זה לומר שפרי האדמה קודם למיץ רימונים, וזה פשוט.
כלומר, שהיה צד לומר שמיץ רימונים שהוא שהכל יהיה קודם לפרי האדמה, כיון שסו"ס הוא מין שבעה, קמ"ל שלא. (והביא כן מהשעה"צ סי' רי"א ס"ק ט' בשם הפמ"ג).
אבל אנחנו שואלים האם כאשר יש לפניך שני משקים שברכתם שהכל, יש עדיפות לברך על משקה הבא ממין שבעה מאשר על משקה סתם.
א"כ אז מדוע הביא את השעה"צ כמקור לדברים?לא לזה התכוון, הוא חוזר על דברי השו"ע בסע' ד בדין קדימה לשבעת המינים בפסוק: "כל הקודם בפסוק ארץ חטה ושעורה קודם לברכה", ומבאר דכל זה דוקא באופן שדינו כפרי וכו'.
נו, אז רק שם הוא התייחס לנד"ד (ומשמע מזה שבהלכה למעלה דיבר על משהו אחר)... [ובזה הוא לא הכריע שאין לו דין קדימה].אבל בהערה 53 כותב דאפשר שאם מספר משקין לפניו שברכתן שהכל יקדים לברך על מין שבעה. ובשם ברכת הבית שאף יש להקדים חלב על משקה אחר כי חלב מוזכר בפסוק בשבח ארץ ישראל. ע"ש.
עד שדנים למה הביא את שעה"צ כמקור לד', תשאל למה הביא את דברי המג"א ראשית וגם הוא לא דיבר כלל על פרי אדמה ושהכל, אלא שהביא ראיות מכאן ומכאן לעניין ששינה ברכתו ואינו בגדר מין שבעה.א"כ אז מדוע הביא את השעה"צ כמקור לדברים?
נו, אז רק שם הוא התייחס לנד"ד (ומשמע מזה שבהלכה למעלה דיבר על משהו אחר)... [ובזה הוא לא הכריע שאין לו דין קדימה].