• מעוניינים להכניס את הספר שלכם או לרכוש את ״אוצר החכמה״? שלחו מייל לכתובת: otzar@moreshet-maran.com
  • שימו לב: ניתן לשלוח (בקובץ וורד) יישובים ומערכות בתורת מרן רבינו עובדיה יוסף זלה"ה, לקובץ בית יוסף תשפ"ו. למייל: office@moreshet-maran.com עד לחג השבועות תשפ"ה. אין התחייבות לפרסם, והרשות נתונה לערוך את הדברים לפני הפרסום. ניתן גם לשלוח מכתבים והערות על הגליונות הקודמים.

תשובת הרב הגאון אושרי אזולאי שליט"א בענין ברכת שחלק מחכמתו ליראיו על מרן עטרת תפארת ישראל פוסק הדור הראשון לציון הרב יצחק יוסף שליט"א

יצחק משען

Well-known member
שאלה: האם יש לברך על מרן הראשון לציון הגאון ר' יצחק יוסף שליט"א 'ברוך שחלק מחכמתו ליראיו'?

תשובה:
ראה בשו"ת יחוה דעת (ח"ד סי' טז) והליכות עולם (ח"ב עמ' קעט-קפב) וחזון עובדיה (ברכות, עמ' תה-תי) למרן פאר הדור והדורות רבינו מרן הגאון רבינו עובדיה יוסף זצוקלה"ה מה שכתב בענין ברכת 'שחלק מחכמתו ליראיו' וסוף דבר העלה שהרואה חכם גדול מחכמי ישראל המופלג בתורה וביראת ה' ומורה הוראות בישראל, אף בזמן הזה, יש לברך עליו 'ברוך שחלק מחכמתו ליראיו', ע"ש.

ואין שום ספק וברור הוא כשמש בצהריים שמרן הראשון לציון פוסק ומנהיג הדור הגאון רבינו יצחק יוסף שליט"א עונה על הגדרה זו (ומי אנו שנאמר זאת אבל מכיון שהשאלה נשאלה אנו נדרשים להשיב) כי מי לנו מורה גדול כמורנו הרב שליט"א שחיבר למעלה מארבעים ספרים בכל מקצועות התורה, לא הניח פינה וזוית שלא דיבר עליה, וספריו נראים כהשבעת קולמוס ממש, והוא פלא. בפ"י. ושמו הולך לפניו זה עשרות בשנים. וכמה פעמים נשלחתי ע"י מורינו הרב לחלק את ספריו לכמה מגדולי הרבנים (בין אשכנזים ובין ספרדים) והביעו בפניי התפעלות היאך בר אינש על אף טרדותיו הרבות שנושא משא העם על כתפיו בהנהגה וענייני הרבנות, לכתוב בצורה עיונית ובקיאותית כאחת בכל מקצועות התורה. ואף בחמורות שבחמורות כתב הרב תשובות בהיקף, וכל גדולי הדיינים והרבנים מריצים אליו את שאלותיהם (כפי גם מה שאני נוכחתי לראות) ושותים בצמא את דבריו ולא זזים מפסקיו ימין ושמאל. ופעם אמר לי חכ"א גדול שגדול הדור נמדד בזה שמריצים אליו את השאלות החמורות שבחמורות. ומרן שליט"א הוא גדול הדור גם בהרבצת התורה. שהולך מעיר לעיר וממדינה למדינה, ובפרט בשיעור במוצ"ש שמועבר לאלפים בו רואים את הבהירות של הרב וצורת ההגשה של ההלכה מהגמ' עד אחרון האחרונים מתון ומסיק ומפלפל בדבריהם בשום שכל והבנה בהירה וברורה. דורינו זה זכה לאחר שעזב אותנו מרן זצוק"ל לאנחות והתברך במורינו הרב שליט"א שהוא ממשיך דרך אביו ממש, אחת לאחת ללא שום סטיה. נאמן וצמוד לפסקיו. וגם במה שמרן זצוק"ל לא כתב, מרן שליט"א הולך בדרך שהיתוה מרן זצ"ל וממנה שואב ומשקה לכל העדרים. ועתה נוכחים אנו לראות כמה מסר נפשו מרן זצוק"ל שבנו יבחר למשרת הראשון לציון כי ידע שהמורשת שהשאיר יכולה להיכחד בהעדר מי שעומד בפרץ כבנו, ועל אף שהיתה זו מלחמה נגד המערערים על כך, סוף דבר ובעזרתו יתברך נתקיים רצון מרן זצוק"ל ורצון ה' יתברך והדור זכה לפוסק ומנהיג בעל שיעור קומה כזה. ואין ספק שצריך לברך על מרן הראש"ל שליט"א 'ברוך שחלק מחכמתו ליראיו' אם לא ראהו שלושים יום, אף ששמע את שיעורי מרן שליט"א בלווין או ראה את הרב דרך מסך בתוך השלושים יום, כשרואהו פיזית לאחר שלושים יום יש לברך עליו 'ברוך שחלק מחכמתו ליראיו' (עי' שו"ת יחו"ד שם סי' יז). ואם גם שמח בראייתו יכול לברך גם ברכת 'שהחיינו וקיימנו והגיענו לזמן הזה' וכמו שכתב מרן בש"ע (סי' רכה ס"א).
 
ואין שום ספק וברור הוא כשמש בצהריים שמרן הראשון לציון פוסק ומנהיג הדור הגאון רבינו יצחק יוסף שליט"א עונה על הגדרה זו (ומי אנו שנאמר זאת אבל מכיון שהשאלה נשאלה אנו נדרשים להשיב) כי מי לנו מורה גדול כמורנו הרב שליט"א שחיבר למעלה מארבעים ספרים בכל מקצועות התורה, לא הניח פינה וזוית שלא דיבר עליה, וספריו נראים כהשבעת קולמוס ממש, והוא פלא. בפ"י. ושמו הולך לפניו זה עשרות בשנים. וכמה פעמים נשלחתי ע"י מורינו הרב לחלק את ספריו לכמה מגדולי הרבנים (בין אשכנזים ובין ספרדים) והביעו בפניי התפעלות היאך בר אינש על אף טרדותיו הרבות שנושא משא העם על כתפיו בהנהגה וענייני הרבנות, לכתוב בצורה עיונית ובקיאותית כאחת בכל מקצועות התורה. ואף בחמורות שבחמורות כתב הרב תשובות בהיקף, וכל גדולי הדיינים והרבנים מריצים אליו את שאלותיהם (כפי גם מה שאני נוכחתי לראות) ושותים בצמא את דבריו ולא זזים מפסקיו ימין ושמאל. ופעם אמר לי חכ"א גדול שגדול הדור נמדד בזה שמריצים אליו את השאלות החמורות שבחמורות. ומרן שליט"א הוא גדול הדור גם בהרבצת התורה. שהולך מעיר לעיר וממדינה למדינה, ובפרט בשיעור במוצ"ש שמועבר לאלפים בו רואים את הבהירות של הרב וצורת ההגשה של ההלכה מהגמ' עד אחרון האחרונים מתון ומסיק ומפלפל בדבריהם בשום שכל והבנה בהירה וברורה. דורינו זה זכה לאחר שעזב אותנו מרן זצוק"ל לאנחות והתברך במורינו הרב שליט"א שהוא ממשיך דרך אביו ממש, אחת לאחת ללא שום סטיה. נאמן וצמוד לפסקיו. וגם במה שמרן זצוק"ל לא כתב, מרן שליט"א הולך בדרך שהיתוה מרן זצ"ל וממנה שואב ומשקה לכל העדרים. ועתה נוכחים אנו לראות כמה מסר נפשו מרן זצוק"ל שבנו יבחר למשרת הראשון לציון כי ידע שהמורשת שהשאיר יכולה להיכחד בהעדר מי שעומד בפרץ כבנו, ועל אף שהיתה זו מלחמה נגד המערערים על כך, סוף דבר ובעזרתו יתברך נתקיים רצון מרן זצוק"ל ורצון ה' יתברך והדור זכה לפוסק ומנהיג בעל שיעור קומה כזה. ואין ספק שצריך לברך על מרן הראש"ל שליט"א 'ברוך שחלק מחכמתו ליראיו' אם לא ראהו שלושים יום, אף ששמע את שיעורי מרן שליט"א בלווין או ראה את הרב דרך מסך בתוך השלושים יום, כשרואהו פיזית לאחר שלושים יום יש לברך עליו 'ברוך שחלק מחכמתו ליראיו' (עי' שו"ת יחו"ד שם סי' יז). ואם גם שמח בראייתו יכול לברך גם ברכת 'שהחיינו וקיימנו והגיענו לזמן הזה' וכמו שכתב מרן בש"ע (סי' רכה ס"א).
כבר מילתנו אמורה, שהיינו בכנס בני תורה בעיר בית שמש לפני כ 15 שנה והיה נוכח שם גם הגאון רבי יצחק אבא שאול שליט"א ובירך לעיני כל על מרן שליטא ברוך שחלק מחכמתו ליראיו.
 
אפשר לברך על הרב מוצפי?
בודאי!!!
גם מרן הראשון לציון שליט"א התייחס להגדרה 'חכם מחכמי ישראל' בשו"ת הראשון לציון (ח"ב סי' מה) וכתב הגדרה: 'גדול מחכמי ישראל, המופלג בתורה ובחכמה, וביראת השם טהורה, ובקי הברוב ההלכות המצויות, עם טעמיהם ומקורותיהם, ויודע לאסוקי שמעתתא אליבא דהלכתא'. ע"ש אריכות נפלאה כדרכו.
ופשיטא שהגאון המפורסם רבי בן ציון מוצפי שליט"א עונה על הגדרה זו, וידועים ספריו הרבים והנפלאים בכל מקום ב"ה.
[רשימה ארוכה,
אורחות ציון ג"ח,
מבשרת ציון ד"ח,
חודש בציון,
חופה בציון,
חנוכה בציון,
יסוד ציון,
נחמה בציון,
סוכת ציון,
עטרת ציון,
פורים בציון,
פסח בציון,
קדוש בציון,
שופר בציון,
שיבת ציון ב"ח,
תורה בציון,
תרחם ציון,
דרך קדשים
עולמו של צדיק
ועוד ספרים רבים שהוציאו תלמידיו כמו הגדה של פסח - לספר בציון,
קדושת בית הכנסת
על פרקי אבות ג"ח,
על סדר פרשיות התורה ה"ח,
כעת חדש על ר"ה ועוד].

גם בשידור במורשת מידי יום שישי, מגלה הרב את כוחו הגדול בכל תחומי התורה וההלכה, כאשר משיב לשאלות בצורה מדוייקת ומפליאה, ולא רק בענייני הלכה אלא בכל תחומי התורה...

כך גם באתר שלו דורש ציון של מאות אלפי שאלות שנשאל והתשובות שמשיב עליהם!!!!
גם הרב הוא אחד ממזכי הרבים הגדולים שבדורנו בהרבצת התורה ובמסירת שיעורים, ובנוסף מכתת רגליו מעיר לעיר וממקום למקום, למרות גילו המופלג שיאריך ימים ושנים בבריאות איתנה אמן.
 
נו הרב שליט"א שחיבר למעלה מארבעים ספרים בכל מקצועות התורה, לא הניח פינה וזוית שלא דיבר עליה, וספריו נראים כהשבעת קולמוס ממש, והוא פלא. בפ"י. ושמו הולך לפניו זה עשרות בשנים. וכמה פעמים נשלחתי ע"י מורינו הרב לחלק את ספריו לכמה מגדולי הרבנים (בין אשכנזים ובין ספרדים) והביעו בפניי התפעלות ה
חבל שלא זיכה את הציבור בעניית אמן.
שיעור שמרן הראש"ל לא היה פרשת תזריע מצורע שנת תשע"ט, כמו שאמרתי הגרב"צ מילא את מקומו, וכך הוא אמר בשיעור [הודפס גם בספר השיעור השבועי].
 
שיעור שמרן הראש"ל לא היה פרשת תעזריע מצורע שנת תשע"ט, כמו שאמרתי הגרב"צ מילא את מקומו, וכך הוא אמר בשיעור [הודפס גם בספר השיעור השבועי].
אני מתכוין, שאם היה מברך בעצמו היה לדבר קול, והיינו שומעים מזה, אלא אם כן לא יוצא להם להפגש.
 
בודאי!!!
גם מרן הראשון לציון שליט"א התייחס להגדרה 'חכם מחכמי ישראל' בשו"ת הראשון לציון (ח"ב סי' מה) וכתב הגדרה: 'גדול מחכמי ישראל, המופלג בתורה ובחכמה, וביראת השם טהורה, ובקי הברוב ההלכות המצויות, עם טעמיהם ומקורותיהם, ויודע לאסוקי שמעתתא אליבא דהלכתא'. ע"ש אריכות נפלאה כדרכו.
ופשיטא שהגאון המפורסם רבי בן ציון מוצפי שליט"א עונה על הגדרה זו, וידועים ספריו הרבים והנפלאים בכל מקום ב"ה.
[רשימה ארוכה,
אורחות ציון ג"ח,
מבשרת ציון ד"ח,
חודש בציון,
חופה בציון,
חנוכה בציון,
יסוד ציון,
נחמה בציון,
סוכת ציון,
עטרת ציון,
פורים בציון,
פסח בציון,
קדוש בציון,
שופר בציון,
שיבת ציון ב"ח,
תורה בציון,
תרחם ציון,
דרך קדשים
עולמו של צדיק
ועוד ספרים רבים שהוציאו תלמידיו כמו הגדה של פסח - לספר בציון,
קדושת בית הכנסת
על פרקי אבות ג"ח,
על סדר פרשיות התורה ה"ח,
כעת חדש על ר"ה ועוד].

גם בשידור במורשת מידי יום שישי, מגלה הרב את כוחו הגדול בכל תחומי התורה וההלכה, כאשר משיב לשאלות בצורה מדוייקת ומפליאה, ולא רק בענייני הלכה אלא בכל תחומי התורה...

כך גם באתר שלו דורש ציון של מאות אלפי שאלות שנשאל והתשובות שמשיב עליהם!!!!
גם הרב הוא אחד ממזכי הרבים הגדולים שבדורנו בהרבצת התורה ובמסירת שיעורים, ובנוסף מכתת רגליו מעיר לעיר וממקום למקום, למרות גילו המופלג שיאריך ימים ושנים בבריאות איתנה אמן.
לפי מה שכתב כבודו, צ"ב וכי נברך על כל חכמי הדור, הרי כולם חכמים וכולם נבונים, אלא מברכים רק על מי שמנהיג את הציבור ויודע לפסוק הלכות, וכ"ז הובא כבר בח"ד בשו"ת יחווה דעת. עיי"ש. ולא די בכך שהוא חכם גדול מאוד, [כי אם כן גם על הינוקא וכו' יצטרכו לברך כי הם גדולים בתורה, אלא הכלל הוא שעל מנהיג ציבור גדול בתורה יש לברך, וד"ל].
 
מברכים רק על מי שמנהיג את הציבור
זה נשמע כחידוש עצום, שהרי לא מברכים שחלק מהנהגתו, או למנהיגים, אלא שחלק מחכמתו ליראיו.

(ואכן הרבה אנשים מברכים ברכת שחלק בשם ומלכות על הגאון העצום ה"ינוקא" שליט"א, וראיתי סרטון איך שהגה"צ המפו' ר' יצחק מאיר מורגנשטרן שליט"א מברך ברכת שחלק עם שם ומלכות על הגאון העצום מאוד ר' ישראל שניאור שליט"א, על אף שאינו מנהיג שום ציבור, וכן ראיתי לפני כמה שנים בכתבה על הגאון הפלאי ר' יעקב לוי "הספן" זצ"ל, שכשנכנס פעם אצלו הגאון האדיר המפו' רח"ק זצ"ל בירך עליו ברכת שחלק, ואמר שראה מספריו (לכאו' הכונה בעיקר לספרו נחל איתן, לפי שהגאון הספן זצ"ל נפטר לפני שהגרח"ק זצ"ל הו"ל ספרו דרך אמונה, כמדו') שהוא ראוי לאותה ברכה, וזאת על אף שבאותן שנים לא היה לו שייכות כלל להנהגה.)

יש לכך מקור?

נ. ב. ראיתי סרטון מהגאון הגדול ר' משה שטרנבוך שליט"א, איך שא' מברך עליו ברוך שחלק, והוא אומר לו שעשה שני טעותים, האחד "שחלק מחכמתו", והשני "ליראיו", והטעות השניה יותר גדולה מהראשונה...
וצע"ק שכמדומה לא מצינו בפוסקים שידברו בענין הגדר ד"ליראיו", אם צ"ל מופלג ביראה וכו', וצ"ע
 
שאלה: האם יש לברך על מרן הראשון לציון הגאון ר' יצחק יוסף שליט"א 'ברוך שחלק מחכמתו ליראיו'?

תשובה:
ראה בשו"ת יחוה דעת (ח"ד סי' טז) והליכות עולם (ח"ב עמ' קעט-קפב) וחזון עובדיה (ברכות, עמ' תה-תי) למרן פאר הדור והדורות רבינו מרן הגאון רבינו עובדיה יוסף זצוקלה"ה מה שכתב בענין ברכת 'שחלק מחכמתו ליראיו' וסוף דבר העלה שהרואה חכם גדול מחכמי ישראל המופלג בתורה וביראת ה' ומורה הוראות בישראל, אף בזמן הזה, יש לברך עליו 'ברוך שחלק מחכמתו ליראיו', ע"ש.

ואין שום ספק וברור הוא כשמש בצהריים שמרן הראשון לציון פוסק ומנהיג הדור הגאון רבינו יצחק יוסף שליט"א עונה על הגדרה זו (ומי אנו שנאמר זאת אבל מכיון שהשאלה נשאלה אנו נדרשים להשיב) כי מי לנו מורה גדול כמורנו הרב שליט"א שחיבר למעלה מארבעים ספרים בכל מקצועות התורה, לא הניח פינה וזוית שלא דיבר עליה, וספריו נראים כהשבעת קולמוס ממש, והוא פלא. בפ"י. ושמו הולך לפניו זה עשרות בשנים. וכמה פעמים נשלחתי ע"י מורינו הרב לחלק את ספריו לכמה מגדולי הרבנים (בין אשכנזים ובין ספרדים) והביעו בפניי התפעלות היאך בר אינש על אף טרדותיו הרבות שנושא משא העם על כתפיו בהנהגה וענייני הרבנות, לכתוב בצורה עיונית ובקיאותית כאחת בכל מקצועות התורה. ואף בחמורות שבחמורות כתב הרב תשובות בהיקף, וכל גדולי הדיינים והרבנים מריצים אליו את שאלותיהם (כפי גם מה שאני נוכחתי לראות) ושותים בצמא את דבריו ולא זזים מפסקיו ימין ושמאל. ופעם אמר לי חכ"א גדול שגדול הדור נמדד בזה שמריצים אליו את השאלות החמורות שבחמורות. ומרן שליט"א הוא גדול הדור גם בהרבצת התורה. שהולך מעיר לעיר וממדינה למדינה, ובפרט בשיעור במוצ"ש שמועבר לאלפים בו רואים את הבהירות של הרב וצורת ההגשה של ההלכה מהגמ' עד אחרון האחרונים מתון ומסיק ומפלפל בדבריהם בשום שכל והבנה בהירה וברורה. דורינו זה זכה לאחר שעזב אותנו מרן זצוק"ל לאנחות והתברך במורינו הרב שליט"א שהוא ממשיך דרך אביו ממש, אחת לאחת ללא שום סטיה. נאמן וצמוד לפסקיו. וגם במה שמרן זצוק"ל לא כתב, מרן שליט"א הולך בדרך שהיתוה מרן זצ"ל וממנה שואב ומשקה לכל העדרים. ועתה נוכחים אנו לראות כמה מסר נפשו מרן זצוק"ל שבנו יבחר למשרת הראשון לציון כי ידע שהמורשת שהשאיר יכולה להיכחד בהעדר מי שעומד בפרץ כבנו, ועל אף שהיתה זו מלחמה נגד המערערים על כך, סוף דבר ובעזרתו יתברך נתקיים רצון מרן זצוק"ל ורצון ה' יתברך והדור זכה לפוסק ומנהיג בעל שיעור קומה כזה. ואין ספק שצריך לברך על מרן הראש"ל שליט"א 'ברוך שחלק מחכמתו ליראיו' אם לא ראהו שלושים יום, אף ששמע את שיעורי מרן שליט"א בלווין או ראה את הרב דרך מסך בתוך השלושים יום, כשרואהו פיזית לאחר שלושים יום יש לברך עליו 'ברוך שחלק מחכמתו ליראיו' (עי' שו"ת יחו"ד שם סי' יז). ואם גם שמח בראייתו יכול לברך גם ברכת 'שהחיינו וקיימנו והגיענו לזמן הזה' וכמו שכתב מרן בש"ע (סי' רכה ס"א).
מה שאמר אותו חכם שגדול הוא מי שמריצם אליו שאלות חמורות הוא תמוה
שהלא בדור קודם ידוע שכל השאלות החמורות לא שאלו את החזו''א אלא רב אחר.
 
חזור
חלק עליון