אילת השחר:
ומ"מ משמע שהם לקחו את הפירות בלי רשות, וכן משמע ממש"כ הכלי יקר דלפי שהימים ימי ביכורי ענבים והבעלים מקפידים על הלקיחה התחזקו והיו לאנשים כי ה' עמכם עכ"ד, והנה למ"ד בב"ק (קי"ג א') גזל עכו"ם אסור צ"ע איך הם לקחו פירות בלי רשות, ואולי הותר להם בהוראת שעה לקחת מפרי הארץ (ובימים שריגלו את הארץ לא ירד להם מן והוצרכו להשיג אוכל בעצמם).
והנה במד"ר (שיר השירים פ"ד על הפסוק שלחייך פרדס רמונים) יש מ"ד שהנסכים שהביאו במשך ארבעים שנה שהיו במדבר הי' מאשכול ענבים זה שהביאו המרגלים, וצ"ל שהמרגלים הקדישו את האשכול או דהקדש קנה מהם, ולמ"ד זה אע"פ שכונת המרגלים הי' לרעה, מ"מ יצא מהאשכול דבר טוב שהביאו מזה נסכים למזבח (ולא שייך בזה ענין מצוה הבאה בעבירה).
והנה למש"כ שהי' הוראת שעה להתיר גזל, ק"ק לומר שהביאו נסכים מאשכול זה שהרי הקב"ה שונא גזל בעולה, ועוד דלדעת היראים (סימן תכ"ב) דאפי' למ"ד גזל עכו"ם מותר מ"מ זה לא נחשב שלכם, יל"ע אם אפשר לעשות מזה נסכים למזבח, ואולי מספיק לזה מה שמותר להשתמש בהם, ועמש"כ באילה"ש ב"ק צ' א' רש"י ד"ה הקדש (ויל"ע אם גם בכיבוש מלחמה ס"ל ליראים כך).
ומ"מ משמע שהם לקחו את הפירות בלי רשות, וכן משמע ממש"כ הכלי יקר דלפי שהימים ימי ביכורי ענבים והבעלים מקפידים על הלקיחה התחזקו והיו לאנשים כי ה' עמכם עכ"ד, והנה למ"ד בב"ק (קי"ג א') גזל עכו"ם אסור צ"ע איך הם לקחו פירות בלי רשות, ואולי הותר להם בהוראת שעה לקחת מפרי הארץ (ובימים שריגלו את הארץ לא ירד להם מן והוצרכו להשיג אוכל בעצמם).
והנה במד"ר (שיר השירים פ"ד על הפסוק שלחייך פרדס רמונים) יש מ"ד שהנסכים שהביאו במשך ארבעים שנה שהיו במדבר הי' מאשכול ענבים זה שהביאו המרגלים, וצ"ל שהמרגלים הקדישו את האשכול או דהקדש קנה מהם, ולמ"ד זה אע"פ שכונת המרגלים הי' לרעה, מ"מ יצא מהאשכול דבר טוב שהביאו מזה נסכים למזבח (ולא שייך בזה ענין מצוה הבאה בעבירה).
והנה למש"כ שהי' הוראת שעה להתיר גזל, ק"ק לומר שהביאו נסכים מאשכול זה שהרי הקב"ה שונא גזל בעולה, ועוד דלדעת היראים (סימן תכ"ב) דאפי' למ"ד גזל עכו"ם מותר מ"מ זה לא נחשב שלכם, יל"ע אם אפשר לעשות מזה נסכים למזבח, ואולי מספיק לזה מה שמותר להשתמש בהם, ועמש"כ באילה"ש ב"ק צ' א' רש"י ד"ה הקדש (ויל"ע אם גם בכיבוש מלחמה ס"ל ליראים כך).