• מעוניינים להכניס את הספר שלכם או לרכוש את ״אוצר החכמה״? שלחו מייל לכתובת: otzar@moreshet-maran.com

🔥 השריפה בבית מדרשו של מרן

מנין ששרף בשביל לבזות
אולי תמורת בצע כסף
וא"כ הוא מומר לתיאבון ולא להכעיס
איזה מין טענה מוזרה זאת???!!!!
מומר לתיאבון ולהכעיס שייך רק בבין אדם למקום ולא בבין אדם לחבירו!!! [ואמנם ביזוי ת"ח הוא גם בין אדם למקום אבל גם בין אדם לחבירו]
הגה בעצמך, אם היה אדם נותן לו 50,000 דולר בתמורה שיכנס לבית כנסת ויכה מכות נמרצות את רבינו הראש"ל (רח"ל!!!) והוא ברשעותו הגדולה הלך ועשה זאת, האם זה יפחית מחומרת איסורו ועונשו?????!!!!!! בודאי שלא!!!! סו"ס הוא ביזה בצורה נוראה את כבודו של מרן הראש"ל ובעצם את התורה הקדושה עצמה!!
כמו הרשעים שיש פה במדינה שמוסרים מידע שמסייע לאויב (האיראנים) בתמורה לבצע כסף, האם אתה חושב שבכך דינם קל יותר??? הרי הם מסכנים את כל מדינת ישראל???? ועכ"פ יש לדון על העונש עצמו... אבל האיסור הוא אותו איסור...
 
רק לדייק
כבודו מחול (קידושין לב.)
רק בזיונו אינו מחול (ריב"ש סי' רכ בשם הראב"ד וכ"כ בתרומת הדשן ועוד)
וכמעשה בההוא גברא דביזה למרן זיע"א ולא זכה לילדים ואחר שמרן הגר"ח קניבסקי הורה לו לחפש אם ביזה ת"ח נזכר שביזה למרן.
וא"ל על כבודי אני מוחל אך על הבזיון לא אוכל למחול.
ואחר שיצא קרא לו, ואמר אם תלמד ותעשה שיעורים בספריי לכאורה תהיה מחילה גם על הבזיון.
וכך הוה!
וזהו השיעור היחיד אולי שחכם אשכנזי מוסר בד"ת של מרן.

כך תוכ"ד ששמעתי.
 
נערך לאחרונה:
ואחר שיצא קרא לו, ואמר אם תלמד ותעשה שיעורים בספריי לכאורה תהיה מחילה גם על הבזיון.
אני לא מאמין לסיפור משני סיבות:
א'. א"א לחלוק על רבותינו הראשונים (ריב"ש, ראב"ד, תרומת הדשן) והאחרונים גם יחד (מרן החיד"א טורי אבן ועוד) שכולם הסכימו שאין בזיונו מחול!!!
ב'. רק לפני שבוע סיפר (כפי ששמעתי מפיו) מרן הראש"ל הגאון רבי דוד יוסף שליט"א שלפני הרבה שנים היה אדם אחד שביזה מאד את אביו מרן הגר"ע זצ"ל, וחכם שלום הכהן ורבי יהודה צדקה זצ"ל פנו אליו שילך ויבקש את סליחתו מהרב זצ"ל, וכאשר בא לרב עובדיה, אביו אמר לו בזה"ל: אני מוכן למחול לך בלב שלם, אבל דע לך שזה לא יועיל לך במאומה, כי הרב שמחל על ביזיונו – אין בזיונו מחול'!
ואולי יש בכ"ז להאמין לסיפור, כי כוונתו בזה היתה שסו"ס יכול להועיל לתשובה פורתא
 
"אֶפִּיקוֹרֵס נִקְרָא הַכּוֹפֵר בַּתּוֹרָה וּבַנְּבוּאָה מִיִּשְׂרָאֵל, בֵּין בַּתּוֹרָה שֶׁבִּכְתָב וּבֵין בַּתּוֹרָה שֶׁבְּעַל פֶּה, וַאֲפִלּוּ הוּא אוֹמֵר, כָּל הַתּוֹרָה מִן הַשָּׁמַיִם, חוּץ מִפָּסוּק אֶחָד אוֹ קַל וָחֹמֶר אֶחָד אוֹ גְּזֵרָה שָׁוָה אֶחָת אוֹ דִּקְדּוּק אֶחָד, גַּם הוּא בַּכְּלָל הַזֶּה. וְדַוְקָא אִם שָׁמַע מֵהֶם בְּעַצְמוֹ דִּבְרֵי אֶפִּיקוֹרְסוּת, אֲבָל אִם אֲחֵרִים אָמְרוּ לוֹ, אָסוּר לִסְמֹךְ עַל זֶה לְגַנּוֹתָם, בֵּין בִּפְנֵיהֶם וּבֵין שֶׁלֹּא בִּפְנֵיהֶם, וְגַם אֵין לוֹ לְהַחְלִיט דָּבָר זֶה בַּלֵב כְּדִין אִסוּר קַבָּלַת לָשׁוֹן הָרָע, וְכַנַּ"ל בִּכְלָל ו', רַק צָרִיךְ לוֹ לְעֵת עַתָּה לָחוּשׁ לְעַצְמוֹ וְגַם לְהַזְהִיר לַאֲחֵרִים בַּסֵתֶר, שֶׁלֹּא יִתְחַבְּרוּ לְעֵת עַתָּה עִמָהֶם, עַד שֶׁיִּתְבָּרֵר הַדָּבָר. וְכָל זֶה דַּוְקָא בִּשְׁמִיעָה בְּעָלְמָא, אֲבָל אִם מֻחְזָקִין בָּעִיר לְאֶפִּיקוֹרְסִים, דִּינוֹ כְּאִלּוּ מַכִּירָם בְּעַצְמוֹ. וְדַע עוֹד, דְּאִם מֻחְזָק בָּעִיר לְרָשָׁע מִפְּנֵי שְׁאָר עִנְיְנֵי עֲבֵרוֹת, שֶׁמֻתָּר עֲבוּרָם לְגַנּוֹתוֹ, גַּם כֵּן דִּינָא הָכֵי, (ועַיֵּן בִּבְאֵר מַיִם חַיִּים הפְּרָטִים, שֶׁצָרִיךְ לָזֶה*), וְאֵיזֶהוּ מֻחְזָק? כָּל שֶׁהֻסְכַּם בִּפְנֵי אַנְשֵׁי הָעִיר לְרָשָׁע, עַד שֶׁלֹּא יִפּל לָהֶם בּוֹ סָפֵק (מֵחֲמַת שְׁמוּעוֹת הָרָעוֹת, שֶׁיּוֹצְאוֹת עָלָיו תָּמִיד מֵעִנְיְנֵי נֵאוּף וְכַיּוֹצֵא בָּזֶה, דְּבָרִים שֶׁנִּתְפַּשֵּׁט יְדִיעַת אִסוּרָן בְּכָל יִשְׂרָאֵל), אֲבָל אִם יָצָא עָלָיו קוֹל בְּעָלְמָא בִּלְבַד, אָסוּר לִסְמֹךְ עַל זֶה לְגַנּוֹתוֹ, חַס וְשָׁלוֹם, וַאֲפִלּוּ לְהַחְלִיט בַּלֵּב אָסוּר, וּכְמוֹ שֶׁבֵּאַרְנוּ לְעֵיל בִּכְלָל ז'". (ח"ח הל' לשה"ר כלל ח' סעיף ה'-ז').

באר מים חיים שם:
* אך צריך שיכוין לתועלת דהיינו כדי שיתרחקו בני אדם מדרך רשע כשישמעו שהבריות מגנות פועלי און וגם אולי הוא בעצמו ישוב עי''ז מדרכיו כשישמע שהבריות מגנות אותו עבור זה, אבל לא יתכוין המספר להנות מהפגם ההוא שהוא נותן בו ולא מצד שנאה שיש לו עליו רק מצד האמת. גם לא יגדיל המספר את העולה יותר ממה שהיא. וגם לא יטמין את עצמו לגנותו בצנעה ובפניו יחניף לו רק כשיספר יספר בפרהסיא, אם לא שיש לו ממנו אימה שיש לאל ידו להרע עמו, או מפני חשש מחלוקת מותר לגנותו בצנעה בפני כל אחד ואחד, והכל יתכוין לשם שמים כדי להשניאו שלא ילמדו ממעשיו, וכל אלו הדברים מקורן מעליות ר''י המובא בש''מ לב''ב ל''ט ועיין לקמן בכלל יו''ד.

לכן לענ"ד, אם הדבר אינו ידוע ומפורסם, כגון מישהו כיום שיודע מי הבחור ומה שמו, נראה לי שאין היתר לספר זאת כל שאין תועלת בדבר וכו'. (וגם בזה יש מעט לעיין גבי עביד לאיגלויי וכו').
רק שכפי שכתבתי, יש מקום לדון מה יהיה הדין כאשר הדבר כבר יהיה גלוי לכל. (והיינו שהוא מתכוון לגנותו יותר ואין תועלת בדבר וכו', ואולי כן יש מקום לצדד להחמיר, וע"ז כתבתי לעיל שיש לעיין, ויש לי מקום לדון מצדדים נוספים שדנתי בהם בע"פ, ואין לי עניין להעלותם על הכתב מבלי עיון מספיק).
 
נערך לאחרונה:
איזה מין טענה מוזרה זאת???!!!!
מומר לתיאבון ולהכעיס שייך רק בבין אדם למקום ולא בבין אדם לחבירו!!! [ואמנם ביזוי ת"ח הוא גם בין אדם למקום אבל גם בין אדם לחבירו]
הגה בעצמך, אם היה אדם נותן לו 50,000 דולר בתמורה שיכנס לבית כנסת ויכה מכות נמרצות את רבינו הראש"ל (רח"ל!!!) והוא ברשעותו הגדולה הלך ועשה זאת, האם זה יפחית מחומרת איסורו ועונשו?????!!!!!! בודאי שלא!!!! סו"ס הוא ביזה בצורה נוראה את כבודו של מרן הראש"ל ובעצם את התורה הקדושה עצמה!!
כמו הרשעים שיש פה במדינה שמוסרים מידע שמסייע לאויב (האיראנים) בתמורה לבצע כסף, האם אתה חושב שבכך דינם קל יותר??? הרי הם מסכנים את כל מדינת ישראל???? ועכ"פ יש לדון על העונש עצמו... אבל האיסור הוא אותו איסור...
כבר נתברר בסוף שלא הם שלחו אותו אלא סיבות אחרות
 
כבר נתברר בסוף שלא הם שלחו אותו אלא סיבות אחרות
לא הבנת
הבאתי את הדוגמא של איראן לא בהקשר לשריפה כלל
רק בתור דוגמא שכמו שהמסייעים לאיראן לא מתוך כוונה להרע לישראל אלא רק תמורת בצע כסף, וזה לא טענה כלל שיקל דינם
ה"ה הבחור המטופש ששרף את הכסא ושאר הדברים של הראש"ל שליט"א, גם אם עשה זאת עבור בצע כסף לא יקל דינו מחמת כן...
עי' בדבריי לעיל מה שביארתי בזה
 
לכן לענ"ד, אם הדבר אינו ידוע ומפורסם, כגון מישהו כיום שיודע מי הבחור ומה שמו, נראה לי שאין היתר לספר זאת כל שאין תועלת בדבר וכו'.
רק שכפי שכתבתי, יש מקום לדון מה יהיה הדין כאשר הדבר כבר יהיה גלוי לכל. (והיינו שהוא מתכוון לגנותו יותר ואין תועלת בדבר וכו', ואולי כן יש מקום לצדד להחמיר, וע"ז כתבתי לעיל שיש לעיין).
וגם עם כל זה כיון שהוא רק חשוד אסור בכל אופן לכו'ע

בברכת התורה
 
אינני חושב שיש מקום להגדירו כאפיקורוס, כיון דמסתמא הוא תינוק שנשבה ...
אך בהחלט נצטרך לדעת מה היו 'מניעיו' ואולי לפי''ז יהיה ניתן לדונו ... עדיין לא ידוע הכל ...
 
חזור
חלק עליון