עד כמה שידוע לי בני ברק.
באיזור בית ספר של "עלה" שגם נפגע (ואף יותר פנימה)
אז תתעדכן: החל מהיום זה לא בני ברק. גם רחוב הרב קוק ורחוב עזרא ועוד רחובות שנפלו בהם רסיסים ככל הנראה הם מובלעת ירדנית. בהצלחה.
א. למי שלא יודע היסטוריה, לא מדובר מהיום אלא מלפני למעלה משבעים שנה, שאז כולם ידעו שבני ברק החרדית מסתיימת בכביש השחור (תשאל את המבוגרים שבינינו.
ב. רסיסים נפלו בבני ברק גם בזמן החזו"א, והג"ר משה אליעזר שטיגל זצ"ל סיפר זאת לחזו"א, ואמר לו החזו"א: רסיסים זה לא טילים. וכאשר שוב נפלו רסיסים בבני ברק, סיפרו זה למו"ר מרן הגר"ח קניבסקי זצ"ל, וענה על פי דברי החזו"א הנ"ל, ושאלוהו שרסיסים גם יכולים להרוג, ואמר שלמעשה רואים שאף אחד לא נפגע בבני ברק מהרסיסים (ואמנם בממון ניזוקו, אך בגוף ב"ה לא ניזוקו).
ג. גם אם לא נראה לך דברי מרן הגרח"ק, נא להגיב בכבוד הנדרש. היזהרו בגחלתן.
מצ"ב דברים בענין פרדס כץ מתוך הקונטרס מגיני איש:
ג
פרדס כץ
ט) רבים שאלו כיצד יתכן שנפל טיל בפרדס כץ (כ' סיון תשפ"ה) הרי החזו"א הבטיח שבבני ברק לא יפלו פצצות, ושכונת פרדס כץ שוכנת בתחומי העיר בני ברק.
אלא שאין זו הפעם הראשונה בה נופלת פצצה בפרדס כץ, וכבר היה לעולמים, עוד בחיי מרן החזו"א זצ"ל, וכפי שמובא בספר חוט שני (חנוכה עמ' ש"ט) בשם מרן הגר"נ קרליץ זצ"ל בזה"ל: סיפר רבינו (שליט"א), שבזמן החזו"א נפל פעם פצצה בפרדס כץ שבפאתי העיר בני ברק, ואמר החזו"א, שמע מיניה שפרדס כץ אין היא בני ברק [אף שבאותה תקופה כבר פרדס כץ היתה בתחום שיפוטה של עירית בני ברק][1].
כעין זה מובא גם בספר מעשה איש (ח"ב עמ' קס"ג), פעם נפלה פצצה ליד "ארגמן", היא התפוצצה והזיקה, משסיפרו זאת לרבינו (החזו"א), אמר: כנראה שמקום זה אינו בתחום בני ברק! [מפעל ארגמן היה על הגבול של רחוב ז'בוטינסקי, בין בני ברק לפרדס כץ, סמוך למיקום מכון מור כיום][2].
גם הגאון רבי יחזקאל ברטלר זצ"ל סיפר, שבאו לחזו"א כדי לומר לו שצריכים לחפור שוחות לצורך הגנה מהפצצות, והחזון איש אמר להם שאין צריך כי בבני ברק לא יפלו פצצות, ולמחרת נפלה פצצה במפעל ארגמן, והחזון איש אמר: זה ראיה שארגמן זה לא בני ברק[3]!
י) ובשנים האחרונות שנתיישבו בפרדס כץ הרבה יראים ושלמים, נשאל רבינו האם גם בפרדס כץ יש הבטחה שלא יפלו טילים, ואמר שאם יקפידו על שימוש בגנרטור ובמים של שבת גם שם לא יפלו טילים[4]. ובאמת שבמקום נפילת הטיל לא מיבעיא שאין מקפידים שם על גנרטור, אלא רח"ל מחללים את השבת בריש גלי, ובשבת שקודם נפילת הטיל (פר' בהעלותך תשפ"ה) הציבו שם מחסומים כדי שלכה"פ לא יסעו שם בשבת, ובאו פורקי עול והסירו את המחסומים כדי שיוכלו לנסוע שם רח"ל, והשבת תובעת את עלבונה, וכעין מה שאמרו חז"ל (שבת קי"ט ב') אין הדליקה מצויה אלא במקום שיש חילול שבת.
ושוב ראיתי שכן התבטא מרן הגר"י זילברשטיין שליט"א (דברי חמד, גליון 74) לאחר נפילת הטיל בפרדס כץ, כי על מקומות שיש חילולי שבת בפרהסיא, אי אפשר לשאול שאלות.
וסיפר מרן הגר"י אדלשטין זצ"ל (גאון יעקב, גליון קמ"א), שבבחרותו באו לספר לחזו"א שהיות שיש חשש ביטחוני צריך לעשות עבור זה מלאכות בשבת, והתחילו לעבוד בפרדס כץ בשבת, ונפלה שם הפצצה והיו תשעה הרוגים, אמר על כך החזון איש - זו נקמת השבת!
[1] מרן
הגר"נ קרליץ זצ"ל דן שם לגבי מי שהלך לשבת חנוכה להוריו או לבית חמיו, האם צריך להדליק נרות חנוכה בביתו, וכתב שאם הוא באותה העיר, אין זה נחשב שעקר דירתו מביתו וצריך להדליק בביתו, אך אם מתארח בעיר אחרת זה נחשב שעקר מדירתו הקבועה ואין צריך להדליק בביתו, ועיר אחת מיקרי כל שההרגשה שלו שהוא נמצא באותה העיר, אף שהמרחק גדול בין ביתו למקום שמתארח. ועל זה הביא מרן הגרנ"ק את דברי החזו"א על פרדס כץ, ומ"מ למעשה הורה שבזמנינו שהרבה חרדים גרים שם ויש שם הרבה מוסדות תורה, מיקרי כבר אותה העיר לבני ברק [ומסתבר שכוונת רבינו הגרנ"ק, שלענין חנוכה שנמדד לפי הרגשת האדם האם זה אותה עיר, מכיון שבזמנינו הרבה חרדים גרים בפרדס כץ, יש לזה הרגשה כעיר אחת, אך לענין הבטחת החזו"א, על מקום זה לא נאמרה ההבטחה].
[2] ומו"ר מרן
הגר"ח קניבסקי זצ"ל היה מורה פעמים רבות לאברכים שגרו בפרדס כץ, שיעברו להתגורר בבי ברק.
ובאמת שכל ההסתכלות על פרדס כץ [וכל מה שמעבר לרחוב ז'בוטינסקי] בעבר היתה כשטח נפרד מבני ברק, שם התגוררו מחללי שבת בפרהסיא שלא זכו לשמור תורה ומצוות, והיה ידוע שגבול בני ברק הוא הכביש השחור (ז'בוטינסקי); ראו לדוגמא בספרו של ראש עיריית בני ברק הרב יצחק מאיר 'על חומותיך בני ברק' חלק א' עמ' 209-227; וכן בספרו של ראש עיריית בני ברק הרב משה אירנשטיין 'שליח ציבור' חלק א' עמ' 259.
[3] שמעתי מבנו הגאון רבי
יוסף ברטלר שליט"א.
[4] ואמר לי הגאון רבי
יצחק שאול קניבסקי שליט"א, שאף אם יקפידו שם על גנרטור ומים של שבת, אין הכוונה שעל ידי זה הוא בכלל הבטחת החזו"א, כי החזו"א הבטיח רק על מה שהיה בתחומי בני ברק בזמנו, ומקום זה אינו כלול בהבטחתו, אלא שרבינו הגרח"ק הבטיח מעצמו שאם ישמרו שם על גנרטור ומים של שבת לא יפלו שם טילים ולקח את האחריות על עצמו, וכמו שרבינו הבטיח שגם בקרית ספר ובתפרח לא יפלו טילים, אף שאין זה הבטחת החזו"א אלא הבטחה חדשה [וכן הגר"י זילברשטיין שליט"א הבטיח גם על בית שמש ומקומות תורה נוספים שלא יפלו שם טילים, וגם זו היא הבטחה נוספת].