• מעוניינים להכניס את הספר שלכם או לרכוש את ״אוצר החכמה״? שלחו מייל לכתובת: otzar@moreshet-maran.com

אכילת חמין בליל שישי

מישהו יכול לכתוב כאן את המקור בכף החיים על הנושא של אכילת מאכל המיוחד לשבת בליל שישי?
שמעתי שבספר 'ואין למו מכשול' דיבר בזה והביא רבי חיים פלאג'י, אינו תחת ידי כעת להביא את המקור המדוייק אך נמצא באוצה"ח
 
למי שחסום לו ציטוט שהביאו באחד המקומות
ראוי מאד שלא לאכול צ'ולנט בימי החול, כדי שיוכל לענג את השבת במאכל זה'
הגר"י זילברשטיין שליט"א יוצא נגד תופעת הצ'ונטיות בליל שישי * הגר''י זילברשטיין מבסס את דבריו עם מקורות רבים מגדולי הפוסקים אשר כתבו שאין לאכול את מאכלי השבת בימות החול, ובפרט 'חמין' המיוחד לשבת קודש * להלן תשובתו המלאה והמרתקת שמעוררת הדים רבים בעולם התורה

פסק הלכה אקטואלי ומיוחד במינו, התפרסם אמש בעלון 'דברי חמד' היוצא לאור מדי שבוע מתורתו של הגאון רבי יצחק זילברשטיין שליט"א, הנוגע לבחורי ישיבות רבים הנוהגים מדי ליל-שישי לקנות צ'ולנט ולהתענג על אכילתו.
להלן נוסח מכתב השאלה שהגיע לשולחנו של הרב, מכמה בני ישיבות: "רצינו לשאול את מרן שליט"א, היות וידוע שיש עניין גדול לאכול 'חמין' [צ'ולנט] בשבת קודש, וכל השנים זה היה מאכל מיוחד שהיו אוכלים אותו בסעודת צפרא דשבתא, והיו רבים שהיו מקיימים מצוות 'טועמיה חיים זכו' ממאכל מעודן זה בערב שבת או בליל שבת.
"אך הנה לאחרונה התחילו רבים 'להדר' כבר להקדים לטעום ממאכל זה גם בליל שישי, עד כדי כך שיש שכבר מכינים מאכל מיוחד זה בסירים ענקיים רק עבור ליל שישי, לא בשביל לטעום ממאכל שבתי, אלא בשביל לעדן את עצמם בליל שישי, ויש 'המהדרים' לאכלו ביום חמישי ואף בשאר ימות השבוע.
"ושאלתנו היא, האם יש בזה טעם לפגם שמאכל שתחילת הווייתו הייתה עבור שבת, שאוכלים אותו גם בימות החול, או שאין בזה חסרון. והאם ממידת חסידות יש עניין שמאכל שבכל הדורות היה מיוחד לשבת קודש, שימשיכו לאכלו דווקא בשבת קודש ולא בשאר ימות השבוע?".
מרן הגר"י זילברשטיין שליט"א, הידוע בבקיאותו המופלאה בכל חלקי התורה, ובכוחו הגדול למצוא מענה לכל שאלה חדשה המתעוררת בזמננו מהגמ' והפוסקים, מביא בתשובתו ידיעות רבות, ושלל מקורות ונימוקים מהש"ס והפוסקים, על הענין הגדול לייחד ולכבד את השבת עם מאכלים מיוחדים, ושלא תהיה האכילה ביום חול, כמו האכילה בשבת. [בין המקורות שמצטט הרב הם: מדרש תנחומא (פרשת בראשית סימן ב), תיקוני זוהר (תיקון כא, ותיקון מח), רמב"ן (ויקרא כג, ב), רד"ק (ישעיהו נח, יג)].
בין הדברים הביא עמוד ההוראה שיש פוסקים הסוברים [ים של שלמה (גיטין דף לח ע"ב)] שעדיף לא לאכול דגים בליל שבת, כדי שיוכלו לענג את סעודת השבת בבוקר עם דגים, שהרי 'כבוד יום קודם לכבוד לילה', מזה מסיק הרב זילברשטיין: "ומכאן נלמד קל וחומר, שאם יש להימנע מלאכול מאכל חביב בסעודת ליל שבת, כדי לכבד את סעודת היום, כל שכן שיש לכבדו מימות החול, ואין לאכול בימות החול מאכלי שבת שאוהבים, ואז יוכל לכבד את השבת כדבעי".
כמו כן מביא הרב זילברשטיין מה שהעידו הפוסקים על האר"י הקדוש שהיה מקפיד מאד שלא לעשות שום תבשיל הנהוג לעשות בשבת, כגון פישטיד"א וכיוצא, בימות החול. וכן מסופר על הבעש"ט שהתאכסן בבית ועשו לכבודו סעודה, ובצד עמד ילד שאכל 'אי מיט צויבל' ואמר לו 'קינד לעבין, מאכל זה אוכלים יהודים רק בשבת', גם על החת"ס מסופר שהכינו לו מאכל של צימע"ס באמצע השבוע, ואמר שהוא מאכל שבת, והוסיף: "ומאכל שבת עסט מען ניקסט אין דער וואכען" [מאכל שבת אין אוכלים בימות החול].
מרן מוסיף, שבפרט מאכל הצ'ולנט שנוצר במיוחד לכבוד השבת, כדי שיוכלו לאכול מאכל חם בשבת בבוקר, וכמו שכתב הבעל המאור (שבת דף טז ע"ב) שתקנת רבותינו היא לענג את השבת בחמין, וכל מי שאינו אוכל חמין, צריך בדיקה אחריו אם הוא מין ואפיקורס.
עוד מדגיש עמוד ההוראה, שמאכל הצ'ולנט הוא מאכל שכבר בדורות עברו היו שחששו לאכלו מחמת בריאות, וכמו שכתב בספר הקדוש 'בני יששכר' (מאמרי השבתות, מאמר ג), שבשבת אין צריך לחשוש כי השבת משרה ברכה במאכל, וכך כתב המשנה ברורה ששומר מצוה לא ידע דבר רע. אבל האוכלו בימות החול, אין לו שמירה זו.
את פסק ההלכה המרעיש, מסכם מרן הרב זילברשטיין בשורות ספורות: "הצ'ולנט הוא מאכל שנוצר במיוחד עבור שבת, ולכן מאד ראוי שלא לאכול ממנו בימי החול, כדי שיוכל לענג את השבת במאכל זה. ובפרט שמאכל זה אינו בריא, ורק בזכות השבת שורה בו ברכה ומעדן את הגוף, ושומר מצווה לא ידע דבר רע".
ללא ספק, מדובר בפסק אקטואלי, הנוגע הלכה למעשה ממש לבחורי ישיבות רבים, אשר נהגו עד היום לקנות ולפנק את עצמם מדי ליל-שישי במאכל זה. אך 'תורה היא וללמוד אנו צריכים', ובכל מעשה ותנועה שאנו באים לעשות, עלינו לשמוע לדעת התורה וההלכה, וככל היוצא מפי חכמי הדור – כן נעשה, ובפרט בענין זה הנוגע לכבוד ועונג השבת.
 
אין שום בעיה לאכול חמין בליל שישי רק צריך להביא מאכל אחר שיהיה מיוחד רק לשבת והכל יבוא על מקומו בשלום
וידוע שהמרוקאים אוכלים סחנה והתימנים קובנה והפרסים חלביבי והעירקים קובה וכן הלאה כך שהצ'ונטיות צריכות להיות של ספרדים...
 
הפוסק הבהיר: במקרים אלו מותר לאכול צ'ולנט בימות החול
לאחר הפסק המפתיע אתמול בו כתב מרן הרב זילברשטיין כי אין ראוי לאכול צ'ולנט באמצע השבוע מרן מבהיר את דבריו ומפרט באיזה אופנים כן ניתן לאכול את המאכל השבתי גם באמצע השבוע | הפרטים המלאים

אתמול פרסמנו כאן ב'אמס' פסק הלכה אקטואלי ומיוחד במינו, שהובא בעלון 'דברי חמד' היוצא לאור מדי שבוע מתורתו של מרן הגאון רבי יצחק זילברשטיין, הנוגע לבחורי ישיבות רבים הנוהגים מדי ליל-שישי לקנות צ'ולנט ולהתענג על אכילתו.

במסקנת הדברים כתב הרב זילברשטיין, כי אין ראוי לאכול צ'ולנט באמצע השבוע, והביא נימוקים רבים לכך. היום, בבית הרב מבהירים לאור שאלות שהגיעו מהציבור, כי יש מקרים בהם אפשר לאכול צ'ולנט גם באמצע השבוע.

"בעקבות פסק ההלכה שפרסמנו בימים האחרונים בשם מרן הגר"י זילברשטיין, על כך שראוי מאד לא לאכול צ'ולנט בימות החול, אלא לשמור מאכל זה לשבת קודש, לענג ולכבד בו את השבת, ביקשו רבים לשאול, האם בשמחות משפחתיות, כגון חתונות ובר מצוות, אפשר לאכול מאכל זה או לא" נמסר מבית הרב.

הרב זילברשטיין התייחס לדבריו והבהיר, שדבריו לא נאמרו באופן כזה, ובוודאי שבסעודת מצווה שנהגו להגיש מאכל זה, אפשר לאכלו. כמו"כ שאלו לגבי ישיבות קטנות הנוהגות שארוחת-הערב ביום חמישי היא צ'ולנט, האם יכולים הבחורים לאכול.

גם במקרה זה, השיב, שבוודאי שיאכלו ענווים וישבעו, "כי בחורי ישיבות צריכים לסמוך על ראשי הישיבה בכל דבר וענין, ואם הנהלת הישיבה מביאה מאכל זה לארוחת ערב בימות החול, בוודאי שיש לאכלו".

"עיקר דברי רבינו נאמרו כמענה לשאלה פרטית שהגיעה מכמה אברכים ובחורי ישיבות, אשר הרגישו כי אין הדבר מכובד לאכול מאכל זה בימות החול, ועל כך הביא רבינו כמה מקורות מהפוסקים בענין זה, שראוי מאד לשמור מאכל זה לשבת קודש, כדי לענג ולכבד בו את השבת" נמסר מבית הרב.
 
חזור
חלק עליון