• מעוניינים להכניס את הספר שלכם או לרכוש את ״אוצר החכמה״? שלחו מייל לכתובת: otzar@moreshet-maran.com
  • לקראת יום השנה ה12 של מרן רשכבה"ג רבינו עובדיה יוסף זיע"א "המרכז למורשת מרן" יוצא במספר קמפיינים להגדיל את הפעילות השוטפת בע"ה, ולהרחיב את מעגל הלומדים בתורתו. לצורך כך נשמח שתכתבו לנו את צורת הראיה שלכם לפעילות, כיצד היא משפיעה עליכם, ובמה זה בא לידי ביטוי... בזכותכם עוד המונים יכולים להצטרף! >> לחצו כאן וענו על השאלון 👈 זכרו את דברי מרן: אין למעלה ממזכי הרבים!

מי שברך על היין ולא היה בדעתו לשתות מים או שאר משקים האם מברך שהכל

בהליכות עולם ח''ב פ' נשא משמע שאף שלא היה לפניו בשעת ברכת הגפן מים או שאר משקין כל שהיה בדעתו לשתות לאחר מכן אינו מברך שהכל שהרי נפטר בברכה על היין אולם בחזו''ע עמ' עא משמע שאף שלא היה בדעתו לשתות ג''כ לא יברך וז''ל הרב שם יין פוטר כל מיני משקין ולכן השותה יין ואח''כ רוצה לשתות שאר משקים אינם טעונים ברכה כלל שברכת הגפן פוטרתם
משמע שאין דעתו מתחילה לעיכובה
 
בפשטות כל מה שדוייק מדבריו היינו רק ללמדנו דין "נמלך".
הטעם של יין שפוטר שאר משקים הוא מכיון שהמשקים טפלים ליין.
וא"כ הדין דומה למי שבירך על פרי עץ ורוצה לאכול פרי אחר. שצריך שיהיה לפניו או שיהיה בדעתו לאכול את הפרי האחר, דאל"כ הוי כנמלך.
והיינו כדנכתב לעיל שאם חשב להדיא שאינו רוצה לשתות, שלא פטר. (ונראה לי שמבואר כן יותר ע"פ מה שנכתב במקורות ובהערה).

שו"ר בילקו"י ברכות כרך א' הנדפ"מ עמ' תתל"ה-תתל"ו שכתב שאם לא חשב לשתות ואין דרכו לשתות משקים בסעודה, אין ברכת היין פוטרתן.
 
נערך לאחרונה:
חזור
חלק עליון