• מעוניינים להכניס את הספר שלכם או לרכוש את ״אוצר החכמה״? שלחו מייל לכתובת: otzar@moreshet-maran.com
  • "המרכז למורשת מרן" שמח לבשר לציבור היקר על פתיחת קבוצת הצ'אט "מורשת מרן אונליין" בה יובאו חדשות ועדכונים מעולם התורה, וכן תכנים תורניים מעניינים כולל קטעי וידאו, תמונות והנעשה בעולם הישיבות.

    >> להתחברות לחצו עכשיו:

    https://news.moreshet-maran.com/

    לשליחת עדכונים לחצו כאן, או שלחו למייל: news@moreshet-maran.com

    נ.ב. צ'אט זה מאושר בנטפרי.

כללי הפסיקה של הבית יוסף

אור ישראל

Active member
בהקדמה לבית יוסף כתב שיפסוק להלכה כמו 2 מתוך 3 עמודי ההוראה הרי"ף הרמב"ם והרא"ש, את הכלל הזה מצאנו פעמים רבות בב"י שכותב וכיון שב' עמודי ההוראה כך סוברים הכי נקטינן וכדו'
וכאשר יש עמוד הוראה אחד נגד עמוד הוראה אחר והשלישי לא גילה דעתו כתב הב"י וז"ל
'ומקום שאחד מן הג' העמודים הנזכרים לא גילה דעתו בדין ההוא והשני עמודים הנשארין חולקין בדבר הנה הרמב"ן והרשב"א והר"ן והמרדכי וסמ"ג ז"ל לפנינו אל מקום אשר יהיה שמה הרוח רוח אלהי"ן קדישין ללכת נלך כי אל הדעת אשר יטו רובן כן נפסוק הלכה'

ואני בעניותי לא מצאתי בשום מקום שהב"י כתב כלל זה שבודק הב"י כיצד סוברים 5 הפוסקים המוזכרים ויבדור מי הרוב ויפסוק כן להלכה

האם מישהו ראה כלל זה בבית יוסף באיזה מקום?
 
לענ"ד אין זה כהכלל של ג' עמודי ההוראה כלל אלא באופן כללי לראות דעות שאר הראשונים ולא כחישוב מתמטי של רוב מתוך 5 אלו. ודרך זו מצאנו באינספור מקומות בב"י שפוסק לפי הני ראשונים
מה התכוונת? אם התכוונת שפוסק ע"פ רוב הראשונים באמת מצינו כן בהרבה מקומות אבל א"כ למה סיימת בדבריך ' שפוסק לפי הני ראשונים' הב"י פוסק כמו הרבה ראשונים ולאו דווקא אלו.

ומ"מ נראה דוחק גדול שכוונת הב"י לא הייתה לאלו הראשונים דווקא כיון שהזכירם בשמותם והזכיר רוב מהם
 
מה התכוונת? אם התכוונת שפוסק ע"פ רוב הראשונים באמת מצינו כן בהרבה מקומות אבל א"כ למה סיימת בדבריך ' שפוסק לפי הני ראשונים' הב"י פוסק כמו הרבה ראשונים ולאו דווקא אלו.

ומ"מ נראה דוחק גדול שכוונת הב"י לא הייתה לאלו הראשונים דווקא כיון שהזכירם בשמותם והזכיר רוב מהם
כוונתי הייתה שהב"י באמת מתחשב בדעותיהם מאוד יותר משאר ראשונים אך לא נוקט בכלל ברור של רוב מביניהם כמו לגבי ג' עמודי ההוראה אלא מכריע לפי הנראה בסוגיא
 
חזור
חלק עליון