• מעוניינים להכניס את הספר שלכם או לרכוש את ״אוצר החכמה״? שלחו מייל לכתובת: otzar@moreshet-maran.com

גדולים אשכנזים שכתבו שמשנה ברורה זה לאשכנזים בלבד

ידוע לי שיש ר' חיים קניבסקי בהקדמה לאחד מספריו לא זוכר איזה ספר ידוע למישהו ??
כמדומתני שמרן הגאון הגדול רבי חיים קניבסקי שליט"א כתב כן בהקדמה לספרו שונה הלכות, כעת אין הספר תח"י.
 
אשמח אם יש למישהו מקורות של גדולים אשכנזים מן הדורות האחרונים שכתבו שמשנה ברורה זה לא לספרדים
מדבר רק על מנהגים לא בעצם על ההלכה

אני לא יודע מה זה הלכה לא לפי הספרדים

אבל מה שאני כן יודע שהמ"ב מלא מפוסקי ספרד

מאמר מרדכי, נהר שלום, כנסת הגדולה, ברכי יוסף, יד אהרון [אלפאנדרי], פרי חדש, מנחת כהן, [שכל אלה מזכירם לרוב]

ברור- שכל הנושא במ"ב לספרדים הוא קשור למנהגים שונים שיש לספרדים

אך לעצם ההלכה- לא אמור להיות הבדל בין ספרדים לאשכנזים, כי גם הפוסקים הספרדים הרבה מהמקורות שלהם זה בנוי על פוסקי אשכנז, מג"א, ט"ז, ש"ך, ב"ח, אליה רבה, לבוש, חת"ס, כרתי ופלתי, נודע ביהודה, ועוד ועוד.

כך שלעניין מעשה ההלכה שאינו קשור למנהג כל שהוא- אין הבדל בין פוסקי ספרד או פוסקי אשכנז, כי אף פעם בכל הדורות לא הסתכלו על המוצא של המחבר או על עדתו או על שמו, אלא כל מה שעניין זה הסברא והראייה והחילוק וכד'.
 
הרב אופיר מלכה מתנגד לדבר הזה בתוקף רב והוא טוען שאין לו ספק שהמ"ב זה גם לספרדים
והוא אומר שהדברים היחידים שהספרדים לא פוסקים כמוהו זה רק איפה שיש סתירה בין הפשט לקבלה
שהמ"ב תמיד פסק כמו הפשט והרבה מהספרים נוהגים כהקבלה וכנראה שזה הייתה כוונתו של מרן הגר"ח במכתבו למעלה.
 
אני לא יודע מה זה הלכה לא לפי הספרדים

אבל מה שאני כן יודע שהמ"ב מלא מפוסקי ספרד

מאמר מרדכי, נהר שלום, כנסת הגדולה, ברכי יוסף, יד אהרון [אלפאנדרי], פרי חדש, מנחת כהן, [שכל אלה מזכירם לרוב]

ברור- שכל הנושא במ"ב לספרדים הוא קשור למנהגים שונים שיש לספרדים

אך לעצם ההלכה- לא אמור להיות הבדל בין ספרדים לאשכנזים, כי גם הפוסקים הספרדים הרבה מהמקורות שלהם זה בנוי על פוסקי אשכנז, מג"א, ט"ז, ש"ך, ב"ח, אליה רבה, לבוש, חת"ס, כרתי ופלתי, נודע ביהודה, ועוד ועוד.

כך שלעניין מעשה ההלכה שאינו קשור למנהג כל שהוא- אין הבדל בין פוסקי ספרד או פוסקי אשכנז, כי אף פעם בכל הדורות לא הסתכלו על המוצא של המחבר או על עדתו או על שמו, אלא כל מה שעניין זה הסברא והראייה והחילוק וכד'.
ולכן אחוז האשכנזים שהולכים אחרי הבא"ח/כה"ח/אול"צ/מרן הגרע"י זצוק"ל, שוה לאחוז הספרדים...
די לדבר שטויות.
בכל הדורות היתה משמעות גדולה למוצא המחבר, הספרדים הלכו אחרי השו"ע והאשכנזים אחר הרמ"א, הספרדים אחר החיד"א האשכנזים אחר הגר"א וכן ע"ז הדרך עד דורינו אנו.
 
בכל הדורות היתה משמעות גדולה למוצא המחבר,
לדוגמא כאן
1753597706280.png
וגם אנכי הייתי אצל מרן הגריש אלישיב זצוקל והיה לפני יהודי ששאלו שאלה בהלכה ואמר שהגהק רבי אלעזר אביחצירא זיעא שלח אותו אליו והדברים פשוטים ולא חשבתי שיש הטועים בזה וגם אצל מרן הגהצ רבי דוד אביחצירא שליטא ראיתי שאחד ששאל שאלה הלכתית הפנה אותו לרב רובין של הכשרות

בברכת התורה
 
נערך לאחרונה:
ולכן אחוז האשכנזים שהולכים אחרי הבא"ח/כה"ח/אול"צ/מרן הגרע"י זצוק"ל, שוה לאחוז הספרדים...
די לדבר שטויות.
אבאר את דברי- יש הבדל עצום בין המשנה ברורה ולבין כל אלו שהזכרת, המשנה ברורה הוא הוא סעיף אחר סעיף על השו"ע לבאר ולברר עם האחרונים והראשונים בתוספת של הביאור הלכה ששם יותר מרחיב ופותח היריעה
א"כ- כשאני לומד שולחן ערוך ואני רוצה להבין דבר לאשורו, אין לך ספר יותר ממשנה ברורה בין לספרדים ובין לאשכנזים [מה שלא קשור למנהג, דאז זה שונה].
מה גם- שהרבה פעמים קורה ונוצר מצב שאתה למדת שו"ע עם מ"א וט"ז והבנת איזה פשט מסויים, ולאחמ"כ אתה מגיע למשנה ברורה, ואתה רואה שלמד את דבריהם שונה, ואז אתה מתחיל לחזור על הדברים כדי להבין למה המ"ב הבין אחרת ממך, ואז אתה שם לב לפרטים שלפני שלמדת את המשנה ברורה לא שמת לב אליהם הן בט"ז והן במ"א.

ולכן הדגשתי- שהמ"ב מלא בפוסקים ספרדים וכפי שהבאתי לעיל מהם, וכן לאידך- הרבה מהפוסקים הספרדים הרבה מהפסקים שלהם לקוחים מהפוסקים האשכנזים, הן מ"א וט"ז וש"ך ופמ"ג ופת"ש נוד"ב חת"ס רעק"א אגלי טל ועוד ועוד.
 
ולכן אחוז האשכנזים שהולכים אחרי הבא"ח/כה"ח/אול"צ/מרן הגרע"י זצוק"ל, שוה לאחוז הספרדים...
די לדבר שטויות.
ולכן מרן הגרעי זצל פוסק הלכות גם לאשכנזים ואחריו בנו שליטא הרב גם וזה לא קשור כמה פוסקים כמותם בזה

בברכת התורה
 
מה שמרן שליט״א תוקף את [אלו שהולכים אחר] המשנ״ב, זה ממש לא אומר שהמשנ״ב הוא לא הספר המרכזי בדורנו בלימוד אורח חיים. מה שכן, שיש כללי הפסיקה שלא היה לו למשנ״ב שאנחנו קיבלנו מדורי דורות מהכנה״ג, הפר״ח, החיד״א, הבא״ח, ואת מרן הגרע״י זצוק״ל ההדיר והחזיר ליושנה. אבל אין ספק שמי שרוצה לדעת הלכה על בוריה, אין לו לזוז מדברי המשנ״ב. ואם רגיל בספרי מרן ובניו, יידע מתי כן לזוז קצת ממה שפסק המשנ״ב ע״פ כללים אחרים, אבל לעולם דברי המשנ״ב הם קילורים לעיניים.
וכבר אמר חכם שלום זצוק״ל שמי שעושה כמו המשנ״ב לא יתבעו אותו בדין בשמיים, וז״פ.
 
הרב אופיר מלכה מתנגד לדבר הזה בתוקף רב והוא טוען שאין לו ספק שהמ"ב זה גם לספרדים
והוא אומר שהדברים היחידים שהספרדים לא פוסקים כמוהו זה רק איפה שיש סתירה בין הפשט לקבלה
שהמ"ב תמיד פסק כמו הפשט והרבה מהספרים נוהגים כהקבלה וכנראה שזה הייתה כוונתו של מרן הגר"ח במכתבו למעלה.
אינני מאמין שאמר דבר כזה!
ידוע שהוא אוחז מפסקי המ"ב, אבל גם הוא יודע שבהרבה מאוד מקומות המ"ב לא נחית להלכה לדעת פוסקי ספרד.
אבל מה שאני כן יודע שהמ"ב מלא מפוסקי ספרד

מאמר מרדכי, נהר שלום, כנסת הגדולה, ברכי יוסף, יד אהרון [אלפאנדרי], פרי חדש, מנחת כהן, [שכל אלה מזכירם לרוב]
אכן, אבל המשקל שהמ"ב הביא להם בהלכה למעשה, הוא פחות ממה שאנו נותנים משקל לדבריהם.
כגון הפר"ח והברכ"י וכו', אנו נותנים להם בפסיקה משקל מאוד גדול. אך למ"ב , אם יהיה מחלוקת בין הברכ"י לנוב"י, הוא לא יתן משקל גדול יותר לברכ"י.
 
אך למ"ב , אם יהיה מחלוקת בין הברכ"י לנוב"י, הוא לא יתן משקל גדול יותר לברכ"י.
הדבר טעון בדיקה
מ"מ מה שנראה לי יותר, שהקובע אצל המ"ב הוא, מי הביא ראיה לדבר או סברא חזקה
ואם לו יצוייר הברכ"י יביא ראיה חזקה לדבריו או סברא אלימתא אז הוא ילך כמותו, וכן לאיפכא
 
בהסכמות הרבנים להוצאת משנ"ב מאורות. יש גם כמה מגדולי התורה האשכנזים, שכתבו ברוח הדברים הנ"ל.
אם אפשר לעלות דבריהם.
מה שמצאתי שם זה רק הגר"ד כהן שליט"א ר"י חברון, שכתב כך:
אמנם בני ספרד הנוהגים לפי פסקי מרנא הב"י לא מוצאים בו תמיד את סיפוקם, כיון שעיקר פסקי ההלכה בספר מ"ב הם לנוהגים כפסקי הרמ"א, ולא בכל מקום הרחיב פסק ההלכה לבני ספרד.
 
הדבר טעון בדיקה
מ"מ מה שנראה לי יותר, שהקובע אצל המ"ב הוא, מי הביא ראיה לדבר או סברא חזקה
ואם לו יצוייר הברכ"י יביא ראיה חזקה לדבריו או סברא אלימתא אז הוא ילך כמותו, וכן לאיפכא
אכן כך נראה.
 
חזור
חלק עליון