ועשית ככל אשר יורוך! תורמים עכשיו למרכז למורשת מרן. לחצו כאן לתרומה.
מה ההבדל בין אשכנזי לבין ספרדי שפוסק כהבא"ח?מה הדין במקרה הנ"ל שהש"ץ במניין האשכנזי חוזר לברכת השיבה?
האם יהיה אסור לענות אמן כמו ש"ץ ספרדי שחוזר?
(ובספרדי כתב מרן זצוק"ל שצריך לעזוב את בית הכנסת אם הש"ץ ממשיך בסורו כיעויין ביבי"א ח"ז סי' נא אות ד)
לפי מרן זצוק"ל גם מי שנוהג כהבא"ח צריך לחזור מחשש ברכות לבטלה וכך המנהג ועוד.מה ההבדל בין אשכנזי לבין ספרדי שפוסק כהבא"ח?
בילקו"י במבוא כתב שלא יענה אמן, וכן מסתבר שלא שנא אם אשכנזי או ספרדי סו"ס לרוה"פ הוא מברך ברכות לבטלה ולחוש להם לא יענה. ואם הוא עשירי למה יבטל המנין, פשוט לא יענה.לפי מרן זצוק"ל גם מי שנוהג כהבא"ח צריך לחזור מחשש ברכות לבטלה וכך המנהג ועוד.
אולם אשכנזים רשאים להשאר במנהגם ולהמשיך בתפילה כדעת הרמ"א.
- ולכאורה בפשטות דמי לברכת ההלל שאינו עונה אמן.
- אלא שהתחדש לי עכשיו שאלה יותר קשה מה יהיה אם הוא העשירי? האם יבטל את המניין?
אם לא עונה ברכות הש"ץ לא לבטלה?ואם הוא עשירי למה יבטל המנין, פשוט לא יענה.
קרוב...אם לא עונה ברכות הש"ץ לא לבטלה?
כמו אם רוצים לומר סליחות (וי"ג מידות) לפני חצות, או מנחה אחרי צאת הכוכבים.ואם הוא עשירי למה יבטל המנין, פשוט לא יענה.
א. אם יכול להרוויח אמן בצורה הרגילה (בהנחה שההלכה אומרת שמותר), למה יפסיד?יענה ברוך ה' לעולם אמן ואמן בכל ברכה ובזה הרוויח משני הצדדים.
להלכה לא, רק לכתחילה לחוש ליישוב האחרונים בסתירה בין סי' נ"ה לסי' קכ"ד.אם לא עונה ברכות הש"ץ לא לבטלה?
אבל כאן באמת יש להם על מי לסמוך כמו ברכה על הלל ושאר עניינים שהם נוהגים בצדק כרבותיהם. ורק הוא לא יענה אמן.כמו אם רוצים לומר סליחות (וי"ג מידות) לפני חצות, או מנחה אחרי צאת הכוכבים.
פשוט שרשאי לענות אמן.
בילקו"י במבוא כתב שלא יענה אמן
ד- נשאל כאן כבר בעבר, יהודי אשכנזי שאין לו תפילין האם מותר לתרום לו כסף לתפלין ויודעים בו שיניח תפילין של הט''ז שלדעת היבי'א לא מברכים עליו? השאלה היא כנ''ל.
