• מעוניינים להכניס את הספר שלכם או לרכוש את ״אוצר החכמה״? שלחו מייל לכתובת: otzar@moreshet-maran.com

נמצא במניין אשכנזי והש"ץ טעה בהמלך המשפט

אור יעקב

Active member
מה הדין במקרה הנ"ל שהש"ץ במניין האשכנזי אינו חוזר לברכת השיבה?

האם יהיה אסור לענות אמן כמו ש"ץ ספרדי שחוזר?
(ובספרדי כתב מרן זצוק"ל שצריך לעזוב את בית הכנסת אם הש"ץ ממשיך בסורו כיעויין ביבי"א ח"ז סי' נא אות ד)
 
נערך לאחרונה:
מה הדין במקרה הנ"ל שהש"ץ במניין האשכנזי חוזר לברכת השיבה?

האם יהיה אסור לענות אמן כמו ש"ץ ספרדי שחוזר?
(ובספרדי כתב מרן זצוק"ל שצריך לעזוב את בית הכנסת אם הש"ץ ממשיך בסורו כיעויין ביבי"א ח"ז סי' נא אות ד)
מה ההבדל בין אשכנזי לבין ספרדי שפוסק כהבא"ח?
 
מה ההבדל בין אשכנזי לבין ספרדי שפוסק כהבא"ח?
לפי מרן זצוק"ל גם מי שנוהג כהבא"ח צריך לחזור מחשש ברכות לבטלה וכך המנהג ועוד.
אולם אשכנזים רשאים להשאר במנהגם ולהמשיך בתפילה כדעת הרמ"א.

- ולכאורה בפשטות דמי לברכת ההלל שאינו עונה אמן.

- אלא שהתחדש לי עכשיו שאלה יותר קשה מה יהיה אם הוא העשירי? האם יבטל את המניין?
 
לפי מרן זצוק"ל גם מי שנוהג כהבא"ח צריך לחזור מחשש ברכות לבטלה וכך המנהג ועוד.
אולם אשכנזים רשאים להשאר במנהגם ולהמשיך בתפילה כדעת הרמ"א.

- ולכאורה בפשטות דמי לברכת ההלל שאינו עונה אמן.

- אלא שהתחדש לי עכשיו שאלה יותר קשה מה יהיה אם הוא העשירי? האם יבטל את המניין?
בילקו"י במבוא כתב שלא יענה אמן, וכן מסתבר שלא שנא אם אשכנזי או ספרדי סו"ס לרוה"פ הוא מברך ברכות לבטלה ולחוש להם לא יענה. ואם הוא עשירי למה יבטל המנין, פשוט לא יענה.
 
יענה ברוך ה' לעולם אמן ואמן בכל ברכה ובזה הרוויח משני הצדדים.
א. אם יכול להרוויח אמן בצורה הרגילה (בהנחה שההלכה אומרת שמותר), למה יפסיד?
ב. לא פשוט לומר סתם פסוקים בחזרת הש"ץ, כמו שאסור לדבר. (ודנו אם מותר להגיד את ה"יהי רצון" שאומרים אחרי עושה שלום וכו').
 
א- הראש''ל שליט'א פסק לענות לאמן על בורא נפשות יותר מכדי שתיית רביעית כיון שיש ס''ס. גם בהמלך המשפט יש ס''ס שמא כרמ''א ושמא כראבי''ה שלא חוזרים כלל. אלא שלכתחילה דעת מרן זצ''ל שאסור להמשיך אבל לענין דיעבד מה הנידון. פשוט שרשאי לענות אמן.
ב- מה הדין מי שנמצא במקום שפוסקים כמרן והוא תלמיד של שאר הפוסקים (חכם שלום וחכם בן ציון מ''ב בא''ח ושאר האחרונים) והש''ץ טעה בהמלך הקדוש ולא חזר לראש, האם רשאי להמשיך להישאר בבית הכנסת? לכאורה גם כאן יש לצרף ספק ספיקא עם הראבי''ה אבל הבעיה היא שהפוסקים שסוברים לחזור לראש סוברים כן בתורת ודאי שהרי הם סוברים שסב''ל בתפילה לקולא וממילא אם הם החמירו בש''ץ בהמלך הקדוש בהכרח שהם סוברים כן בתורת ודאי.
ג- מה הדין מי שסובר כמו הגרב''ץ בעניין הגומל והציבור מברך כל קריאת התורה הגומל על נסיעה בין עירונית האם יענה אמן. [האם השאלות המעצבנות האלו, דלעיל. נשאלות רק בצד של מרן או גם בצד השני. האם אנחנו מבינים שתורת מרן היא תורה פשוטה ורגילה או שהיא תורה להכעיס ושכל מי שלא חושב כמונו הוא לא בסדר וצריך לעזוב את המנין ולחשוב שהוא לא יהודי]
ד- נשאל כאן כבר בעבר, יהודי אשכנזי שאין לו תפילין האם מותר לתרום לו כסף לתפלין ויודעים בו שיניח תפילין של הט''ז שלדעת היבי'א לא מברכים עליו? השאלה היא כנ''ל.
 
ד- נשאל כאן כבר בעבר, יהודי אשכנזי שאין לו תפילין האם מותר לתרום לו כסף לתפלין ויודעים בו שיניח תפילין של הט''ז שלדעת היבי'א לא מברכים עליו? השאלה היא כנ''ל.
 
חזור
חלק עליון