לגבי אתרוג מרוקאי יש לציין שהרב בחזו"ע כתב שיש עליהם חזקה שהם טובים ומהודרים. והרבה גדולים אף אשכנזיים כמו הגרי"ז ועוד הידרו "לברך" "ביום הראשון" בדווקא עליו.שאלה - 210110
לכבוד הרב מוצפי שליט"א
רציתי לדעת מה דעתו של הרב לגבי אתרוג מרוקאי?האם זה יותר מהודר מתימני?
תשובה
דורות על דורות נהגנו וגם בירושלים אתרוג תימני.
שאלה - 165687
שלום לכבוד הרב על פי ההלכה אתרוג מרוקאי שידוע בוודאות שאינו מורכב הוא מהודר על פני התימני?
תשובה
ידידי, התימני הוא ארץ ישראל והוא מוחזק זה קרוב לאלף שנים יותר מכולם.
שאלה - 114945
לכת"ר
1.אתרוג מרוקאי,האם כשר לברכה? וכיצד ניתן לזהותו?
2.אורז-מעל 3 ביצים חשיב קביעת סעודה חעיניין ברכת "לישב בסוכה"?
3.זריחת הלבנה האם זו השעה החמישית?
חג שמח.מו"ר.
תשובה
א, בתנאי שהוא שלם ונקי הוא כשר, ויש לו סימני זיהוי וצורה מיוחדים. ב, בהחלט לא, גם אם יאכל סיר שלם כנגד כל משפחת אובמה לא יועיל, כי ברכתו נפשות לאחרונה. ג, בליל הושענא רבה בשעה 10 בלילה מתחילה הלבנה לזרוח ומתחילה החתימה לשנה זו, וזה הזמן לעשות תשובה ומעשים טובים.
ומה שהיום מוכרים עם ההכשרים מהיכן הם?יש לציין עדות בשם הרה''צ ישראל עזריאל מנתיבות שאמר בהחלטיות שכל האתרוגים שבאו מערי מרוקו קזבלנקה וכדו' הם מורכבים בלי ספק, ורק הבאים מחבל התרדונאט הם בחזקת לא מורכבים
ידעתי אבל יש הרבה מפקפקיםלגבי אתרוג מרוקאי יש לציין שהרב בחזו"ע כתב שיש עליהם חזקה שהם טובים ומהודרים. והרבה גדולים אף אשכנזיים כמו הגרי"ז ועוד הידרו "לברך" "ביום הראשון" בדווקא עליו.
טוב לדעת!יש לציין עדות בשם הרה''צ ישראל עזריאל מנתיבות שאמר בהחלטיות שכל האתרוגים שבאו מערי מרוקו קזבלנקה וכדו' הם מורכבים בלי ספק, ורק הבאים מחבל התרדונאט הם בחזקת לא מורכבים
הרבה חסידים אצלנו אומרים שזה מורכב.. אז כנראה זה לא פשוט בפרט כיום. ומן הסתם למרן זיע"א הביאו מהודרים ומבוררים ביותרומה שהיום מוכרים עם ההכשרים מהיכן הם?
עיקר הנדון הוא על אוצר בי"ד, שאסור להרוויחגונבים, עושקים, בושה וחרפה אלו לשונות שצריך לשקול הרבה מאוד לפני שמשתמשים בהם בפרט לת"ח
מציאות בשטח ממה ששמעתי מחקלאים, הוצאות של חקלאי על שטחי ענק של גידולים מגיעים אף לכמה מיליוני שקלים לשנה! בלי שום גוזמא.
כל השנה מגדלי האתרוגים השקיעו המון כספים מבלי להחזיר כלום, ועכשיו אם הם לא יכסו את ההוצאות וירוויחו כדי שיהיה להם לשנה הבאה הם יפשטו רגל (ואני לא יודע אם אפשר להחזיר חובות בסכומים כאלה) וגם מותר להם אחרי שנה של מאמצים להכניס לכיסם אף סכום גדול של רווח אחרת אף אחד לא יעבוד בזה
לפני ששופטים לחובה צריך לבדוק מה המניע של השני
על זה כתבתי שההוצאות כ"כ גדולות שכנראה לא מרוויחים מאוצר ב"דשאסור להרוויח
אבל הכל היה אמור להיות באותו מחיר. אם יש מחירים שונים לכשר מהודר א מהודר ב זה נקרא מסחרגונבים, עושקים, בושה וחרפה אלו לשונות שצריך לשקול הרבה מאוד לפני שמשתמשים בהם בפרט לת"ח
מציאות בשטח ממה ששמעתי מחקלאים, הוצאות של חקלאי על שטחי ענק של גידולים מגיעים אף לכמה מיליוני שקלים לשנה! בלי שום גוזמא.
כל השנה מגדלי האתרוגים השקיעו המון כספים מבלי להחזיר כלום, ועכשיו אם הם לא יכסו את ההוצאות וירוויחו כדי שיהיה להם לשנה הבאה הם יפשטו רגל (ואני לא יודע אם אפשר להחזיר חובות בסכומים כאלה) וגם מותר להם אחרי שנה של מאמצים להכניס לכיסם אף סכום גדול של רווח אחרת אף אחד לא יעבוד בזה
לפני ששופטים לחובה צריך לבדוק מה המניע של השני
אם התימני הוא מארץ ישראל אז למה נקרא תימני?שאלה - 210110
לכבוד הרב מוצפי שליט"א
רציתי לדעת מה דעתו של הרב לגבי אתרוג מרוקאי?האם זה יותר מהודר מתימני?
תשובה
דורות על דורות נהגנו וגם בירושלים אתרוג תימני.
שאלה - 165687
שלום לכבוד הרב על פי ההלכה אתרוג מרוקאי שידוע בוודאות שאינו מורכב הוא מהודר על פני התימני?
תשובה
ידידי, התימני הוא ארץ ישראל והוא מוחזק זה קרוב לאלף שנים יותר מכולם.
שאלה - 114945
לכת"ר
1.אתרוג מרוקאי,האם כשר לברכה? וכיצד ניתן לזהותו?
2.אורז-מעל 3 ביצים חשיב קביעת סעודה חעיניין ברכת "לישב בסוכה"?
3.זריחת הלבנה האם זו השעה החמישית?
חג שמח.מו"ר.
תשובה
א, בתנאי שהוא שלם ונקי הוא כשר, ויש לו סימני זיהוי וצורה מיוחדים. ב, בהחלט לא, גם אם יאכל סיר שלם כנגד כל משפחת אובמה לא יועיל, כי ברכתו נפשות לאחרונה. ג, בליל הושענא רבה בשעה 10 בלילה מתחילה הלבנה לזרוח ומתחילה החתימה לשנה זו, וזה הזמן לעשות תשובה ומעשים טובים.
מה הפירוש? כי מקורו מתימן.אם התימני הוא מארץ ישראל אז למה נקרא תימני?
האם יש לך את העדות?יש לציין עדות בשם הרה''צ ישראל עזריאל מנתיבות שאמר בהחלטיות שכל האתרוגים שבאו מערי מרוקו קזבלנקה וכדו' הם מורכבים בלי ספק, ורק הבאים מחבל התרדונאט הם בחזקת לא מורכבים
ולמה אף אחד מנותני הכשרות לא יודעים זאת חוץ מהרב עזריאל?יש לציין עדות בשם הרה''צ ישראל עזריאל מנתיבות שאמר בהחלטיות שכל האתרוגים שבאו מערי מרוקו קזבלנקה וכדו' הם מורכבים בלי ספק, ורק הבאים מחבל התרדונאט הם בחזקת לא מורכבים
עיין בלב נאמן שהרב מאזוז רושם שבארץ ישראל בהתחלה היה מברך על אתרוגי קלבריא אבל אחרי זה היה מברך על אתרוגים מרוקאים וגם בתונס הם היו מברכים על אתרוגים מרוקאיםמו"ץ (אחד) שכל חייו מתעסק רק בד' המינים, אמר שהוא כתב ספר שלם לגבי האתרוג המרוקאי, והמסקנה היא שהאתרוג אינו בחזקת מורכב, אך אין חזקה שהוא לא לא מורכז, (הספר לא פורסם ועדיין לא הודפס הוא כעת אצל גדולי הדור מחכה להסכמה), אך ראיתי שגם הרב מזוז זצ"ל כתב שיש חזק של יותר מ200 שנה על אתרוגי מרוקו (הובא בגליון של שבת שעברה משיעורו בתשפ"ב), ודו"ק