• מעוניינים להכניס את הספר שלכם או לרכוש את ״אוצר החכמה״? שלחו מייל לכתובת: otzar@moreshet-maran.com

ישיבה מעורבת באירועים

יואח

Active member
אני בחיכוך יומיומי עם עמך בית ישראל בעיקר משכבות הגיל הצעיר, וממגזרים שונים ל"ע.
אני נתקל בשאלות כגון אלו מידי פעם, והייתי שמח לדעת אם יש בכ"ז מקום להקל בסוגי אירועים שהישיבה שם מעורבת, כמובן ללא ריקודים וכדו'. ומדובר שהאיש לא יושב ליד נשים, אלא למשפחותיהם, או ליד גברים אחרים, או ליד אשתו וכדו', למשל:

א. הרצאה, בנושא לימודי, מדעי וכדו'.
ב. הופעה שקטה (מדגיש שוב, אין שם ריקודים, ובהנחה שהלבוש צנוע) ,הם העלו "שולי רנד" או "קונצרט" למשל.
ג. ברית מילה וכדו' (ללא ריקודים).
ד.חתונה עם ריקודים נפרדים וישיבה מעורבת.
ה.טקסים למיניהם (טקס יום הזיכרון, סיום קורס קצינים, טקס מצטיינים בעבודה וכדו').

אני יודע שמרן שליט"א מחמיר בזה מאוד, עכ"פ בחתונה עם ישיבה מעורבת, אך השאלה אם יש להם על מי לסמוך בפרט עם התנאים שכתבתי לעיל, ומה בנוגע לכל שאר המקרים.
הבנתי שהגר"מ פיינשטיין יש לו בזה דיבור מסוים.
אנא תשתדלו לענות לגופו של עניין ולא לגופו של ציבור
, גם אנוכי הקטן בתור חרדי היה לי נורא צורם לשמוע סגנונות שכאלו, אבל זה חלק מעניין ה"קירוב". ה' יעזור.
 
עיין כאן

סוף דבר: נחלקו פוסקי דורנו האם יש חיוב להפריד במחיצה בין גברים ונשים בחתונות.

בשו"ת דברי יואל, לב אברהם, תשובות והנהגות, משנה הלכות, אום אני חומה – כתבו שיש חיוב להפריד בין גברים ונשים באמצעות מחיצה.

אולם האגרות משה והשרידי אש כתבו, שאין חיוב להפריד בין גברים ונשים במחיצה מעיקר הדין אלא ממידת חסידות. ואכן, בספר פתיחת האגרות (סימן מא) כתב: "רב אלי קלרק העיד בשם רבי ראובן פיינשטיין [בנו של רבי משה] ורבי משה טנדלר [חתנו של רבי משה], שבכמה מחתונות בניו של רבי משה פיינשטיין, ישבו גברים ונשים ביחד באותו שולחן. אך יש להעיר מעיתון הצופה (כ' סיון תש"ס, הובא בספר את צנועים חכמה ח"ב עמ' תקיט) שהבהיר רבי ראובן פיינשטיין, שדברי אביו בתשובה מיירי רק לענין מחיצה, ואי אפשר ללמוד ממנה גם לענין ישיבה מעורבת, ובמקרה שיש ישיבה מעורבת וגם חלק יושבים נפרדים "בוודאי ישב אבי מורי ורבי זצ"ל עם הנפרדים".

יש לציין, כי מצויות בידי תמונות מחתונה שבה ישבו רבי משה פיינשטיין ורבי יצחק הוטנר בשלחן ה"מזרח" לצד החתן, ובאותו השלחן ישבו גם הכלה ונשים נוספות, ללא מחיצה.

ומשיחה שערכתי עם בני משפחתו של רבי משה פיינשטיין, נתברר לי כי בחתונות בניו רבי דוד ורבי ראובן, ישבו באולם נשים וגברים ללא מחיצה [שהיתה רק בזמן הריקודים].
 
נערך לאחרונה:
לא הבנתי, וכי משם ראייה?!
מיהם אלו שאוכלים בצורה מעורבת בבתי מלון? גדולי ישראל?!... ראשי ישיבות?!...
אני חושב
שבקעמפים של ישיבות מכל העדות והחוגים והמגזרים - או שבתות ישיבה וכד'

נהוג- שמשפחות הרמי"ם וצוות הישיבה יושבים בחדר אוכל של הבחורים בצד עם מחיצה [בגלל הבחורים]
וכל רבני הישיבה יושבים שם אע"פ שיש שם כמה וכמה משפחות יחד
 
אני בחיכוך יומיומי עם עמך בית ישראל בעיקר משכבות הגיל הצעיר, וממגזרים שונים ל"ע.
אני נתקל בשאלות כגון אלו מידי פעם, והייתי שמח לדעת אם יש בכ"ז מקום להקל בסוגי אירועים שהישיבה שם מעורבת, כמובן ללא ריקודים וכדו'. ומדובר שהאיש לא יושב ליד נשים, אלא למשפחותיהם, או ליד גברים אחרים, או ליד אשתו וכדו', למשל:

א. הרצאה, בנושא לימודי, מדעי וכדו'.
ב. הופעה שקטה (מדגיש שוב, אין שם ריקודים, ובהנחה שהלבוש צנוע) ,הם העלו "שולי רנד" או "קונצרט" למשל.
ג. ברית מילה וכדו' (ללא ריקודים).
ד.חתונה עם ריקודים נפרדים וישיבה מעורבת.
ה.טקסים למיניהם (טקס יום הזיכרון, סיום קורס קצינים, טקס מצטיינים בעבודה וכדו').

אני יודע שמרן שליט"א מחמיר בזה מאוד, עכ"פ בחתונה עם ישיבה מעורבת, אך השאלה אם יש להם על מי לסמוך בפרט עם התנאים שכתבתי לעיל, ומה בנוגע לכל שאר המקרים.
הבנתי שהגר"מ פיינשטיין יש לו בזה דיבור מסוים.
אנא תשתדלו לענות לגופו של עניין ולא לגופו של ציבור
, גם אנוכי הקטן בתור חרדי היה לי נורא צורם לשמוע סגנונות שכאלו, אבל זה חלק מעניין ה"קירוב". ה' יעזור.
מצ"ב קצת ממש"כ בזה.

אם כב' ירצה, שיצור עימי קשר בפרטי ואוכל לתת לו קונטרס (300 עמ') על כל דיני צניעות בשמחות משפחתיות אקטואלי מאוד. עם הגהות ממרן שליט"א, ועל הכל נתן דעתו.


בק' יש את כל הדינים מה הדין בברית מילה או בשבת חתן וההבדל בחתונה וכד'. אקטואלי מאוד

מצ"ב רק את הדין בחתונה, אם תרצה עוד, צור עימי קשר בפרטי
 

קבצים מצורפים

אני בחיכוך יומיומי עם עמך בית ישראל בעיקר משכבות הגיל הצעיר, וממגזרים שונים ל"ע.
אני נתקל בשאלות כגון אלו מידי פעם, והייתי שמח לדעת אם יש בכ"ז מקום להקל בסוגי אירועים שהישיבה שם מעורבת, כמובן ללא ריקודים וכדו'. ומדובר שהאיש לא יושב ליד נשים, אלא למשפחותיהם, או ליד גברים אחרים, או ליד אשתו וכדו', למשל:

א. הרצאה, בנושא לימודי, מדעי וכדו'.
ב. הופעה שקטה (מדגיש שוב, אין שם ריקודים, ובהנחה שהלבוש צנוע) ,הם העלו "שולי רנד" או "קונצרט" למשל.
ג. ברית מילה וכדו' (ללא ריקודים).
ד.חתונה עם ריקודים נפרדים וישיבה מעורבת.
ה.טקסים למיניהם (טקס יום הזיכרון, סיום קורס קצינים, טקס מצטיינים בעבודה וכדו').

אני יודע שמרן שליט"א מחמיר בזה מאוד, עכ"פ בחתונה עם ישיבה מעורבת, אך השאלה אם יש להם על מי לסמוך בפרט עם התנאים שכתבתי לעיל, ומה בנוגע לכל שאר המקרים.
הבנתי שהגר"מ פיינשטיין יש לו בזה דיבור מסוים.
אנא תשתדלו לענות לגופו של עניין ולא לגופו של ציבור
, גם אנוכי הקטן בתור חרדי היה לי נורא צורם לשמוע סגנונות שכאלו, אבל זה חלק מעניין ה"קירוב". ה' יעזור.
מנהג העולם להקל בזה והנח להם.

וכמובן שכל זה שלא נמצא ליד נשים עם לבוש פרוץ.
 
ומצורף פה מה שכתבו בזה במקו"א.

וכן באירופה ובאמריקה ובעוד מקומות בעבר לא היה מושג של מחיצה באירועים, הרב יעקב יוסף הרמן זצ"ל חידש באמריקה חידוש גדול במסירות נפש שלא ירקדו נשים וגברים יחד (כמו שהיה נפוץ לא רק באמריקה) אלא במעגלים נפרדים, הפרדה במקומות הישיבה מאן דכר שמיה, ובנוסף לזה מחיצה - כל זה התחדש בדורנו ועל זה נאמר "אכשר דרא".

ויש שניסו לדחוק שבעבר רק המשפחה היתה חוגגת ולא היו מזמינים חברים וחברות של המשפחה כמו בימינו, אבל כבר מבואר ברמב"ם לא כך, וזה לשונו בהלכות אישות (פרק י"ג הלכה י"א), וזה לשונו: "כל אשה יש לה לצאת ולילך לבית אביה לבקרו, ולבית האבל ולבית המשתה לגמול חסד לרעותיה או לקרובותיה, כדי שיבואו הם לה".

ומנהג הישיבה המעורבת הוא עתיק, מימי הלבוש, וכתב הלבוש בסוף או"ח (מנהגים אות ל"ו), שאע"פ שכתב בספר חסידים שבכל מקום שאנשים ונשים רואים זא"ז בסעודת נישואין, אין לברך שהשמחה במעונו, לפי שאין שמחה לפני הקב"ה כשיש הרהורי עבירה, מכל מקום אין נזהרין עכשיו בזה, והיינו טעמא משום שעכשיו מורגלות הנשים הרבה בין האנשים, ואין כאן הרהורי עבירה כ"כ, דדמיין באפן כקאקי חיורי מרוב הרגלן בינינו וכיון דדשו דשו (והביאו בשו"ת יביע אומר ח"ו או"ח סי' י"ג).

וכן היה מנהג פשוט בחו"ל לפני כמה עשרות שנים, כפי שמעיד הגר"מ קליין גאב"ד אונגוואר בשו"ת משנה הלכות (חלק י"ד סימן ל"ד):

"וזכורני כשבאנו מהמחנות לפני כחמשים שנה לאמריקה והיו כל החתונות אז פה בתערובות נשים ואנשים, והיו הרבנים, ואפילו מראשי ישיבות, יושבים באולמות יחד עם התערובות, ואין פוצה פה ומצפצף. ואדרבה פעם היינו כמה ידידים וחברים מהחתן, ובקשנו מגדולים שישבו שם שיתנו לנו רשות לעשות מחיצה לשתי שלחנות לכה"פ, שנוכל להשתתף בשמחת חתן, ושחקו מאתנו, וחזרנו הביתה בלי ליכנס להחתונה. וב"ה אכשיר דרא".

והנה לנו עדות מפורשת של אחד מגדולי ישראל על "ירידת הדורות"...

ויש תמונות המעידות על כך, שגדולי תורה ישבו יחד עם נשותיהם באירועים, ולא ראו בזה שום פסול.

ובדורות הקודמים שלא היו נוהגים לעשות מחיצה באירועים, רקדו האנשים בנפרד והנשים בנפרד, ונחשב הדבר לצניעות גדולה מאוד...

ובניגוד גמור למה שמנסים להלעיט את הציבור כאילו בדורות הקודמים היו כולם צדיקים וישרים ובדור הזה כולם מקולקלים, יעויין בשו"ת בנימין זאב סי' ש"ג, "חלק מפריצי בני עמנו בהיותם חלין במחולות אנשים ונשים יחד שלחו ידיהם בחיק הנשים שהיו נשואות", וגאוני סלוניקי, "המנהגים אשר לא טובים אשר נהגו בעיר ההיא לרקוד במחולות כל איש את אשת רעהו", וגאוני קושטדינא "אין לך הרגל עבירה ויצר הרע כמו להיות מחזיקין ביד הנשים הנשואות במחולות", ומהר"ר נתן "במחולות איש את אשת עמיתו", ומהר"ר בנדיט "שמעתי שנוהגין לעת שמחתן לרקד במחולות ולחטוף איש את אשת עמיתו" (והעיר על זה הגר"י הנקין שאין ללמוד מכאן היתר לפנויות וכדמשמע ממהר"י מינץ, כי הזכירו נשואות לחומר הענין והוא הדין בפנויות. ואולי כוונת מהר"י לאפרושי מאיסורא ובפנויות לא היו שומעין לו, ולכן דיבר על הנשואות עכ"פ).

ובספר הכלבו סימן ס"ו שאפילו ניסה ללמד זכות על ריקודים מעורבים: "ואמר הר"ם מרוטנבור"ק כי שמו חרם שלא יהיו אנשים עם הנשים במחול והיו דורשים יד ליד לא ינקה רע, ואמרתי כי אינו ר"ל על זה כי אם לרעה כי אינם רשעים לעשות בפרהסיא, ומביא ראיה מכהן גדול על ענין סוטה שלוקח המנחה מידו לידה והתיר לכל בניו הדבר ואמרתי הדבר לר"א מושנה"ם ואמר גם אני שמעתי זה ומעיד אני עליו בשבועה אבל טוב להניח הדבר". ופלפל שם בדבריו.

וראה בתקנות חכמי פאדובה משנת רס"ז, "גם גזרנו שלא ירקדו עם הנשים הנשואות שום זכר עם נקבה נשואה, מלבד בימי הפורים, אמנם עם הפנויות יוכלו לרקוד ובתנאי שיהיו הזכרים מלובשים... וכל מי שיש כח בידו למחות ומחה, והעובר על זה יהיה עובר על דת יהודית", וחתומים על זה מהר"י מינץ ושלושים מחבריו ותלמידיו.

וראה בשו"ת מהרד"ך בית י"ד שכתב בלשון השאלה, "ג' בתי כנסת בעיר אחת תקנו תקנה בענין הריקוד עם הנשים הנשואות משום הדברים המכוערים שהיו שם עוברים בכל יום במחול כמעט שאלו המחול היתה כקובה של זנות, שהיה אומר הבחור למסדר המחול תביא לי את פלונית ואם לאו איני מרקד, וגם היא היתה אומרת כן, ובשבת אחת אירע בלבול בתוך המחול, כי בעלה של בחורה אמר לאשתו אל תרקדי עם פלוני, ואחר כך מצאה בעלה מרקדת עמו ונעשה בלבול עד שהגיע הדבר בערכאות של גויים, ובראות כל הקהילות הפרצה היוצאת מזה הריקוד עמדו ותקנו..." ומשמע שלולא הפרצה הזאת לא היה נראה בעיניהם הדבר הזה בפני עצמו כעבירה חמורה.

וגם בשו"ת בנימין זאב סי' ש"ג משמע שאסרו הריקוד מפני הפועל היוצא, ש"שלחו ידיהם בחיק הנשים שהיו נשואות ותהי זעקה גדולה ומרה..." ע"ש עוד שדומה לשו"ת מהרד"ך.
 
מנהג העולם להקל בזה והנח להם.

וכמובן שכל זה שלא נמצא ליד נשים עם לבוש פרוץ.
מי אמר? איזה מנהג העולם? עולם הפוך ומשובש?

מצורפת תשובת הראשל"צ בנושא, וברור שלא היקל בזה, נא לראות בסוף התשובה.


בס"ד, כ"ט תמוז תשע"ז, 1506-2/ע"ז

לכבוד היקר והנעלה, כש"ת ה"ה ר' ארז כהן נ"י

שלום רב,

באשר שאל, אודות אירועים של שמחה וכדו', הנערכים באולמות בלי מחיצות, והנשים יושבות עם האנשים בשלחנות, אם הדבר אסור על פי ההלכה, ואין הדבר נערך במסגרת משפחה מצומצמת אלא עם אנשים נוספים, ובפרט שיש נשים המתלבשות בלבוש שאינו צנוע, שאינן מבינות את חומר הענין, והדבר מצוי גם בסעודות בר מצוה, ברית מילה, סעודות נישואין, ואמנם מקפידים שלא יהיו שם ח"ו ריקודים מעורבים, וגם אין הנשים רוקדות באולם בפני האנשים, אבל הישיבה היא מעורבת אנשים ונשים יחדיו, האם יש מניעה על פי ההלכה מלהשתתף במסיבות אלו? האם יש הבדל בין נשים פשוטים רבנים דיינים בחורים, אברכים, וכו'?

הנה בסוכה (נא:) אמרו, מאי תיקון גדול אמר ר' אלעזר כאותה ששנינו [מדות פ"ב מ"ה] חלקה היתה בראשונה והקיפוה גזוזטרא והתקינו שיהו נשים יושבות מלמעלה ואנשים מלמטה וכו', והיכי עביד הכי והכתיב הכל בכתב מיד ה' עלי השכיל, אמר רב קרא אשכחו ודרוש וכו' עכשיו שעסוקין בשמחה ויצה"ר שולט בהם על אחת כמה וכמה. ע"ש. ובפירוש המשניות להרמב"ם [מדות שם] כתב, וענין חלקה שהיתה פרוצה ואין כותל מקיף לה וכו', ומיראה שמא יתערבו הנשים בן האנשים, הקיפו אותה בשקופין אטומים וכו' ע"ש וברע"ב.

ובתיו"ט כתב, דצריך לומר שמעקה היה לה סביב שהרי גבוה היתה ו' אמות וכו'. ע"ש, ואפילו הכי חששו להרהור עבירה והוסיפו להקיף גזוזטרא ולתקן שיהו נשים יושבות מלמעלה ואנשים מלמטה. ע"כ

ומבואר מכ"ז חובת ההפרדה מן הדין בין אנשים לנשים. אלא שהמעיין בדברי רבותינו האחרונים יראה שכל מה נאמר בסוכה הוא במקום מקדש ובית הכנסת, וכדמוכח בשו"ת אגרות משה אורח חיים ח"א (סי' לט) ובח"ה סי' יא) שאם אין זה בשעת תפילה. יש להקל בשעת הדחק לדרוש באולם בלי מחיצה המפרידה בין האנשים לנשים, [והיינו כשאנשים יושבים בצד אחד והנשים בצד השני]. וע' עוד שם בסימן יב.

וכ"כ בשו"ת דברי יציב ליקוטים והשמטות (סימן טו) שאחר שהביא דברי הגמ' סוכה הנ"ל כתב בזה"ל, ולזה גם בבית הכנסת שהיא מקדש מעט חמור האיסור ביותר, ובודאי שמקום שנעשה באופן שהנשים יוכלו להתפלל באותו חדר אינו מסוגל לכוונת התפילה. ע"כ. וכן מוכח בשו"ת דברי יציב אה"ע (סי' מ).

וכן מצאתי בשו"ת אז נדברו חי"ב (סי' מז) שהוכיח כן מדברי החת"ס בחו"מ תשובה ק"צ שכתב וז"ל והטעם לזה [שצריך מחיצה] כי אנו מאמינים שכל תפלה או שבח והודאה שמתערב במחשבה ההיא שום הרהור אפי' באשתו לא מעלה במעלות לפני השי"ת ולא תקובל לפניו ומפני זה אנו מפרישים הנשים מן האנשים בבה"כ בפנ"ע שלא יבואו לדי הרהור בשעת תפלה ותהי' תפלה נדחית ר"ל ויצא לנו זה משמחת בית השואבה דאמרינן במסכת סוכה (נ"ב ע"א) ומזה ראי' להנ"ל דאפילו היכא דליכא משום איסור ערוה כגון אשתו של עצמו מ"מ במקום תפלה והודאה והספד כל מה דבעי ליבא רחמנא ליבא בעי. עכלה"ט. א"כ לפ"ז אין לנו ראי' משם לענין מחיצה בנישואין. עכ"ל. ועיין עוד לו עוד שם (בסי' מח), שכן הוכיח שרק בבית המקדש ובבית הכנסת יש חיוב מחיצה.

ומ"מ הרי מבואר בבית שמואל (סימן ס"ב ס"ק י"א), שכתב הב"ח [בד"ה וי"א שגם אשר ברא] מהמנהגים כשאנשים ונשים בחדר אחד אין אומרים שהשמחה במעונו דאין שמחה כשיצר הרע שולט. והמקור הוא במנהגים שבסוף הלבוש [חלק או"ח סעיף ל"ו] מהספר חסידים [סי' שצ"ג], כל מקום שאנשים ונשים רואים זה את זה כגון בסעודת נישואין אין לברך שהשמחה במעונו וכו' [וע"ע בהגהות מנהגים מנהג כל השנה אות י"ד], והלבוש גופיה מסיק דאין נזהרין עכשיו בזה דמורגלות הנשים הרבה בין האנשים ואין כאן הרהורי עבירה כ"כ דדמיין עלן כקאקי חיוורא וכו' עיין שם. והחיד"א בהגהותיו ברית עולם לספר חסידים תמה שלא הביא הב"ח רק מהמנהגים לא מספר חסידים. ואח"כ תירץ בעצמו בשו"ת יוסף אומץ (סימן מ"ז), דקאי על המנהגים שבסוף הלבוש שכותב זה מספר חסידים עיין שם. וע"ע במ"ש מרן אאמו"ר בשו"ת יביע אומר ח"ו או"ח (סי' יג אות ה) שהביא להקת רבותינו האחרונים שהסתמכו על דברי הלבוש, שבס' לקט יושר (חיו"ד עמוד לז) בשם הגאון מהרא"י בעל תה"ד, כתב וז"ל: עוד אמר שמותר לילך אחר אשת חבר או אחר אמו, משום דבזמן הזה אין מוזהרים כ"כ מלילך אחר אשה. ע"כ. ונראה טעמו כמ"ש הלבוש שבזה"ז מרוב הרגלן בינינו דמיין באפן כקאקי חיורי. גם בס' חינא וחיסדא (דף קטז ע"א) כתב להסתמך ע"ד הלבוש הנ"ל. וכן בס' טהרת המים (מע' ב אות ח"י) הביא דברי הלבוש וכתב שאף בעיר ואם בישראל שאלוניקי לא נהגו לחוש לזה ע"ש. וכ"כ בשו"ת מנחם משיב ח"ב (סי' כ, עמוד ק) שגם באשכנז לא חששו לזה. ע"ש.

ומ"מ למעשה מנהג כיום אצל כל בית ישראל החרדים והיראים לדבר ה', שיש מחיצה בין נשים לאנשים בחתונה, ואין לסמוך על הלבוש אף שמסתבר שלא תלמיד טועה כתבו, כי הוא מדבר מעניין השמחה במעונו. והן אמת שבשנים עברו היו מקומות שהקילו בזה, אבל בזמנינו פשט המנהג באה"ק לעשות מחיצה בין אנשים לנשים, ואם בזמנו היו מקילין לכל הפחות היו מלובשים בבגדי צניעות כראוי, והנשים היו ביישניות, ולא היו פיתויים שיש בזמנינו, והיתה יותר קדושה, לא כן בזמנינו שיש שאינן מלובשות בצניעות וכמ"ש השואל, או שבאות עם פאה נכרית בשערות ארוכות, ובבגדים צמודים, וכל כיו"ב, ומדברות באופן חופשי עם האנשים שאינם מכלל המשפחה הקרובה, לכן בישיבה מעורבת ממש אין להקל בזה בשמחות, ויש לעשות הכל לשכנע ולהסביר להן שיעשו את החתונה בקדושה ובטהרה ובצניעות כדי שיזכו להקים נאמן בישראל ותשרה השכינה במעונם. וכן שחתן הבר מצוה יזכה לסייעתא דשמיא במהלך חייו, יעשו את מסיבת הבר מצוה בקדושה ובטהרה. ועי' בשו"ת אז נדברו הנ"ל סי' מח.

וכבר כתב בשו"ת משנה הלכות חי"ב (סי שמב) שבעוה"ר שמענו וראינו כי החל הקהל להקל באיסור החמור הזה, וביותר בשמחת של מצוה להתאסף ולסעוד אנשים ונשים בבית אחד, ומהפכים את מצות שמחת חתן וכלה לעבירה של הרהור עבירה שהוא קשה מעבירה ר"ל. ע"כ. וע"ע בירחון שנה בשנה תש"ם מאמרו של הרב יהודה הרצל הנקין (ע' 210 – 205)

ומה ששאל האם מותר להשתתף באירוע משפחתי כשאין ישיבה נפרדת רק בברית ולא בסעודה, ובשמחת בר מצוה רק לגשת ולאחל מזל טוב ולצאת, וכן בחתונה ללכת רק לטקס החופה בלבד, או שלא ללכת כלל,

הנה בעניינים אלו צריכים לשקול אם זה מוכרח מפני קירבה משפחתית הדוקה, שאם לא ילך תהיה פגיעה בהם, ויכול לגרום ח"ו להתרחקות ולמחלוקת, בזה ילך רק לעיקר השמחה, כגון לחופה, ולא יישב עמהם בסעודה, וכ"ש שאסור להשאר רגע אחד באולם כשיש שם ריקודים מעורבים, ויברח מזה כמו מפני האש. ואם אין לו כ"כ מחוייבות להיות שם לא ילך כלל, ויתן להם סיבה שלא יכל להגיע להניח את דעתם, ובכל מצב ישקול היטב את דרכיו.
 
מי אמר? איזה מנהג העולם? עולם הפוך ומשובש?

מצורפת תשובת הראשל"צ בנושא, וברור שלא היקל בזה, נא לראות בסוף התשובה.


בס"ד, כ"ט תמוז תשע"ז, 1506-2/ע"ז

לכבוד היקר והנעלה, כש"ת ה"ה ר' ארז כהן נ"י

שלום רב,

באשר שאל, אודות אירועים של שמחה וכדו', הנערכים באולמות בלי מחיצות, והנשים יושבות עם האנשים בשלחנות, אם הדבר אסור על פי ההלכה, ואין הדבר נערך במסגרת משפחה מצומצמת אלא עם אנשים נוספים, ובפרט שיש נשים המתלבשות בלבוש שאינו צנוע, שאינן מבינות את חומר הענין, והדבר מצוי גם בסעודות בר מצוה, ברית מילה, סעודות נישואין, ואמנם מקפידים שלא יהיו שם ח"ו ריקודים מעורבים, וגם אין הנשים רוקדות באולם בפני האנשים, אבל הישיבה היא מעורבת אנשים ונשים יחדיו, האם יש מניעה על פי ההלכה מלהשתתף במסיבות אלו? האם יש הבדל בין נשים פשוטים רבנים דיינים בחורים, אברכים, וכו'?

הנה בסוכה (נא:) אמרו, מאי תיקון גדול אמר ר' אלעזר כאותה ששנינו [מדות פ"ב מ"ה] חלקה היתה בראשונה והקיפוה גזוזטרא והתקינו שיהו נשים יושבות מלמעלה ואנשים מלמטה וכו', והיכי עביד הכי והכתיב הכל בכתב מיד ה' עלי השכיל, אמר רב קרא אשכחו ודרוש וכו' עכשיו שעסוקין בשמחה ויצה"ר שולט בהם על אחת כמה וכמה. ע"ש. ובפירוש המשניות להרמב"ם [מדות שם] כתב, וענין חלקה שהיתה פרוצה ואין כותל מקיף לה וכו', ומיראה שמא יתערבו הנשים בן האנשים, הקיפו אותה בשקופין אטומים וכו' ע"ש וברע"ב.

ובתיו"ט כתב, דצריך לומר שמעקה היה לה סביב שהרי גבוה היתה ו' אמות וכו'. ע"ש, ואפילו הכי חששו להרהור עבירה והוסיפו להקיף גזוזטרא ולתקן שיהו נשים יושבות מלמעלה ואנשים מלמטה. ע"כ

ומבואר מכ"ז חובת ההפרדה מן הדין בין אנשים לנשים. אלא שהמעיין בדברי רבותינו האחרונים יראה שכל מה נאמר בסוכה הוא במקום מקדש ובית הכנסת, וכדמוכח בשו"ת אגרות משה אורח חיים ח"א (סי' לט) ובח"ה סי' יא) שאם אין זה בשעת תפילה. יש להקל בשעת הדחק לדרוש באולם בלי מחיצה המפרידה בין האנשים לנשים, [והיינו כשאנשים יושבים בצד אחד והנשים בצד השני]. וע' עוד שם בסימן יב.

וכ"כ בשו"ת דברי יציב ליקוטים והשמטות (סימן טו) שאחר שהביא דברי הגמ' סוכה הנ"ל כתב בזה"ל, ולזה גם בבית הכנסת שהיא מקדש מעט חמור האיסור ביותר, ובודאי שמקום שנעשה באופן שהנשים יוכלו להתפלל באותו חדר אינו מסוגל לכוונת התפילה. ע"כ. וכן מוכח בשו"ת דברי יציב אה"ע (סי' מ).

וכן מצאתי בשו"ת אז נדברו חי"ב (סי' מז) שהוכיח כן מדברי החת"ס בחו"מ תשובה ק"צ שכתב וז"ל והטעם לזה [שצריך מחיצה] כי אנו מאמינים שכל תפלה או שבח והודאה שמתערב במחשבה ההיא שום הרהור אפי' באשתו לא מעלה במעלות לפני השי"ת ולא תקובל לפניו ומפני זה אנו מפרישים הנשים מן האנשים בבה"כ בפנ"ע שלא יבואו לדי הרהור בשעת תפלה ותהי' תפלה נדחית ר"ל ויצא לנו זה משמחת בית השואבה דאמרינן במסכת סוכה (נ"ב ע"א) ומזה ראי' להנ"ל דאפילו היכא דליכא משום איסור ערוה כגון אשתו של עצמו מ"מ במקום תפלה והודאה והספד כל מה דבעי ליבא רחמנא ליבא בעי. עכלה"ט. א"כ לפ"ז אין לנו ראי' משם לענין מחיצה בנישואין. עכ"ל. ועיין עוד לו עוד שם (בסי' מח), שכן הוכיח שרק בבית המקדש ובבית הכנסת יש חיוב מחיצה.

ומ"מ הרי מבואר בבית שמואל (סימן ס"ב ס"ק י"א), שכתב הב"ח [בד"ה וי"א שגם אשר ברא] מהמנהגים כשאנשים ונשים בחדר אחד אין אומרים שהשמחה במעונו דאין שמחה כשיצר הרע שולט. והמקור הוא במנהגים שבסוף הלבוש [חלק או"ח סעיף ל"ו] מהספר חסידים [סי' שצ"ג], כל מקום שאנשים ונשים רואים זה את זה כגון בסעודת נישואין אין לברך שהשמחה במעונו וכו' [וע"ע בהגהות מנהגים מנהג כל השנה אות י"ד], והלבוש גופיה מסיק דאין נזהרין עכשיו בזה דמורגלות הנשים הרבה בין האנשים ואין כאן הרהורי עבירה כ"כ דדמיין עלן כקאקי חיוורא וכו' עיין שם. והחיד"א בהגהותיו ברית עולם לספר חסידים תמה שלא הביא הב"ח רק מהמנהגים לא מספר חסידים. ואח"כ תירץ בעצמו בשו"ת יוסף אומץ (סימן מ"ז), דקאי על המנהגים שבסוף הלבוש שכותב זה מספר חסידים עיין שם. וע"ע במ"ש מרן אאמו"ר בשו"ת יביע אומר ח"ו או"ח (סי' יג אות ה) שהביא להקת רבותינו האחרונים שהסתמכו על דברי הלבוש, שבס' לקט יושר (חיו"ד עמוד לז) בשם הגאון מהרא"י בעל תה"ד, כתב וז"ל: עוד אמר שמותר לילך אחר אשת חבר או אחר אמו, משום דבזמן הזה אין מוזהרים כ"כ מלילך אחר אשה. ע"כ. ונראה טעמו כמ"ש הלבוש שבזה"ז מרוב הרגלן בינינו דמיין באפן כקאקי חיורי. גם בס' חינא וחיסדא (דף קטז ע"א) כתב להסתמך ע"ד הלבוש הנ"ל. וכן בס' טהרת המים (מע' ב אות ח"י) הביא דברי הלבוש וכתב שאף בעיר ואם בישראל שאלוניקי לא נהגו לחוש לזה ע"ש. וכ"כ בשו"ת מנחם משיב ח"ב (סי' כ, עמוד ק) שגם באשכנז לא חששו לזה. ע"ש.

ומ"מ למעשה מנהג כיום אצל כל בית ישראל החרדים והיראים לדבר ה', שיש מחיצה בין נשים לאנשים בחתונה, ואין לסמוך על הלבוש אף שמסתבר שלא תלמיד טועה כתבו, כי הוא מדבר מעניין השמחה במעונו. והן אמת שבשנים עברו היו מקומות שהקילו בזה, אבל בזמנינו פשט המנהג באה"ק לעשות מחיצה בין אנשים לנשים, ואם בזמנו היו מקילין לכל הפחות היו מלובשים בבגדי צניעות כראוי, והנשים היו ביישניות, ולא היו פיתויים שיש בזמנינו, והיתה יותר קדושה, לא כן בזמנינו שיש שאינן מלובשות בצניעות וכמ"ש השואל, או שבאות עם פאה נכרית בשערות ארוכות, ובבגדים צמודים, וכל כיו"ב, ומדברות באופן חופשי עם האנשים שאינם מכלל המשפחה הקרובה, לכן בישיבה מעורבת ממש אין להקל בזה בשמחות, ויש לעשות הכל לשכנע ולהסביר להן שיעשו את החתונה בקדושה ובטהרה ובצניעות כדי שיזכו להקים נאמן בישראל ותשרה השכינה במעונם. וכן שחתן הבר מצוה יזכה לסייעתא דשמיא במהלך חייו, יעשו את מסיבת הבר מצוה בקדושה ובטהרה. ועי' בשו"ת אז נדברו הנ"ל סי' מח.

וכבר כתב בשו"ת משנה הלכות חי"ב (סי שמב) שבעוה"ר שמענו וראינו כי החל הקהל להקל באיסור החמור הזה, וביותר בשמחת של מצוה להתאסף ולסעוד אנשים ונשים בבית אחד, ומהפכים את מצות שמחת חתן וכלה לעבירה של הרהור עבירה שהוא קשה מעבירה ר"ל. ע"כ. וע"ע בירחון שנה בשנה תש"ם מאמרו של הרב יהודה הרצל הנקין (ע' 210 – 205)

ומה ששאל האם מותר להשתתף באירוע משפחתי כשאין ישיבה נפרדת רק בברית ולא בסעודה, ובשמחת בר מצוה רק לגשת ולאחל מזל טוב ולצאת, וכן בחתונה ללכת רק לטקס החופה בלבד, או שלא ללכת כלל,

הנה בעניינים אלו צריכים לשקול אם זה מוכרח מפני קירבה משפחתית הדוקה, שאם לא ילך תהיה פגיעה בהם, ויכול לגרום ח"ו להתרחקות ולמחלוקת, בזה ילך רק לעיקר השמחה, כגון לחופה, ולא יישב עמהם בסעודה, וכ"ש שאסור להשאר רגע אחד באולם כשיש שם ריקודים מעורבים, ויברח מזה כמו מפני האש. ואם אין לו כ"כ מחוייבות להיות שם לא ילך כלל, ויתן להם סיבה שלא יכל להגיע להניח את דעתם, ובכל מצב ישקול היטב את דרכיו.
תודה לך על חיזוק דברי.


וגם אם הלכתית הדבר מותר מעיקר הדין, שולחן ערוך החמישי ביודעים מה מחשבות הגברים בימינו.

אמנם יש לציין, שדעת מרן הגרע"י שאין לפרק שידוך בגלל זה
 
מי אמר? איזה מנהג העולם? עולם הפוך ומשובש?
וכן היה מנהג פשוט בחו"ל לפני כמה עשרות שנים, כפי שמעיד הגר"מ קליין גאב"ד אונגוואר בשו"ת משנה הלכות (חלק י"ד סימן ל"ד):

"וזכורני כשבאנו מהמחנות לפני כחמשים שנה לאמריקה והיו כל החתונות אז פה בתערובות נשים ואנשים, והיו הרבנים, ואפילו מראשי ישיבות, יושבים באולמות יחד עם התערובות, ואין פוצה פה ומצפצף. ואדרבה פעם היינו כמה ידידים וחברים מהחתן, ובקשנו מגדולים שישבו שם שיתנו לנו רשות לעשות מחיצה לשתי שלחנות לכה"פ, שנוכל להשתתף בשמחת חתן, ושחקו מאתנו, וחזרנו הביתה בלי ליכנס להחתונה. וב"ה אכשיר דרא".
ומה ששאל האם מותר להשתתף באירוע משפחתי כשאין ישיבה נפרדת רק בברית ולא בסעודה, ובשמחת בר מצוה רק לגשת ולאחל מזל טוב ולצאת, וכן בחתונה ללכת רק לטקס החופה בלבד, או שלא ללכת כלל,

הנה בעניינים אלו צריכים לשקול אם זה מוכרח מפני קירבה משפחתית הדוקה, שאם לא ילך תהיה פגיעה בהם, ויכול לגרום ח"ו להתרחקות ולמחלוקת, בזה ילך רק לעיקר השמחה, כגון לחופה, ולא יישב עמהם בסעודה, וכ"ש שאסור להשאר רגע אחד באולם כשיש שם ריקודים מעורבים, ויברח מזה כמו מפני האש. ואם אין לו כ"כ מחוייבות להיות שם לא ילך כלל, ויתן להם סיבה שלא יכל להגיע להניח את דעתם, ובכל מצב ישקול היטב את דרכי
אם יושב עם משפחתו או ליד גברים אחרים אין שום בעיה מצד ההלכה כמו שמצוי במלונות וכדו'.

ולב יודע מרת נפשו אם יגרם לו הרהורים מכך אסור לו אפי' לצאת מהבית אם יודע שיגרם לו הרהורים.
 
ומצורף פה מה שכתבו בזה במקו"א.

וכן באירופה ובאמריקה ובעוד מקומות בעבר לא היה מושג של מחיצה באירועים, הרב יעקב יוסף הרמן זצ"ל חידש באמריקה חידוש גדול במסירות נפש שלא ירקדו נשים וגברים יחד (כמו שהיה נפוץ לא רק באמריקה) אלא במעגלים נפרדים, הפרדה במקומות הישיבה מאן דכר שמיה, ובנוסף לזה מחיצה - כל זה התחדש בדורנו ועל זה נאמר "אכשר דרא".

ויש שניסו לדחוק שבעבר רק המשפחה היתה חוגגת ולא היו מזמינים חברים וחברות של המשפחה כמו בימינו, אבל כבר מבואר ברמב"ם לא כך, וזה לשונו בהלכות אישות (פרק י"ג הלכה י"א), וזה לשונו: "כל אשה יש לה לצאת ולילך לבית אביה לבקרו, ולבית האבל ולבית המשתה לגמול חסד לרעותיה או לקרובותיה, כדי שיבואו הם לה".

ומנהג הישיבה המעורבת הוא עתיק, מימי הלבוש, וכתב הלבוש בסוף או"ח (מנהגים אות ל"ו), שאע"פ שכתב בספר חסידים שבכל מקום שאנשים ונשים רואים זא"ז בסעודת נישואין, אין לברך שהשמחה במעונו, לפי שאין שמחה לפני הקב"ה כשיש הרהורי עבירה, מכל מקום אין נזהרין עכשיו בזה, והיינו טעמא משום שעכשיו מורגלות הנשים הרבה בין האנשים, ואין כאן הרהורי עבירה כ"כ, דדמיין באפן כקאקי חיורי מרוב הרגלן בינינו וכיון דדשו דשו (והביאו בשו"ת יביע אומר ח"ו או"ח סי' י"ג).

וכן היה מנהג פשוט בחו"ל לפני כמה עשרות שנים, כפי שמעיד הגר"מ קליין גאב"ד אונגוואר בשו"ת משנה הלכות (חלק י"ד סימן ל"ד):

"וזכורני כשבאנו מהמחנות לפני כחמשים שנה לאמריקה והיו כל החתונות אז פה בתערובות נשים ואנשים, והיו הרבנים, ואפילו מראשי ישיבות, יושבים באולמות יחד עם התערובות, ואין פוצה פה ומצפצף. ואדרבה פעם היינו כמה ידידים וחברים מהחתן, ובקשנו מגדולים שישבו שם שיתנו לנו רשות לעשות מחיצה לשתי שלחנות לכה"פ, שנוכל להשתתף בשמחת חתן, ושחקו מאתנו, וחזרנו הביתה בלי ליכנס להחתונה. וב"ה אכשיר דרא".

והנה לנו עדות מפורשת של אחד מגדולי ישראל על "ירידת הדורות"...

ויש תמונות המעידות על כך, שגדולי תורה ישבו יחד עם נשותיהם באירועים, ולא ראו בזה שום פסול.

ובדורות הקודמים שלא היו נוהגים לעשות מחיצה באירועים, רקדו האנשים בנפרד והנשים בנפרד, ונחשב הדבר לצניעות גדולה מאוד...

ובניגוד גמור למה שמנסים להלעיט את הציבור כאילו בדורות הקודמים היו כולם צדיקים וישרים ובדור הזה כולם מקולקלים, יעויין בשו"ת בנימין זאב סי' ש"ג, "חלק מפריצי בני עמנו בהיותם חלין במחולות אנשים ונשים יחד שלחו ידיהם בחיק הנשים שהיו נשואות", וגאוני סלוניקי, "המנהגים אשר לא טובים אשר נהגו בעיר ההיא לרקוד במחולות כל איש את אשת רעהו", וגאוני קושטדינא "אין לך הרגל עבירה ויצר הרע כמו להיות מחזיקין ביד הנשים הנשואות במחולות", ומהר"ר נתן "במחולות איש את אשת עמיתו", ומהר"ר בנדיט "שמעתי שנוהגין לעת שמחתן לרקד במחולות ולחטוף איש את אשת עמיתו" (והעיר על זה הגר"י הנקין שאין ללמוד מכאן היתר לפנויות וכדמשמע ממהר"י מינץ, כי הזכירו נשואות לחומר הענין והוא הדין בפנויות. ואולי כוונת מהר"י לאפרושי מאיסורא ובפנויות לא היו שומעין לו, ולכן דיבר על הנשואות עכ"פ).

ובספר הכלבו סימן ס"ו שאפילו ניסה ללמד זכות על ריקודים מעורבים: "ואמר הר"ם מרוטנבור"ק כי שמו חרם שלא יהיו אנשים עם הנשים במחול והיו דורשים יד ליד לא ינקה רע, ואמרתי כי אינו ר"ל על זה כי אם לרעה כי אינם רשעים לעשות בפרהסיא, ומביא ראיה מכהן גדול על ענין סוטה שלוקח המנחה מידו לידה והתיר לכל בניו הדבר ואמרתי הדבר לר"א מושנה"ם ואמר גם אני שמעתי זה ומעיד אני עליו בשבועה אבל טוב להניח הדבר". ופלפל שם בדבריו.

וראה בתקנות חכמי פאדובה משנת רס"ז, "גם גזרנו שלא ירקדו עם הנשים הנשואות שום זכר עם נקבה נשואה, מלבד בימי הפורים, אמנם עם הפנויות יוכלו לרקוד ובתנאי שיהיו הזכרים מלובשים... וכל מי שיש כח בידו למחות ומחה, והעובר על זה יהיה עובר על דת יהודית", וחתומים על זה מהר"י מינץ ושלושים מחבריו ותלמידיו.

וראה בשו"ת מהרד"ך בית י"ד שכתב בלשון השאלה, "ג' בתי כנסת בעיר אחת תקנו תקנה בענין הריקוד עם הנשים הנשואות משום הדברים המכוערים שהיו שם עוברים בכל יום במחול כמעט שאלו המחול היתה כקובה של זנות, שהיה אומר הבחור למסדר המחול תביא לי את פלונית ואם לאו איני מרקד, וגם היא היתה אומרת כן, ובשבת אחת אירע בלבול בתוך המחול, כי בעלה של בחורה אמר לאשתו אל תרקדי עם פלוני, ואחר כך מצאה בעלה מרקדת עמו ונעשה בלבול עד שהגיע הדבר בערכאות של גויים, ובראות כל הקהילות הפרצה היוצאת מזה הריקוד עמדו ותקנו..." ומשמע שלולא הפרצה הזאת לא היה נראה בעיניהם הדבר הזה בפני עצמו כעבירה חמורה.

וגם בשו"ת בנימין זאב סי' ש"ג משמע שאסרו הריקוד מפני הפועל היוצא, ש"שלחו ידיהם בחיק הנשים שהיו נשואות ותהי זעקה גדולה ומרה..." ע"ש עוד שדומה לשו"ת מהרד"ך.
ומצורף פה יותר באורך.

באירופה ובאמריקה ובעוד מקומות לא היה מושג של מחיצה כי מעיקר הדין לא צריך, הרב יעקב יוסף הרמן זצ"ל חידש באמריקה חידוש גדול במסירות נפש שלא ירקדו נשים וגברים יחד (כמו שהיה נפוץ לא רק באמריקה) אלא במעגלים נפרדים, הפרדה במקומות הישיבה מאן דכר שמיה, ובנוסף לזה מחיצה - כל זה התחדש בדורנו ועל זה נאמר "אכשר דרא".

ויש שניסו לדחוק שבעבר רק המשפחה היתה חוגגת ולא היו מזמינים חברים וחברות של המשפחה כמו בימינו, אבל כבר מבואר ברמב"ם לא כך, וזה לשונו בהלכות אישות (פרק י"ג הלכה י"א), וזה לשונו: "כל אשה יש לה לצאת ולילך לבית אביה לבקרו, ולבית האבל ולבית המשתה לגמול חסד לרעותיה או לקרובותיה, כדי שיבואו הם לה".

מנהג הישיבה המעורבת הוא עתיק, מימי הלבוש, וכתב הלבוש בסוף או"ח (מנהגים אות ל"ו), שאע"פ שכתב בספר חסידים שבכל מקום שאנשים ונשים רואים זא"ז בסעודת נישואין, אין לברך שהשמחה במעונו, לפי שאין שמחה לפני הקב"ה כשיש הרהורי עבירה, מכל מקום אין נזהרין עכשיו בזה, והיינו טעמא משום שעכשיו מורגלות הנשים הרבה בין האנשים, ואין כאן הרהורי עבירה כ"כ, דדמיין באפן כקאקי חיורי מרוב הרגלן בינינו וכיון דדשו דשו (והביאו בשו"ת יביע אומר ח"ו או"ח סי' י"ג).

וכן היה מנהג פשוט בחו"ל לפני כמה עשרות שנים, כפי שמעיד הגר"מ קליין גאב"ד אונגוואר בשו"ת משנה הלכות (חלק י"ד סימן ל"ד):

"וזכורני כשבאנו מהמחנות לפני כחמשים שנה לאמריקה והיו כל החתונות אז פה בתערובות נשים ואנשים, והיו הרבנים, ואפילו מראשי ישיבות, יושבים באולמות יחד עם התערובות, ואין פוצה פה ומצפצף. ואדרבה פעם היינו כמה ידידים וחברים מהחתן, ובקשנו מגדולים שישבו שם שיתנו לנו רשות לעשות מחיצה לשתי שלחנות לכה"פ, שנוכל להשתתף בשמחת חתן, ושחקו מאתנו, וחזרנו הביתה בלי ליכנס להחתונה. וב"ה אכשיר דרא".

ויש תמונות המעידות על כך, שגדולי תורה ישבו יחד עם נשותיהם באירועים, ולא ראו בזה שום פסול.

גם הגר"ע יוסף בספר מעין אומר (חלק י"ב עמ' קמ"ג) הורה לחוזרים בתשובה שיש בעיה במשפחתם עם ההפרדה הנהוגה במגזר החרדי, שיעשו את הריקודים בנפרד, והישיבה תהיה מעורבת. כי העיקר הוא שלא יהיו ריקודים מעורבים רח"ל.

ובפרט שיושבים משפחות משפחות, שאין בזה איסור כלל, אבל גם אם גבר יושב ליד אשה זרה, מעיקר הדין אין בזה איסור הלכתי, כפי שהרה"ג רבי אברהם יוסף, רב העיר חולון, תקף בחריפות [בראיון לרדיו קול ברמה] את אותם הצעירים המעירים לנשים בקווי המהדרין. "באישה זרה אין שום הרחקה", אמר ביחס לעצם ההפרדה, "חוץ מנגיעה, חוץ מהסתכלות, חוץ מלהריח בריח טוב שאולי היא שמה על עצמה - שום דבר אחר לא אמור לעניין אותנו".

ובספר 'שאלת רב' (ח"א, פרק טז אות יג, עמ' יח) שאל את הגר"ח קניבסקי שליט"א 'האם אסור לשבת באוטובוס אחורי אשה, דבגמ' רק הוזכר הליכה. תשובה: מותר'.

וכן בספר 'מפי האיש' (פרק טו; עמ' קנו) שאל את הגרי"ש אלישיב: "כשנוסעים באוטובוס האם יש בעיה לשבת אחורי אשה". והשיב: "לא, כי רק 'ללכת' כתוב שאסור".

ובספר 'אלא ד' אמות של הלכה' (פרק פו ס"ב) כתב 'יכול לשבת אחרי אשה (באוטובוס וכדו') ובלבד שלא יביט בה', והעיד שכן פסק מרן החזו"א.

וכן העלה בשו"ת ציץ אליעזר (ח"ט סימן נ), וע"ש מה שכתב לו מרן הגרש"ז אוירבעאך זצ"ל דיש להקל קצת.

ובספר "שיח חיים" העיד המחבר, "והנה בהיותי אצל הגה"צ רבי שריה דבילצקי זצ"ל (יום ד' כ"ו חשוון תשע"ח), שאלתיו בזה"ל 'האם אפשר לשבת באוטובוס מאחורי אשה'. והשיבני: 'לשבת כן'.

ובספר 'לקט יושר' (לתלמיד התרומת הדשן, יו"ד סי' שע"ו, הביא דבריו מרן הגרש"ז אוירבעאך זצ"ל בשו"ת מנחת שלמה ח"א סי' צ"ג אות כ"ג, והגר"ע יוסף בשו"ת יביע אומר חלק ו' או"ח סימן י"ג) הביא להקל בזה הזמן באיסור הליכה אחר אשה, דדוקא בזמן חז"ל שלא היו נשים מצויות ברשות הרבים, דכל כבודה בת מלך פנימה (תהלים מה, יד), וכדמוכחא מילתא כו"כ בש"ס, וכדדייקא לשון 'פגע באישה בשוק וכו", דכ"ה לשון הרמב"ם שם והשו"ע. אבל האידנא דרוב נשים מהלכות ברה"ר, יש להקל קצת כיון דגם אם יעקוף אשה אחת שוב ימצא עצמו מאחורי אישה נוספת, ואין לדבר סוף.

והגר"נ קרליץ בספרו חוט שני כתב: 'ובזמנינו שיש נשים רבות ברחובות, ואף אם יסלקנה לצדדין ימצא עצמו אחורי אישה אחרת, מ"מ יש עדיפות לילך במהירות באופן שאינו הולך כל הזמן אחורי אותה אישה. אבל לכבוש פניו בקרקע [ולילך כרגיל] כתב הרדב"ז דהיתר זה הוא רק בשעת הדחק שממהר לדבר מצווה', עכ"ל.

וגם אין איסור לגבר ואשה לשבת זה לצד זה באוטובוס, אלא שיש להם להשמר לכתחילה מנגיעה, אף שהיא אינה נגיעה של חיבה, כדי שלא יבואו חלילה להרהור עבירה.

וכן פסק הרב משה פיינשטיין (שו"ת אגרות משה, אה"ע חלק ב, סימן יד) שאין להימנע מלנסוע באוטובוס צפוף בשל חשש נגיעה: "בדבר הליכה בסאבוויי (רכבת תחתית) ובבאסעס (אוטובוסים) בזמן שהולכים בני אדם לעבודתם, שנמצאים שם אנשים ונשים דחופים זה בזה, שקשה מליזהר מנגיעה ודחיפה בנשים, אם מותר אז ללכת בשעות אלו שם. הנה מצד הנגיעה ודחיפה בנשים אז ליכא שום איסור משום דאין זה דרך תאוה וחיבה, וכל איסור נגיעה בעריות הוא אף להרמב”ם שסובר שהוא בלאו דלא תקרבו דאורייתא דוקא דרך תאוה כמפורש בדבריו ריש פכ”א מאיסורי ביאה, ומשמע שבלא דרך תאוה ליכא אף איסור מדרבנן, שלא הזכיר זה".

מתוקף אותו עיקרון, פסק שם שאין איסור לשבת ליד אישה באוטובוס: "וכן ליכא איסור מהאי טעמא גם לישב אצל אשה, כשליכא מקום אחר, דג"כ אין זה דרך תאוה וחבה". גם אם יבוא לידי נגיעה, הרי שאין זו נגיעה של חיבה, ולכן אין בכך איסור.

וכן פסק להיתר הרב בנימין זילבר בשו"ת אז נדברו (ח"ה, סימן מ"ח), והדגיש שחשוב להבחין בין איסור והיתר לבין חומרות שמחמירים מפני ענייני צניעות, כי מעיקר הדין אין שום איסור בישיבה באוטובוס איש ליד אישה. גם אם יבואו לידי נגיעה בסיבוב וכדומה, כתב שם ש"אין בכך כלום". עוד הוסיף לבאר שייתכן שיעלה קלקול ממה שחושבים המון העם שיש איסור בישיבה ליד האישה, כלשונו שם:

"וזה נוגע בעיקר מה שנהוג יום יומית שיש שירות מוניות בין בני ברק לירושלים, ולפעמים נוסעים גם נשים, דנעשה כבר לדבר פשוט גם אצל הנהגים, וגם הנשים תובעות בפה לשבת אצל הנהג, גם כשכבר יושב שם איש זקן אומרים לו לרדת כדי שלא יצטרכו לשבת בספסל אחר עם גבר. ואני כמה פעמים התנגדתי לזה, וטענתי כשהאשה יושבת ראשונה קשה להזהר מאיסור הסתכלות יותר… ועל זה יצאתי בכוחא דהיתרא דמותר לשבת בספסל אחד עם גבר במונית, ואפשר להיזהר מנגיעה ממש ואפשר לשבת באופן שקל להיזהר מהסתכלות ומנגיעה".

ושוב ראיתי בשו"ת שלמת יוסף (סימן ט') שמובאת תשובת הרב יוסף חיים זוננפלד שנשאל אודות "העגלות הציבוריות" אם יש פגם בכך שישב איש ליד אישה, והשיב שאין בזה איסור ואין בכך אפילו "מכוער הדבר". ועיין גם בשו"ת בית יחזקאל (צוריאל, ח"א עמ’ רמ"ח), ובספר מקור הלכה (ח"ב, סימן י"ז, סעיף כ"ג).

ובדורות הקודמים שלא היו נוהגים לעשות מחיצה באירועים, רקדו האנשים בנפרד והנשים בנפרד, ונחשב הדבר לצניעות גדולה מאוד...

ובניגוד גמור למה שמנסים להלעיט את הציבור כאילו בדורות הקודמים היו כולם צדיקים וישרים ובדור הזה כולם מקולקלים, יעויין בשו"ת בנימין זאב סי' ש"ג, "חלק מפריצי בני עמנו בהיותם חלין במחולות אנשים ונשים יחד שלחו ידיהם בחיק הנשים שהיו נשואות", וגאוני סלוניקי, "המנהגים אשר לא טובים אשר נהגו בעיר ההיא לרקוד במחולות כל איש את אשת רעהו", וגאוני קושטדינא "אין לך הרגל עבירה ויצר הרע כמו להיות מחזיקין ביד הנשים הנשואות במחולות", ומהר"ר נתן "במחולות איש את אשת עמיתו", ומהר"ר בנדיט "שמעתי שנוהגין לעת שמחתן לרקד במחולות ולחטוף איש את אשת עמיתו" (והעיר על זה הגר"י הנקין שאין ללמוד מכאן היתר לפנויות וכדמשמע ממהר"י מינץ, כי הזכירו נשואות לחומר הענין והוא הדין בפנויות. ואולי כוונת מהר"י לאפרושי מאיסורא ובפנויות לא היו שומעין לו, ולכן דיבר על הנשואות עכ"פ).

ובספר הכלבו סימן ס"ו שאפילו ניסה ללמד זכות על ריקודים מעורבים: "ואמר הר"ם מרוטנבור"ק כי שמו חרם שלא יהיו אנשים עם הנשים במחול והיו דורשים יד ליד לא ינקה רע, ואמרתי כי אינו ר"ל על זה כי אם לרעה כי אינם רשעים לעשות בפרהסיא, ומביא ראיה מכהן גדול על ענין סוטה שלוקח המנחה מידו לידה והתיר לכל בניו הדבר ואמרתי הדבר לר"א מושנה"ם ואמר גם אני שמעתי זה ומעיד אני עליו בשבועה אבל טוב להניח הדבר". ופלפל שם בדבריו.

וראה בתקנות חכמי פאדובה משנת רס"ז, "גם גזרנו שלא ירקדו עם הנשים הנשואות שום זכר עם נקבה נשואה, מלבד בימי הפורים, אמנם עם הפנויות יוכלו לרקוד ובתנאי שיהיו הזכרים מלובשים... וכל מי שיש כח בידו למחות ומחה, והעובר על זה יהיה עובר על דת יהודית", וחתומים על זה מהר"י מינץ ושלושים מחבריו ותלמידיו.

וראה בשו"ת מהרד"ך בית י"ד שכתב בלשון השאלה, "ג' בתי כנסת בעיר אחת תקנו תקנה בענין הריקוד עם הנשים הנשואות משום הדברים המכוערים שהיו שם עוברים בכל יום במחול כמעט שאלו המחול היתה כקובה של זנות, שהיה אומר הבחור למסדר המחול תביא לי את פלונית ואם לאו איני מרקד, וגם היא היתה אומרת כן, ובשבת אחת אירע בלבול בתוך המחול, כי בעלה של בחורה אמר לאשתו אל תרקדי עם פלוני, ואחר כך מצאה בעלה מרקדת עמו ונעשה בלבול עד שהגיע הדבר בערכאות של גויים, ובראות כל הקהילות הפרצה היוצאת מזה הריקוד עמדו ותקנו..." ומשמע שלולא הפרצה הזאת לא היה נראה בעיניהם הדבר הזה בפני עצמו כעבירה חמורה.

וגם בשו"ת בנימין זאב סי' ש"ג משמע שאסרו הריקוד מפני הפועל היוצא, ש"שלחו ידיהם בחיק הנשים שהיו נשואות ותהי זעקה גדולה ומרה..." ע"ש עוד שדומה לשו"ת מהרד"ך.

עכ"פ, כל המוכיחים בזמנם הוכיחו את הקהל שהיו רוקדים אנשים עם נשים נשואות, אבל מעגלי ריקוד נפרדים ללא מחיצה לא עלה על דעתם לאסור. ומהיכי תיתי לצאת חוצץ נגד ישיבה מעורבת ללא ריקודים כלל?
 
אם יושב עם משפחתו או ליד גברים אחרים אין שום בעיה מצד ההלכה כמו שמצוי במלונות וכדו'.

ולב יודע מרת נפשו אם יגרם לו הרהורים מכך אסור לו אפי' לצאת מהבית אם יודע שיגרם לו הרהורים.
מלונות ומסעדות זה ממש לא אותו דבר, הסברא החלושה הזאת כל פעם חוזרת על עצמה. במלונות ומסעדות אין את אותה פריצות ואין את אותו קירוב דעת שיש כאשר כולם מתכנסים כדי לשמח את אותו הזוג או אותה המשפחה וממילא יש יותר אווירה של פתיחות וחוסר צניעות, משא"כ במסעדות שאדם מרוכז בו ובמשפחתו בלבד ומבחינתו הם לבד ואין לו שום עניין במה שקורה מסביב, וזה דבר שהשכל הישר מעיד עליו, ולכן אין להשוות ביניהם כלל.
והנחרצות של כבודו לא עולה בקנה אחד עם דברים מפורשים של רוה"פ ובכללם הראשל"צ נגד הדבר המקולקל הזה.
אין שום בעיה מצד ההלכה
אז כבודו חולק על הראשל"צ שליט"א? כי לפי כתיבה שלך נראה שהתעלמת לחלוטין מהכתוב.
ודאי שישנה בעיה הלכתית, וכפי שראינו בתשובה של הראשל"צ להדיא. וע"ע בשו"ת דברי יואל (ח"א או"ח סימן י) שכתב שאלו איסורי דאור', וע"ע בתשובה הנפלאה בשו"ת לב אברהם (ח"א סי' קלה) שאסר איסר גמור בדבר מבחינה הלכתית.
ואם כבר, ה"תשובה" שהעתיק כבודו מאיזהו מקומ'ן איננה הלכתית כלל, כי אם "ראיות" של "תמונות של גדולי ישראל" וכד'.
 
מלונות ומסעדות זה ממש לא אותו דבר, הסברא החלושה הזאת כל פעם חוזרת על עצמה. במלונות ומסעדות אין את אותה פריצות ואין את אותו קירוב דעת שיש כאשר כולם מתכנסים כדי לשמח את אותו הזוג או אותה המשפחה וממילא יש יותר אווירה של פתיחות וחוסר צניעות, משא"כ במסעדות שאדם מרוכז בו ובמשפחתו בלבד ומבחינתו הם לבד ואין לו שום עניין במה שקורה מסביב, וזה דבר שהשכל הישר מעיד עליו, ולכן אין להשוות ביניהם כלל.
והנחרצות של כבודו לא עולה בקנה אחד עם דברים מפורשים של רוה"פ ובכללם הראשל"צ נגד הדבר המקולקל הזה.

אז כבודו חולק על הראשל"צ שליט"א? כי לפי כתיבה שלך נראה שהתעלמת לחלוטין מהכתוב.
ודאי שישנה בעיה הלכתית, וכפי שראינו בתשובה של הראשל"צ להדיא. וע"ע בשו"ת דברי יואל (ח"א או"ח סימן י) שכתב שאלו איסורי דאור', וע"ע בתשובה הנפלאה בשו"ת לב אברהם (ח"א סי' קלה) שאסר איסר גמור בדבר מבחינה הלכתית.
ואם כבר, ה"תשובה" שהעתיק כבודו מאיזהו מקומ'ן איננה הלכתית כלל, כי אם "ראיות" של "תמונות של גדולי ישראל" וכד'.

במסעדות ומלונות יש יותר פריצות יש שמה חילונים
באירועים יש פחות פריצות כמובן מדבר על אירועים חרדים
אגב מה ההבדל מבחינת יצר הרע בין מסעדה אירוע או בית מלון? הוא עובד בכל המקומות האלו...
 
לא הבנתי, וכי משם ראייה?!
מיהם אלו שאוכלים בצורה מעורבת בבתי מלון? גדולי ישראל?!... ראשי ישיבות?!...
לא אמרתי שכך ההלכה, סה"כ הבאתי בפני חברי הפורום את המציאות, שבבתי מלון מקילים בזה משא"כ בחתונות.
אגב. אפשר לראות בתמונות מהדור הקודם שגדולי ישראל השתתפו בחתונות או בשבע ברכות וישבו בשלחן אחד שבהמשך השלחן ישבו הכלה והמחותנות. בדר"כ טשטשו את הנשים שבתמונות.
ב"ה דאכשור דרא, אבל נראה שכך היה בדור הקודם.
 
חזור
חלק עליון