• מעוניינים להכניס את הספר שלכם או לרכוש את ״אוצר החכמה״? שלחו מייל לכתובת: otzar@moreshet-maran.com

אבנר תלמידו של הרמב"ן

אבנר זה לא התלמיד שהשתמד רח"ל?
אם כבר הזכרתם אותו, אביא כמה עלים אודותיו

עיין במספרי צדיקים ויראים לאיסר קליגר עמ' רלט- על רבי יהודה אריה די מודינא, ושם מזכיר תכ"ד שהר' יהודה אריה די מודינא היה חפץ מאוד להשיב על דברי האפיקורוס אבנר, [אם כי אותו אבנר היה הרבה לפניו כמו שיובא להלן זמנו], ועל זה מביא מי זה אותו אבנר, שהיה יהודי מומר וחיבר חיבור בשם "אגרת הגזירה" להוכיח שאין בחירה לאדם, והכל הוא לפי גזירה ומזל, ואין אדם יכול לשנות מה שנגזר וזה לא בידו, ומנגד רבי יצחק פולגאר הוציא חיבור נגד האמונה הזו של השפעת המזלות, וכתשובה לדבריו הוציא שוב אבנר הנ"ל חיבור "מנחת קנאות" נגד חיבור של ר' יצחק פולגאר, וכן מביא שם קטע מחיבור של ר' יצחק פולגאר בשם "עזר הדת" ששם מזכיר את אותו האיש אבנר וכך כתוב שם "פעם אחת נתחברתי עם איש אחד מכיר ויודע בדרכי הדת גם בפילוסופיא ובא עד קצו למלא חפצו והטהו לבו לשוב מדרכי תורתינו היה שמו מקודם אבנר ושנה שמו לאלפונזו כשהמיר דתו, נהפך לצר ואויב לישראל, מגדף ומחרף מערכות היהדות בספריו שהוציא לאור, משמיץ את תורת ישראל וביחוד את התלמוד, והעליל גם על היהודים בפני המלך כי מקללים הם את הנוצרים בברכת ולמלשינים שבתפילת שמו"ע.

ואחר שחיבר את "מנחת קנאות", הוציא ר' יצחק פולגאר מנגד חיבור "אגרת החרפית" להשיב על דבריו.

וכן בספר אבני השהם של המשורר שמואל בן ששון שיצא לאור ע"י חיים חמיאל, ושם במבוא מדבר אודות המשורר הנזכר, ועל זמנו שהיה במחצית של המאה הי"ד, ובעמ' יא והילך, הוזכר שם שכתב על אותו אבנר וכן שלח פיוט לחזק ידי ר' יצחק פולקאר [למעלה כתבנו פולגאר, לפי כינויו שבאותו ספר], והאריך שם אודות העניין.

עוד מי שיצא נגד אבנר- הוא משה הנרבוני, והאף שגם על הנרבוני יצאו, אלא שההבדל ביניהם עצום שעל משה הנרבוני מה שיצאו נגדו על כל מיני דברים שכתב באיזה עניינים, אבל לא שח"ו כפר וכד' ואילו אבנר סרח והשתמד וכפר בעיקר.

עיין בהאי- באוצר הגדולים לנפתלי הכהן ח"ז עמ' קמו' דמדבר בעניין משה הנרבוני אודותיו, ושם מזכיר שחיבר חיבור כנגד המומר אבנר מבורגוש, וכן בספר האמונות והדעות לרבינו סעדיה גאון, עם פירוש דרך אמונה, כרך שלישי, עמ' קא'- הביאו ג"כ אודות משה הנרבוני וחיבורו כנגד אבנר הנ"ל, ובהע' 21' ציינו שמאמרו של הנרבוני נגד אבנר נדפס בקובץ דברי חכמים לר' אליעזר אשכנזי דפוס מיץ תר"ו עמ' לז-מא, נגד חיבור מנחת קנאות של אבנר הנ"ל.

ואכן הוא שם- בקובץ הנ"ל של אותו חכם אליעזר אשכנזי שקיבץ כל מיני חיבורים ומכתבים ושם מופיע מאמר הבחירה של משה הנרבוני כנגד אגרת הגזירה של אותו אבנר.

ובסוף המאמר של משה הנרבוני חותם את התאריך יב' טבת יום שישי שנת קכ"ב [היינו ה' אלפים קכ"ב].

שזה בעצם הרבה לפני הזמן של אותו הר' יהודה אריה שהיה חפץ להשיב על דברי אותו אבנר.

ע"כ לעת עתה ממה שהשיגה ידי וממה שראו עיני
 
אם כבר הזכרתם אותו, אביא כמה עלים אודותיו

עיין במספרי צדיקים ויראים לאיסר קליגר עמ' רלט- על רבי יהודה אריה די מודינא, ושם מזכיר תכ"ד שהר' יהודה אריה די מודינא היה חפץ מאוד להשיב על דברי האפיקורוס אבנר, [אם כי אותו אבנר היה הרבה לפניו כמו שיובא להלן זמנו], ועל זה מביא מי זה אותו אבנר, שהיה יהודי מומר וחיבר חיבור בשם "אגרת הגזירה" להוכיח שאין בחירה לאדם, והכל הוא לפי גזירה ומזל, ואין אדם יכול לשנות מה שנגזר וזה לא בידו, ומנגד רבי יצחק פולגאר הוציא חיבור נגד האמונה הזו של השפעת המזלות, וכתשובה לדבריו הוציא שוב אבנר הנ"ל חיבור "מנחת קנאות" נגד חיבור של ר' יצחק פולגאר, וכן מביא שם קטע מחיבור של ר' יצחק פולגאר בשם "עזר הדת" ששם מזכיר את אותו האיש אבנר וכך כתוב שם "פעם אחת נתחברתי עם איש אחד מכיר ויודע בדרכי הדת גם בפילוסופיא ובא עד קצו למלא חפצו והטהו לבו לשוב מדרכי תורתינו היה שמו מקודם אבנר ושנה שמו לאלפונזו כשהמיר דתו, נהפך לצר ואויב לישראל, מגדף ומחרף מערכות היהדות בספריו שהוציא לאור, משמיץ את תורת ישראל וביחוד את התלמוד, והעליל גם על היהודים בפני המלך כי מקללים הם את הנוצרים בברכת ולמלשינים שבתפילת שמו"ע.

ואחר שחיבר את "מנחת קנאות", הוציא ר' יצחק פולגאר מנגד חיבור "אגרת החרפית" להשיב על דבריו.

וכן בספר אבני השהם של המשורר שמואל בן ששון שיצא לאור ע"י חיים חמיאל, ושם במבוא מדבר אודות המשורר הנזכר, ועל זמנו שהיה במחצית של המאה הי"ד, ובעמ' יא והילך, הוזכר שם שכתב על אותו אבנר וכן שלח פיוט לחזק ידי ר' יצחק פולקאר [למעלה כתבנו פולגאר, לפי כינויו שבאותו ספר], והאריך שם אודות העניין.

עוד מי שיצא נגד אבנר- הוא משה הנרבוני, והאף שגם על הנרבוני יצאו, אלא שההבדל ביניהם עצום שעל משה הנרבוני מה שיצאו נגדו על כל מיני דברים שכתב באיזה עניינים, אבל לא שח"ו כפר וכד' ואילו אבנר סרח והשתמד וכפר בעיקר.

עיין בהאי- באוצר הגדולים לנפתלי הכהן ח"ז עמ' קמו' דמדבר בעניין משה הנרבוני אודותיו, ושם מזכיר שחיבר חיבור כנגד המומר אבנר מבורגוש, וכן בספר האמונות והדעות לרבינו סעדיה גאון, עם פירוש דרך אמונה, כרך שלישי, עמ' קא'- הביאו ג"כ אודות משה הנרבוני וחיבורו כנגד אבנר הנ"ל, ובהע' 21' ציינו שמאמרו של הנרבוני נגד אבנר נדפס בקובץ דברי חכמים לר' אליעזר אשכנזי דפוס מיץ תר"ו עמ' לז-מא, נגד חיבור מנחת קנאות של אבנר הנ"ל.

ואכן הוא שם- בקובץ הנ"ל של אותו חכם אליעזר אשכנזי שקיבץ כל מיני חיבורים ומכתבים ושם מופיע מאמר הבחירה של משה הנרבוני כנגד אגרת הגזירה של אותו אבנר.

ובסוף המאמר של משה הנרבוני חותם את התאריך יב' טבת יום שישי שנת קכ"ב [היינו ה' אלפים קכ"ב].

שזה בעצם הרבה לפני הזמן של אותו הר' יהודה אריה שהיה חפץ להשיב על דברי אותו אבנר.

ע"כ לעת עתה ממה שהשיגה ידי וממה שראו עיני
אבל הרי הסיפור שהרמב''ן אמר לו ששמו רמוז בפסוק אמרתי אפאיהם אשביתה וכו' ולקח סירה ושט ללב ים ולא נודעו עקבותיו?
ושמא רק בסוף ימיו מת כך ובנתיים הספיק להרשיע יותר
וצריך לעיין במקורי הדברים
 
אבנר זה לא התלמיד שהשתמד רח"ל?
אבל הרי הסיפור שהרמב''ן אמר לו ששמו רמוז בפסוק אמרתי אפאיהם אשביתה וכו'
לרבנים החשובים היושבים ראשונה...

מקור הסיפור הנ"ל הוא מבעל "שלשלת הקבלה" [והעתיק ממנו בעל סדר הדורות וכן בספר קב הישר]

וידוע דהוא לאו בר סמכא והוא היה הרבה ממציא סיפורים.

וכמו שהחיד"א בשם הגדולים כתב על "בעל סדר הדורות" שהיה מעתיק הרבה סיפורים מהספר הנ"ל וכתב עליו "שאין לאבד את הזמן עליו", וכתב עליו שדבריו הם "דמיונות", וכן הרבה מדבריו וסיפוריו "צריך לכתוב להד"ם", ושהם רבים [עיין בקובץ שנביא מדברי החיד"א עליו].

וכן כתב עליו הייש"ר מקנדיאה- "שאין להביא ראיה מהשוטים", וכן כתב עליו "שהוא צריך לשלשלאות של ברזל כי קלקל בכזביו עד כדי כך שאין האמת שיש בספר ניכרת", [ועיין בקובץ שנביא לשונו].

וכן נביא- מאחד שחקר את נושא זה "דאבנר", דמבחינת התאריכים בין אבנר הנ"ל ולבין הרמב"ן לא מסתדר, [עיין בקובץ הנקרא בשם "משיחי השקר ומתנגדיהם"].

[וכן נביא עוד שכתבו שאין לסמוך על דברי שלשלת הקבלה הנ"ל [עיין בקבצים למטה].

ולכן- מה שכתבי לעיל [בתגובה למעלה] אודות אבנר שהשתמד וכו' הינם הדברים במקומן.

ואיפכא- מה שידוע שכתב את חיבורו אחרי פטירת הרמב"ן.

וכמו שמוכח מהתאריך- שכתבתי לעיל [בתגובה שם] שהרב משה הנרבוני השיב עליו בתאריך ה' אלפים קכ"ב.

ואבנר הנ"ל- כתב את חיבורו כמה שנים לפנ"כ, עיין לעיל שכתבתי את חיבורו גבי זכות הבחירה שיש לאדם, ומה שהשיבו עליו הן "הר' פולגאר" והן "הנרבוני" והן "הר' די מוידנא".



סיכום הקבצים- א' ב' ג'- דברי החיד"א על הנ"ל, ד'- דברי היש"ר מקנדיאה על הנ"ל, ה'- הרב סופר על הנ"ל, ו'- אוצר הגדולים על הנ"ל, ז'- עניין התאריכים, ח'- נעלה את הסיפור הנ"ל כפי שהופיע בשלשלת הקבלה.​
 

קבצים מצורפים

  • ח- מתוך שלשלת הקבלה.PNG
    ח- מתוך שלשלת הקבלה.PNG
    115.5 KB · צפיות: 4
  • ז- משיחי השקר ומתנגדיהם בנימין שלמה המבורגר- על אבנר.PNG
    ז- משיחי השקר ומתנגדיהם בנימין שלמה המבורגר- על אבנר.PNG
    31 KB · צפיות: 4
  • ו- אוצר הגדולים חג על שלשלת הקבלה.PNG
    ו- אוצר הגדולים חג על שלשלת הקבלה.PNG
    22.7 KB · צפיות: 4
  • ה- הרב סופר בספרו זכרון משה ח''ג- על שלשלת הקבלה.PNG
    ה- הרב סופר בספרו זכרון משה ח''ג- על שלשלת הקבלה.PNG
    88 KB · צפיות: 4
  • ד- היש''ר מקנדיאה בספרו מצרף לחכמה- על שלשלת הקבלה.PNG
    ד- היש''ר מקנדיאה בספרו מצרף לחכמה- על שלשלת הקבלה.PNG
    47.2 KB · צפיות: 3
  • ג- המשך משם הגדולים על שלשלת הקבלה.PNG
    ג- המשך משם הגדולים על שלשלת הקבלה.PNG
    57.9 KB · צפיות: 2
  • ב- עוד משם הגדולים על שלשלת הקבלה.PNG
    ב- עוד משם הגדולים על שלשלת הקבלה.PNG
    94.2 KB · צפיות: 2
  • א- שם הגדולים על שלשלת הקבלה.PNG
    א- שם הגדולים על שלשלת הקבלה.PNG
    60.3 KB · צפיות: 2
לרבנים החשובים היושבים ראשונה...

מקור הסיפור הנ"ל הוא מבעל "שלשלת הקבלה" [והעתיק ממנו בעל סדר הדורות וכן בספר קב הישר]

וידוע דהוא לאו בר סמכא והוא היה הרבה ממציא סיפורים.

וכמו שהחיד"א בשם הגדולים כתב על "בעל סדר הדורות" שהיה מעתיק הרבה סיפורים מהספר הנ"ל וכתב עליו "שאין לאבד את הזמן עליו", וכתב עליו שדבריו הם "דמיונות", וכן הרבה מדבריו וסיפוריו "צריך לכתוב להד"ם", ושהם רבים [עיין בקובץ שנביא מדברי החיד"א עליו].

וכן כתב עליו הייש"ר מקנדיאה- "שאין להביא ראיה מהשוטים", וכן כתב עליו "שהוא צריך לשלשלאות של ברזל כי קלקל בכזביו עד כדי כך שאין האמת שיש בספר ניכרת", [ועיין בקובץ שנביא לשונו].

וכן נביא- מאחד שחקר את נושא זה "דאבנר", דמבחינת התאריכים בין אבנר הנ"ל ולבין הרמב"ן לא מסתדר, [עיין בקובץ הנקרא בשם "משיחי השקר ומתנגדיהם"].

[וכן נביא עוד שכתבו שאין לסמוך על דברי שלשלת הקבלה הנ"ל [עיין בקבצים למטה].

ולכן- מה שכתבי לעיל [בתגובה למעלה] אודות אבנר שהשתמד וכו' הינם הדברים במקומן.

ואיפכא- מה שידוע שכתב את חיבורו אחרי פטירת הרמב"ן.

וכמו שמוכח מהתאריך- שכתבתי לעיל [בתגובה שם] שהרב משה הנרבוני השיב עליו בתאריך ה' אלפים קכ"ב.

ואבנר הנ"ל- כתב את חיבורו כמה שנים לפנ"כ, עיין לעיל שכתבתי את חיבורו גבי זכות הבחירה שיש לאדם, ומה שהשיבו עליו הן "הר' פולגאר" והן "הנרבוני" והן "הר' די מוידנא".



סיכום הקבצים- א' ב' ג'- דברי החיד"א על הנ"ל, ד'- דברי היש"ר מקנדיאה על הנ"ל, ה'- הרב סופר על הנ"ל, ו'- אוצר הגדולים על הנ"ל, ז'- עניין התאריכים, ח'- נעלה את הסיפור הנ"ל כפי שהופיע בשלשלת הקבלה.​
ייש"כ טובא.
וכמדומה שכבר דננו בעבר בענינו של בעל שלשלת הקבלה...
 
ייש"כ טובא.
וכמדומה שכבר דננו בעבר בענינו של בעל שלשלת הקבלה...
אדרבה ואדרבה, ואם היה תוספת בדברים שהבאתי או תועלת כל שהוא, הרי זה שזכיתי מההפקר.
ובפרט- תוספת אודות אותו "אבנר", כפי שכבר העלתי בהע' הקודמת
 
לרבנים החשובים היושבים ראשונה...

מקור הסיפור הנ"ל הוא מבעל "שלשלת הקבלה" [והעתיק ממנו בעל סדר הדורות וכן בספר קב הישר]

וידוע דהוא לאו בר סמכא והוא היה הרבה ממציא סיפורים.

וכמו שהחיד"א בשם הגדולים כתב על "בעל סדר הדורות" שהיה מעתיק הרבה סיפורים מהספר הנ"ל וכתב עליו "שאין לאבד את הזמן עליו", וכתב עליו שדבריו הם "דמיונות", וכן הרבה מדבריו וסיפוריו "צריך לכתוב להד"ם", ושהם רבים [עיין בקובץ שנביא מדברי החיד"א עליו].

וכן כתב עליו הייש"ר מקנדיאה- "שאין להביא ראיה מהשוטים", וכן כתב עליו "שהוא צריך לשלשלאות של ברזל כי קלקל בכזביו עד כדי כך שאין האמת שיש בספר ניכרת", [ועיין בקובץ שנביא לשונו].

וכן נביא- מאחד שחקר את נושא זה "דאבנר", דמבחינת התאריכים בין אבנר הנ"ל ולבין הרמב"ן לא מסתדר, [עיין בקובץ הנקרא בשם "משיחי השקר ומתנגדיהם"].

[וכן נביא עוד שכתבו שאין לסמוך על דברי שלשלת הקבלה הנ"ל [עיין בקבצים למטה].

ולכן- מה שכתבי לעיל [בתגובה למעלה] אודות אבנר שהשתמד וכו' הינם הדברים במקומן.

ואיפכא- מה שידוע שכתב את חיבורו אחרי פטירת הרמב"ן.

וכמו שמוכח מהתאריך- שכתבתי לעיל [בתגובה שם] שהרב משה הנרבוני השיב עליו בתאריך ה' אלפים קכ"ב.

ואבנר הנ"ל- כתב את חיבורו כמה שנים לפנ"כ, עיין לעיל שכתבתי את חיבורו גבי זכות הבחירה שיש לאדם, ומה שהשיבו עליו הן "הר' פולגאר" והן "הנרבוני" והן "הר' די מוידנא".



סיכום הקבצים- א' ב' ג'- דברי החיד"א על הנ"ל, ד'- דברי היש"ר מקנדיאה על הנ"ל, ה'- הרב סופר על הנ"ל, ו'- אוצר הגדולים על הנ"ל, ז'- עניין התאריכים, ח'- נעלה את הסיפור הנ"ל כפי שהופיע בשלשלת הקבלה.​
יש לכב' אפשרות לסדר הכל בקובץ אחד? כולל כל מ"ש לפנ"כ, קשה לקרוא פיסקי פיסקי
 
השתדלתי ואעלה זאת בקובץ pdf
חזק וברוך מעניין מאוד, הרבה סיפורים שנפוצים היום אני רואה שמקורם משלשלת הקבלה

כן. נדפס לפני כ30 שנה מעלה מטה.
נדפס שוב לאחרונה ממש (ב"ב תשעט) עם הרבה הוספות אבל בלי שינוי במהות [אני מדבר על הספר של הר' המבורגר, ושמא כוונתך לספר אחר]
 
חזור
חלק עליון