David hanono
Member
האם ידוע למישהו האם מרן זצוק״ל כתב באיזה ספר את הסיפור של אבנר תלמידו של הרמב״ן?
הסיפור של אבנר תלמידו של הרמב״ן
אבנר זה לא התלמיד שהשתמד רח"ל?כן תודה רבה לך
נכון זה סיפור אחראבנר זה לא התלמיד שהשתמד רח"ל?
אם כבר הזכרתם אותו, אביא כמה עלים אודותיואבנר זה לא התלמיד שהשתמד רח"ל?
אבל הרי הסיפור שהרמב''ן אמר לו ששמו רמוז בפסוק אמרתי אפאיהם אשביתה וכו' ולקח סירה ושט ללב ים ולא נודעו עקבותיו?אם כבר הזכרתם אותו, אביא כמה עלים אודותיו
עיין במספרי צדיקים ויראים לאיסר קליגר עמ' רלט- על רבי יהודה אריה די מודינא, ושם מזכיר תכ"ד שהר' יהודה אריה די מודינא היה חפץ מאוד להשיב על דברי האפיקורוס אבנר, [אם כי אותו אבנר היה הרבה לפניו כמו שיובא להלן זמנו], ועל זה מביא מי זה אותו אבנר, שהיה יהודי מומר וחיבר חיבור בשם "אגרת הגזירה" להוכיח שאין בחירה לאדם, והכל הוא לפי גזירה ומזל, ואין אדם יכול לשנות מה שנגזר וזה לא בידו, ומנגד רבי יצחק פולגאר הוציא חיבור נגד האמונה הזו של השפעת המזלות, וכתשובה לדבריו הוציא שוב אבנר הנ"ל חיבור "מנחת קנאות" נגד חיבור של ר' יצחק פולגאר, וכן מביא שם קטע מחיבור של ר' יצחק פולגאר בשם "עזר הדת" ששם מזכיר את אותו האיש אבנר וכך כתוב שם "פעם אחת נתחברתי עם איש אחד מכיר ויודע בדרכי הדת גם בפילוסופיא ובא עד קצו למלא חפצו והטהו לבו לשוב מדרכי תורתינו היה שמו מקודם אבנר ושנה שמו לאלפונזו כשהמיר דתו, נהפך לצר ואויב לישראל, מגדף ומחרף מערכות היהדות בספריו שהוציא לאור, משמיץ את תורת ישראל וביחוד את התלמוד, והעליל גם על היהודים בפני המלך כי מקללים הם את הנוצרים בברכת ולמלשינים שבתפילת שמו"ע.
ואחר שחיבר את "מנחת קנאות", הוציא ר' יצחק פולגאר מנגד חיבור "אגרת החרפית" להשיב על דבריו.
וכן בספר אבני השהם של המשורר שמואל בן ששון שיצא לאור ע"י חיים חמיאל, ושם במבוא מדבר אודות המשורר הנזכר, ועל זמנו שהיה במחצית של המאה הי"ד, ובעמ' יא והילך, הוזכר שם שכתב על אותו אבנר וכן שלח פיוט לחזק ידי ר' יצחק פולקאר [למעלה כתבנו פולגאר, לפי כינויו שבאותו ספר], והאריך שם אודות העניין.
עוד מי שיצא נגד אבנר- הוא משה הנרבוני, והאף שגם על הנרבוני יצאו, אלא שההבדל ביניהם עצום שעל משה הנרבוני מה שיצאו נגדו על כל מיני דברים שכתב באיזה עניינים, אבל לא שח"ו כפר וכד' ואילו אבנר סרח והשתמד וכפר בעיקר.
עיין בהאי- באוצר הגדולים לנפתלי הכהן ח"ז עמ' קמו' דמדבר בעניין משה הנרבוני אודותיו, ושם מזכיר שחיבר חיבור כנגד המומר אבנר מבורגוש, וכן בספר האמונות והדעות לרבינו סעדיה גאון, עם פירוש דרך אמונה, כרך שלישי, עמ' קא'- הביאו ג"כ אודות משה הנרבוני וחיבורו כנגד אבנר הנ"ל, ובהע' 21' ציינו שמאמרו של הנרבוני נגד אבנר נדפס בקובץ דברי חכמים לר' אליעזר אשכנזי דפוס מיץ תר"ו עמ' לז-מא, נגד חיבור מנחת קנאות של אבנר הנ"ל.
ואכן הוא שם- בקובץ הנ"ל של אותו חכם אליעזר אשכנזי שקיבץ כל מיני חיבורים ומכתבים ושם מופיע מאמר הבחירה של משה הנרבוני כנגד אגרת הגזירה של אותו אבנר.
ובסוף המאמר של משה הנרבוני חותם את התאריך יב' טבת יום שישי שנת קכ"ב [היינו ה' אלפים קכ"ב].
שזה בעצם הרבה לפני הזמן של אותו הר' יהודה אריה שהיה חפץ להשיב על דברי אותו אבנר.
ע"כ לעת עתה ממה שהשיגה ידי וממה שראו עיני
אבנר זה לא התלמיד שהשתמד רח"ל?
לרבנים החשובים היושבים ראשונה...אבל הרי הסיפור שהרמב''ן אמר לו ששמו רמוז בפסוק אמרתי אפאיהם אשביתה וכו'
ייש"כ טובא.לרבנים החשובים היושבים ראשונה...
מקור הסיפור הנ"ל הוא מבעל "שלשלת הקבלה" [והעתיק ממנו בעל סדר הדורות וכן בספר קב הישר]
וידוע דהוא לאו בר סמכא והוא היה הרבה ממציא סיפורים.
וכמו שהחיד"א בשם הגדולים כתב על "בעל סדר הדורות" שהיה מעתיק הרבה סיפורים מהספר הנ"ל וכתב עליו "שאין לאבד את הזמן עליו", וכתב עליו שדבריו הם "דמיונות", וכן הרבה מדבריו וסיפוריו "צריך לכתוב להד"ם", ושהם רבים [עיין בקובץ שנביא מדברי החיד"א עליו].
וכן כתב עליו הייש"ר מקנדיאה- "שאין להביא ראיה מהשוטים", וכן כתב עליו "שהוא צריך לשלשלאות של ברזל כי קלקל בכזביו עד כדי כך שאין האמת שיש בספר ניכרת", [ועיין בקובץ שנביא לשונו].
וכן נביא- מאחד שחקר את נושא זה "דאבנר", דמבחינת התאריכים בין אבנר הנ"ל ולבין הרמב"ן לא מסתדר, [עיין בקובץ הנקרא בשם "משיחי השקר ומתנגדיהם"].
[וכן נביא עוד שכתבו שאין לסמוך על דברי שלשלת הקבלה הנ"ל [עיין בקבצים למטה].
ולכן- מה שכתבי לעיל [בתגובה למעלה] אודות אבנר שהשתמד וכו' הינם הדברים במקומן.
ואיפכא- מה שידוע שכתב את חיבורו אחרי פטירת הרמב"ן.
וכמו שמוכח מהתאריך- שכתבתי לעיל [בתגובה שם] שהרב משה הנרבוני השיב עליו בתאריך ה' אלפים קכ"ב.
ואבנר הנ"ל- כתב את חיבורו כמה שנים לפנ"כ, עיין לעיל שכתבתי את חיבורו גבי זכות הבחירה שיש לאדם, ומה שהשיבו עליו הן "הר' פולגאר" והן "הנרבוני" והן "הר' די מוידנא".
סיכום הקבצים- א' ב' ג'- דברי החיד"א על הנ"ל, ד'- דברי היש"ר מקנדיאה על הנ"ל, ה'- הרב סופר על הנ"ל, ו'- אוצר הגדולים על הנ"ל, ז'- עניין התאריכים, ח'- נעלה את הסיפור הנ"ל כפי שהופיע בשלשלת הקבלה.
אדרבה ואדרבה, ואם היה תוספת בדברים שהבאתי או תועלת כל שהוא, הרי זה שזכיתי מההפקר.ייש"כ טובא.
וכמדומה שכבר דננו בעבר בענינו של בעל שלשלת הקבלה...
אבל גם הקובץ משיחי השקר ומתנגדיהם צריך בדיקה טובא...אדרבה ואדרבה, ואם היה תוספת בדברים שהבאתי או תועלת כל שהוא, הרי זה שזכיתי מההפקר.
ובפרט- תוספת בעבור אותו "אבנר", כפי שכבר העלתי בהע' הקודמת
ע"ז נאמר "תוכו אכל"...אבל גם הקובץ משיחי השקר ומתנגדיהם צריך בדיקה טובא...
יש לכב' אפשרות לסדר הכל בקובץ אחד? כולל כל מ"ש לפנ"כ, קשה לקרוא פיסקי פיסקילרבנים החשובים היושבים ראשונה...
מקור הסיפור הנ"ל הוא מבעל "שלשלת הקבלה" [והעתיק ממנו בעל סדר הדורות וכן בספר קב הישר]
וידוע דהוא לאו בר סמכא והוא היה הרבה ממציא סיפורים.
וכמו שהחיד"א בשם הגדולים כתב על "בעל סדר הדורות" שהיה מעתיק הרבה סיפורים מהספר הנ"ל וכתב עליו "שאין לאבד את הזמן עליו", וכתב עליו שדבריו הם "דמיונות", וכן הרבה מדבריו וסיפוריו "צריך לכתוב להד"ם", ושהם רבים [עיין בקובץ שנביא מדברי החיד"א עליו].
וכן כתב עליו הייש"ר מקנדיאה- "שאין להביא ראיה מהשוטים", וכן כתב עליו "שהוא צריך לשלשלאות של ברזל כי קלקל בכזביו עד כדי כך שאין האמת שיש בספר ניכרת", [ועיין בקובץ שנביא לשונו].
וכן נביא- מאחד שחקר את נושא זה "דאבנר", דמבחינת התאריכים בין אבנר הנ"ל ולבין הרמב"ן לא מסתדר, [עיין בקובץ הנקרא בשם "משיחי השקר ומתנגדיהם"].
[וכן נביא עוד שכתבו שאין לסמוך על דברי שלשלת הקבלה הנ"ל [עיין בקבצים למטה].
ולכן- מה שכתבי לעיל [בתגובה למעלה] אודות אבנר שהשתמד וכו' הינם הדברים במקומן.
ואיפכא- מה שידוע שכתב את חיבורו אחרי פטירת הרמב"ן.
וכמו שמוכח מהתאריך- שכתבתי לעיל [בתגובה שם] שהרב משה הנרבוני השיב עליו בתאריך ה' אלפים קכ"ב.
ואבנר הנ"ל- כתב את חיבורו כמה שנים לפנ"כ, עיין לעיל שכתבתי את חיבורו גבי זכות הבחירה שיש לאדם, ומה שהשיבו עליו הן "הר' פולגאר" והן "הנרבוני" והן "הר' די מוידנא".
סיכום הקבצים- א' ב' ג'- דברי החיד"א על הנ"ל, ד'- דברי היש"ר מקנדיאה על הנ"ל, ה'- הרב סופר על הנ"ל, ו'- אוצר הגדולים על הנ"ל, ז'- עניין התאריכים, ח'- נעלה את הסיפור הנ"ל כפי שהופיע בשלשלת הקבלה.
השתדלתי ואעלה זאת בקובץ pdfיש לכב' אפשרות לסדר הכל בקובץ אחד? כולל כל מ"ש לפנ"כ, קשה לקרוא פיסקי פיסקי
הספר הנ'ל בן דורינו ?אבל גם הקובץ משיחי השקר ומתנגדיהם צריך בדיקה טובא...
כן. נדפס לפני כ30 שנה מעלה מטה.הספר הנ'ל בן דורינו ?
חזק וברוך מעניין מאוד, הרבה סיפורים שנפוצים היום אני רואה שמקורם משלשלת הקבלההשתדלתי ואעלה זאת בקובץ pdf
נדפס שוב לאחרונה ממש (ב"ב תשעט) עם הרבה הוספות אבל בלי שינוי במהות [אני מדבר על הספר של הר' המבורגר, ושמא כוונתך לספר אחר]כן. נדפס לפני כ30 שנה מעלה מטה.
הוא הוא.המבורגר
אם כן אינו קובץ אלא ספר עב כרס [ואם אפשר לדעת למה הספר צריך בדיקה, מה פגם מצא בו כת'ר?]הוא הוא.
אכן הוא ספר, המלא בהשערות ודמיונות וסברות המה פגם מצא בו
ואיני יכול להאריך ולפרט עוד.