• מעוניינים להכניס את הספר שלכם או לרכוש את ״אוצר החכמה״? שלחו מייל לכתובת: otzar@moreshet-maran.com

אגדות ומדרשים מעניינים בנושא החורבן.

שלום וברכה לכל רבנן ותלמידיהון,
לרגל הגיע חצות היום והמצב בו עלינו להיפרד מפיקודי ה' הישרים המשמחים לב, ולעסוק רק בנושאים הקשורים לענייני דיומא, ומאחר וב"ה זכינו וכל יונק בקי בסוגיא דקמצא ובר קמצא ושאר סוגיות המוכרות בעניין זה, נבקשכם לשתף את הציבור הקדוש במדרשים ואגדות פחות מוכרים בעניין חורבן הבית, או ירושלים שקודם החורבן, למען נגדיל את ידיעתנו והבנתנו הדלות על מה שאיבדנו ואולי בזה נקרב קמעא את הגאולה השלימה.
ובעז"ה בקרוב נכין המקום להעלות זכרונות מימי החורבן למען נכיר בגודל הנס שייעשה לנו בבניין בית המקדש השלישי בקרוב אמן.
 
אינו מדוייק לדעת מרן זיע"א שרי
מדוייק, אולי לא מושלם כי כפי שציינת מרן מתיר, אני בכל אופן משתדל להחמיר בזה כי זה גם מכניס אוך למצב של תשעה באב.
למי שמיקל בזה קבלו את ההודעה כאילו נכתבה בכניסת ת"ב.
 
נבקשכם לשתף את הציבור הקדוש במדרשים ואגדות פחות מוכרים בעניין חורבן הבית
ירמיהו הנביא עליו השלום היה גלגול שלמה המלך עליו השלום, והיה לו קירוב דעת עם נבוכדנצר, וציוה לנבוזרדן עליו מאד. ומצאתי במדרש איכה כתב יד, חידוש, וז"ל:

"אמר הקב"ה לירמיה לך ענתות, שכל זמן שירמיה בעיר לא היו אויבים נכנסים לתוכה, ולכך שלחו הקב"ה לענתות, והלך, ומיד שיצא נכנסו שם האויבים והדליקו את העיר ושרפו בית המקדש, וכשחזר ירמיה לבא לירושלים, ובא עד חצי הדרך, ועלה על הר אחד קרוב לירושלים כשלשה מילין, וראה העשן וכו', מיד קרע ירמיה בגדיו ונתן אפר על ראשו, ומיהר לבא הולך ובוכה וצועק וכו'. ומיהר לבא, כי כבר עברו ימים רבים שהיה ירמיה נער, ונבוכדנצר וירמיה היו מטיילים יחד, ואותו היום לא היה נבוכדנצר מלך כי אם עני ונבזה, והיה אומר מי יתן והייתי מלך על כל העולם כלו, הייתי בא על ירושלים ושורף בית המקדש והעיר והורג הכל, והשאר אוליכם בשבי, ראה ירמיה ברוח הקדש שהשעה עומדת לו, וכל היוצא מפיו עתיד להיות, שאל ממנו תן לי ירושלים, א"ל לא אתן, שוב א"ל תן לי בית המקדש, א"ל לא אתן, שוב א"ל תן לי תנוקות של בית רבן, א"ל לא אתן, א"ל מה תתן לי, א"ל כל מה שתוכל להציל ולהוציא מעיר מחצי היום עד הערב, ולכך מיהר לבא לירושלים ולא בא עד הערב, ואינו יכול להציל איש, וזהו שנאמר (ירמיה ו, ד) אוֹי לָנוּ כִּי פָנָה הַיּוֹם כִּי יִנָּטוּ צִלְלֵי עָרֶב". עכ"ל מדרש איכה כ"י.

וטעם הקרביי"ם הללו, קירוב דעת ירמיהו עם נבוכדנצר, הם מפלאות תמים דעים, כי שלמה הע"ה גייר מלכת שבא ונשאה וילדה בת, ומן זרע הבת היה נבוכדנצר, כמו שכתבו ז"ל, וירמיהו הע"ה היה גלגול שלמה הע"ה, ומשום הכי נבוכדנצר אע"ג דאיהו לא חזי מזליה חזי, והיה מכבד לירמיהו ומצוה עליו מאד, והדברים עתיקים. (מדבר קדמות מערכת י' אות מז)​
 
אם תלמד את הביאור הלכה, ואת הסוגיא תראה שבפרט בימנו אין זה קולא....
למדתי את הסוגיא, וראיתי בביאור הלכה שכתב אמנם בערב תשעה באב יש להקל וכו' ומכל מקום מי שמרגיש בעצמו שיוכל לדחוק וללמוד דברים המותרים ולא ימעט מפני זה בלימודו קדוש יאמר לו.
כמו"כ לא הבנתי למה לדעתך יש משהו מיוחד בימינו, לדעתי אדרבא בימינו יש הרבה ליקוטים, שיעורים, וכמובן פורומים שיכולים לסייע לעסוק בדברים המותרים.
 
נראה שיותר מדוייק לכתוב שמותר ומי שמחמיר קבלו את ההודעה מחצות, עכ"פ יה"ר שנזכה שיבנה המקדש במהרה בימינו אמן.
ההודעה התקבלה בפועל לקראת חצות, ולכן ציינתי שלמי שזה מפריע הריני כאילו כתבתי הדברים לאחר מכן, לא ראיתי צורך לפנות בזה למי שמחמיר אלא למי שמיקל, ופשוט.
 
חזור
חלק עליון