• מעוניינים להכניס את הספר שלכם או לרכוש את ״אוצר החכמה״? שלחו מייל לכתובת: otzar@moreshet-maran.com

אהבת חינם

הפשט הפשוט הוא שזה ההיפך הברור מ"שנאת חינם" המוזכר בגמ' (יומא ט' ע"ב).
רבי יחזקאל מקוזמיר (שחי לפני כ-200 שנה) אמר: "כמו שחורבן בית המקדש היה ע"י שנאת חנם, כן לתקן זה צריך אהבת חינם, שכל אחד מישראל יאהב את חבירו בחינם". (נדפס בספר "נחמד מזהב" (פיוטרקוב תרס"ז) עמ' 77, וכן הובא בספרו של נכדו, האדמו"ר הראשון ממודז'יץ, "דברי ישראל", פרשת בחוקותי ד"ה ואתכם).
 
נערך לאחרונה:
ממש ממש היום במקרה מה' יצא הדבר נפל לידי ספר 'חנוכת הבית לדוד' מהחכם הכתבן המופלא ח''ר שלמה עאבד תווינא (שכתב קרוב למאה ספרים) ושם בעמו' קסג כתב רמזים נפלאים בזה, ואכתוב כאן חלק
שרים רדפוני (בגלל שנאת ) חנם
אם תמצאו את דודי מה תגידו לו? (למה לא נגאלנו?) כי חולת אהבה אני (האהבה ביננו חולה) - משם חכם אברהם חמוי
ועוד פי', אם תמצאו את דודי, מה תגיד''ו לו (תשאלו למה המצב קשה כמו גידים), התשובה כנ''ל שהאהבה חולה
טובים השנים (אם רוצים שתתייחד השכינה עם ישראל, הוא) מן האחד (שיהיה אחדות)
ובזה פירש ההלכה בחנוכה אכסנאי (עם ישראל שסמוכים על שלחן אחרים בנט ועבאס) ישתתף בפריטי (יאחדו את כל הפריטים הבודדים יחדיו) ובא לציון גואל
וראה שם עוד רמזים נפלאים ומתוקים
 
רש"י בשבת לב: ד"ה שנאת חנם פירש, שלא ראה בו דבר עבירה שמותר לשנאותו, ושונאו. וא"כ אהבת חינם היא להיפך, וזזו פשטות הציווי של ואהבת לרעך כמוך. חשוב לעיין בכד הקמח ערך שנאת חינם.
 
רש"י בשבת לב: ד"ה שנאת חנם פירש, שלא ראה בו דבר עבירה שמותר לשנאותו, ושונאו. וא"כ אהבת חינם היא להיפך, וזזו פשטות הציווי של ואהבת לרעך כמוך. חשוב לעיין בכד הקמח ערך שנאת חינם.
כבר כתבתי לעיל שלא יתכן לאהוב חינם
[כמו שלא יתכן להניח תפילין חינם]
אלא מפני שנצטוינו על כך
ואה"נ בשנאה שייך לשנוא חינם
באדם כשר
 
ממש ממש היום במקרה מה' יצא הדבר נפל לידי ספר 'חנוכת הבית לדוד' מהחכם הכתבן המופלא ח''ר שלמה עאבד תווינא (שכתב קרוב למאה ספרים) ושם בעמו' קסג כתב רמזים נפלאים בזה, ואכתוב כאן חלק
שרים רדפוני (בגלל שנאת ) חנם
אם תמצאו את דודי מה תגידו לו? (למה לא נגאלנו?) כי חולת אהבה אני (האהבה ביננו חולה) - משם חכם אברהם חמוי
ועוד פי', אם תמצאו את דודי, מה תגיד''ו לו (תשאלו למה המצב קשה כמו גידים), התשובה כנ''ל שהאהבה חולה
טובים השנים (אם רוצים שתתייחד השכינה עם ישראל, הוא) מן האחד (שיהיה אחדות)
ובזה פירש ההלכה בחנוכה אכסנאי (עם ישראל שסמוכים על שלחן אחרים בנט ועבאס) ישתתף בפריטי (יאחדו את כל הפריטים הבודדים יחדיו) ובא לציון גואל
וראה שם עוד רמזים נפלאים ומתוקים
מי הם החכמים הנ"ל?
מחכמי אר"צ?
 
מי הם החכמים הנ"ל?
מחכמי אר"צ?
רבי שלמה תווינא הוא בבלי שעבר לכלכותא בהודו ובזכותו נשתמרו לנו הרבה ידיעות מחכמי בגדד בפרט
ורבי אברהם חמוי הוא גם כן מחבר פורה שחיבר למעלה מ40 ספרים, נולד באר''צ הטובה, אבל סבל מאוד בחייו ונדד בספריות רבות ומשם ליקט דברים נדירים שהכניס בספריו
 
כבר כתבתי לעיל שלא יתכן לאהוב חינם
[כמו שלא יתכן להניח תפילין חינם]
אלא מפני שנצטוינו על כך
ואה"נ בשנאה שייך לשנוא חינם
באדם כשר
אדרבה מדברי רש״י מבואר שפיר, שכמו בשנאה המותרת בגלל העבירות שבידו, כך היית אומר שאהבה זה בגלל המעשים הטובים שבידו, ולזה אומר שאהבת חינם זה אפילו אם לא עשה לך מעולם דבר טוב או רע.
 
אך בכל זאת, היא גופא המצוה של ואהבת לרעך?
מה מחדש לנו החינם?
זה עשוי להשמע טיפה מוקרץ ומסברא, אך התשובה טמונה בעצם הפסוק ״ואהבת לרעך כמוך״ ש״מ דיש מצווה לאוהבו כמו שאתה אוהב את עצמך, אהבת חינם פרושו לאהוב בלי תלותיות.
כך נראה לענ״ד.
 
אדרבה מדברי רש״י מבואר שפיר, שכמו בשנאה המותרת בגלל העבירות שבידו, כך היית אומר שאהבה זה בגלל המעשים הטובים שבידו, ולזה אומר שאהבת חינם זה אפילו אם לא עשה לך מעולם דבר טוב או רע.
מה זה שנאה מותרת?
 
חזור
חלק עליון