• חדש מאיגוד האברכים והקהילות: חוברת בחומרת איסור הגיוס לצבא ובשבח לימוד התורה בישיבות הקדושות, ממרן רשכבה"ג רבינו עובדיה יוסף זיע"א ומנהיג הדור מרן רבינו יצחק יוסף שליט"א. לקריאה והפצה לחצו כאן

אור השבת מאיר!!!!!

הנושאים בתוכנית השבוע - בהר תשפ"ד
א. איזה בגדים צריך לקחת למעבדה לבדיקת שעטנז?
ב. האם הענין שלא להיות בקבר אחד שתי פעמים באותו יום, הוא גם בקברות צדיקים?
ג. האם מצוות דרבנן צריכות כוונה גם כשעושה המצוה בעצמו, ומה הביאור בחזו"ע וילקו"י החדש?
ד. מה התשובה לטענת הגאון הרב סופר, שלדעת רוב הראשונים סומכים על גילוי מן השמים לענין הכרעת ההלכה?
ה. האם מותר לשחרר לשונית של דלת, ידית של אסלה, וכדומה, בשבת?
ו. האם מותר להחזיר דלת הזזה למסילה שלה בשבת?
 
הנושאים בתוכנית השבוע - בחוקותי תשפ"ד
א. המסופק אם קידש, האם מספיק שיאמר פסוקים וכדומה, או שצריך לברך בלי שם ומלכות?
ב. האם לחמניות מזונות דומות למצה שמכיון שנאכלים לקביעת סעודה מברכים עליהם המוציא וברכת המזון?
ג. האם יש הבדל אם הלחמניות מזונות נאכלים לקביעת סעודה מסיבה הלכתית או מסיבה טבעית?
ד. האם שייך לברך המוציא וברכת המזון על לחמניות מזונות כשבצירוף שאר מאכלים יש שיעור קביעות סעודה?
ה. האם גם תוך חצי שעה לפני עמוד השחר יש ענין לומר תיקון חצות?
ו. האם נשים רק רשאיות להתפלל מוסף, או שהן חייבות בתפילת מוסף?
ז. הלומד תורה בלא להשמיע לאזנו האם יוצא ידי חובה?
ח. האם יש דעות בראשונים שיוצאים י"ח סעודה ראשונה ושניה בשבת בעוגה?
ט. המקדש בבוקר על מזונות, ולאחר זמן יושב לסעודת שבת העיקרית, ושכח רצה, האם חוזר לברך?
 
הנושאים בתוכנית השבוע - במדבר תשפ"ד
א. האם דעת מרן זצ"ל באמירת בואי כלה להסתובב קודם לצד ימין או קודם לצד שמאל?
ב. חוטי הציצית שנחתכו, האם אסור מן הדין לזרקן לאשפה, או רק ממדת חסידות?
ג. האם בין פסוק שמע ישראל לאמירת ברוך שם, מותר לענות לקדיש או קדושה?
ד. האם יש עדיפות להבדיל קודם ברכת הלבנה?
ה. מי שהגיע לבית הכנסת בברכת הלבנה, האם יברך עם הציבור או קודם יתפלל ערבית?
ו. האם מותר לרקוד בחג השבועות לכבוד התורה, (ואם זה דומה לתושב חו"ל באר"י במוצאי שמחת תורה)?
 
הנושאים בתוכנית השבוע - נשא תשפ"ד
א. מתי מברכים במעין שלוש על הארץ ועל הפירות, ומתי על הארץ ועל פירותיה (ביאור לשון הש"ע)?
ב. מהי דרך הלימוד וההבנה בשלחן ערוך, והאם כוונתו לדקדק בלשונו לגמרי או לפרש על פי המקורות?
ג. האם אפשר לכוין בברכת המוציא שלא לפטור את העוגה שבסעודה, ואח"כ לברך על העוגה בסעודה?
ד. איך משתמשים במיקרוגל גם לבשרי וגם לחלבי, ואם גם בכלי סגור צריך אח"כ לנקות הצלחת מהלחות?
ה. מדוע פוסקים כהרשב"א שאין מין אחד פוטר את האחר החשוב ממנו דרך גררא, הרי יש ראשונים שחולקים בזה?
ו. האם יש חיוב שכל עם ישראל ילכו לפי פסקי מרן רבנו עובדיה זצ"ל, ומה המקור לזה?
 
נערך לאחרונה:
הנושאים בתוכנית השבוע - במדבר תשפ"ד
א. האם דעת מרן זצ"ל באמירת בואי כלה להסתובב קודם לצד ימין או קודם לצד שמאל?
ב. חוטי הציצית שנחתכו, האם אסור מן הדין לזרקן לאשפה, או רק ממדת חסידות?
ג. האם בין פסוק שמע ישראל לאמירת ברוך שם, מותר לענות לקדיש או קדושה?
ד. האם יש עדיפות להבדיל קודם ברכת הלבנה?
ה. מי שהגיע לבית הכנסת בברכת הלבנה, האם יברך עם הציבור או קודם יתפלל ערבית?
ו. האם מותר לרקוד בחג השבועות לכבוד התורה, (ואם זה דומה לתושב חו"ל באר"י במוצאי שמחת תורה)?
קישור?.....................
 
הנושאים בתוכנית השבוע - במדבר תשפ"ד
א. האם דעת מרן זצ"ל באמירת בואי כלה להסתובב קודם לצד ימין או קודם לצד שמאל?
ב. חוטי הציצית שנחתכו, האם אסור מן הדין לזרקן לאשפה, או רק ממדת חסידות?
ג. האם בין פסוק שמע ישראל לאמירת ברוך שם, מותר לענות לקדיש או קדושה?
ד. האם יש עדיפות להבדיל קודם ברכת הלבנה?
ה. מי שהגיע לבית הכנסת בברכת הלבנה, האם יברך עם הציבור או קודם יתפלל ערבית?
ו. האם מותר לרקוד בחג השבועות לכבוד התורה, (ואם זה דומה לתושב חו"ל באר"י במוצאי שמחת תורה)?
קישור?.....................
 
הנושאים בתוכנית השבוע - בהעלותך תשפ"ד:
א. האם מותר להשתמש בתוכנת פרוייקט השו"ת של בר אילן שנפרצה ואינה חוקית?
ב. האם מותר לסגור ולפתוח מכסה של נורה שכאשר מכסים זה מסתיר את האור ונהיה חשוך?
ג. חוזר בתשובה שעשה בגרות בתנ"ך עם דעות כפרניות, האם מותר לו להשתמש בתעודה ללימודים גבוהים?
ד. אם צלה כבד עטוף בנייר כסף האם נאסר, או שדומה לכבד שנתבשל בקדרה שמותר בדיעבד?
ה. מתי מתחשבים במה שכתב בבית יוסף, כגון שכך דעת רוב ראשונים, אפילו נגד כללי הש"ע, ומתי לא מתחשבים?
ו. האם מותר לקרא בס"ת כשיש על האותיות שעוה, ואם מותר לגרור בשבת את השעוה מעל האותיות?
 
הנושאים בתוכנית השבוע - בהעלותך תשפ"ד:
א. האם מותר להשתמש בתוכנת פרוייקט השו"ת של בר אילן שנפרצה ואינה חוקית?
ב. האם מותר לסגור ולפתוח מכסה של נורה שכאשר מכסים זה מסתיר את האור ונהיה חשוך?
ג. חוזר בתשובה שעשה בגרות בתנ"ך עם דעות כפרניות, האם מותר לו להשתמש בתעודה ללימודים גבוהים?
ד. אם צלה כבד עטוף בנייר כסף האם נאסר, או שדומה לכבד שנתבשל בקדרה שמותר בדיעבד?
ה. מתי מתחשבים במה שכתב בבית יוסף, כגון שכך דעת רוב ראשונים, אפילו נגד כללי הש"ע, ומתי לא מתחשבים?
ו. האם מותר לקרא בס"ת כשיש על האותיות שעוה, ואם מותר לגרור בשבת את השעוה מעל האותיות?
מחר בשעה 12 בקישור
 
הנושאים בתוכנית השבוע - שלח תשפ"ד:
א. האם צריך לקנח פיו וליטול ידיו לפני בשרי גם לאחר כמה שעות מחלבי?
ב. האם דעת מרן לענות בפסוקי דזמרא עד דאמירן בעלמא או עד יתברך?
ג. האם אשה גם כן צריכה לקשור את נעל שמאל תחילה ואח"כ ימין?
ד. האם ראוי להחמיר להדליק נר שבת ולהתפלל ערבית לאחר פלג המנחה של רבנו תם והש"ע?
ה. האם שזירה לשמה בחוטי הציצית גם כן מעכבת או רק הטויה לשמה מעכבת?
ו. סופגנין (כמו ספינג' וכדומה) האם יש לחוש לראשונים שחולקים ומצריכים הפרשת חלה?
ז. בירור דעת מרן הש"ע בפת סופגנין שטיגנה או בישלה מה דעתו והאם חזר בו?
 
נערך לאחרונה:
הנושאים בתוכנית השבוע - חוקת תשפ"ד:
א. האם גם בזמנינו צריך לשפשף הידים זו בזו אחר הנטילה?
ב. האם זה לכתחילה שאומרים ויכולו בקידוש בעל פה אפילו שמוציא י"ח את בני ביתו?
ג. האם שיעור בישול "כמאכל בן דרוסאי" הוא חצי בישול או שליש בישול?
ד. האם ההיתר להשהות בע"ש מאכל בשיעור "בן דרוסאי" הוא רק במאכל שמיועד לשבת בבוקר?
ה. האם גם על פלאטה חשמלית אסור להשהות מער"ש מאכל שאינו מבושל?
ו. מי שחוזר על ק"ש אחר זמן ר"ת מה צריך לעשות כדי שלא לעבור על בל תוסיף?
ז. האם מותר באמצע תפילת עמידה להתקרב למזגן או להתרחק ממנו כשחם או קר יותר מדאי?
ח. האם מותר להשליך קליפות בשבת לתוך צלחת ריקנית?
ט. האם כשמטלטל את הצלחת עם הקליפות צריך לפני כן להניח בה איזה מאכל?
י. האם גם אחרי חלב צריך לקנח הפה בשביל בשר, או דוקא אחרי גבינה?
יא. האם שיעור 4 מילין לפטור מנטילת ידים בדרך הוא לפי זמן, או לפי אורך כדין ספק דדרבנן לקולא?
יב. האם אפשר ללמוד מבישולי גויים שייבוש מאכל מבושל מפקיע את הבישול גם לענין שבת?
 
נערך לאחרונה:
הנושאים בתוכנית השבוע - מטות-מסעי תשפ"ד
א. האם אפשר ליתן מעשרות בשביל לקנות גנרטור לשבת ותפילין של רבנו תם?
ב. מי שלא הבדיל במוצאי שבת וטעם מאכל, האם עדין יכול להבדיל למחרת?
ג. מי ששכח אתה חוננתנו ובירך על מאכל קודם הבדלה מה יעשה?
ד. האם בפסוקי דזמרא עונה לקדיש עד יתברך או עד דאמירן בעלמא?
ה. האם עדיף ליטול ידים מיד כשקם ממטתו או שאפשר לכתחילה אחרי שעושה צרכיו ומחליף בגדיו?
ו. מי שהדליק את הרכב לקחת יולדת בשבת ונדלקה המוזקה בעוצמה גבוהה האם רשאי להנמיך או לכבות?
ז. פח אשפה שבכניסת השבת היה בו מוקצה מחמת גופו כל משך בין השמשות האם נעשה מוקצה לכל השבת?
ח. האם מברכים על יין משוחזר שהכל או הגפן, ומהי ברכתו האחרונה?
 
נערך לאחרונה:
הנושאים בתוכנית השבוע - דברים תשפ"ד:
א. מי שלא התפלל ערבית במוצש"ק אם יאמר אתה חוננתנו בשחרית או בתשלומין? הבהרה
ב. האם אפשר ליתן לילדים בשר בארבע תעניות לכתחילה, או רק לחלושים וכדומה?
ג. מי שלא הבדיל במוצאי שבת ואכל בהיתר ביום ראשון האם יבדיל אחר כך?
ד. דבר שהניחו עליו מוקצה בסוף בין השמשות ובשבת ניערוהו ממנו האם נעשה בסיס לדבר האסור?
ה. מי שבשבת נכנס לבית הכסא ונדלק האור האם מותר לו לצאת ועי"ז יכבה האור?
ו. האם יש להקל בחלב אחר בשר בהמתנת שעה אחת רק לחולה ממש או אפילו בקצת חולי?
ז. מי שקידש על היין ולא טעם כמלא לוגמיו האם צריך לקדש שוב?
 
נערך לאחרונה:
הנושאים בתוכנית השבוע - דברים תשפ"ד:
א. מי שלא התפלל ערבית במוצש"ק אם יאמר אתה חוננתנו בשחרית או בתשלומין? הבהרה
ב. האם אפשר ליתן לילדים בשר בארבע תעניות לכתחילה, או רק לחלושים וכדומה?
ג. מי שלא הבדיל במוצאי שבת ואכל בהיתר ביום ראשון האם יבדיל אחר כך?
ד. דבר שהניחו עליו מוקצה בסוף בין השמשות ובשבת ניערוהו ממנו האם נעשה בסיס לדבר האסור?
ה. מי שבשבת נכנס לבית הכסא ונדלק האור האם מותר לו לצאת ועי"ז יכבה האור?
ו. האם יש להקל בחלב אחר בשר בהמתנת שעה אחת רק לחולה ממש או אפילו בקצת חולי?
ז. מי שקידש על היין ולא טעם כמלא לוגמיו האם צריך לקדש שוב?
נכון לכרגע אפשר לשמוע דרך הטלפון של קול תבונה עד שיעלה ליוטיוב
 
הנושאים בתוכנית השבוע - כי-תבא תשפ"ד:
א. הודעה על מענה הלכתי במרכזיה של "תורת מרן"
ב. הודעה על לוח שנה "תורת מרן" לתושבי אלעד והסביבה

ג. האם צריך ליטול ידים לטיבולו במשקה כשאוכל "תפוח בדבש"?
ד. האם מרן זצ"ל מתיר להניח תבשיל "שרובו יבש" אפילו בכחמישים ואחד אחוז יבש?
ה. האם זה נכון שמרן זצ"ל לא סובר שיש "דינא דמלכותא" בארץ ישראל, ומותר להעלים מיסים?
ו. היוצא מבית הכסא סמוך לתפילת ערבית, מתי וכיצד יברך אשר יצר?
ז. כוללים וקהילות שמחלקים מתרומות "סל לחגים" לכל אברך, האם מותר גם לאברך שאינו "נזקק" לקחת?
ח. האם סעודת יום טוב שחרית נחשבת "פנים חדשות" לענין שבע ברכות?
 
הנושאים בתוכנית השבוע - ניצבים-וילך תשפ"ד:
א. האם בברכות השופר צריך לעמוד או לשבת?
ב. מה ההסבר בחזון עובדיה בהיתר תליית וילון או פרוכת אפילו לקביעות?
ג. האם מותר לתלות גם וילון של אמבטיה וכדומה בלולאות שלו?
ד. האם יש חילוק בין סוגי החיבור של הוילון בלולאות שבחיבור מסויים מותר ובחיבור אחר אסור?
ה. האם מותר להעביר מחיצה על גלגלים ממקום למקום בשביל מחיצה המתרת?
ו. מה הישוב לסתירה בחזון עובדיה לגבי מחיצה המתרת שפעם התיר ופעם אסר?
ז. מה הישוב לטענה על מרן זצ"ל לגבי קדיש במנחה של יום הכיפורים בין קריאת התורה להפטרה?
ח. מה הישוב על עוד טענה על מרן זצ"ל בענין הנ"ל?
 
חזור
חלק עליון