מתוך ה'מגדלות מרקחים':
הלא את אשר יורישך כמוש אלקיך אותו תירש ואת כל אשר הוריש ה' אלקינו מפנינו אותו נירש (הפטרה)
הרמ"א ביו"ד סי' קמ"ז ס"ה כתב, "מותר לומר לעובד כוכבים אלהיך יהיה בעזרך, או יצליח מעשיך", והט"ז שם בס"ק ב' כתב "נראה שהוא איסור גמור, שמחזיק ידי עובדי אליל, ובלבוש כתב הטעם להיתר לפי שהוא מתלוצץ עליו, ואין זה כלום דמכל מקום העובד כוכבים סובר שבאמת אינו מתלוצץ ונמצא מחזיק ידי העובד כוכבים בזה, על כן אין לזה היתר כלל, וכבר הצעתי כן בפני מו"ח ז"ל וקבע כן להלכה בשמי", עכ"ל. והקשה בספר צבא הלוי על התורה על הט"ז, מדברי יפתח "את אשר יורישך כמוש אלהיך", שהרי זה כאמירת אלהיך יצליחך, והביא שרמז המשך חכמה כאן לקושיא זו, וכן הקשה בספר חלב חטים לרבי יצחק חי טייב זצ"ל סנהדרין נט. והסיק מכח זה להלכה כהרמ"א.
ויש ליישב, שאופן אמירת יפתח היתה בדרך לעג, כמו שכתב הרלב"ג שם, והיה ניכר לבני עמון השומעים שהוא בדרך לעג, ובזה לכולי עלמא מותר.
עוד יש לומר, שדוקא דרך ברכה אסור, דמשמע מדבריו שיש ממש בעבודה זרה ממה שמברכו שיצליחהו, אבל אמירת "את אשר יורישך" אין זה לשון ברכה, ואם כן אינו כאומר שבאמת יצליחהו, רק שאם יצליחהו יהיה לו, והרי לא יצליחהו.
הלא את אשר יורישך כמוש אלקיך אותו תירש ואת כל אשר הוריש ה' אלקינו מפנינו אותו נירש (הפטרה)
הרמ"א ביו"ד סי' קמ"ז ס"ה כתב, "מותר לומר לעובד כוכבים אלהיך יהיה בעזרך, או יצליח מעשיך", והט"ז שם בס"ק ב' כתב "נראה שהוא איסור גמור, שמחזיק ידי עובדי אליל, ובלבוש כתב הטעם להיתר לפי שהוא מתלוצץ עליו, ואין זה כלום דמכל מקום העובד כוכבים סובר שבאמת אינו מתלוצץ ונמצא מחזיק ידי העובד כוכבים בזה, על כן אין לזה היתר כלל, וכבר הצעתי כן בפני מו"ח ז"ל וקבע כן להלכה בשמי", עכ"ל. והקשה בספר צבא הלוי על התורה על הט"ז, מדברי יפתח "את אשר יורישך כמוש אלהיך", שהרי זה כאמירת אלהיך יצליחך, והביא שרמז המשך חכמה כאן לקושיא זו, וכן הקשה בספר חלב חטים לרבי יצחק חי טייב זצ"ל סנהדרין נט. והסיק מכח זה להלכה כהרמ"א.
ויש ליישב, שאופן אמירת יפתח היתה בדרך לעג, כמו שכתב הרלב"ג שם, והיה ניכר לבני עמון השומעים שהוא בדרך לעג, ובזה לכולי עלמא מותר.
עוד יש לומר, שדוקא דרך ברכה אסור, דמשמע מדבריו שיש ממש בעבודה זרה ממה שמברכו שיצליחהו, אבל אמירת "את אשר יורישך" אין זה לשון ברכה, ואם כן אינו כאומר שבאמת יצליחהו, רק שאם יצליחהו יהיה לו, והרי לא יצליחהו.