מתוך ה'מגדלות מרקחים':
אשר לא יעבד בו ולא יזרע (כא ד)
בסוטה מו: למדים מכאן שהנחל נאסר לעשות בו להבא שום עבודה בגוף הקרקע. ובספר נחל איתן סי' י"ב סעיף י"ד ס"ק ו', הקשה על מה שהביא הרמב"ם בהלכות רוצח פ"י ה"ו שעגלה ערופה נקברת במקום העריפה, והוא מדרשת חז"ל "וערפו שם" שם תהא קבורתה, הרי אסור לחפור בורות בקרקע של נחל איתן, דהוי עבודה בגופה של קרקע.
ותירץ שם, דמצות הקבורה היא מן התורה, והוי גזירת הכתוב שמותר לקבור בנחל את העגלה עצמה.
ועדיין יש להקשות, דהנה בסוטה ח. אמרינן שאין עורפין ב' עגלות כאחת, והטעם משום שאין עושין מצוות חבילות חבילות, והשתא למה לי הך טעמא, תיפוק ליה שאם נשחוט ב' עגלות לא נוכל לקיים מצות הקבורה, דבשלמא קבורת העגלה הראשונה מצוותה בכך והוי גזירת הכתוב, אבל את העגלה השניה לא נוכל לקבור שהרי הנחל כבר אסור בעבודה שלא מחמת עגלה זו אלא מחמת עגלה אחרת, ונהי שהתורה התירה לקבור באותו נחל היינו כשאסור רק מחמת אותה העגלה והוי מצוותו בכך, אבל כאן שאסור מחמת עגלה אחרת לא נוכל לקיים מצות קבורה.
והעירוני דאפשר שהיו קוברים את העגלה השניה באותו בור שחפרו לקבורת העגלה הראשונה, ואין כאן עבודה נוספת בקרקע. ועוד יש לומר, שיקברו בלא חפירה, רק יכסו בעפר, וזה אינו נחשב עבודה בקרקע.
אשר לא יעבד בו ולא יזרע (כא ד)
בסוטה מו: למדים מכאן שהנחל נאסר לעשות בו להבא שום עבודה בגוף הקרקע. ובספר נחל איתן סי' י"ב סעיף י"ד ס"ק ו', הקשה על מה שהביא הרמב"ם בהלכות רוצח פ"י ה"ו שעגלה ערופה נקברת במקום העריפה, והוא מדרשת חז"ל "וערפו שם" שם תהא קבורתה, הרי אסור לחפור בורות בקרקע של נחל איתן, דהוי עבודה בגופה של קרקע.
ותירץ שם, דמצות הקבורה היא מן התורה, והוי גזירת הכתוב שמותר לקבור בנחל את העגלה עצמה.
ועדיין יש להקשות, דהנה בסוטה ח. אמרינן שאין עורפין ב' עגלות כאחת, והטעם משום שאין עושין מצוות חבילות חבילות, והשתא למה לי הך טעמא, תיפוק ליה שאם נשחוט ב' עגלות לא נוכל לקיים מצות הקבורה, דבשלמא קבורת העגלה הראשונה מצוותה בכך והוי גזירת הכתוב, אבל את העגלה השניה לא נוכל לקבור שהרי הנחל כבר אסור בעבודה שלא מחמת עגלה זו אלא מחמת עגלה אחרת, ונהי שהתורה התירה לקבור באותו נחל היינו כשאסור רק מחמת אותה העגלה והוי מצוותו בכך, אבל כאן שאסור מחמת עגלה אחרת לא נוכל לקיים מצות קבורה.
והעירוני דאפשר שהיו קוברים את העגלה השניה באותו בור שחפרו לקבורת העגלה הראשונה, ואין כאן עבודה נוספת בקרקע. ועוד יש לומר, שיקברו בלא חפירה, רק יכסו בעפר, וזה אינו נחשב עבודה בקרקע.