איך נשא אברהם את שרה הא איילונית היתה

גרינפלד

Well-known member
מתוך ה'מגדלות מרקחים':
ותאמר שרי אל אברם הנה נא עצרני ה' מלדת (טז ב)

ביבמות סד: איתא דשרה אמנו איילונית היתה. והקשו בספר עטרת צבי לרבי צבי הירש מהלברשטאט זצ"ל דרוש ט"ו וכן בפנים יפות בפרשתינו, אליבא דרבי יהודה ביבמות סא: דכהן אסור באיילונית משום דכל ביאה שאין בה פריצה הויא ביאת זנות, איך קיים אברהם אבינו את שרה, הא אברהם אבינו כהן גדול היה, כדאמרינן בויקרא רבה פרשת קדושים פרשה כ"ה סי' ו'.

ובפנים יפות שם כתב שנעשה כהן רק לאחר שמל או לאחר העקידה, ואז כבר שרה אמנו חזרה לנערותה ביום השלישי למילה ונתרפאה מלהיות איילונית. אמנם במדרש שם מבואר לכאורה שהיה כהן גדול כבר קודם המילה, עי"ש.

ולכאורה יש לתרץ לפי המבואר ביבמות סא. "אירס את האלמנה ונתמנה להיות כהן גדול יכנוס", וילפינן לה מקרא, ובתוס' שם כ: כתבו דהיכא דנשאה בהיתר אי"צ קרא לזה, ורק באירס בהיתר צריך קרא. א"כ כיון שנשא אברהם אבינו את שרה בהיתר מקודם שנעשה כהן, רשאי לקיימה.​
 
[]ולכאורה יש לתרץ לפי המבואר ביבמות סא. "אירס את האלמנה ונתמנה להיות כהן גדול יכנוס", וילפינן לה מקרא, ובתוס' שם כ: כתבו דהיכא דנשאה בהיתר אי"צ קרא לזה, ורק באירס בהיתר צריך קרא. א"כ כיון שנשא אברהם אבינו את שרה בהיתר מקודם שנעשה כהן, רשאי לקיימה.[/]​
והוסיף ה'מגדלות מרקחים' בהערה:
אמנם בקובץ ביאורים גיטין אות נ' הקשה דא"כ מ"ט אשת כהן שזינתה תחת בעלה הכהן אסורה לו גם מטעם זונה, הרי נשאה בהיתר. ואולי י"ל דדוקא היכא שסיבת האיסור היתה קודם שנשאה ומ"מ הותרה לו, ורק הוא נעשה כהן גדול, אז נשאר ההיתר, דלא מסתבר שתיאסר לו משום שהוא נעשה כהן, אבל אם אירע בה פסול חדש שלא היה מקודם לכן, אז הסברא דכשאירע בה פסול נאסרת אע"פ שנשאה בהיתר, וצ"ע בזה, ועי' יבמות נט. ובתוס' שם.

ואם נימא כן, הדק"ל הכא באיילונית, דהלא כל ביאה הויא סיבה חדשה להיות זונה, דביאה בלא פריצה הויא ביאת זנות כמו ביאת חייבי כריתות שעושה אותה זונה, ושוב הוי כמו שנעשתה זונה לאחר הנישואין, ויהיה אסור ביאה אחרת.

ואולי כיון שכבר היתה זונה מקודם לכן, אין שום תוספת איסור במה שנעשית שוב זונה [ועי' קידושין עז: באלמנה או גרושה ג' פעמים מג' בני אדם האם יש בזה תוספת איסור, וצ"ע]. אכן באמת זה אינו, דגם אם נימא דאין בזה תוספת איסור, מ"מ כיון דכאן האיסור שמצד קודם הנישואין מותר לו, א"כ יש מקום לאיסור שמצד לאחר הנישואין לאסור, וצ"ע בכ"ז.​
 
בגמ' או במדרש איתא שאברהם ושרה היו טומטומים וה' פתח לאברהם זכרות ולשרה נקבות
ולפ"ז לא קשה,
שהרי שניהם היו באותו המצב ואין בזה איסור

כמדומני מובא כן גם בדעת זקנים
 
חזור
חלק עליון