מתוך ה'מגדלות מרקחים':
ותאמר שרי אל אברם הנה נא עצרני ה' מלדת (טז ב)
ביבמות סד: איתא דשרה אמנו איילונית היתה. והקשו בספר עטרת צבי לרבי צבי הירש מהלברשטאט זצ"ל דרוש ט"ו וכן בפנים יפות בפרשתינו, אליבא דרבי יהודה ביבמות סא: דכהן אסור באיילונית משום דכל ביאה שאין בה פריצה הויא ביאת זנות, איך קיים אברהם אבינו את שרה, הא אברהם אבינו כהן גדול היה, כדאמרינן בויקרא רבה פרשת קדושים פרשה כ"ה סי' ו'.
ובפנים יפות שם כתב שנעשה כהן רק לאחר שמל או לאחר העקידה, ואז כבר שרה אמנו חזרה לנערותה ביום השלישי למילה ונתרפאה מלהיות איילונית. אמנם במדרש שם מבואר לכאורה שהיה כהן גדול כבר קודם המילה, עי"ש.
ולכאורה יש לתרץ לפי המבואר ביבמות סא. "אירס את האלמנה ונתמנה להיות כהן גדול יכנוס", וילפינן לה מקרא, ובתוס' שם כ: כתבו דהיכא דנשאה בהיתר אי"צ קרא לזה, ורק באירס בהיתר צריך קרא. א"כ כיון שנשא אברהם אבינו את שרה בהיתר מקודם שנעשה כהן, רשאי לקיימה.
ותאמר שרי אל אברם הנה נא עצרני ה' מלדת (טז ב)
ביבמות סד: איתא דשרה אמנו איילונית היתה. והקשו בספר עטרת צבי לרבי צבי הירש מהלברשטאט זצ"ל דרוש ט"ו וכן בפנים יפות בפרשתינו, אליבא דרבי יהודה ביבמות סא: דכהן אסור באיילונית משום דכל ביאה שאין בה פריצה הויא ביאת זנות, איך קיים אברהם אבינו את שרה, הא אברהם אבינו כהן גדול היה, כדאמרינן בויקרא רבה פרשת קדושים פרשה כ"ה סי' ו'.
ובפנים יפות שם כתב שנעשה כהן רק לאחר שמל או לאחר העקידה, ואז כבר שרה אמנו חזרה לנערותה ביום השלישי למילה ונתרפאה מלהיות איילונית. אמנם במדרש שם מבואר לכאורה שהיה כהן גדול כבר קודם המילה, עי"ש.
ולכאורה יש לתרץ לפי המבואר ביבמות סא. "אירס את האלמנה ונתמנה להיות כהן גדול יכנוס", וילפינן לה מקרא, ובתוס' שם כ: כתבו דהיכא דנשאה בהיתר אי"צ קרא לזה, ורק באירס בהיתר צריך קרא. א"כ כיון שנשא אברהם אבינו את שרה בהיתר מקודם שנעשה כהן, רשאי לקיימה.

